Skrevet av Emne: Audi e-tron. Erfaringer så langt  (Lest 24871 ganger)

Onkel

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 8
    • Vis profil
Audi e-tron. Erfaringer så langt
« på: søndag 21. april 2019, klokken 23:45 »
Dere som har fått levert deres Audi e-tron. Hvilke erfaringer har dere erfart så langt? Hva er overraskende bra, og hva er det som skuffer?
Er det noe av ekstrautstyret som viste seg unødvendig, og hva ville dere ha valgt å legge til ekstra, sett i etterpåklokskapens lys?
Audi e-tron 55 levert juli 2019

elektro

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 804
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #1 på: mandag 22. april 2019, klokken 00:46 »
Dere som har fått levert deres Audi e-tron. Hvilke erfaringer har dere erfart så langt? Hva er overraskende bra, og hva er det som skuffer?
Er det noe av ekstrautstyret som viste seg unødvendig, og hva ville dere ha valgt å legge til ekstra, sett i etterpåklokskapens lys?

Fantastisk fornøyd! Rekkevidde/forbruk innfrir, later til å være like bra eller bedre enn biler med betydelig høyere EPA rating. Kjører lett 400 km. nå som det er varmere i været. Lynlading er veldig imponerende, men det at den lader flatt på 50kW fra 0-100% på vanlige hurtigladere er nesten like nyttig. Pluss for at batteriet ikke tappes når bilen står parkert f.eks. på hytte uten strøm. Rekuperasjon er veldig effektiv, liker også prediktiv ACC. Matrix LED lys er en åpenbaring! Ville også valgt de adaptive viskerne med integrerte spylerdyser igjen. Ellers er navigssjonen veldig velfungerende. Deilig å få rutevalg og mulighet for waypoints. Overraskende god plass under bagasjeromsgulvet og bra løsninger for lastesikring. Bilen oppleves som praktisk. Ville valgt 20-tommers hjul på vinter igjen, men heller ikke mer på sommer.

Ville nok tatt med B&O og el. justerbare seter hvis dere er flere sjåfører, valgte bort dette for å få bil raskt, Fast Track. Ta også med akustikkglass foran, det går bra uten, men det kan aldri bli nok støydemping.

Noe misfornøyd med ryggelysene og måten bilen skrur seg av på i tide og utide, når man går ut og inn av bilen. Har heller ikke fått Apple CarPlay til å fungere trådløst. Det er integrert Napster(!) i bilens MMI, trådløst fra telefonen hvis man har egen konto, men ikke Spotify. Man kan naturligvis spille Spotify trådløst via mobilen, men må da søke opp sanger osv. på den.
« Siste redigering: mandag 22. april 2019, klokken 07:50 av elektro »
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Imagine

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 736
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #2 på: mandag 22. april 2019, klokken 00:46 »
Jeg har min bil på service i påvente av oppdatering. I mens bruker jeg en e-tron lånebil med kameraspeil.

Hva synes jeg er positivt:
-Svært god komfort. Selv på skikkelig dårlige veier.
-Stillegående som få andre biler.
-virker mye lettere enn den faktisk er. Ville tippet 17-1800kg og ikke 2,6 tonn ut fra kjørefølelsen.
-ytelsene er overraskende gode og mer enn bra nok. Før jeg prøvekjørte bilen trodde jeg kanskje de kunne være for trege for meg, men de overrasket i stedet positivt
-rekkevidden overrasket positivt. Forbrukstallene i seg selv er ofte høyere enn f eks Tesla sine målere, men det er pga at e-tron sin forbruksmåler tar med varmetap og sånt og rekkevidden er jo det som teller fremfor forbruket og den overrasker positivt.
-den hurtiglader veldig kjapt.
-batteriet tappes ikke ved lang tids stillestående uten å være plugget i lader.
-Bilen har ekstremt veigrep og kan kjøres meget fort med en stor trygghetsfølelse for fører og passasjerer.
-plassen - fikk to store flykofferter i bredden i bagasjerommet. Det fikk jeg til sammenligning akkurat ikke inn i en leiebil e-klasse sedan.
-service hos forhandler.
-føles ut som veldig mye allsidig premium bruksbil for pengene.

Hva synes jeg er negativt:
-Tungvint å åpne panseret da man må inn i bilen for å dra i hendelen. I tillegg er det unødvendig med ekstra innerdeksel å åpne til frunken.
-motorene kunne vært helt stille og ikke bli hørt inn i kupeen, det er ikke plagsomt, men tar det likevel med som noe jeg kunne tenke meg å være uten om det gikk an.
-softwareproblemer på min konkrete bil som trenger update. Gjelder etter hva jeg har hørt ca 10-20 biler av 1000. Har fått lånebil så er fornøyd etter forholdene.
-kameraspeilene bør unngås. De er dårlige.
-det kunne gjerne vært enda mer eksklusiv kvalitet i innredningen, f eks på toppen av sidedørene kunne det vært mulighet for nappaskinn.
-tilhengerfestet kunne vært elektrisk innsvingbart i stedet for manuelt avtagbart.
« Siste redigering: mandag 22. april 2019, klokken 00:53 av Imagine »

Tafsern

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 52
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #3 på: tirsdag 23. april 2019, klokken 08:08 »
Dere som har fått levert deres Audi e-tron. Hvilke erfaringer har dere erfart så langt? Hva er overraskende bra, og hva er det som skuffer?
Er det noe av ekstrautstyret som viste seg unødvendig, og hva ville dere ha valgt å legge til ekstra, sett i etterpåklokskapens lys?
Har heller ikke fått Apple CarPlay til å fungere trådløst.

Apple CarPlay fungerer ikke trådløst, så det kommer du ikke til å få til ;)

elektro

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 804
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #4 på: tirsdag 23. april 2019, klokken 18:49 »
Dere som har fått levert deres Audi e-tron. Hvilke erfaringer har dere erfart så langt? Hva er overraskende bra, og hva er det som skuffer?
Er det noe av ekstrautstyret som viste seg unødvendig, og hva ville dere ha valgt å legge til ekstra, sett i etterpåklokskapens lys?
Har heller ikke fått Apple CarPlay til å fungere trådløst.

Apple CarPlay fungerer ikke trådløst, så det kommer du ikke til å få til ;)

https://youtu.be/gNIm6eEFyek
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

ApeX

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 246
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #5 på: tirsdag 23. april 2019, klokken 19:07 »
Dere som har fått levert deres Audi e-tron. Hvilke erfaringer har dere erfart så langt? Hva er overraskende bra, og hva er det som skuffer?
Er det noe av ekstrautstyret som viste seg unødvendig, og hva ville dere ha valgt å legge til ekstra, sett i etterpåklokskapens lys?
Har heller ikke fått Apple CarPlay til å fungere trådløst.

Apple CarPlay fungerer ikke trådløst, så det kommer du ikke til å få til ;)

https://youtu.be/gNIm6eEFyek

Funker trådløst i enkelte land ja, men ikke i Norge. Ikke foreløpig i alle fall.
Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

M8Biker

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 13
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #6 på: tirsdag 23. april 2019, klokken 22:17 »
Siden jeg har en Edition One (kjørt 2000km). Det ER kun oransje kalippere og alarm jeg nok hadde valgt bort. Ellers er det meste etter min smak, 21" hjul, B&O anlegg, sort innvendig taktrekk, panorama takt, virtuelle speil, elektriske seter, exclusive interiør pakke, helskinn, glass brytere, elektriske seter med minne. Enig med de som er fornøyd med 150kW lading.

Kunne nok ha lagt til 360 graders visning om jeg kunne lagt til noe.

Når det gjelder de virtuelle speilene er det kun en vanesak, og de er ikke dårlige som det nevnes lenger opp. Tok litt tid, men nå er det helt fint. Justerte opp lysstyrken litt. De har praktisk talt ingen dødvinkel.

Tok litt tid før jeg fant ut hvordan jeg fikk slått av automatisk fartsbegrensning i ACC med skiltgjenkjenning. Den setter automatisk ned farten til gjeldene fartsgrense nå den oppdager et nytt skilt med lavere fart. Dette vile jeg styre selv.

Alt i alt meget fornøyd, men kjører heller MC når jeg kan.

Tiger123

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 397
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #7 på: fredag 26. april 2019, klokken 00:39 »

Fantastisk fornøyd! Rekkevidde/forbruk innfrir, later til å være like bra eller bedre enn biler med betydelig høyere EPA rating. Kjører lett 400 km. nå som det er varmere i været.

Hahahh, elektro, det er 20 varmegrader og solgangsbris.Trenger bare å gå ut på verandaen for å kjenne at luftmostanden er mindre, og det later til at du kan kjøre lenger. Hvilke biler er det etron fosser forbi?
Ellers virker det som de tre som har skrevet er fornøyd. Men det må da være flere her inne??
« Siste redigering: fredag 26. april 2019, klokken 00:48 av Tiger123 »

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1579
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #8 på: fredag 26. april 2019, klokken 07:52 »
EPA er sikkert målt med tilhenger.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

elektro

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 804
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #9 på: lørdag 27. april 2019, klokken 08:01 »

Fantastisk fornøyd! Rekkevidde/forbruk innfrir, later til å være like bra eller bedre enn biler med betydelig høyere EPA rating. Kjører lett 400 km. nå som det er varmere i været.

Hahahh, elektro, det er 20 varmegrader og solgangsbris.Trenger bare å gå ut på verandaen for å kjenne at luftmostanden er mindre, og det later til at du kan kjøre lenger. Hvilke biler er det etron fosser forbi?
Ellers virker det som de tre som har skrevet er fornøyd. Men det må da være flere her inne??

Unnskyld, men ble dette innlegget skrevet i fylla? Jeg skriver jo «nå som det er varmere i været», men har også kjørt 380 km. med både en fjellovergang og motorveiparti, hvor mye av turen gikk i ned mot -6 grader. Dette på 20 tommer, så de som har 19 kan nok klare over 400 km. på tørr vei, også med mer vinterlige temperaturer, hvis det er primært landevei.

Jeg kommer ikke til å nevne andre merker, det finnes det en egen gruppe for. Det er kanskje den du leter etter? Jeg har heller ikke skrevet at e-tron fosser forbi, men at rekkevidde er «like bra eller bedre enn biler med betydelig høyere EPA rating». Og i motsetning til mange som uttaler seg, har jeg har jeg erfaring å vise til.

Dette for å berolige andre som har bestilt eller vurderer å bestille. Man har jo vært vant til  at EPA er rekkevidde ved blandet kjøring i sommertemperatur, og så må mann trekke fra 20-30% for å få realistisk rekkevidde, vinter. Eller ved f.eks. regn og motorvei. Det er ikke tilfelle på e-tron. Her kan du kanskje trekke fra 10% absolutt worst case, stort sett vil du oppnå EPA tallene eller bedre. Verdt å vite.

@Tiger123 du kan legge til hva slags bil du kjører og ev. reservasjonsnummer/leveringsdato på e-tron i dine profilinnstillinger.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1730
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #10 på: lørdag 27. april 2019, klokken 10:03 »
EPA inneholder også komponenter fra kjøring i ekstreme temperaturer. I Norge i sommerhalvåret bør alle biler gå lengre enn EPA med en blandet miks av by,land og motorveikjøring.

WLTP derimot er mer optimistisk, men bør absolutt kunne nås under ideelle forhold med AC avslått  :)

elektro

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 804
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #11 på: lørdag 27. april 2019, klokken 11:51 »
EPA inneholder også komponenter fra kjøring i ekstreme temperaturer. I Norge i sommerhalvåret bør alle biler gå lengre enn EPA med en blandet miks av by,land og motorveikjøring.

WLTP derimot er mer optimistisk, men bør absolutt kunne nås under ideelle forhold med AC avslått  :)

Men det stemmer jo ikke, for både X90D og S75D har 417km EPA rekkevidde blandet (259 miles). Det er ikke mulig å kjøre særlig mye lengre enn det, uten 19-tommers hjul, medvind, nedoverbakke og «sola i ryggen». :) Og ikke over 100 km/t i lengre perioder..

417 km. tilsvarer et forbruk på hhv. 192Wh/km. og 163Wh/km. forutsatt at bilene er relativt nye, og du får 80kWh ut av X90D og 68kWh ut av S75D. Likevel skal du jobbe, om du kjører en runde. Eneste gangene jeg var i nærheten av 400 km. på min S75D var ned fra fjellet på tørr asfalt og passe med plussgrader.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

Imagine

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 736
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #12 på: lørdag 27. april 2019, klokken 13:05 »
EPA inneholder også komponenter fra kjøring i ekstreme temperaturer. I Norge i sommerhalvåret bør alle biler gå lengre enn EPA med en blandet miks av by,land og motorveikjøring.

WLTP derimot er mer optimistisk, men bør absolutt kunne nås under ideelle forhold med AC avslått  :)

Men det stemmer jo ikke, for både X90D og S75D har 417km EPA rekkevidde blandet (259 miles). Det er ikke mulig å kjøre særlig mye lengre enn det, uten 19-tommers hjul, medvind, nedoverbakke og «sola i ryggen». :) Og ikke over 100 km/t i lengre perioder..

417 km. tilsvarer et forbruk på hhv. 192Wh/km. og 163Wh/km. forutsatt at bilene er relativt nye, og du får 80kWh ut av X90D og 68kWh ut av S75D. Likevel skal du jobbe, om du kjører en runde. Eneste gangene jeg var i nærheten av 400 km. på min S75D var ned fra fjellet på tørr asfalt og passe med plussgrader.


+1
Det er dette det handler om. Model S 75D (dermed trolig også X90D) og e-tron går ganske likt rekkeviddemessig og så er plutselig EPA-tallene 328km vs 417km. Det henger ikke på grep.

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5269
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #13 på: lørdag 27. april 2019, klokken 13:13 »
417 km. tilsvarer et forbruk på hhv. 192Wh/km. og 163Wh/km. forutsatt at bilene er relativt nye, og du får 80kWh ut av X90D og 68kWh ut av S75D. Likevel skal du jobbe, om du kjører en runde. Eneste gangene jeg var i nærheten av 400 km. på min S75D var ned fra fjellet på tørr asfalt og passe med plussgrader.
Er jo stor forskjell på hva slags veier man kjører på. Ikke alt for svingete landevei i 70-80km/t kommer man lett under de tallene der.

Jeg fikk 40 mil ut av vår 85D, da startet vi ved Gardasjøen, kjørte over Stelvio passet og endte opp i St.Anton. De første 16 milene på motorvei med snittfart på 90 hadde vi ett forbruk på 131 Wh/km.


i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

elektro

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 804
    • Vis profil
Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
« Svar #14 på: lørdag 27. april 2019, klokken 17:12 »
417 km. tilsvarer et forbruk på hhv. 192Wh/km. og 163Wh/km. forutsatt at bilene er relativt nye, og du får 80kWh ut av X90D og 68kWh ut av S75D. Likevel skal du jobbe, om du kjører en runde. Eneste gangene jeg var i nærheten av 400 km. på min S75D var ned fra fjellet på tørr asfalt og passe med plussgrader.
Er jo stor forskjell på hva slags veier man kjører på. Ikke alt for svingete landevei i 70-80km/t kommer man lett under de tallene der.

Jeg fikk 40 mil ut av vår 85D, da startet vi ved Gardasjøen, kjørte over Stelvio passet og endte opp i St.Anton. De første 16 milene på motorvei med snittfart på 90 hadde vi ett forbruk på 131 Wh/km.

Tviler ikke på at du kommer 40 mil med S85D, for EPA på den er 435 km. kombinert (270 miles). Det skal imidlertid godt gjøres å kjøre lengre enn det om man starter og stopper på samme sted. Jeg sier ikke at det er umulig, men det er garantert ikke noe ekstreme temperaturer eller motorveikjøring inkludert i det EPA tallet. Om du har hatt forbruk på 131Wh/km. med en S85D og snittfart 90 km/t, har du enten hatt mere nedover- enn oppoverbakke, medvind, eller begge deler. Enkelt og greit.

Jeg har også hatt 125Wh/km. med S75D en gang, startet da på 900 MOH. og kjørte Gudbrandsdalen og RV4 til Oslo i 20 grader. Men snittforbruket mitt ila. to år og 50.000 km, lå på 207Wh/km. Det gir eksakt 328 km. rekkevidde, (204 miles). Snittforbruket e-tron i mars/april et ca. 250Wh/km. inkl. all småkjøring osv. Det gir omtrent samme rekkevidde. Noen km. mer faktisk. Artig da at S75D har 259 miles EPA og e-tron har 204 miles EPA. Altså hele 89 km. i favør Model S. Her har nok både Tesla og Audi påvirket tallene. Tesla ønsker max PR. Audi tenker langsiktig, og vil ikke skuffe kundene. Heller overraske positivt og få alle trygt frem.

(Når det gjelder mer effektive biler med mindre batteri, er det for øvrig flott det. Men større batteri vil i prinsippet si at man bruker relativt sett mindre av batteriet til oppvarming når det er kaldt. I tillegg til at man ikke har noe tap når e-tron står parkert uten lading. Begge deler, samt varmepumpe, vil nok føre til at den praktiske rekkevidden i det daglige vil oppleves litt bedre enn jeg er vant til fra S75D, neste vinter.)
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015