Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron. Erfaringer så langt

Startet av Onkel, søndag 21. april 2019, klokken 23:45

« forrige - neste »

Onkel

Dere som har fått levert deres Audi e-tron. Hvilke erfaringer har dere erfart så langt? Hva er overraskende bra, og hva er det som skuffer?
Er det noe av ekstrautstyret som viste seg unødvendig, og hva ville dere ha valgt å legge til ekstra, sett i etterpåklokskapens lys?
Audi e-tron 55 levert juli 2019

elektro

#1
Sitat fra: Onkel på søndag 21. april 2019, klokken 23:45
Dere som har fått levert deres Audi e-tron. Hvilke erfaringer har dere erfart så langt? Hva er overraskende bra, og hva er det som skuffer?
Er det noe av ekstrautstyret som viste seg unødvendig, og hva ville dere ha valgt å legge til ekstra, sett i etterpåklokskapens lys?

Fantastisk fornøyd! Rekkevidde/forbruk innfrir, later til å være like bra eller bedre enn biler med betydelig høyere EPA rating. Kjører lett 400 km. nå som det er varmere i været. Lynlading er veldig imponerende, men det at den lader flatt på 50kW fra 0-100% på vanlige hurtigladere er nesten like nyttig. Pluss for at batteriet ikke tappes når bilen står parkert f.eks. på hytte uten strøm. Rekuperasjon er veldig effektiv, liker også prediktiv ACC. Matrix LED lys er en åpenbaring! Ville også valgt de adaptive viskerne med integrerte spylerdyser igjen. Ellers er navigssjonen veldig velfungerende. Deilig å få rutevalg og mulighet for waypoints. Overraskende god plass under bagasjeromsgulvet og bra løsninger for lastesikring. Bilen oppleves som praktisk. Ville valgt 20-tommers hjul på vinter igjen, men heller ikke mer på sommer.

Ville nok tatt med B&O og el. justerbare seter hvis dere er flere sjåfører, valgte bort dette for å få bil raskt, Fast Track. Ta også med akustikkglass foran, det går bra uten, men det kan aldri bli nok støydemping.

Noe misfornøyd med ryggelysene og måten bilen skrur seg av på i tide og utide, når man går ut og inn av bilen. Har heller ikke fått Apple CarPlay til å fungere trådløst. Det er integrert Napster(!) i bilens MMI, trådløst fra telefonen hvis man har egen konto, men ikke Spotify. Man kan naturligvis spille Spotify trådløst via mobilen, men må da søke opp sanger osv. på den.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Imagine

#2
Jeg har min bil på service i påvente av oppdatering. I mens bruker jeg en e-tron lånebil med kameraspeil.

Hva synes jeg er positivt:
-Svært god komfort. Selv på skikkelig dårlige veier.
-Stillegående som få andre biler.
-virker mye lettere enn den faktisk er. Ville tippet 17-1800kg og ikke 2,6 tonn ut fra kjørefølelsen.
-ytelsene er overraskende gode og mer enn bra nok. Før jeg prøvekjørte bilen trodde jeg kanskje de kunne være for trege for meg, men de overrasket i stedet positivt
-rekkevidden overrasket positivt. Forbrukstallene i seg selv er ofte høyere enn f eks Tesla sine målere, men det er pga at e-tron sin forbruksmåler tar med varmetap og sånt og rekkevidden er jo det som teller fremfor forbruket og den overrasker positivt.
-den hurtiglader veldig kjapt.
-batteriet tappes ikke ved lang tids stillestående uten å være plugget i lader.
-Bilen har ekstremt veigrep og kan kjøres meget fort med en stor trygghetsfølelse for fører og passasjerer.
-plassen - fikk to store flykofferter i bredden i bagasjerommet. Det fikk jeg til sammenligning akkurat ikke inn i en leiebil e-klasse sedan.
-service hos forhandler.
-føles ut som veldig mye allsidig premium bruksbil for pengene.

Hva synes jeg er negativt:
-Tungvint å åpne panseret da man må inn i bilen for å dra i hendelen. I tillegg er det unødvendig med ekstra innerdeksel å åpne til frunken.
-motorene kunne vært helt stille og ikke bli hørt inn i kupeen, det er ikke plagsomt, men tar det likevel med som noe jeg kunne tenke meg å være uten om det gikk an.
-softwareproblemer på min konkrete bil som trenger update. Gjelder etter hva jeg har hørt ca 10-20 biler av 1000. Har fått lånebil så er fornøyd etter forholdene.
-kameraspeilene bør unngås. De er dårlige.
-det kunne gjerne vært enda mer eksklusiv kvalitet i innredningen, f eks på toppen av sidedørene kunne det vært mulighet for nappaskinn.
-tilhengerfestet kunne vært elektrisk innsvingbart i stedet for manuelt avtagbart.

Tafsern

Sitat fra: elektro på mandag 22. april 2019, klokken 00:46
Sitat fra: Onkel på søndag 21. april 2019, klokken 23:45
Dere som har fått levert deres Audi e-tron. Hvilke erfaringer har dere erfart så langt? Hva er overraskende bra, og hva er det som skuffer?
Er det noe av ekstrautstyret som viste seg unødvendig, og hva ville dere ha valgt å legge til ekstra, sett i etterpåklokskapens lys?
Har heller ikke fått Apple CarPlay til å fungere trådløst.

Apple CarPlay fungerer ikke trådløst, så det kommer du ikke til å få til ;)

elektro

Sitat fra: Tafsern på tirsdag 23. april 2019, klokken 08:08
Sitat fra: elektro på mandag 22. april 2019, klokken 00:46
Sitat fra: Onkel på søndag 21. april 2019, klokken 23:45
Dere som har fått levert deres Audi e-tron. Hvilke erfaringer har dere erfart så langt? Hva er overraskende bra, og hva er det som skuffer?
Er det noe av ekstrautstyret som viste seg unødvendig, og hva ville dere ha valgt å legge til ekstra, sett i etterpåklokskapens lys?
Har heller ikke fått Apple CarPlay til å fungere trådløst.

Apple CarPlay fungerer ikke trådløst, så det kommer du ikke til å få til ;)

https://youtu.be/gNIm6eEFyek
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ApeX

Sitat fra: elektro på tirsdag 23. april 2019, klokken 18:49
Sitat fra: Tafsern på tirsdag 23. april 2019, klokken 08:08
Sitat fra: elektro på mandag 22. april 2019, klokken 00:46
Sitat fra: Onkel på søndag 21. april 2019, klokken 23:45
Dere som har fått levert deres Audi e-tron. Hvilke erfaringer har dere erfart så langt? Hva er overraskende bra, og hva er det som skuffer?
Er det noe av ekstrautstyret som viste seg unødvendig, og hva ville dere ha valgt å legge til ekstra, sett i etterpåklokskapens lys?
Har heller ikke fått Apple CarPlay til å fungere trådløst.

Apple CarPlay fungerer ikke trådløst, så det kommer du ikke til å få til ;)

https://youtu.be/gNIm6eEFyek

Funker trådløst i enkelte land ja, men ikke i Norge. Ikke foreløpig i alle fall.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

M8Biker

Siden jeg har en Edition One (kjørt 2000km). Det ER kun oransje kalippere og alarm jeg nok hadde valgt bort. Ellers er det meste etter min smak, 21" hjul, B&O anlegg, sort innvendig taktrekk, panorama takt, virtuelle speil, elektriske seter, exclusive interiør pakke, helskinn, glass brytere, elektriske seter med minne. Enig med de som er fornøyd med 150kW lading.

Kunne nok ha lagt til 360 graders visning om jeg kunne lagt til noe.

Når det gjelder de virtuelle speilene er det kun en vanesak, og de er ikke dårlige som det nevnes lenger opp. Tok litt tid, men nå er det helt fint. Justerte opp lysstyrken litt. De har praktisk talt ingen dødvinkel.

Tok litt tid før jeg fant ut hvordan jeg fikk slått av automatisk fartsbegrensning i ACC med skiltgjenkjenning. Den setter automatisk ned farten til gjeldene fartsgrense nå den oppdager et nytt skilt med lavere fart. Dette vile jeg styre selv.

Alt i alt meget fornøyd, men kjører heller MC når jeg kan.

Tiger123

#7
Sitat fra: elektro på mandag 22. april 2019, klokken 00:46

Fantastisk fornøyd! Rekkevidde/forbruk innfrir, later til å være like bra eller bedre enn biler med betydelig høyere EPA rating. Kjører lett 400 km. nå som det er varmere i været.

Hahahh, elektro, det er 20 varmegrader og solgangsbris.Trenger bare å gå ut på verandaen for å kjenne at luftmostanden er mindre, og det later til at du kan kjøre lenger. Hvilke biler er det etron fosser forbi?
Ellers virker det som de tre som har skrevet er fornøyd. Men det må da være flere her inne??

Stikkkontakt


elektro

Sitat fra: Tiger123 på fredag 26. april 2019, klokken 00:39
Sitat fra: elektro på mandag 22. april 2019, klokken 00:46

Fantastisk fornøyd! Rekkevidde/forbruk innfrir, later til å være like bra eller bedre enn biler med betydelig høyere EPA rating. Kjører lett 400 km. nå som det er varmere i været.

Hahahh, elektro, det er 20 varmegrader og solgangsbris.Trenger bare å gå ut på verandaen for å kjenne at luftmostanden er mindre, og det later til at du kan kjøre lenger. Hvilke biler er det etron fosser forbi?
Ellers virker det som de tre som har skrevet er fornøyd. Men det må da være flere her inne??

Unnskyld, men ble dette innlegget skrevet i fylla? Jeg skriver jo «nå som det er varmere i været», men har også kjørt 380 km. med både en fjellovergang og motorveiparti, hvor mye av turen gikk i ned mot -6 grader. Dette på 20 tommer, så de som har 19 kan nok klare over 400 km. på tørr vei, også med mer vinterlige temperaturer, hvis det er primært landevei.

Jeg kommer ikke til å nevne andre merker, det finnes det en egen gruppe for. Det er kanskje den du leter etter? Jeg har heller ikke skrevet at e-tron fosser forbi, men at rekkevidde er «like bra eller bedre enn biler med betydelig høyere EPA rating». Og i motsetning til mange som uttaler seg, har jeg har jeg erfaring å vise til.

Dette for å berolige andre som har bestilt eller vurderer å bestille. Man har jo vært vant til  at EPA er rekkevidde ved blandet kjøring i sommertemperatur, og så må mann trekke fra 20-30% for å få realistisk rekkevidde, vinter. Eller ved f.eks. regn og motorvei. Det er ikke tilfelle på e-tron. Her kan du kanskje trekke fra 10% absolutt worst case, stort sett vil du oppnå EPA tallene eller bedre. Verdt å vite.

@Tiger123 du kan legge til hva slags bil du kjører og ev. reservasjonsnummer/leveringsdato på e-tron i dine profilinnstillinger.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tellus

EPA inneholder også komponenter fra kjøring i ekstreme temperaturer. I Norge i sommerhalvåret bør alle biler gå lengre enn EPA med en blandet miks av by,land og motorveikjøring.

WLTP derimot er mer optimistisk, men bør absolutt kunne nås under ideelle forhold med AC avslått  :)

elektro

Sitat fra: Tellus på lørdag 27. april 2019, klokken 10:03
EPA inneholder også komponenter fra kjøring i ekstreme temperaturer. I Norge i sommerhalvåret bør alle biler gå lengre enn EPA med en blandet miks av by,land og motorveikjøring.

WLTP derimot er mer optimistisk, men bør absolutt kunne nås under ideelle forhold med AC avslått  :)

Men det stemmer jo ikke, for både X90D og S75D har 417km EPA rekkevidde blandet (259 miles). Det er ikke mulig å kjøre særlig mye lengre enn det, uten 19-tommers hjul, medvind, nedoverbakke og «sola i ryggen». :) Og ikke over 100 km/t i lengre perioder..

417 km. tilsvarer et forbruk på hhv. 192Wh/km. og 163Wh/km. forutsatt at bilene er relativt nye, og du får 80kWh ut av X90D og 68kWh ut av S75D. Likevel skal du jobbe, om du kjører en runde. Eneste gangene jeg var i nærheten av 400 km. på min S75D var ned fra fjellet på tørr asfalt og passe med plussgrader.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Imagine

Sitat fra: elektro på lørdag 27. april 2019, klokken 11:51
Sitat fra: Tellus på lørdag 27. april 2019, klokken 10:03
EPA inneholder også komponenter fra kjøring i ekstreme temperaturer. I Norge i sommerhalvåret bør alle biler gå lengre enn EPA med en blandet miks av by,land og motorveikjøring.

WLTP derimot er mer optimistisk, men bør absolutt kunne nås under ideelle forhold med AC avslått  :)

Men det stemmer jo ikke, for både X90D og S75D har 417km EPA rekkevidde blandet (259 miles). Det er ikke mulig å kjøre særlig mye lengre enn det, uten 19-tommers hjul, medvind, nedoverbakke og «sola i ryggen». :) Og ikke over 100 km/t i lengre perioder..

417 km. tilsvarer et forbruk på hhv. 192Wh/km. og 163Wh/km. forutsatt at bilene er relativt nye, og du får 80kWh ut av X90D og 68kWh ut av S75D. Likevel skal du jobbe, om du kjører en runde. Eneste gangene jeg var i nærheten av 400 km. på min S75D var ned fra fjellet på tørr asfalt og passe med plussgrader.


+1
Det er dette det handler om. Model S 75D (dermed trolig også X90D) og e-tron går ganske likt rekkeviddemessig og så er plutselig EPA-tallene 328km vs 417km. Det henger ikke på grep.

turfsurf

Sitat fra: elektro på lørdag 27. april 2019, klokken 11:51
417 km. tilsvarer et forbruk på hhv. 192Wh/km. og 163Wh/km. forutsatt at bilene er relativt nye, og du får 80kWh ut av X90D og 68kWh ut av S75D. Likevel skal du jobbe, om du kjører en runde. Eneste gangene jeg var i nærheten av 400 km. på min S75D var ned fra fjellet på tørr asfalt og passe med plussgrader.
Er jo stor forskjell på hva slags veier man kjører på. Ikke alt for svingete landevei i 70-80km/t kommer man lett under de tallene der.

Jeg fikk 40 mil ut av vår 85D, da startet vi ved Gardasjøen, kjørte over Stelvio passet og endte opp i St.Anton. De første 16 milene på motorvei med snittfart på 90 hadde vi ett forbruk på 131 Wh/km.


Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. april 2019, klokken 13:13
Sitat fra: elektro på lørdag 27. april 2019, klokken 11:51
417 km. tilsvarer et forbruk på hhv. 192Wh/km. og 163Wh/km. forutsatt at bilene er relativt nye, og du får 80kWh ut av X90D og 68kWh ut av S75D. Likevel skal du jobbe, om du kjører en runde. Eneste gangene jeg var i nærheten av 400 km. på min S75D var ned fra fjellet på tørr asfalt og passe med plussgrader.
Er jo stor forskjell på hva slags veier man kjører på. Ikke alt for svingete landevei i 70-80km/t kommer man lett under de tallene der.

Jeg fikk 40 mil ut av vår 85D, da startet vi ved Gardasjøen, kjørte over Stelvio passet og endte opp i St.Anton. De første 16 milene på motorvei med snittfart på 90 hadde vi ett forbruk på 131 Wh/km.

Tviler ikke på at du kommer 40 mil med S85D, for EPA på den er 435 km. kombinert (270 miles). Det skal imidlertid godt gjøres å kjøre lengre enn det om man starter og stopper på samme sted. Jeg sier ikke at det er umulig, men det er garantert ikke noe ekstreme temperaturer eller motorveikjøring inkludert i det EPA tallet. Om du har hatt forbruk på 131Wh/km. med en S85D og snittfart 90 km/t, har du enten hatt mere nedover- enn oppoverbakke, medvind, eller begge deler. Enkelt og greit.

Jeg har også hatt 125Wh/km. med S75D en gang, startet da på 900 MOH. og kjørte Gudbrandsdalen og RV4 til Oslo i 20 grader. Men snittforbruket mitt ila. to år og 50.000 km, lå på 207Wh/km. Det gir eksakt 328 km. rekkevidde, (204 miles). Snittforbruket e-tron i mars/april et ca. 250Wh/km. inkl. all småkjøring osv. Det gir omtrent samme rekkevidde. Noen km. mer faktisk. Artig da at S75D har 259 miles EPA og e-tron har 204 miles EPA. Altså hele 89 km. i favør Model S. Her har nok både Tesla og Audi påvirket tallene. Tesla ønsker max PR. Audi tenker langsiktig, og vil ikke skuffe kundene. Heller overraske positivt og få alle trygt frem.

(Når det gjelder mer effektive biler med mindre batteri, er det for øvrig flott det. Men større batteri vil i prinsippet si at man bruker relativt sett mindre av batteriet til oppvarming når det er kaldt. I tillegg til at man ikke har noe tap når e-tron står parkert uten lading. Begge deler, samt varmepumpe, vil nok føre til at den praktiske rekkevidden i det daglige vil oppleves litt bedre enn jeg er vant til fra S75D, neste vinter.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA