Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilke ladekabler følger med bilen?

Startet av xref, fredag 19. april 2019, klokken 20:27

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Kåre Knatten på tirsdag 28. mai 2019, klokken 15:17
Gjelder nok for nye installasjoner også. Har en 11 kW lader på 16 A 400 V 3-fase, hvilket i teorien skulle gi 11 kW. Elektrikeren forlangte at den ble redusert til 80 % av effekten for å gi ferdigattest. Huset er 5 år gammelt, bygget etter tek 10.

Normalt anbefales en 20A kurs til en 16A ladestasjon. Men sikringen skal tåle merkelast, det er ingenting i NEK400 som tvinger elektrikeren til å begrense til 80%. Good practice er det dog.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

4Matic Fanatic

Hvor i regelverket står det at man ikke kan belaste en 16A-kurs med 16A? Og hva må man da i tilfelle ha av tverrsnitt på kabel/sikring?

Øyvind.h

Sitat fra: Kåre Knatten på tirsdag 28. mai 2019, klokken 15:17
Gjelder nok for nye installasjoner også. Har en 11 kW lader på 16 A 400 V 3-fase, hvilket i teorien skulle gi 11 kW. Elektrikeren forlangte at den ble redusert til 80 % av effekten for å gi ferdigattest. Huset er 5 år gammelt, bygget etter tek 10.
Utdatert elektriker? Kursen skal naturligvis tåle full belastning. Sågar 1,13x merkestrøm i minimum 1 time. Maks 1 time ved 1, 45x merkestrøm.

Det er aldri feil å dimensjonere opp. Men at kursen ikke tåler maks belastning er tull. Den skal tåle mer.

Snakker vi installasjoner fra 80-90 tallet eller eldre er det derimot mye skalere dimensjonert enn dagens anlegg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jaro

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 28. mai 2019, klokken 06:22
Trondheim du også RayBomb?

Vi hører heller aldri noe og det er alltid vi som må ta kontakt. Forstår at de sikkert har det travlere enn noensinne men...
Jeg handlet av Nardo. Bestilling fra tidlig i september-18.  Bilen utlevert 15.mai. Reklamerte på manglende multi-lader 20.mai. Fikk kjapp respons neste dag og beskjed om å kontakte min nærmeste Jaguar forhandler (Bilpaviljongen, Sola).  JuiceBooster utlevert fra Bilpaviljongen 22.mai.  Sikkert litt heldig, men selvsagt veldig fornøyd med servicen fra begge forhandlere.
Dessuten; JuiceBoosteren er prima vare.  Fantastisk greit når en har industrikontakter på jobb som gir 7,4 kw med 32A.
VW e-Golf 2014 - Solgt
Tesla S P85 2014 - Solgt
Tesla X75 2017 - Solgt
BMW i3s 2019 - Solgt
BMW i3 2017
Jaguar I-Pace
--  Sandnes, Rogaland --

Ingeniøren

Så bestilt bil før 17 september 2018 er det som gjelder. Ikke noe håp for oss bestilte senere ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 29. mai 2019, klokken 09:16
Så bestilt bil før 17 september 2018 er det som gjelder. Ikke noe håp for oss bestilte senere ?
Håp og håp. Den datoen er vel det som er kommunisert...

Chimp

Er tydeligvis noe med informasjonen som ble gitt til de som bestilte før denne datoen, så jeg tror ikke det er håp nei. De taper nok av penger på å dele ut juicebooster til alle som "har krav på det", dette er jo en lader til 10 000.

RayBomb

Det lå informasjon ute på nettsiden til Jaguar senest 16/04 2019.
Jeg så det sist der. Gav beskjed til forhandler, og etter noen dager var informasjonen forsvunnet.

Jeg ville ha bedt om å få bedre lade-kladd om jeg hadde lest om denne kabelen på nettsiden til Jaguar i tiden jeg bestilte bilen.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Ingeniøren

Tror ikke jeg vil bytte bort kladden mot en hel koffert med kabler.... Det eneste er om man skulle behøve å lade med mindre en 10A et sted man var usikker på kilden, for I-pace kan vel ikke stille ned hastighet slik BMW'n ? For høyere effekt velger jeg heller hurtigladning eller et Mode 3 32A punkt.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

daktari

Du tar ikke med hele kofferten på tur. Den kofferten er laget for alle adapterne, 5-10 stk!
JBen med adaptere (uten koffert) får plass i frunken.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

GreenBeHH

Når jeg fikk utlevert bilen i oktober 2018 så fikk jeg beskjed om at det var en sak hos JLR på ladekladden. Tok dette opp med forhandler nylig, så min JB er i bestilling.
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

LittleHammer

Har besøkt opptil flere overnattingssteder med industristikk tilgjengelig etter at vi fikk bilen. Det blir fantastisk å kunne lade med 32A (eller til og med 16A) i slike anledninger.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

jkirkebo

Sitat fra: LittleHammer på torsdag 30. mai 2019, klokken 21:50
Har besøkt opptil flere overnattingssteder med industristikk tilgjengelig etter at vi fikk bilen. Det blir fantastisk å kunne lade med 32A (eller til og med 16A) i slike anledninger.

Du vil normalt trenge minst en adapter til siden de 32A uttakene nesten alltid er 4-pins blå og ikke 3-pins. Dermed passer ikke den blå adapteren direkte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


fantonsen

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 30. mai 2019, klokken 22:49
Du vil normalt trenge minst en adapter til siden de 32A uttakene nesten alltid er 4-pins blå og ikke 3-pins. Dermed passer ikke den blå adapteren direkte.

Får dere med 3-pins blå adapter? Jeg fikk kun med 4-pins blå.
Og den eneste gangen jeg så langt har hatt mulighet for å lade på blå kontakt etter at jeg fikk juiceboosteren, så var det nettopp 3-pins kontakt der, slik at jeg ikke fikk testet denne allikevel.

Litt kjedelig at det er 2 standarder som finnes rundt om i landet vårt, og kun den ene som fulgte med.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA