Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade med Max 8 amp? Hvordan?

Startet av borge, mandag 30. november 2020, klokken 20:29

« forrige - neste »

borge

Hei, henter snart ut bil, og lurte på hvordan jeg kan lade hjemmefra med Max 8A fra vanlig 10A kontakt?
Kan jeg stille det inn på ladekabel eller på bilen?
Nissan leaf bruker jeg justerbar ladekabel, på Tesla kunne jeg vel sette det opp i bilen hvis jeg husker rett?

ThomasEL

Null problem!
Med medfølgende ladekabel lader e-tronen bare med 8A når du bruker schukokontakt (husholdningskontakt).

Du kan enkelt bytte ut schukostøpselet med industrikontakt på ladekladden. Da kan du velge 16A eller 32A, alt etter hva slags kurs du har.

(Anbefaler jo forøvrig en ladeboks eller en industrikontakt på dedikert kurs og B-vern hvis dette er stedet du skal lade til vanlig/daglig.)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Og medfølgende lader går vel også ned til 6A dersom du setter den på "50%". (Ekte 50% ville være 4A, men det er utenfor standarden så tipper den gir 6A)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

borge

Takk,det dekker da mitt primærbehov. Hva med alle som da vil lade på 16A kurs,og kanskje dra 13 A? Finnes det justerbar ladekladd til etron? Hvilken anbefales? Altså flyttbar.

janbanan

Sitat fra: borge på torsdag 03. desember 2020, klokken 13:10
Takk,det dekker da mitt primærbehov. Hva med alle som da vil lade på 16A kurs,og kanskje dra 13 A? Finnes det justerbar ladekladd til etron? Hvilken anbefales? Altså flyttbar.
Kanskje en slik?
https://www.power.no/hjem-og-fritid/elbillader/portable-ladere/charge-amps-ray-type-2-75-m-16-a-schuko-ladekabel/p-1043649/

/Jan
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Orbit

#5
Da må du har ladekladd med industrikontakt, og også lade fra tilsvarende (i tillegg til diverse andre krav til jordfeilvern, overspenningsvern etc).

På ladekladden som følger bilen kan du selv bytte mellom vanlig kontakt og industrikontakt. Det er to alternative kladder, hvor du velger fritt hvilken du vil ha ved bestilling av bil:

  • 32A 1-fas med blått industristikk (7.4 kW), dette er defaultopsjonen
  • 16A 3-fas med rødt industristikk (11 kW)
Dersom du har/får den første, kan du kjøpe overganger til også å lade på 16A industristikk. Denne må ha egen nedsikring av strøm, så koster typisk en tusenlapp.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

@Orbit:

Er du helt sikker på en slik overgang krever egen nedsikring..?

Med en slik overgang vil man jo lade på en 16A kurs. Og denne kursen ER jo følgelig allerede sikret med 16A sikring... Så kan vel ikke være nødvendig med "dobbel" 16A sikring..?

(Jeg påstår ikke at jeg nødvendigvis har rett her, men syns det virker underlig å sikre ned her. Motsatt må man jo, hvis man har en 32A kurs og vil bruke utstyr med 16A industrikontakt og 2,5mm2 kabel. Da må de jo nødvendigvis sikres ned, ellers kan man risikere å dra mer enn 16A i en kabel som ikke er dimensjonert for det)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Jeg tenkte feil vei, forslaget er strøket.  :-[
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

#8
Sitat fra: Orbit på torsdag 03. desember 2020, klokken 13:24

På ladekladden som følger bilen kan du selv bytte mellom vanlig kontakt og industrikontakt. Det er to alternative kladder, hvor du velger fritt hvilken du vil ha ved bestilling av bil:

  • 32A 1-fas med blått industristikk (7.4 kW), dette er defaultopsjonen
  • 16A 3-fas med rødt industristikk (11 kW)
Dersom du har/får den første, kan du kjøpe overganger til også å lade på 16A industristikk.

Den overgangen vil jeg gjerne ha til turen tilbake til Tromsø i januar, men finner den ikke i Sverige, noen som vet hvor jeg kan kjøpe den?

Men da får man jo kun 1-fas 16A. Er det mulig å få tak på Audis egen 16A 3-fas kobling, pris?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

daktari

Kanskje enklere å kjøpe en Juicebooster hvis man trenger mange overganger; enn så lenge Audis ladekladd er enten 1-fas eller 3-fas.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

#11
Sitat fra: RJK på søndag 06. desember 2020, klokken 14:57
Ellers har du denne som gir deg to ekstra kontakter på blått industristikk:
https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/cee-kontakter/adapter-3-fase-for-3-stk-1-fase-2000021321
Den gir 3x Schuko ut, dvs ikke mulighet til å trekke 16A med Audi sin ladekladd.

@tromsø er vel ute etter å plugge sin kladekladd (som har 32A en-fas blå CEE) i et 16A blå CEE-stikk, dvs tilsvarende det som er lenket tidligere i tråden. Du kan ikke vise dette vedlegget.

Men spørsmålet er hvor en finner et slikt adapter i Sverige. Finner flere som har tilsvarende for rødt industristikk, men 32A en-fas er nok litt særnorsk. Det burde likevel ikke være umulig å få en lokal elektriker til å bygge tilsvarende.

Sitat fra: tromsø på søndag 06. desember 2020, klokken 09:28
Er det mulig å få tak på Audis egen 16A 3-fas kobling, pris?
Mulig det vil virke, men du vil uansett bare få 1-fas med den ladekladden du har. Ønsker du full fleksibilitet er det Juicebooster, NRGkick etc som gjelder, evt Audi sin egen 22 kW ladekladd (opsjon på nye biler).
Sitat fra: Orbit på lørdag 24. oktober 2020, klokken 13:41
Da er 22 kW ombordlader bestillbar, men så langt bare for 55-modellene (50/S kan komme senere). Pris i den tyske prislisten er €1650, pluss €450 for høyre ladeluke (tvunget tilvalg).

Det blir også et valgfritt tilvalg med 22 kW ladekabel for industristikk, til €1270. Den ser enda større ut enn dagens EVSE, men har en del ekstra funksjonalitet med å fordele ladingen gunstigst mulig ut fra timestariff på strøm etc. Tipper de som går for 22 kW uansett kommer til å bruke dette mest over type-2, dvs klarer seg uten denne.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Stemmer at den fra biltema bare gir 3x schuko, lot meg lure i farta...


Ja, om det er blå 32A CEE på 1-fase, så blir vel den røde feil. Da er det nok litt større letejobb. Men trenger du egentlig adapter fra blå 32A til blå 16A når begge er 1-fase? Ser jo ut som pluggen går rett på.


Blå 32A 3-fase CEE har vel 4 plugger, som ikke passer inn.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Svarer meg selv her. Kontaktene har forskjellig størrelse, så de passer IKKE om hverandre:

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-stikkontakt
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tromsø

Sitat fra: RJK på søndag 06. desember 2020, klokken 17:09
Svarer meg selv her. Kontaktene har forskjellig størrelse, så de passer IKKE om hverandre:

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-stikkontakt

Ja, erfarte dette når vi kjørte ned til Sverige. Fant en 16A blå ved et hotell men den passet jo ikke vår 32A kobling til ladekladden.

Men forhåpentligvis så trenger vi ikke alle disse dingser om et par år når alle hotell etc har type 2 ladere!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA