Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke ladekabler følger med bilen?

Startet av xref, fredag 19. april 2019, klokken 20:27

« forrige - neste »

xref

Har lest litt diverse rapportering på hva I-Pacen egentlig kommer med. Forhandleren min vet ikke forskjellen på Schuko og Type 2 så de klarer aldri å gi meg noe entydig svar.

Nettsidene til Jaguar indikerer at man får med en "Mode 3" ladekabel (Type 2?) og en "Mode 2" universal-lader som Schuko-plugg. Det står også at man skal få med en adapter for industri-kontakt.

SitatI-PACE leveres med en multifunksjonell ladekabel (også kalt Mode 2 universal ladekabel) som kan plugges direkte i en vanlig stikkontakt. Denne kabelen inkluderer også en adapter som som kan brukes med industrikontakt.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Nordlands

Det som har fulgt med så langt er Schuko 10A kladd og en Type 2 kabel. Adapter for IEC som skulle følge med tror jeg ingen har fått, min forhandler sier de venter på avklaring fra importør angående det.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

daktari

Sitat fra: Nordlands på fredag 19. april 2019, klokken 21:04
Det som har fulgt med så langt er Schuko 10A kladd og en Type 2 kabel. Adapter for IEC som skulle følge med tror jeg ingen har fått, min forhandler sier de venter på avklaring fra importør angående det.
Norn av oss har klaget på at vi kun fikk ladekladd  10A m shcuko, og har fått Juice booster som kompensasjon.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

xref

Sitat fra: daktari på fredag 19. april 2019, klokken 21:35
Sitat fra: Nordlands på fredag 19. april 2019, klokken 21:04
Det som har fulgt med så langt er Schuko 10A kladd og en Type 2 kabel. Adapter for IEC som skulle følge med tror jeg ingen har fått, min forhandler sier de venter på avklaring fra importør angående det.
Norn av oss har klaget på at vi kun fikk ladekladd  10A m shcuko, og har fått Juice booster som kompensasjon.

Hva nøyaktig har dere klaret på? Kun manglende industrikontakt?
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

#5
Men uansett skal man ha ladestasjon hjemme der man planlegger å lade, så kladd er kun nødlader på jobb/besøk og liknende. Edit: I alle fall anbefales dette på det sterkeste.

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

Juice booster er vel på grensen til å være lovlig, dog vet jeg for lite om den ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

xref

Man må vel ikke ha ladestasjon så vidt meg bekjent? Jeg har en blå industrikontakt lagt opp hos meg av godkjent elektriker ihvertfall.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Chimp

Man må ikke ha ladeboks nei, holder med egen kurs og jordfeilbryter. Men når man først er igang er det ofte like greit å koble opp ladestasjon som kan gi bedre hastighet, appstyring o.a. Industristikk er vel en løsning man gikk mer for for et par år siden. Fullt lovlig, men færre og færre som har behovet for overgang til industrikontakt

Ingeniøren

#8
Greit nok men med shuko og industri (litt usikker på den siste) skal man ha dedikert kurs med 10A sikring og DC vern (type B). Og setter du en overgang på I-pace kladden til industri så har du forsatt en shuko i kretsen lik 10A maks. Her har Juice Booster en fordel da den kan bruke forskjellige industikontakter av type 16/32A direkte.

Med lade boks kan man få 16/20/32 A avhengig av hva de lokale elverk tillater (20/32A). Selv om jeg til nå har ladet mest på jobb, var jeg ikke i tvil om at ladeboks måtte på plass hjemme.  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

daktari

Audi og JuiceB har egne veggbraketter for å bruke kladden som en "vegglader". Kjekt for å spare noen kroner (5000+) på en fast veggboks, spesielt når man sjelden trenger å pakke ned kladden for destinasjonslading. JuiceB har også innebygget b-vern.
Max 10A-kravet gjelder kun Schuko.
Personlig liker jeg fast veggboks med fast kabel. Noen ladeboksen ser ut rarere enn andre...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

xref

Takk for tips. Sameiet jobber med å få på plass avtale for felles ladeanlegg for elbiler men inntil det er på plass blir det blå industrikontakt som gjelder her tror jeg. Men det blir 10A maks sier dere? :/
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Orbit

På industrikontrakt kan du trekke det kursen er dimensjonert for. Men stikket MÅ være opprinnelig satt opp for elbillading for å brukes forskriftsmessig. Er det et generelt industristikk, regnes det som bruksendring å ta det i bruk til regelmessig lading. Og da må det settes på jordfeilvern type B, og da flyr tusenlappene fort.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Vollis47

Sitat fra: xref på lørdag 20. april 2019, klokken 11:02
Takk for tips. Sameiet jobber med å få på plass avtale for felles ladeanlegg for elbiler men inntil det er på plass blir det blå industrikontakt som gjelder her tror jeg. Men det blir 10A maks sier dere? :/

Det er ingen grunn til å begrense til 10A dersom en bruker industrikontakt. Dersom nettleverandøren aksepterer det, ville jeg gått for 32A. Men det blir kanskje bortkastede penger dersom sameiet snart installerer felles ladeløsning. Lønner seg kanskje å heller lade på offentlige ladestasjoner i ventetiden?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

xref

Men gitt bruk av medfølgende ladekabel som følger med I-Pace hvor det enn så lenge kun er schuko-kontakt vil jeg kunne få 16A hvis jeg setter på en adapter fra Schuko til industrikontakt?

Industrikontakten i garasjen fikk jeg satt opp av elektriker hvor lading av elbil var formålet så jeg regner med at det er godkjente greier.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

daktari

Sitat fra: xref på lørdag 20. april 2019, klokken 11:55
Men gitt bruk av medfølgende ladekabel som følger med I-Pace hvor det enn så lenge kun er schuko-kontakt vil jeg kunne få 16A hvis jeg setter på en adapter fra Schuko til industrikontakt?

Industrikontakten i garasjen fikk jeg satt opp av elektriker hvor lading av elbil var formålet så jeg regner med at det er godkjente greier.
Nei, det er Schuko-kontakten (på veggen) som ikke tåler mer enn 10A kontinuerlig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA