Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

25 kg kajakk på taket

Startet av Jorgen Bjerke, lørdag 20. april 2019, klokken 21:30

« forrige - neste »

Jorgen Bjerke

Jeg slenger jevnlig min 25 kg havkajakk på taket på min nåværende dieselbil (Thule takstativ), og vil ikke gå over til en Tesla 3 før jeg vet at glasstaket tåler dette. Noen som har erfaring? Enten med Teslas eget takstativ eller med Seasucker Monkey Bar?

My2cents

Dette er ikke noe problem, kjører selv med en 24kg Thule Motion XXL med plenty av ski og greier oppi. Søk opp i Tesla Model 3 forum i USA og du finner mange som kjører med kajakker på taket.

Handyman

Sitat fra: Jorgen Bjerke på lørdag 20. april 2019, klokken 21:30
Jeg slenger jevnlig min 25 kg havkajakk på taket på min nåværende dieselbil (Thule takstativ), og vil ikke gå over til en Tesla 3 før jeg vet at glasstaket tåler dette. Noen som har erfaring? Enten med Teslas eget takstativ eller med Seasucker Monkey Bar?
Teslas takbøyler tåler 65 kg og hviler ikke på glasstaket, men på stålet/karosseriet.
Avstanden mellom bøylene er 71cm c-c... altså helt standard avstand.
Har takbøylene selv, og det er ingenting å bekymre seg for.
Brukte 5 minutter på å montere de, sist jeg gjorde det. Løsningen er bedre en jeg hadde sett for meg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jorgen Bjerke

Joda. Ser at det tåler 65 kg, men det er vel med trykk NEDOVER, mot metallet. Jeg er mer bekymret for trykk OPPOVER når man kjører over en fartshump f.eks. Da er det glasset som "gripes tak i". Men det er betryggende å lese at My2cents frakter sin 24 kg takboks uten problemer.

Noen som har prøvd Seasucker eller tilsvarende sugekopper? Er jo langt enklere å ta av etter padleturen.

fredag

Alternativt, så kan du vurdere en OruKayak, så slipper du problemet. Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med den.

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

My2cents

#5
Jeg ville holdt meg til originalt utstyr eller Tesla godkjent tilleggsutstyr (som vel ikke finnes enda?) Takinnfestingen er jo spesifikt laget for Tesla sitt eget takstativ så om noe skulle skje selv om du har holdt deg innenfor vektbegrensningen, har du ditt på det tørre. Selv veier jeg alt individuelt før det legges på takstativet og i skiboksen så jeg vet for sikkert at jeg er innenfor maks vekt. Og så antar jeg at det er forskjell på glasskvaliteten mellom fremre og bakre glass - altså at bakre ikke er designet for å ha noe festet på seg (hvilket vel fremre heller egentlig ikke er og dermed burde en Seasucker løsning utelukkes med tanke på potensielle garantisaker i etterkant). Kan VSport, som er norsk forhandler av seasucker, garantere for løsningen på en Model 3?

PerBear

Som nevnt tidligere i tråden er innfesting av boltene i metallrammen. Glasset utsettes kun for press fra takstativet, ikke strekk.  Siden vindusglass tåler omtrent 20 ganger mer kompresjon enn strekk, vil en kvadratcm glass takle flere  tonn. Bare sørg for at det ikke er noe med skarpe kanter som ligger mot glasset.
https://uk.saint-gobain-building-glass.com/en-gb/architects/physical-properties
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Jorgen Bjerke

Sitat fra: My2cents på søndag 21. april 2019, klokken 06:12
... og dermed burde en Seasucker løsning utelukkes med tanke på potensielle garantisaker i etterkant). Kan VSport, som er norsk forhandler av seasucker, garantere for løsningen på en Model 3?

VSport sier at Seasucker rett på glasstaket til en M3 kan få glasset til å sprekke. De anbefaler ikke dette. Derfor tester de ut i disse dager med noe beskyttelsesgreier på glasset (Gorilla Glass). De skulle komme tilbake til meg om dette er en bra løsning.

Ellers takk for tips om "origami-kajakk". Bare det at jeg skal ha med meg en del bagasje, inkl. telt, sovepose, klær, mat osv. og ser ikke helt hvordan det skal få plass.

Handyman

Sitat fra: PerBear på søndag 21. april 2019, klokken 08:21
Som nevnt tidligere i tråden er innfesting av boltene i metallrammen. Glasset utsettes kun for press fra takstativet, ikke strekk.  Siden vindusglass tåler omtrent 20 ganger mer kompresjon enn strekk, vil en kvadratcm glass takle flere  tonn. Bare sørg for at det ikke er noe med skarpe kanter som ligger mot glasset.
https://uk.saint-gobain-building-glass.com/en-gb/architects/physical-properties
Stativet er IKKE i kontakt med glasset overhodet!
Gummiføttene går riktignok noen millimeter inn over glasset/frontruta, men det er luft mellom glasset og gummiføttene. Det er KUN anlegg mot stål (takbjelkene). Krokene griper inn i "stålhemper" festet til takbjelkene med klaring til glasset over.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Jorgen Bjerke på søndag 21. april 2019, klokken 11:54
Sitat fra: My2cents på søndag 21. april 2019, klokken 06:12
... og dermed burde en Seasucker løsning utelukkes med tanke på potensielle garantisaker i etterkant). Kan VSport, som er norsk forhandler av seasucker, garantere for løsningen på en Model 3?

VSport sier at Seasucker rett på glasstaket til en M3 kan få glasset til å sprekke. De anbefaler ikke dette. Derfor tester de ut i disse dager med noe beskyttelsesgreier på glasset (Gorilla Glass). De skulle komme tilbake til meg om dette er en bra løsning.

Ellers takk for tips om "origami-kajakk". Bare det at jeg skal ha med meg en del bagasje, inkl. telt, sovepose, klær, mat osv. og ser ikke helt hvordan det skal få plass.
Glem sugekopper som belaster glasstaket, så lenge Telsa har en godt fungerende løsning.
Løsningen er faktisk god, og tåler mye.
Glasset er ikke dimensjonert for taklast.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

#10
Bilder som viser hvordan føttene har klaring til glassene:
Høyre bak:

Høyre foran:

Venstre foran:

Venstre bak:

Fremre fester hviler ved skjøten mellom frontrute og glasstaker:
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jorgen Bjerke

Takk for flotte og detaljerte bilder. Du skriver at stativet ikke er i kontakt med glasset i det hele tatt. Dette stemmer dårlig med detaljerte videoer jeg har sett på YT der de viser en J-formet metall-hempe som festes under glasset (mulig det er noe gummi i mellom). For det er ikke trykket NED mot metallet jeg er skeptisk til, men trykket OPP når man kjører over f.eks. en fartshump. Da er det vel J-hempen som tar tak i glasset isteden?

Handyman

Sitat fra: Jorgen Bjerke på søndag 21. april 2019, klokken 12:49
Takk for flotte og detaljerte bilder. Du skriver at stativet ikke er i kontakt med glasset i det hele tatt. Dette stemmer dårlig med detaljerte videoer jeg har sett på YT der de viser en J-formet metall-hempe som festes under glasset (mulig det er noe gummi i mellom). For det er ikke trykket NED mot metallet jeg er skeptisk til, men trykket OPP når man kjører over f.eks. en fartshump. Da er det vel J-hempen som tar tak i glasset isteden?
Som jeg skiver i en post rett over her så griper krokene i et påsveist feste på takbejlekene under glasset. Krokene/innfestingen belaster IKKE glasset.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Festene som er sveist på takbjelkene. Ligger en god del lavere en glasset, slik at det er luft mellom glass og feste:
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jorgen Bjerke

WOW! Da er det bare å si som Jon Almaas: Vi legger'n død :)

Takk. Da skal jeg bestille meg en bil :)

By the way: Jeg har noen eldre Thule kajakk-holdere, man trer inn i et T-spor på Thule takstativ. Vet du om Teslas stativ har samme størrelse, så jeg kan bruke Thule-holderne mine?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA