Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Service

Startet av Rooki3, lørdag 20. april 2019, klokken 14:48

« forrige - neste »

Rooki3

Jeg skal snart ha bilen på service nå, men jeg må også ha den på EU kontroll for første gang. Så da lurer jeg på hva de gjør på service som de ikke gjør på EU kontrollen? Noen som vet?

Ingeniøren

De gjør vel stort sett det de gjør på eu kontroll pluss en del til. Sist jeg tok service og eu kontroll samtidig betalte jeg 200 ekstra for papirarbeid.

Spurte selv på Bilia og det var billigere å kombinere. Problemet er at jeg har service kontrakt og da kan de ikke ta service før service fristen i oktober og min skal ha eu ila juni.... Dermed blir det eu til 750,-  :(
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Service ser generelt over bilen på samme måte som PKK. I tillegg på service byttes bremsevæske og kupéluftfilter, samt at SW i bil oppdateres (dersom det er en nyere versjon).

I "gamle dager" har jeg fått ordnet med skiltnummer på nybil med siste siffer slik at PKK og service faller sammen i tid. Med de nye reglene er første kontroll etter fire år fra førstegangsregistrering, og deretter annenhvert. Det vil av seg selv sammenfalle med service annenhvert år.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

Sitat fra: Orbit på lørdag 20. april 2019, klokken 16:39
Service ser generelt over bilen på samme måte som PKK. I tillegg på service byttes bremsevæske og kupéluftfilter, samt at SW i bil oppdateres (dersom det er en nyere versjon).

Beste økonomi får du om du bytter bremseveske og kupeluftfilter selv.

Her er video om bremsevesken som er ideelt å ta sammen med bytte til sommerdekk:

https://www.youtube.com/watch?v=JrCMA6jb-Vg

Kupeluftfilter byttes slik:

https://www.youtube.com/watch?v=ahDaIjcjVLM

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rollep

Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. april 2019, klokken 19:25
Sitat fra: Orbit på lørdag 20. april 2019, klokken 16:39
Service ser generelt over bilen på samme måte som PKK. I tillegg på service byttes bremsevæske og kupéluftfilter, samt at SW i bil oppdateres (dersom det er en nyere versjon).

Beste økonomi får du om du bytter bremseveske og kupeluftfilter selv.

Så lenge bilen er i garantitiden blir det vel dyrere å gjøre det på den måten, servicen må man jo uansett ta om man vil beholde garantien.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Orbit

#5
Så er jo heller ikke serviceprisene hos BMW på i3 så helt på bærtur, +/- 2800 kr per gang (annenhvert år) med serviceavtale. Det gir da ca 500kr i rabatt på samtidig PKK, og inkluderer deler for ca 500 (uoriginal erstatingsdel) / 1000 kr for originaldeler. Så en sparer "bare" 1300 kr på å gjøre dette selv.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Sitat fra: Orbit på søndag 21. april 2019, klokken 15:27
Så er jo heller ikke serviceprisene hos BMW på i3 så helt på bærtur, +/- 2800 kr per gang (annenhvert år) med serviceavtale. Det gir da ca 500kr i rabatt på samtidig PKK, og inkluderer deler for ca 500 (uoriginal erstatingsdel) / 1000 kr for originaldeler. Så en sparer "bare" 1300 kr på å gjøre dette selv.

Greit nok men for egen del er det ikke synk mellom service avtale og PKK. En sjekke av klosser foran ifm omlegging til sommerhjul her om dagen viste meg at de må byttes. Lurt å ta det før PKK så jeg slipper å vise igjen. Skivene så greie ut både foran og bak.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

Sitat fra: Rollep på søndag 21. april 2019, klokken 14:57
Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. april 2019, klokken 19:25
Sitat fra: Orbit på lørdag 20. april 2019, klokken 16:39
Service ser generelt over bilen på samme måte som PKK. I tillegg på service byttes bremsevæske og kupéluftfilter, samt at SW i bil oppdateres (dersom det er en nyere versjon).

Beste økonomi får du om du bytter bremseveske og kupeluftfilter selv.

Så lenge bilen er i garantitiden blir det vel dyrere å gjøre det på den måten, servicen må man jo uansett ta om man vil beholde garantien.

Hva er det man mister på garantien som ikke er dekket av Forbrukerkjøpsloven hvis man kan dokumentere at man har selv gjort det de ville ha gjort på en service?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1317142119

Sitat fra: arthur på mandag 22. april 2019, klokken 08:17
Sitat fra: Rollep på søndag 21. april 2019, klokken 14:57
Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. april 2019, klokken 19:25
Sitat fra: Orbit på lørdag 20. april 2019, klokken 16:39
Service ser generelt over bilen på samme måte som PKK. I tillegg på service byttes bremsevæske og kupéluftfilter, samt at SW i bil oppdateres (dersom det er en nyere versjon).

Beste økonomi får du om du bytter bremseveske og kupeluftfilter selv.

Så lenge bilen er i garantitiden blir det vel dyrere å gjøre det på den måten, servicen må man jo uansett ta om man vil beholde garantien.

Hva er det man mister på garantien som ikke er dekket av Forbrukerkjøpsloven hvis man kan dokumentere at man har selv gjort det de ville ha gjort på en service?
Du mister ingen rettigheter i forbindelse med reklamasjonsretten.

Du mister derimot

  • garanti
  • gjennomgang og verifisering av at hele bilen er etter BMWs standard
  • kontroll av eventuelle feilmeldinger som bilen har gitt
  • bytte av deler som er i ferd med å gå i stykker på garanti
  • tilbakemelding på deler som ikke går under garanti eller reklamasjon som er i ferd med å gå i stykker og som bør skiftes for å unngå større og dyrere problemer
  • en haug med potensielle kjøpere av bilen brukt fordi folk flest setter pris på fullstendig servicehefte
  • å selge bilen til samme pris som andre tilsvarende biler som har fulgt service
Men det er klart: er dette filleting for deg og du mener du er mer kvalifisert enn BMW-mekanikerne som har sertifisering på bilen din, så kjør på med hjemmeservice og dropp garantien.

Jeg personlig velger merkeverksted også etter garantitiden er gått ut på bilene mine (hadde kanskje ikke gjort det på 10+ år gamle biler). Ikke fordi mekanikere på andre verksteder er dårligere, men fordi de som jobber med "mitt" bilmerke kjenner best til kjente feil og oppdateringer som bilen eventuelt måtte ha.

Orbit

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 21. april 2019, klokken 18:35
Greit nok men for egen del er det ikke synk mellom service avtale og PKK.

Dersom du skal beholde bilen lenge, kan du få synkronisert PKK og service med det nye systemet. Du kan ta PKK når du vil (innenfor tidsfristen), og ny frist blir da to år etter dette. Så i ditt tilfelle kan du ta PKK i juni, og så PKK på nytt sammen med service i oktober (for 200 kr ekstra). Da er du i synk, og har spart inn dobbel PKK i år på neste runde i 2021. Bare det å slippe å måtte på verksted to ganger er vel verd 200 kr i seg selv.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Thomas Parsli

    Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:27
    Du mister ingen rettigheter i forbindelse med reklamasjonsretten.

    Du mister derimot

    • garanti

    Nei.
    https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/fritt-verkstedvalg---fortsatt-garanti/

    Hvis du bytter kupefilter mister du ikke garantien på resten av bilen.
    Det er mulig BMW vil kverulere hvis det skjer noe relatert til kupefilteret -men det er lite sannsynlig.

    Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:27
    • gjennomgang og verifisering av at hele bilen er etter BMWs standard

    Ok. Når og hvordan gjør BMW det?

    Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:27
    • kontroll av eventuelle feilmeldinger som bilen har gitt

    Nei, det må de hjelpe deg med.

    Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:27
    • bytte av deler som er i ferd med å gå i stykker på garanti

    Siden garantien fortsatt gjelder, er det en dårlig investering av BMW.

    Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:27
    • tilbakemelding på deler som ikke går under garanti eller reklamasjon som er i ferd med å gå i stykker og som bør skiftes for å unngå større og dyrere problemer

    Har du eksempler, hvor BMW har vunnet i rettsystemet?

    Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:27
    • å selge bilen til samme pris som andre tilsvarende biler som har fulgt service

    Jeg er ikke sikker på at prisforskjellen på en bil utenfor garantien (alder/km) overgår kostnadene...

    2022 Tesla Model 3 LR
    2019 Tesla Model X 100D 6 seter
    2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
    1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

    1317142119

    Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:10
      Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:27
      Du mister ingen rettigheter i forbindelse med reklamasjonsretten.

      Du mister derimot

      • garanti

      Nei.
      https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/fritt-verkstedvalg---fortsatt-garanti/

      Hvis du bytter kupefilter mister du ikke garantien på resten av bilen.
      Det er mulig BMW vil kverulere hvis det skjer noe relatert til kupefilteret -men det er lite sannsynlig.
      Jo, du mister garanti på den delen du fikser selv. BMW garanterer ikke for andres arbeid. Det sier seg selv ...

      Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:10
      Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:27
      • gjennomgang og verifisering av at hele bilen er etter BMWs standard

      Ok. Når og hvordan gjør BMW det?
      På servicen. Åpenbart tar de ikke fra hverandre og setter sammen igjen bilen for å undersøke hver skrue, men en sjekk av bilen er en del av servicen.

      Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:10
      Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:27
      • kontroll av eventuelle feilmeldinger som bilen har gitt

      Nei, det må de hjelpe deg med.
      Du mener du er bedre enn BMW sine mekanikere til å lese av feilmeldinger i bilen? Den var ny ... Du burde åpne et eget verksted, siden du er ekspert.

      Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:10
      Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:27
      • bytte av deler som er i ferd med å gå i stykker på garanti

      Siden garantien fortsatt gjelder, er det en dårlig investering av BMW.
      Faktisk det motsatte. Det er billigere å fikse noe som er i ferd med å gå i stykker på garanti, enn å få en misfornøyd kunde som ser etter andre bilmerker neste gang vedkommende skal kjøpe bil. Dette er ganske vanlig å oppleve for oss som er litt imøtekommende ...

      Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:10
      Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:27
      • tilbakemelding på deler som ikke går under garanti eller reklamasjon som er i ferd med å gå i stykker og som bør skiftes for å unngå større og dyrere problemer

      Har du eksempler, hvor BMW har vunnet i rettsystemet?
      Her tror jeg du bommer på det du siterer.

      Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:10
      Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:27
      • å selge bilen til samme pris som andre tilsvarende biler som har fulgt service

      Jeg er ikke sikker på at prisforskjellen på en bil utenfor garantien (alder/km) overgår kostnadene...
      Nei, du er ikke så sikker. Det var et knallgodt argument. Da er det nok sant da, at servicehefte ikke betyr noe som helst  :laugh:[/list]

      elektrolux

      #12
      "Service" og reparasjoner er viktigste inntektskilde for bilforhandlerene. Få andre har klart å opprette et "service" regime på egne produkter, og fått forbrukerne til å tro at dette er en lur investering.

      Tenk deg at vaskemaskinen selv krevde årlig "service" uavhengig av bruk. Enten etter 100 vask eller årlig, og det som kommer først. Hvis ikke ryker garantien.

      Absurd for de aller fleste, men likevel akseptert når det kommer til bil og MC.

      Er nok noe som henger igjen fra før 60 tallet da biler og MC faktisk trengte å smøre opp hjuloppheng og drivledd, og tildels fra fossile kjøretøy som tross alt fremdeles har noe behov for oljeskift og div. filter.

      Moderne elektriske kjøretøy er så godt som vedlikeholdsfrie og "service" og periodisk kjøretøy kontroll er mer eller mindre det samme. Kjøretøyet diagnostisere seg selv kontinuerlig og er det grunn til bekymring får en umiddelbart beskjed om dette i instrument panelet.

      Å bruke tid og penger på å levere fra seg bilen til "service" i tillegg til pålagt PKK er som regel best for bilforhandlerene og ikke forbrukeren eller kjøretøyet henns.

      Å bruke tiden på å stelle med bilen selv, gjerne i påsken er bra både for bil, lommebok og selvfølelsen. Det gjør faktisk godt å oppleve mestringsfølelsen av å ha byttet kupeluftfilteret selv, ha byttet dekk og smørt opp bremser og slipt vekk rustkanten ytterst på bremseskivene.

      Slik selvfølelse smitter over på resten av familien som kanskje selv klarer å bytte filter i støvsugeren, male terrassen, eller stelle hagen uten bruk av kostbare fagfolk.

      Har 4 eksempler i dag.

      BMW MC: 20 000 km service i påsken. Olje og filter bytte, sjekk av ventilklaring og tennplugger, og bytte av olje i kardang. Alt i følge BMW original verksteds manual på CD og diagnose og service resett via GS911HEX utstyr. Alt dokumentert via utskrift av CD, bilder og verdier og detaljer om jobben. Kun utgifter til olje og filter, og null bortkastet tid på levering og henting på verksted.

      e-Up. Fremdeles null service og null verkstedkost bortsett fra den gang jr sølte energidrink på ladeknappen like under energidrink holderen inne i bilen. Går som ei klokke, og etter 5 år har vi ca 10 000 kr å bruke på å underby andre ved eventuelt salg av bilen.

      Polo: Bilen varslet feil, og tilkobling av VAG com fra Ross tech gav følgende feilmelding: Feil på turboaktivatoren. Må byttes. Søkte på E-bay og fant en til godt under halv pris og byttet og problemet fikset. Skulle vi levert bilen fra oss ville bare diagnosen kostet mer enn fiksen vår, og delen ville kostet mange tusen ekstra.

      Berlingo varebil: Parkert i påvente av løftebukken skal bli klar. Her kunne "service" muligens avslørt at klakkelyden siste året var dårlig hylse mellom gear og motor. Ny hylse koster 1500 kr, men fare for skader også på spline fra gearkassen. Vet ikke om forhandler hadde tatt dette på garantien.

      I stedet ser jeg på 1500 + kr i reparasjon, og risikerer å gå i minus om det viser seg at dette ville blitt tatt som garanti og at gearkassen også har skader.

      Stavanger:

      Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

      Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

      Daglig leder i Elbilhjelpen.no

      Ingeniøren

      #13
      Men du er jo mekaniker selv og har plass og utstyr. De fleste andre har garasjen fylt opp av gamle møbler og skrot. Noen vil vel si at det du har der og er skrot... :)

      Men du må skifte bremsevæske etter 2 år og det vet jeg ikke om jeg ville latt hvermansen gjøre selv. Jeg har gjort det mange ganger, og vet hvordan, men når bilen har garanti setter jeg det bort på servicen. Tror det forsatt lønner seg når en nyere bil skal selges.

      Når garantien er ute så gjør jeg det selv, i alle fall standard service punkter. Dog kan ofte hjuloppheng være litt vanskelig å sjekke selv uten rett utstyr og erfaring. Hadde en Mazda en gang som stoppet for meg og som jeg ikke fant ut av så da ble det verksted på den. Årsaken var rust i tanken så det ble byttet. Men, de kjenner vel bilen og fant en bærekule som nesten hadde hoppet ut av festet. Hadde kjent en liten slakk, og kjent noe når jeg kjørte svinger men ante det ikke var så galt. Den måtte stå til bærekula var på plass dagen etter....kunne gått riktig galt i en sving...., så det er nok lurt å bruke verksted og innimellom.
      2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
      2016 BMW i3 (Solgt)
      2020 Jaguar I-Pace HSE

      elektrolux

      En må selvfølgelig tilpasse arbeidet en gjør til kompetanse og mulighet, men en skal ha uvanlig mange tommeltotter for å ikke klare kupeluftfilter og bremseservice etter anvisning fra info videoer.

      Erfaringen min på bremseveske og kjølevesker er at 2 årig skiftintervall er overdrevent ofte på ice biler, og i alle fall på elbiler. Er ikke spesielt miljøvennlig å bytte slike vesker for ofte heller, og du får tidsnok anmerkning på rustne bremserør, og kan heller bytte vesken da.
      Stavanger:

      Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

      Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

      Daglig leder i Elbilhjelpen.no

      © 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA