Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde

Startet av morrun, søndag 21. april 2019, klokken 01:43

« forrige - neste »

morrun

Hei.
Irriterer meg litt at Tesla.com oppgir Modell S i NEDC, mens Modell 3 oppgis i WLTP. Hvorfor? Jo fordi jeg prøver å bestemme meg for hva vi behøver.
Hvor langt går en M3 Standard range+ sammenliknet med en S75D eller en eldre S85, hvis jeg primært skal se på hva jeg kan få for 400.000,- Gjør Tesla dette for at det ikke skal være så lett å velge "lillebror" framfor "storebror"?
Har helgependlet Fredrikstad-Trysil i vinterhalvåret de siste to årene i en Leaf(2016), så overgangen til Tesla M3 blir uansett fantastisk, antar jeg, men jeg risikerer kanskje å kjøpe unødvendig kostbar Long Range AWD mest fordi jeg er dritlei av ladestopp. Det ønsker jeg jo ikke gjøre.

Finnes det noen omregningskalkulator mellom Nedc og Wltp?
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

olavxxx

Sitat fra: morrun på søndag 21. april 2019, klokken 01:43
Hei.
Irriterer meg litt at Tesla.com oppgir Modell S i NEDC, mens Modell 3 oppgis i WLTP. Hvorfor? Jo fordi jeg prøver å bestemme meg for hva vi behøver.
Hvor langt går en M3 Standard range+ sammenliknet med en S75D eller en eldre S85, hvis jeg primært skal se på hva jeg kan få for 400.000,- Gjør Tesla dette for at det ikke skal være så lett å velge "lillebror" framfor "storebror"?
Har helgependlet Fredrikstad-Trysil i vinterhalvåret de siste to årene i en Leaf(2016), så overgangen til Tesla M3 blir uansett fantastisk, antar jeg, men jeg risikerer kanskje å kjøpe unødvendig kostbar Long Range AWD mest fordi jeg er dritlei av ladestopp. Det ønsker jeg jo ikke gjøre.

Finnes det noen omregningskalkulator mellom Nedc og Wltp?
Hvis du vil ha maks rekkevidde for minst penger, er det mulig i begrenset periode å få RWD LR. Skal koste 42 under LR AWD. Rekkevidde oppgitt til 600 km.

Amoss

Glem både NEDC og WLTP, bruk EPA.

Om jeg ikke husker feil ble S85 opprinnelig oppgitt med 265 miles rekkevidde i EPA, og 3SR+ blir oppgitt til 240 miles EPA. Hva S75D ble oppgitt til husker jeg ikke, men det er det sikkert noen andre som gjør.

Uansett, er altså 25 miles - eller 4 norske mil - forskjell fra oppgitt rekkevidde på en ny S85 (om jeg husker rett tall) til en ny 3SR+ i USA.  Ikke forvent at hele den rekkevidden er tilgjengelig fortsatt på en gammel S85.
Model S 85D

fredag

Sitat fra: morrun på søndag 21. april 2019, klokken 01:43
Irriterer meg litt at Tesla.com oppgir Modell S i NEDC, mens Modell 3 oppgis i WLTP. Hvorfor?

NEDC er gammel standard å måle slikt med, WLTP er den nye standarden.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sammenlikning i forhold til andre nye og gamle Tesla (og andre elbiler) finner du her på forumet etter den mest realistiske EPA målemetode og WLTP (NEDC  er bare altfor håpløst).

https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.msg599866#msg599866

MyMuffin

Sitat fra: Amoss på søndag 21. april 2019, klokken 03:05
Glem både NEDC og WLTP, bruk EPA.

Om jeg ikke husker feil ble S85 opprinnelig oppgitt med 265 miles rekkevidde i EPA, og 3SR+ blir oppgitt til 240 miles EPA. Hva S75D ble oppgitt til husker jeg ikke, men det er det sikkert noen andre som gjør.

Uansett, er altså 25 miles - eller 4 norske mil - forskjell fra oppgitt rekkevidde på en ny S85 (om jeg husker rett tall) til en ny 3SR+ i USA.  Ikke forvent at hele den rekkevidden er tilgjengelig fortsatt på en gammel S85.

Model S 75D har en EPA rekkevidde på 259 miles.
Forøvrig klarte tesla Bjørn en tur på 512km i en 75D, sjekk ut youtuben hans :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

olavxxx

Model 3 LR AWD/P går nok i de fleste tilfeller lenger enn S100D.
Så har man da LR RWD som går lenger enn 3LR/P.

Så for pengene får man sykt mye! I tillegg lader 3LR/P raskere enn S100D nå og veldig mye raskere når superlader v3 kommer. Det er jo to sider av en sak her, både hvor langt man kan kjøre på en lading og hvor raskt man kan lade opp en gitt rekkevidde (feks hvis man trenger 30 mil).

Greien da med en 75 er jo at den peaker på rundt 100 kW i et par sekunder, så faller den fort ned på 90-tallet. Mens en 100 pakke lader mye kjappere enn 75 pakken, siden den også går lenger - kan man kjøre lenger før man må lade og man må ikke lade like mye. Lader man 100 pakken til feks 80% SoC vil man da spare mye tid mellom superladerne ift å lade 75 pakken til feks 100%...

Det som er "gull" med Model 3 er ikke bare rekkevidde og ladehastighet, men den har også CCS, samt den har batterikjemi som yter bedre med kaldt batteri. Man har derfor regen ved lavere temperaturer og bedre ytelser på kaldt batteri. Kjøredynamikken er også det beste man kan få i elbil, særlig hvis man velger P utgaven, men også de vanlige Model 3 vil være veldig dynamisk å kjøre.

Nå er S og X også gode biler synes jeg, men 3 har det siste av tech, bruker mindre juice og er veldig mye billigere per km rekkevidde. P utgaven har også utrolig billig ytelse, særlig hvis man sammenligner den mot fossile og andre elbiler, den har også bedre bremser, bedre kjøling for banebruk med track mode, senket osv.

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

morrun

Tusen takk for tilbakemeldingene. Blir interessant å søke videre, basert på tips jeg fikk her. Det blir neppe et realistisk alternativ å kjøpe en eldre S85 framfor noen som helst variant av Modell 3, men det er interessant å se hvordan disse tidligere versjonene står seg mot Modell 3 sin innstegsmodell rekkevidde-messig. Som en av dere skriver er ladehastighet også viktig. Modell S var(og er fortsatt) bilen som revolusjonerte elbiler mtp rekkevidde og teknologi. Hadde jeg hatt en Modell S, nesten uansett hvilken, hadde jeg neppe vært opptatt av å bytte bil nå pga rekkevidde ved kjøring 30 mil til Trysil. Jeg vil prøve å holde fast ved den tanken så jeg ikke ser meg blind på lengst mulig rekkevidde, når jeg nå er i prosess med å bytte til en Modell 3. Om den går 35 eller 45 realistiske mil, er kanskje ikke verdt ca 80.000,- som vel er prisforskjell på en nøkternt utstyrt SR+ kontra en LR AWD.
Ved å kjøre Leaf 30Kwh blir helgene på Trysil stadig kortere pga økende ladekø. Den er jo egentlig ikke egnet til langtur lengre, sett i forhold til de alternativene som finnes i dag. Kona mi er dritlei at jeg ligger i 95 i 110-sonen for å strekke rekkevidden. Det begynner å bli flaut. Ellers har jeg bare godt å si om bilen.
Når det gjelder den utgående(?) LR RWD, synes jeg det blir usikkert å velge den når prisforskjell til AWD ikke er større. Sammenlikne med f.eks Audi(unnskyld), så var det jo engang slik at alle som kjørte Audi hadde framhjulstrekk. Så gjorde de firehjulstrekket billigere og mer tilgjengelig og "alle" fikk behov for det. Skulle jeg kjøpt meg en brukt Audi i dag, større enn A3, ville det vært et krav med firehjulstrekk, selv om jeg også har en Toyota Land Cruiser. Snålt, men jeg er kanskje ikke alene om å bli styrt av hva jeg tror er lurt, selv om jeg egentlig ikke har peiling på bilmarkedet. Med Modell 3 kommer kan hende LR RWD til å fremstå som et sjelden sak i markedet, sammenliknet med AWD. Kanskje den må svi verdimessig pga manglende AWD? Dette er bare gjetting! Bilhold er jo tapsprosjekt likevel og snart er det vel med elbil, som det er med fossilt når det gjelder det. Uansett må jeg økonomisk sett vente til utpå høsten med bilbytte. Da er kanskje ikke LR RWD tilgjengelig lengre.

Takk igjen.
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA