Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron. Erfaringer så langt

Startet av Onkel, søndag 21. april 2019, klokken 23:45

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: elektro på lørdag 18. mai 2019, klokken 01:47

Sagt på en annen måte, lav snittfart er ikke alene en indikasjon på energieffektiv kjøring. :)
Dette er noe ganske mange ikke får med seg. Spesielt det tunge bilene får høyt forbruk på svingete veier elle rykk og napp kjøring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Crown

Sitat fra: JorEl på torsdag 20. juni 2019, klokken 19:18
Consumer Reports har tatt en titt på Eltron, og skryter litt.
https://www.teslarati.com/tesla-killer-audi-etron-consumer-reports-first-review/

Det var vel litt skuffende for dem, virker det som. Men de kommer jo med noen løgner også. "Currently, reports from reservation holders in Norway have indicated that e-tron deliveries are still delayed, and all units that have been sold so far are presently being recalled due to a fire risk. These details were missing in Consumer Reports' initial review."

Faktisk rapporterer jo en god del i Norge nå faktisk at de får bilen _før_ tiden. I tillegg blir ikke alle som er levert hittil innkalt pga pakningen som skal sjekkes, derimot kun de med produksjonsuke 11 og tidligere. Min har f.eks. uke 15, og da er det allerede fikset.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Counterpointer

På Facebook er det ganske mange som venter og venter og er ganske frustrert over at Audi pusher «fast track» foran de som har stått i kø lenge. Det er et temmelig variert bilde.
Jaguar har fremdeles levert flere elbiler enn Audi og de sliter også og fremdeles med levering.

Audi Norge sa jo så kjekt at de skulle levere hvertfall 7000 biler i 2019. Det gjenstår å se.

4Matic Fanatic

eTron har vel akkurat gnagd seg forbi I-Pace for 2019-registreringer, så de har fått litt mer fart i juni.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på fredag 21. juni 2019, klokken 07:19
Audi Norge sa jo så kjekt at de skulle levere hvertfall 7000 biler i 2019. Det gjenstår å se.
Tja, de har levert 2000 biler på drøye 3 måneder, og det er over 6 måneder igjen, så det er jo absolutt mulig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SurSnasen

Sitat fra: JorEl på torsdag 20. juni 2019, klokken 19:18
Consumer Reports har tatt en titt på Eltron, og skryter litt.
https://www.teslarati.com/tesla-killer-audi-etron-consumer-reports-first-review/

Teslarati, ja. Synes å lese mye bitterhet i "artikkelen". Og ikke minst kommentarfeltet. Går det virkelig ikke an å glede seg over at elbil-markedet øker?

olavxxx

Ikke mange som fikk e-Tron i dag (3 stk).

daktari

Har hatt min e-tron en kort tid nå. Advanced med multikonturseter, støydempende vinduer m.m.

Positivt: veldig myk fjæring og myke seter. Komfortvidunder. De doble vinduene er på bakdøra også, så lydnivået er ekstremt lav. Mye mindre støy fra motorene enn i demobil i vinter, hører nesten ikke motoren. Kø-assistent kan startes fra stillestående. 20"

Negativt: regenereringssystemet. Det automatiske systemet er kjekt på landeveien, men ikke egentlig nødvendig føler jeg. I byen derimot er det dritt å ikke ha en fast innstilling som kan gi tilnærmet en-pedal. Den manuelle innstillingen mangler 1-2 trinn, og må aktiveres hver gang man starter i hver gang man har brukt cruise. Når jeg vasker bilen virker det også som det er en del bremsestøv.
Dyr bil. For mye info på instrumentdisplayet.
For dårlig innredet bagasjerom, her kunne man fått mye mer plass hvis de pakket det smartere.
Venter på ettermonteres hengerfeste.

Sammenlignet med I-pace: e-tron er komfort, Jaguar er sport med et stramt oppsett, meget presis styring, rask, faste seter.
Mot Tesla: Tesla S er rask, morsom og ironisk med  best brukervennlighet og de smarteste løsningene. For hard fjæring og støy.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på lørdag 22. juni 2019, klokken 10:20
Har hatt min e-tron en kort tid nå. Advanced med multikonturseter, støydempende vinduer m.m.

Positivt: veldig myk fjæring og myke seter. Komfortvidunder. De doble vinduene er på bakdøra også, så lydnivået er ekstremt lav. Mye mindre støy fra motorene enn i demobil i vinter, hører nesten ikke motoren. Kø-assistent kan startes fra stillestående. 20"

Negativt: regenereringssystemet. Det automatiske systemet er kjekt på landeveien, men ikke egentlig nødvendig føler jeg. I byen derimot er det dritt å ikke ha en fast innstilling som kan gi tilnærmet en-pedal. Den manuelle innstillingen mangler 1-2 trinn, og må aktiveres hver gang man starter i hver gang man har brukt cruise. Når jeg vasker bilen virker det også som det er en del bremsestøv.
Dyr bil. For mye info på instrumentdisplayet.
For dårlig innredet bagasjerom, her kunne man fått mye mer plass hvis de pakket det smartere.
Venter på ettermonteres hengerfeste.

Sammenlignet med I-pace: e-tron er komfort, Jaguar er sport med et stramt oppsett, meget presis styring, rask, faste seter.
Mot Tesla: Tesla S er rask, morsom og ironisk med  best brukervennlighet og de smarteste løsningene. For hard fjæring og støy.
Alltid interresant å lese dine innlegg! Er det Tesla eller Jaguar du har byttet ut?

daktari

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 22. juni 2019, klokken 12:23
Sitat fra: daktari på lørdag 22. juni 2019, klokken 10:20
Har hatt min e-tron en kort tid nå. Advanced med multikonturseter, støydempende vinduer m.m.

Positivt: veldig myk fjæring og myke seter. Komfortvidunder. De doble vinduene er på bakdøra også, så lydnivået er ekstremt lav. Mye mindre støy fra motorene enn i demobil i vinter, hører nesten ikke motoren. Kø-assistent kan startes fra stillestående. 20"

Negativt: regenereringssystemet. Det automatiske systemet er kjekt på landeveien, men ikke egentlig nødvendig føler jeg. I byen derimot er det dritt å ikke ha en fast innstilling som kan gi tilnærmet en-pedal. Den manuelle innstillingen mangler 1-2 trinn, og må aktiveres hver gang man starter i hver gang man har brukt cruise. Når jeg vasker bilen virker det også som det er en del bremsestøv.
Dyr bil. For mye info på instrumentdisplayet.
For dårlig innredet bagasjerom, her kunne man fått mye mer plass hvis de pakket det smartere.
Venter på ettermonteres hengerfeste.

Sammenlignet med I-pace: e-tron er komfort, Jaguar er sport med et stramt oppsett, meget presis styring, rask, faste seter.
Mot Tesla: Tesla S er rask, morsom og ironisk med  best brukervennlighet og de smarteste løsningene. For hard fjæring og støy.
Alltid interresant å lese dine innlegg! Er det Tesla eller Jaguar du har byttet ut?
nå er det Jaguaren som er ute av familien. Teslaen ble tatt tilbake av dem i fjor høst.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Crown

Sitat fra: daktari på lørdag 22. juni 2019, klokken 10:20
Har hatt min e-tron en kort tid nå. Advanced med multikonturseter, støydempende vinduer m.m.

Positivt: veldig myk fjæring og myke seter. Komfortvidunder. De doble vinduene er på bakdøra også, så lydnivået er ekstremt lav. Mye mindre støy fra motorene enn i demobil i vinter, hører nesten ikke motoren. Kø-assistent kan startes fra stillestående. 20"

Negativt: regenereringssystemet. Det automatiske systemet er kjekt på landeveien, men ikke egentlig nødvendig føler jeg. I byen derimot er det dritt å ikke ha en fast innstilling som kan gi tilnærmet en-pedal. Den manuelle innstillingen mangler 1-2 trinn, og må aktiveres hver gang man starter i hver gang man har brukt cruise. Når jeg vasker bilen virker det også som det er en del bremsestøv.
Dyr bil. For mye info på instrumentdisplayet.
For dårlig innredet bagasjerom, her kunne man fått mye mer plass hvis de pakket det smartere.
Venter på ettermonteres hengerfeste.


Egentlig enig i deg i det meste her, bortsett fra at jeg aldri har likt e-pedal uansett. Etter en tur på 1200km forrige helg så merket jeg meg også bremsestøv foran da jeg spylte over bilen ved hjemkomst. Det var riktignok over et par fjelloverganger, men jeg kjørte på en slik måte at jeg trodde regenereringen skulle ta seg av det meste av bremsingen. Samtidig har Audi visstnok et system som bruker de mekaniske bremsene av og til for å holde skivene fine (og kanskje unngå rust slik mange andre er belemret med), kanskje det er noe sånt.. Skal følge med.

Bilen er helt fantastisk på langtur, og lading på Ionity er en fest. Samtidig slår det meg når jeg kjører Ioniqen etterpå, hvor riktig menyer/visning er laget på den på det elbilmessige planet, med tall på prosentvisning, hendlene bak rattet har ett trinn mer og gir kraftigere regenerering (og blir værende til du sier noe annet), du har en knapp "EV" der du går rett inn i alle innstillingene på det EV-messige og kan se akkurat hva strømmen går til der og da (med tall) og mange andre små detaljer som virker langt mer gjennomtenkt og enkelt/funksjonelt. Jeg har prøvd å gjøre EV/regenererings-oppsettet på e-tron mest mulig likt Ioniqen, men Audi hører vel ikke på meg hvis jeg ber om å få inn "Ioniq-mode" i menyvalgene :-D

Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Ser også at rekkevidden på langtur på tørr vei om sommeren fint er ca 450km på landevei (max 80-sone) selv med Exclusive og 20''. Nok luft i dekkene er viktig, ble levert med litt for lavt. Komfortsetene er utrolig gode, sportssetene var for harde for meg, men etter endelig å ha fått sett standardsetene så satt jeg faktisk veldig godt i dem også så jeg ser at jeg kunne levd godt med en bil med 150-180k lavere pris også, men det er lett for når man sitter der med utstyrskatalogen å gå amok.. og til høsten når mørke og regn kommer endrer jeg nok mening med Matrix-lysene og night vision. ;-) Jeg får utrolig mange positive kommentarer til fargevalget, galaxy blue med svart optikk.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

daktari

Må understreke at jeg også er veldig fornøyd.

Kanskje vi må slå oss sammen og kreve endring av regenererings-opplegget?
Blir for dumt at de ikke utnytter det som er noe av det beste med elbil, men greit å ha en ICE-lignende funksjon for noobs. Så lenge vi andre kan velge.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: SurSnasen på fredag 21. juni 2019, klokken 11:29
Sitat fra: JorEl på torsdag 20. juni 2019, klokken 19:18
Consumer Reports har tatt en titt på Eltron, og skryter litt.
https://www.teslarati.com/tesla-killer-audi-etron-consumer-reports-first-review/

Teslarati, ja. Synes å lese mye bitterhet i "artikkelen". Og ikke minst kommentarfeltet. Går det virkelig ikke an å glede seg over at elbil-markedet øker?

Tydeligvis ikke. Har teslarati, cleantechnika, elektrec & co. så langt oppi halsen..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Ingeniøren

Sitat fra: daktari på lørdag 22. juni 2019, klokken 17:44
Må understreke at jeg også er veldig fornøyd.

Kanskje vi må slå oss sammen og kreve endring av regenererings-opplegget?
Blir for dumt at de ikke utnytter det som er noe av det beste med elbil, men greit å ha en ICE-lignende funksjon for noobs. Så lenge vi andre kan velge.

Skulle aldri ha hoppet av Jaguar laget veit du  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA