Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen spørsmål før kjøp av Up

Startet av Trine2, søndag 21. april 2019, klokken 12:21

« forrige - neste »

Trine2

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe meg e-Up, og har for anledningen noen spørsmål.

Shuko i garasjen sitter venstre siden foran, altså diagonalt feil. vil den vanlige ladekladden være lang nok? (nei, umulig å rygge inn pga. garasjens design)

Biler som har ødelagt Garminenhet - kan man bruke mobilen med maps+me uten forbehold? Og kobles da til trådløst med bluetooth?

Kan alle biler uavhengig av årstall bruke car net appen?

Er det noen måte jeg kan sjekke batteristatus på når jeg er på visning, eller sjekke om software er oppdatert? Jeg har forstått det ikke er noen forskjell på importerte og norske biler.

Bilen mister nå garantien pga. alder og ellers tar jeg gjerne imot tips om hva jeg bør sjekke før jeg kjøper.

Valget står mellom Leaf og Up, men tror kanskje Up har bedre holdbarhet på batteriene og at rekkevidden vil kunne opprettholdes lengre med Up. Prisen er godt under kr. 100.000

På forhånd tusen takk for svar  :)




Elmo

Mange kommer sikkert til å fortelle deg at daglig lading på Shuko ikke er verken tilrådelig eller lovlig (jeg gjør det). Men for å svare på spørsmålet:  Ledningene på min orginale 2014 schuko ladeledning er langt nok i massevis til det du etterspør. 

Hvis Garminenheten er ødelagt så ville jeg nok forsøkt å få ta i en "ny" fra bilopphogger eller eBay. Jeg har ikke selvforsøkt å bruke mobilen med maps+me på min bil, men jeg tror det bare fungerer på nyere biler som ble levert uten gramin. Jeg kan spille musikk fra  mobilen via bluetooth i min bil, men klarer ikke å få maps+more til på kommunisere med bilen via bluetooth.

Carnet APPen har fulgt med siden de første bilene (2013), men . . .  den koster mye mere enn den er verd - syns jeg.

Ingen enkelt måte å gjøre fullverdig sjekk av batteristatus selv, men sjekke estimert rekkevidde når den er fulladet og så kjøre noen mil selv og se hvor mye den går ned gir vel en pekepinn. Når det er sagt så kjenner ikke jeg til noen eUp'er som har hatt nevnverdig degenerering av batteriet.

VW/Møller er ikke de beste på oppdatering av software. Jeg har spurt på hver eneste service, men aldri fått noen og jeg vet ikke om man kan sjekke selv.

En forskjell på importerte og norske biler er at DAB radio ble standard på biler levert i Norge fra 1/1-2014 men er fremdeles ekstrautstyr i resten av Europa.
Teknikkpakke (ryggesensor, cruisecontrol, +?) var tillegg i allefall på de tidlige bilene i Norge.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Trine2

Tusen hjertelig takk for svar :)

Siden jeg har bare har kjørt Up av nyere type så hadde den kjørecomputer med snittforbruk osv. i selve speedometeret. Er dette noe de gamle bilene med Garmin-enhet også har, eller er man "avhengig" av Garmin for å få selv de enkleste data som informasjon om forbruk?

Tenker DAB ikke er så viktig om man kan spille musikk over Bluetooth. Ei heller navigeringen siden jeg vil tro Google sin er minst like bra.

Det største savnet med en garmin vil kanskje være programmering av forvarmingen?

Kanutten

Sitat fra: Trine2 på mandag 22. april 2019, klokken 12:11
Tusen hjertelig takk for svar :)

Siden jeg har bare har kjørt Up av nyere type så hadde den kjørecomputer med snittforbruk osv. i selve speedometeret. Er dette noe de gamle bilene med Garmin-enhet også har, eller er man "avhengig" av Garmin for å få selv de enkleste data som informasjon om forbruk?

Tenker DAB ikke er så viktig om man kan spille musikk over Bluetooth. Ei heller navigeringen siden jeg vil tro Google sin er minst like bra.

Det største savnet med en garmin vil kanskje være programmering av forvarmingen?

Vi har en gammel UP uten DAB - den har en del info i speedometeret som fart, snittfart, snittforbruk, faktisk forbruk akkurat nå, rekkevidde etc...

Det den også har, som kan være greit å vite, er stoooore problemer med å opprettholde en bluetooth-forbindelse. Jeg vet ikke om det er en feil med vår bil, men bluetooth er på det nærmeste ubrukelig. Da er det faktisk bedre å bruke audiokabel fra telefonen som du plugger i radioen.

Elmo

Det stemmer som Kanutten sier. Du har tilgang til kjørekomputer-data i instrumentpanel men bare litt av gangen så du må bla gjennom for å se det du ønsker.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Trine2


epifant

Navigasjonsenheten har bluetooth - og programmering av forvarming som du selv sier. Uten navi har du fremdeles DAB og aux i radioenheten, forbruksinfo++ i dashbordet og styring av lading og forvarming fra appen.

Mulig programmering av forvarming kan "låses opp" i appen på noe vis. e-Golf har vel denne funksjonen, så det ville nesten vært rart om ikke e-Up også hadde.
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

Aja

Sjekk bakbremsene! At håndbrekket fungerer og ikke henger.
Var akkurat inne på møller med min 2016mod. 47000km. Bremsetromler bak var helt "herpa" ifølge tekniker. Måtte sutre litt for å få det på garanti.

sveander

Jeg har en E-UP fra 2014 uten garmin og DAB

Jeg bruker Car Net til å lade og sjekke status på lading og forvarming. Det eneste jeg ikke kan er å forprogramerer når det skal stoppe og starte.

Å kjøpe Garmin er dyrt og jeg ser ikke det store behovet
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq


Typhoon7

Sitat fra: Aja på lørdag 27. april 2019, klokken 09:51
Sjekk bakbremsene! At håndbrekket fungerer og ikke henger.
Var akkurat inne på møller med min 2016mod. 47000km. Bremsetromler bak var helt "herpa" ifølge tekniker. Måtte sutre litt for å få det på garanti.

Støttes. Selv har jeg hatt min inne 2-3 ganger pga dette, blant annet pga feil montering av Møller selv samt at de egentlig ikke fant rotårsaken. Ble betydelig bedre når de byttet wire. Alt gikk på garanti.

Har også slitt med DAB+, ladekabel og en eller annen 'styreenhet' til elektronikken.

Radiobil1

Klarer dere å låse bakhjula med brekket i 50-60 kmt, jeg får det ikke til på min. Så bare lurte.

Aja

På tørr asfalt? Har ingen planer om å finne det ut.
Før jeg fikk nye bremser var håndbrekket så dårlig at når jeg jekket opp bilen for å skifte til sommerdekk kunne jeg dra rundt hjulene med hendene, selv om håndbrekket var helt oppe.

bno

Var ikke så mye liv her i tråden, men forsøker like vel. Har idag fått overlevert en 2016 E-UP. Prøvde meg på Car-net men der var programmet erstattet av We Connect. Registrerte meg på WEB alt OK. Latet ned App og fikk logget meg inn. Bilen er også registrert der. Alt OK, men det er ingen online tjenester. Det står at det jeg er gjestebruker og når jeg går videre får jeg opp at det ikke er noen online tjenester. Går videre for å bli "hovedbruker" får da forbereder avtale inngåelse e-romote og pris 0 NOK. legger inn Km stand og kommer videre, men så stopper det opp på skjermbilde Car-Net avtale da stopper det for jeg blir bedt om å legge inn en kode i dette skjermbilde noe med infotainment systemet. Skjønner ikke bæret ...

Noen som kan hjelpe meg med dette?

Radiobil1

Gjør du dette fra mobil plattform.
Tror det funker best på PC  :police:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA