Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dekkskift hos Vianor - plastdeksel/rocker panel spratt opp

Startet av castortroy, mandag 04. mai 2020, klokken 12:59

« forrige - neste »

castortroy

Hadde mitt første dekkskift hos Vinaor nylig. De brukte ikke jack pad, men vanlig kloss. La merke til at plast dekselet under bilen, rocker panelet, spratt opp så man kunne se klipsene synlig da bilen var løftet opp. Dette sjedde på 3-4 steder langs panelet. Da de senket bilen ned igjen gikk noen av disse på plass, men jeg dyttet opp resten med hånden etterpå. Kan dette ha skadet understellet på noen måte, har noen opplevd det samme?

znkr

Jeg var nylig innom der selv for dekkskifte og la også merke til at de ikke brukte jack pads. Spurte om hvorfor og det var ikke behov fikk jeg høre. Må innrømme jeg var litt skeptisk men... la ikke merke til at noen klips ble løsnet. Men skal dobbeltsjekke det nå!
Model Y LR 2022

Strøm Tycoon

Bare en av grunnene til at jeg bytter selv. En annen er at jeg i dag hadde den ene i3en vår som vi kjøpte i vinter på verksted for å bytte nav da en gjøk på en av disse dekkbyttehallene hadde pøst på med luftverktøy og gjenget av 3 bolter.

Ingen ville innrømme noe som helst, så det endte opp med at jeg måtte ta regningen selv for å i det minste ha en kjørbar bil.

Hva sure penger angår, så er noe sånt helt der oppe.

eDooku

Dette bygger dessverre opp under mine erfaringer med Vianor og andre dekk-aktører: Dårlig kunnskap, dårlig kundebehandling, dårlig arbeid, ingen ansvar ved feil. Man er best tjent med å bytte hjul selv, og heller kun involvere de 'profesjonelle' når man trenger å skifte dekk på felg. Lufttrykk er de heller ikke gode på, forresten...
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

hovik

Sitat fra: ew på tirsdag 05. mai 2020, klokken 11:07
Dette bygger dessverre opp under mine erfaringer med Vianor og andre dekk-aktører: Dårlig kunnskap, dårlig kundebehandling, dårlig arbeid, ingen ansvar ved feil. Man er best tjent med å bytte hjul selv, og heller kun involvere de 'profesjonelle' når man trenger å skifte dekk på felg. Lufttrykk er de heller ikke gode på, forresten...

+1. Og kjøp dekk utenfor sesong. Da er det ofte fast ansatt som bytter dekk på felg, og de har ganske god tid til å gjøre ting skikkelig. I høysesong er det ofte mange som er midlertidig leid inn, uten like mye erfaring, og med mye tidspress. De fast ansatte er ofte veldig flinke folk.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

Radial

Dekkforhandlere er generelt kanskje de dårligste i bransjen til å behandle biler riktig... Skift dekk selv, får en fin status på bremser og rust samtidig 👍👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Thomas Parsli

Sitat fra: Radial på tirsdag 05. mai 2020, klokken 11:46
Dekkforhandlere er generelt kanskje de dårligste i bransjen til å behandle biler riktig... Skift dekk selv, får en fin status på bremser og rust samtidig 👍👍

Jeg er helt enig -forutsatt at man både har oppbevaringsplass og et sted å skifte dekk.

Jeg bruker mindre tid på å bytte dekk enn å kjøre til/fra dekkhotell og all ventetiden der.
Og så smører jeg bremser samtidig -også det sparer jeg tid på å gjøre selv.

Jeg sparer tid, penger (nesten 4.000,-/år) og slipper å tilpasse meg dekkhotell og verksted.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

E_S

Jeg kjøpte vinterhjul (komplett) i Tyskland og hadde en ganske annen opplevelse enn jeg noengang har hatt i Norge..

- Verkstedet var prikkfritt rent og ryddig
- De hadde jackpads til både S/X og 3 og var godt kjent med disse
- Balanseringen var mye mer omstendelig enn det man er vant til fra Norge, med perfekt resultat
- Hjulene ble ikke montert med muttertrekker, men med håndverktøy og momentnøkkel
- Jeg fikk godkjenningspapirene for min bilmodell med de bestilte felgene med kvitteringen

...hadde det bare kunnet være såpass her til lands også. Det er det sikkert noen steder, men det kan ikke være mange..
:)

Slarre40

Sikkert noen verksteder som ikke bryr seg så mye ja.
Men jeg synes Vianor Trondheim er helt OK.

De hadde gummiputer på løftebukken, og så ut til å ta litt hensyn til hvor de løftet.
De trakk til med muttertrekker, men gikk over og dro til de siste Nm med en momenttrekker. Alle 4 hjula trengte en halv runde med den.

Men jeg angrer i dag på at jeg var der og tok på sommersko etter påske. I dag skulle jeg gjerne hatt vinterdekka på.....
Trondheim

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

tmn

Samme erfaring med Vianor i Trondheim. Så ut som de tok veldig hensyn til hvor de løfta, og gikk over med med momentnøkkel etter at de hadde trekt til med muttertrekkern. Med god vandring på alle mutrene da de skulle stramme til.

Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

alstaa

Ikke noe problem med Vianor. :+1: Nevnte også jackpad og det hadde de så klart! Brukte både mutter og moment. Plastdeksel festet skikkelig. Balansering top notch. At verksted ikke var prikkfritt rent driter jeg i. Og det var kjappere enn om jeg skulle gjort det selv  ;) etterstramming etter 50km ble gjort dagen etterpå uten ventetid. 10/10.

Snowpoke

Sitat fra: E_S på søndag 10. mai 2020, klokken 20:06
Jeg kjøpte vinterhjul (komplett) i Tyskland og hadde en ganske annen opplevelse enn jeg noengang har hatt i Norge..

- Verkstedet var prikkfritt rent og ryddig
- De hadde jackpads til både S/X og 3 og var godt kjent med disse
- Balanseringen var mye mer omstendelig enn det man er vant til fra Norge, med perfekt resultat
- Hjulene ble ikke montert med muttertrekker, men med håndverktøy og momentnøkkel
- Jeg fikk godkjenningspapirene for min bilmodell med de bestilte felgene med kvitteringen

...hadde det bare kunnet være såpass her til lands også. Det er det sikkert noen steder, men det kan ikke være mange..

Av nysgjerrighet – Hvilket verksted var du på? Kunne tenke meg å gjøre det samme i sommer dersom prisen er god og slusene åpner seg.

E_S

Jeg var i Berlin og bestilte fra www.reifen.com, filial Berlin-Marzahn. Husk at om du skal bestille felger kreves det litt tekniske opplysninger om bilen man ikke finner i norske vognkort, så da må man finne det ut. Skal man ha kun dekk er det ikke noe spesielt å tenke på, bare å bestille.

Skal man ned i sørvest, regionen Stuttgart kan disse her absolutt anbefales: https://www.reber-reifenhaus.de

Ellers har www.reifen.com mange filialer rundt omkring i landet, jeg vil tro at det stort sett er ganske profesjonelt. Som sagt har jeg vært kunde hos filialen Berlin-Marzahn ved flere anledninger og har meget positivt inntrykk av kompetansen der.

Husk at du trenger grønn Umweltplakette for mange tyske byer, koster 5 Euro hos TÜV/Dekra. :)
:)

RN1776

I did my change at Vianor Bryn.  Of course almost every car there was Model 3 or S.

They did not use the car-specific jacking points, but rather the long bar that pressed on the entire rocker panel, for every car that I saw.

Both of my rocker panel popped out a little bit.  I just bashed it in by hand and they popped back into place.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA