Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overtagelse av ny X, hva burde jeg sjekke?

Startet av kodax, søndag 26. mai 2019, klokken 21:06

« forrige - neste »

kodax

Tar over en ny bil om et par uker, hva burde jeg sjekke? (Regner med at jeg skal skrive under på at den ser on ut?kr
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Morten M.

Du tar imot bilen slik alle vanlige har tatt imot bilen som har kjøpt bil de siste 20 årene. Du får nøkkelen og så viser selgeren deg hvordan bilen virker og så kjører du hjem. Hvis du i løpet av 6 måneder oppdager en feil som var der ved levering har du reklamasjonsrett. Så har jo som kjent Tesla en egen greie: Hvis du i løpet av 7 dager (under 1000 km) oppdager at du ikke vil ha bilen så leverer du den tilbake.

IMHO: Case closed.
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

k1

Sjekk alle flater for riper osv. Utvendig og innvendig + felger. Dette kan Tesla si har skjedd etter utlevering og da står man der ord mot ord.
Det aller meste utover dette går på reklamasjonsrett og garantier så det er nok problemfritt (altså, jeg kommer ikke på noe annet).
Deretter dersom det oppdages feil, ta ALLTID bilde eller video som viser feil, det gjør det lettere når du kommer inn til service.
Sist, men ikke minst: kos deg med ny bil!

geear

Selv feil som kunne ha oppstått etter overtakelse var Tesla helt topp på for min del, ingen spørsmål. De er ekstremt serviceinnstilt på slikt, vil at både kjøp og overlevering skal bruke veldig lite ressurser og være en no-brainer for alle, ved at man har både ekstremt god returrett og lav terskel for reklamasjoner.

olavxxx

Mange møter opp med 40 siders sjekkliste, nå er saken den at du har åpent kjøp, som Tesla er eneste produsent som tilbyr deg. Derfor er du litt ekstra trygg :-)

Når det er sagt ville jeg uansett sett nøye på: lakk+karrosseri+seter+ratt+felger.
Årsaken er at dette er ting som senere er vanskelig å vite om det var skadet før du tok ut av hallen eller ei, ble feks bilen din påkjørt på rema eller var det en defekt på den fra før?

Hvis det viser seg at du har trøbbel med et blinklys senere, er det jo uansett garanti.

Så jeg tenker: fokuser mest på de tingene hvor det kan bli tvilstilfelle om skaden var der før eller etter overtagelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA