"Service" og reparasjoner er viktigste inntektskilde for bilforhandlerene. Få andre har klart å opprette et "service" regime på egne produkter, og fått forbrukerne til å tro at dette er en lur investering.
Tenk deg at vaskemaskinen selv krevde årlig "service" uavhengig av bruk. Enten etter 100 vask eller årlig, og det som kommer først. Hvis ikke ryker garantien.
Absurd for de aller fleste, men likevel akseptert når det kommer til bil og MC.
Er nok noe som henger igjen fra før 60 tallet da biler og MC faktisk trengte å smøre opp hjuloppheng og drivledd, og tildels fra fossile kjøretøy som tross alt fremdeles har noe behov for oljeskift og div. filter.
Moderne elektriske kjøretøy er så godt som vedlikeholdsfrie og "service" og periodisk kjøretøy kontroll er mer eller mindre det samme. Kjøretøyet diagnostisere seg selv kontinuerlig og er det grunn til bekymring får en umiddelbart beskjed om dette i instrument panelet.
Å bruke tid og penger på å levere fra seg bilen til "service" i tillegg til pålagt PKK er som regel best for bilforhandlerene og ikke forbrukeren eller kjøretøyet henns.
Å bruke tiden på å stelle med bilen selv, gjerne i påsken er bra både for bil, lommebok og selvfølelsen. Det gjør faktisk godt å oppleve mestringsfølelsen av å ha byttet kupeluftfilteret selv, ha byttet dekk og smørt opp bremser og slipt vekk rustkanten ytterst på bremseskivene.
Slik selvfølelse smitter over på resten av familien som kanskje selv klarer å bytte filter i støvsugeren, male terrassen, eller stelle hagen uten bruk av kostbare fagfolk.
Har 4 eksempler i dag.
BMW MC: 20 000 km service i påsken. Olje og filter bytte, sjekk av ventilklaring og tennplugger, og bytte av olje i kardang. Alt i følge BMW original verksteds manual på CD og diagnose og service resett via GS911HEX utstyr. Alt dokumentert via utskrift av CD, bilder og verdier og detaljer om jobben. Kun utgifter til olje og filter, og null bortkastet tid på levering og henting på verksted.
e-Up. Fremdeles null service og null verkstedkost bortsett fra den gang jr sølte energidrink på ladeknappen like under energidrink holderen inne i bilen. Går som ei klokke, og etter 5 år har vi ca 10 000 kr å bruke på å underby andre ved eventuelt salg av bilen.
Polo: Bilen varslet feil, og tilkobling av VAG com fra Ross tech gav følgende feilmelding: Feil på turboaktivatoren. Må byttes. Søkte på E-bay og fant en til godt under halv pris og byttet og problemet fikset. Skulle vi levert bilen fra oss ville bare diagnosen kostet mer enn fiksen vår, og delen ville kostet mange tusen ekstra.
Berlingo varebil: Parkert i påvente av løftebukken skal bli klar. Her kunne "service" muligens avslørt at klakkelyden siste året var dårlig hylse mellom gear og motor. Ny hylse koster 1500 kr, men fare for skader også på spline fra gearkassen. Vet ikke om forhandler hadde tatt dette på garantien.
I stedet ser jeg på 1500 + kr i reparasjon, og risikerer å gå i minus om det viser seg at dette ville blitt tatt som garanti og at gearkassen også har skader.