Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Service

Startet av Rooki3, lørdag 20. april 2019, klokken 14:48

« forrige - neste »

Ingeniøren

Bremsevæsken står i åpen beholder i bilen og forringes ved å ta opp vann om bilen brukes eller ei. Dog er jeg enig at 2 år sikkert er i overkant og elbiler brukes ikke så ofte over fjell og bruker ikke bremsene like mye. Men har man opplevd kokende bremsvæske og bremsesvikt som meg skifter man annethvert år uansett. :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rooki3

Jeg vil sjekke pris på service og PKK hos forhandler, men jeg er også tilhenger av å gjøre ting selv og spesielt skifte av bremser, filter og bremsevæske. Det er noe jeg alltid har utført selv.

Er det noen som har erfaring til hvordan for eksempel Bavaria stiller seg til å ta service når du forteller at du har skiftet filter og bremsevæske selv? Det er vel ikke så mye igjen å sjekke da bortsett fra bremser og å nullstille indikator?

Klykken

Serviceindikator kan du nullstille selv.
Du får derimot ikke serviceheftet (digitalt i bilen) utfylt, og derfor manglende godkjent (merke)service.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rooki3

Sitat fra: Klykken på onsdag 24. april 2019, klokken 14:01
Serviceindikator kan du nullstille selv.
Du får derimot ikke serviceheftet (digitalt i bilen) utfylt, og derfor manglende godkjent (merke)service.

Får jeg ikke utfylt digitalt servicehefte fordi jeg nullstiller selv, eller for at forhandler ikke vil godkjenne at jeg jeg har skiftet bremsevæske selv? Det finnes jo apparater som sjekker kvaliteten på bremsevæske og om den bør skiftes. De burde jo kunne sjekke at den er god og dermed godkjenne.

Klykken

Det må du høre med merkeverksted om. Jeg betviler det sterkt at de setter sitt navn på andres verk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rooki3

Sitat fra: Klykken på onsdag 24. april 2019, klokken 14:31
Det må du høre med merkeverksted om. Jeg betviler det sterkt at de setter sitt navn på andres verk.

Ja, jeg får sjekke, men syns det virker rart. Det blir som at de ikke vil godkjenne nye dekk fordi du har lagt om selv.

rth

De ønsker naturlig nok å ha noe som kan friste folk til å kjøpe tjenesten akkurat der. Noe anna vil være rart. Samtidig så sitter de nok og grubler på hvordan få inntjening på EL-biler. Stikker en fingern i jorda og ser hva som gjøres og hva en betaler, så tar de seg nok betalt som om det skulle være mye større jobb en det er. Lett å sammenligne med en service til fosil bil. Prisene er ganske like. Det henger ikke på greip. Mange har nok veldig stor tro på at det skjer magiske ting inne hos en merkeforhandler. :)

Bytte av bremsevæske hvert 2. år samt filter. Hos hvem som helst. Deretter kan PKK få ta kikk på bil og fortelle hva som skal byttes/repareres. Det er vel få garantiting som har noe med det som gjøres under servicen. På en EL-bil.

Ingeniøren

Det er jo fort gjort å skifte olje og filtere på en fossil og, men det kommer mer på lista av ting som er skiftet.

Forsatt skal hjul, oppheng, bremser, varmepumpe, lys og blinklys, ac aggregat og ikke minst programvare sjekkes. Sist jeg hadde på service så var det oppdatering av programvare som tok lengst tid, men den betalte ikke jeg...

Slik sett er det ikke så stor forskjell på el og fossil. Men det er jo forsatt mulig å ta det selv om man blåser i om garantien ryker.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Hjul, oppheng, bremser, lys og blinklys sjekkes på PKK. AC bør ikke røres og tilhører kategorien "if it works, don't fix it"

Programvare blir ikke dårlig, og er det feil på den opprinnelige fikser leverandøren dette gratis uansett.

Uansett er poenget mitt at det aldri er feil å spare noen penger der en kan. 500 kr spart på å bytte kupeluftfilter selv, tusenvis på bremsene, og ikke minst tiden spart når en slipper å levere bilen fra seg og selvfølelsen av å stelle med bilen selv er uvurderlig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rooki3

#24
Jeg fikk vite at jeg har service avtale på bilen, så da betaler jeg forhåpentlig vis bare for bremsevæsken og filteret antar jeg?
Men de skal ha 1300,- for PKK selv om den blir tatt samtidig som service. Er det en vanlig pris?

Ingeniøren

#25
Sitat fra: Rooki3 på torsdag 25. april 2019, klokken 18:52
Jeg fikk vite at jeg har service avtale på bilen, så da betaler jeg forhåpentlig vis bare for bremsevæsken og filteret antar jeg?
Men de skal ha 1300,- for PKK selv om den blir tatt samtidig som service. Er det en vanlig pris?

Nei. Hos Bilia skulle de ha 750,- før 1 mai og deretter drøye tusen da det var nye regler og mer å sjekket etter 1 mai. Da jeg bestilte før 1 mai fikk jeg gammel pris 15 mai når den skal inn. Da jeg har service avtale og spurte jeg og fikk beskjed da ble det billigere og jeg tok det samtidig men service kunne ikke tas før tiden som er i oktober og bilen skal sjekkes før juli.

Nå selges og bilen snart så da ble det ikke så gunstig serviceavtale heller, men pølser i slaktetida i forhold til hvor mye i3'n har falt i pris i det siste... :-X
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Sitat fra: Rooki3 på torsdag 25. april 2019, klokken 18:52
Jeg fikk vite at jeg har service avtale på bilen, så da betaler jeg forhåpentlig vis bare for bremsevæsken og filteret antar jeg?

Serviceavtalen inkluderer både arbeid og det som er planlagte bytter (som disse). Så lenge det ikke dukker opp noe utenom som må utbedres, er det ikke noe å betale (utover det som allerede er betalt på serviceavtalen).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rooki3

Sitat fra: Orbit på torsdag 25. april 2019, klokken 22:45

Serviceavtalen inkluderer både arbeid og det som er planlagte bytter (som disse). Så lenge det ikke dukker opp noe utenom som må utbedres, er det ikke noe å betale (utover det som allerede er betalt på serviceavtalen).

Det høres jo bra ut. Takk for info. Også går vel PKK gått opp i pris etter mai og det gjelder vel alle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA