Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladet med 50 kW til 88% og 165 km...??

Startet av PalEngh, søndag 21. april 2019, klokken 16:42

« forrige - neste »

PalEngh

Kan noen hjelpe å forstå dette.
Jeg er på langtur (630 km). Starter turen med fullt batteri, og bilen viser 260 km rekkevidde. Stopper for andre hurtiglading på 21% og lader til 88% i følge hurtiglader. Det tok 32 minutter, så det kan stemme med 88 prosent strøm.
Dog viser bilen kun 165 km rekkevidde.
Neste ladestopp teller nå kjapt over 225 km i skrivende stund og laderen fra Fortum viser 74%

Orbit

Hvilken snitthastighet hadde du (ca) før du begynte å lade de forskjellige gangene? Høyt forbruk før lading vil gjøre at bilen gjetter du kommer til å fortsette med det også etter lading.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

rsomby

Rekkeviddevisningen er et gjettometer, det er kun et regnestykke basert på forbruk siden start osv. Sånn er det desverre med alle elbiler. Ja den sier 165km, men du vet jo omtrent hvor mye det blir når du er på langkjøring så bare slapp av, den viser riktigere utover kjøreturen.

Når jeg starter fulladet en kald morgen så viser den 120km rekkevidde i starten, pga oppvarming av kupe, batteri, seter, frontrute osv. Men det betyr ikke at den reelle rekkevidden er 120km.

Men ok, vw kunne spart seg hele denne gjettometer-funksjonen og alt maset fra brukere og heller bare vist batteri i %, men det kan du egentlig se i activeinfo display ganske enkelt uansett.

geear

Sitat fra: rsomby på tirsdag 23. april 2019, klokken 11:27
Rekkeviddevisningen er et gjettometer, det er kun et regnestykke basert på forbruk siden start osv. Sånn er det desverre med alle elbiler.
Nei, det er ikke sånn på alle elbiler. Det finnes mange varianter i form av forskjellige algoritmer. e-Golfen sin er ikke veldig imponerende. Kjør litt friskt opp en lang stigning, så tror den at hele turen har det forbruket, og estimerer at du har fire mils rekkevidde, så kommer du over toppen og begynner på regen, så har du plutselig en haug med mil. Samme problem er det om du peiser på med varme og bare kjører en kilometer eller to - plutselig har du halvert rekkevidden på GOM. En stor del av den norske elbilflåten har ikke dynamisk beregning av rekkevidde i det hele tatt, og er kun basert på en konstantverdi basert på SoC, som altså ikke endres ift. øyeblikksforbruk. Det fungerer overraskende godt.

PalEngh

Sitat fra: Orbit på søndag 21. april 2019, klokken 17:09
Hvilken snitthastighet hadde du (ca) før du begynte å lade de forskjellige gangene? Høyt forbruk før lading vil gjøre at bilen gjetter du kommer til å fortsette med det også etter lading.
Dette var langkjøring. Men ladingen fant sted på Bagn etter masse trilling ned fra Filefjell


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy

rsomby

Sitat fra: gr på tirsdag 23. april 2019, klokken 16:14
Sitat fra: rsomby på tirsdag 23. april 2019, klokken 11:27
Rekkeviddevisningen er et gjettometer, det er kun et regnestykke basert på forbruk siden start osv. Sånn er det desverre med alle elbiler.
Nei, det er ikke sånn på alle elbiler. Det finnes mange varianter i form av forskjellige algoritmer. e-Golfen sin er ikke veldig imponerende. Kjør litt friskt opp en lang stigning, så tror den at hele turen har det forbruket, og estimerer at du har fire mils rekkevidde, så kommer du over toppen og begynner på regen, så har du plutselig en haug med mil. Samme problem er det om du peiser på med varme og bare kjører en kilometer eller to - plutselig har du halvert rekkevidden på GOM. En stor del av den norske elbilflåten har ikke dynamisk beregning av rekkevidde i det hele tatt, og er kun basert på en konstantverdi basert på SoC, som altså ikke endres ift. øyeblikksforbruk. Det fungerer overraskende godt.

Alle var nok litt mer bastant enn jeg prøvde å formidle. Men gjettometer er standard for nesten alle. Input til gjettometer kan variere. Hos noen er det siden start på nåværende tur, andre siden sist du resatte tripteller og noen bruker kjøremønster over lang tid. Det funker uansett ikke alltid like bra og må tas med en stor klype salt. Se heller på batterikapasiteten

Marzo

Som allerede nevnt her regnes gjettometeret ut i fra snittforbruket ditt.

Hva vi kan se ut i fra tallene dine er følgende:

Før start har du 260km rekkevidde ved 100% som tar utgangspunkt i et snittforbruk på 12,12kWh/pr 100km.
Ved første lading har du hatt en snitt på 16,80kWh/pr 100km. Teoretisk rekkevidde ved 100% er 187,5km.
For siste lading har du hatt et snitt på 10,36kWh/pr 100km, som gir en teoretisk rekkevidde på 304km.
Som du ser er forbruket ditt 60% høyere ved første lading, enn ved andre lading.
Dette er ulempen ved el elbil som har såpass høy effektivitet, at små påvirkninger vil utgi store forskjeller i forbruket. Noen foretrekker en fast variabel for forbruk/rekkevidde, andre snitt.
Både terreng og temperatur vil påvirke forbruket så tallet vil aldri bli realistisk.
Derfor blir det enklest å oppfordre til å se på batteri prosent.

geear

Sitat fra: rsomby på onsdag 24. april 2019, klokken 09:27
Alle var nok litt mer bastant enn jeg prøvde å formidle. Men gjettometer er standard for nesten alle.
<snippsnipp>... må tas med en stor klype salt. Se heller på batterikapasiteten
Nærmere hver femte elbil i Norge har en fast konstant. Resterende 80% har en god blanding av metoder for å kalkulere rekkevidde.

En av mine tre elbiler har konstantverdi, og personlig foretrekker jeg det over prosentvisning (e-Golfen estimerer dårligst av de tre). Det tar også høyde for reduksjon i batterikapasitet. Eneste ulempe er at med henger blir det mye avvik, men gir minst like god indikasjon som prosent (som ikke tar høyde for tap i batteripakken). Kan du venne deg til at tre prosent betyr 10km uten henger og 7km med henger, så kan du like godt venne deg til at 10km betyr 7km med henger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA