Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Autonomy Investors Day

Startet av JorEl, søndag 21. april 2019, klokken 12:29

« forrige - neste »

Contango

Overbevist, men det fordrer at Tesla fokuserer på nn læring mot de forholdene. Det hjelper når vi bruker AP og manuelt avbryter pga feil AP gjør. Det trigger ofte/alltid(?) en melding til Tesla.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Taffelman

Ganske "bold statement" fra Elon:

"if you buy any other car than a Tesla you essentially have a horse within 3 years"

:)
X75D
TM3 LR AWD

jorgror

Veldig optimistisk for fremtiden min med Model 3 og FSD. Mye kult i denne presentasjonen. Første steg slik jeg ser det er at autopilot vil bli mye bedre i nær fremtid, spesielt ved overgang til HW3.

Visjonen om Tesla Network høres veldig kult ut. Er det mulig å tjene inn så mye penger som Elon forespeiler her på Robotaxi så vil jo bilen bli et vinst-prosjekt Men akkurat her er jeg litt mer skeptisk på tidsrammen.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Larsebass

De tekniske presentasjonene var veldig gode. Flotte visualiseringer og spesielt informasjonen om hvordan de jobber med data fra bilene og skyggingen var interessant!

Har det kommet noe mer info om FSD-demoene for de som var der?
Tesla X75D.

z4rd

Akkurat slike ting viser tydelig at Tesla drar lasset. Er jo faktisk en bragd å lage den nye FSD-chipen. Og moro å høre at de er godt i gang med neste generasjon også. Generelt en utrolig informativ presentasjon med mange spennende detaljer.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

daktari

Vi fikk høre om shadow mode og fleet learning. Alt handler om mønstergjenkjenning. De trener opp autopiloten på merkede (kjente) data.

De bruker "FL" for å skaffe data. Altså hente snapshots når sjåfør avbryter, disse kategoriseres automatisk på server, så går mennesker løs på bildene og merker dem korrekt. 

Disse merkede data brukes så til å trene AP, før de verifiseres I trafikken i shadow mode. Da testes by AP- versjon mot dagens og mot sjåfører, og de analyserer forskjeller.

Ja, de kommer til å fikse småveier, men de tar dette stegvis, altså fikser de kategoriene som er størst først.

Mye snakk om robotaxier, fokus er nok på byer og tettsteder trafikk. Dog viste de hvordan AP gjorde "path prediction" rundt blinde svinger. I morgen tidlig er nok rapportene ute fra kjøreturene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Lygren

#36
Flott presentasjon, dog er det jo mye som selvsagt fremdeles er på et teoretisk plan, spesielt kanskje dette med når NN har nok "data" til å forstå nettopp norske forhold. Det er også et spørsmål om hvordan NN lenkes til bilens faktiske prosessering. Greit nok kan NN lære seg å forstå ulike scenarioer, men det er allikevel opp til bilens begrensede lokalcomputer / sensorer å interpretere forholdene "live". Nå forklarte de jo også på et godt vis at den nye chippen i så måte er å regne som nærmest en supercomputer, så det er mulig dette kan funke. Markedet er imidlertid ikke overbevist, TSLA står i minus nesten 4% i dag... :)

Jeg har trua altså, men dette er i aller høyeste grad et vitenskapsprosjekt med mange ukjente variabler - der det store spørsmålet jo er nettopp hvordan NN i samarbeid med bilens prosessering vil kunne fungere over tid. Tviler på noe "taxi Tesla" de nærmeste 5 årene, det blir litt for science fiction selv for en teknofreak, men er det nå en gang slik at "planen" først fungerer vil det - med den datamengden Tesla allerede i dag fores med - kunne bli en snøballeffekt som før en vet ordet av det gjør de utroligste ting. Krysser fingrene for det, men i mellomtiden hadde det jo vært fett å faktisk fått denne herlige HW3-chippen installert i bilen da, er enig i at vi "stakkars" S / X-eiere BURDE blitt prioritert, spesielt vi som betalt 2x prisen sånn rett før Elon kjørte supersalg på oppgraderingen...

Skiltavlesning hadde jo vært kjekt å fått snart da, mens bykjøring vil jeg være veeeeeldig forsiktig med å være test dummy for denne gangen; kjørte nesten i både det ene og det andre autovernet som nettopp testpilot for AP1 i sin tid - og der kan jeg skrive under på at det var MYE rart som skjedde de første par månedene... AP2 er uten tvil mer stabilt, men har absolutt også sine hickups det også p.t., men godt nok til at jeg bruker det på nesten alt av kjøring på motorvei.

Contango

#37
Robotaxi er målet. FSD er hele grunnlaget for å nå det målet. Bilene skal bygges for å klare en million miles og neste år kommer det batteripakker som skal klare det. De mindre batteripakkene er viktigere for Tesla enn de store, for det er viktigere med en stor flåte selvkjørende biler enn stor batterikapasitet i færre biler. Alle bilene med FSD hardware kan og skal(?) bli robotaxi. Tesla blir den store utfordreren til Uber/Lyft og man skal kunne bruke Tesla appen til å hente bil (Summon).
Ikke ett ord om luksus eller lengre rekkevidde. Hva betyr det for Teslas modell program over tid og neste S? Virker som om de vil fokusere mer på kvalitet og bilenes taxi funksjonalitet fremfor luksus og rekkevidde.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

#38
Maskinvaren er den enkle biten av machine learning. Nå gjenstår det å se om EM sine løfter inneholder noe mer enn det de tidligere har gjort. Sliter med å se hva slags nyhetsverdi dette egentlig har. Som ingeniør synest jeg det var  både morsomt og interessant.

KrW

Jeg ble mye mer optimistisk til kjøring på snødekte veier etter denne presentasjonen. De hadde ikke jobbet så mye med det enda, men virket ikke som de så på det som så stor utfordring. Deres neural net må bare trenes opp til å skjønne hvor man skal kjøre akkurat som vi mennesker forstår hvor veien går, selv om det er snø eller dårlige striper. Andrej Karpathy sa noe om at vinterkjøring kom til å bli mye bedre neste vinter, eller sa han etter neste vinter?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

gigafactory

Jeg skjønner fortsatt ikke hva robotaxien gjør når radaren blir blokkert av snø/slaps og kamera på siden og bak blir tilstrekkelig dekket av den flotte saltlaken vi har her. Det at de ikke har tenkt så mye på snøforhold overrasket meg ikke.

Jeg ble imponert over redundans på datamaskinen, strømforsyning og servo. Ser fortsatt ingen ordentlig redundands til siden og bakover sensormessig. LiDAR kan jeg forstå at de hopper over, men kun én radar forover er i min mening litt tynt utenfor Cali.

Motorwatt

Sitat fra: gigafactory på tirsdag 23. april 2019, klokken 06:35
er fortsatt ingen ordentlig redundands til siden og bakover sensormessig. LiDAR kan jeg forstå at de hopper over, men kun én radar forover er i min mening litt tynt utenfor Cali.
Musk uttalte noe slikt: "Det holder med en radar forover, fordi det er i den retningen bilen beveger seg i noe fart"
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Espen Hugaas Andersen

#42
Når man tar hensyn til at de aller fleste menneskene i verden bor steder det er lite eller ingen snø, så gir det fullstendig mening at Tesla ikke fokuserer til særlig grad på kjøring i snø.

Men jeg syns presentasjonen var ganske betryggende. Det virker som de er nærmere full selvkjøring enn det jeg hadde tenkt.

Og det er ganske sikkert slik at Tesla er faktisk den aktøren som er nærmest å få til full selvkjøring i Norge. Det er vel ingen av aktørene som bruker Lidar som har en eneste km med erfaringsdata fra Norge... Og det er f.eks bare å se på Tesla-Bjørns tur til Finland med Model 3 - han var svært imponert over ytelsen til autopiloten på helt snødekte veier. (Og det er da med HW 2.5.)

Det er ikke noen tvil om at oppbygging av snø på sensorer er en utfordring - men FSD er først og fremst tiltenkt robot-taxi. Om en robot-taxi holder seg i byområder, og regelmessig kjøring gjennom bilvask, så kan det hende dagens system vil fungere ganske brukbart. På litt sikt bør man nok få spylesystem for ca alle kameraene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Sitat fra: Contango på mandag 22. april 2019, klokken 23:56
Ikke ett ord om luksus eller lengre rekkevidde. Hva betyr det for Teslas modell program over tid og neste S? Virker som om de vil fokusere mer på kvalitet og bilenes taxi funksjonalitet fremfor luksus og rekkevidde.
Virker som om det er mangel på batterier i verden. Dette har nok Tesla også merket, siden Elon fortalte at de hadde flyttet mye av batteriene fra powerwall/pack over til TM3 produksjon.
Det har jo vært snakk om mindre utvidelse av GF1, og dermed ser jeg for meg, at om Model S Refresh skulle komme det neste året, så vil den bli en dyr fornøyelse. Smart og logisk, å bygge 2 mindre batteripakker til 2 TM3, istedet for en fet til S/X. Bra mtp NN. Tesla tjener mer penger på 2 TM3er, skulle jeg tro.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Espen Hugaas Andersen

#44
Ikke i det hele tatt rart at Tesla ikke snakker om luksus og rekkevidde på en slik presentasjon. Dette var tross alt "Autonomy Investors Day". Mye tyder på at refresh av S/X er like rundt hjørnet. Jeg tror vi hører mer innen 1 mnd.

Jeg tror forsåvidt refresh ikke vil inkludere mer enn ca 5% økt rekkevidde, hovedsaklig som et resultat av forbedret virkningsgrad på fremre drivenhet. Men jeg krysser fingrene for at refresh inkluderer 250 kW lading og CCS i europa.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA