Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla er verre enn Dieselbiler

Startet av JorEl, fredag 19. april 2019, klokken 12:45

« forrige - neste »

JorEl

Forskning på sitt beste :police:
https://www.nettavisen.no/okonomi/tysk-sjokkstudie-elbiler-har-hoyere-co2-utslipp-enn-diesel-biler/3423674397.html

Jeg tenker at i Tyskland er bilindustrien viktigere enn oljen i Norge mtp BNP. Forskning er ikke lenger åpen forskning i den forstand at man forsker for å finne sannheter. Forskning er oftere og oftere subsidiert av private interesser, som igjen har mye kontroll over forsknings-instutisjoner..

Det som er litt morsomt er at en elbil må forsvare hvor energien kommer fra. Mens en diesel eller bensinbil, ikke trenger og ta med i regnskapet at oljen må utvinnes, så fraktes til et raffineri, så transporteres til bensinstasjoner.

Det som var ekstra morsomt i artikkelen var denne ; "I Norge, hvor mye av energien kommer fra vannkraft, vil regnestykket være annerledes og trolig bedre for elbilene."
Vannkraft er trolig bedre enn kullkraft, når det lages et miljø-regnestykke...ha ha ha

Ps. Tesla bruker mye mindre kobolt enn alle andre som lager batterier. Kanskje man burde sjekke hvor mye kobolt det er i LG(Sør-Korea) sine batterier, siden det er vel disse man finner i de tyske elbilene.
Hvor får forresten E-tron sin energi fra når den lades i Tyskland?

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

MissTesla


Rollep

Sitat fra: JorEl på fredag 19. april 2019, klokken 12:45
Hvor får forresten E-tron sin energi fra når den lades i Tyskland?
Sannsynligvis fra norske vindmøller siden tyskerne har kjøpt opp det meste av denslags, subsidier inkludert :)

Sølve

Tysk biljournalist plukker fra hverandre Hans-Werner Sinn & co sin sammenlikning av elbil og dieselbil: https://t.co/zqk1CejouT
Bergen

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Helgetur

Eg skumlas rapporten. Dieselen har lagt på 21% ekstra forbruk for å dekke inn produksjon og transport. Det vil seie at dei har rekna med forbruk på Mercedesen på 0,45l/mil*1,21.
Ein kan setja spørsmålteikn med tala i rapporten, men dei har likevel eit poeng. Elbilar er jo ikkje nullutsleppsbilar for heile livsløpet, sjølv om dei kan koma betre ut enn fossilbilar. Ein reddar ikkje verden med å kjøpa seg ein elbil, spesielt ikkje viss ein går opp ein størrelse eller to fordi ein har råd til det.

Espen Hugaas Andersen

Ingenting man gjør i hverdagen redder verden. Men å kjøpe elbiler er eneste måte å få veitrafikken over på batterier. Når hele verdens bilpark er elektrisk, så har man redusert det globale forbruket av olje med omkring 60%.

Så klart, samtidig bør man jobbe med at denne oljen erstattes med sol-, vind-, vann- og atomkraft, ikke kull- og gasskraft.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Imagine

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 20. april 2019, klokken 09:32
Når hele verdens bilpark er elektrisk, så har man redusert det globale forbruket av olje med omkring 60%.

Hvor har du det tallet fra?

Espen Hugaas Andersen

Har sett ttall i den størrelsesordnen, men fant ikke tilbake til de akkurat nå. Her er en kilde for EU, der tallet er 54%: https://www.get-real.org/energy/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

lars667

Sitat fra: Sølve på fredag 19. april 2019, klokken 18:05
Tysk biljournalist plukker fra hverandre Hans-Werner Sinn & co sin sammenlikning av elbil og dieselbil: https://t.co/zqk1CejouT

Teppebomb gjerne ymse kommentarfelt med denne. Synd at det er på tysk, bare. Google Translate er ikke 100% :-)
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Rollep

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 21. april 2019, klokken 10:12
Har sett ttall i den størrelsesordnen, men fant ikke tilbake til de akkurat nå. Her er en kilde for EU, der tallet er 54%: https://www.get-real.org/energy/
Men det tallet er jo for all veitransport, ikke bare det bilparken bruker.

Imagine

#11
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 21. april 2019, klokken 10:12
Har sett ttall i den størrelsesordnen, men fant ikke tilbake til de akkurat nå. Her er en kilde for EU, der tallet er 54%: https://www.get-real.org/energy/

Skipsfart (alt fra cruise til transport) er langt verre enn alle verdens biler.

https://www.theguardian.com/environment/2008/feb/13/climatechange.pollution

Mulig dette er kraftig overdrevet, men setter likevel ting i perspektiv:
https://www.quora.com/Is-it-true-that-the-15-biggest-ships-in-the-world-produce-more-pollution-than-all-the-cars

Vedfyring, gjøres mye i f eks UK, og andre land, men også mye i Norge.
Produksjon og kullkraftverk er etter all sannsynlighet også langt verre.

Så dersom lille meg kjører en bmw 750 og bruker 2 liter pr mil vil det ikke gjøre noen forskjell. De fleste gjør ikke som meg fordi det er mye dyrere enn å kjøre f eks elbil, så ingen fare med at «hva om alle hadde gjort som meg».

turfsurf

Sitat fra: Imagine på mandag 22. april 2019, klokken 13:27

Skipsfart (alt fra cruise til transport) er langt verre enn alle verdens biler.

"The report suggests that shipping emissions - which are not taken into account by European targets for cutting global warming - will become one of the largest single sources of manmade CO2 after cars, housing, agriculture and industry. By comparison, the aviation industry, which has been under heavy pressure to clean up, is responsible for about 650m tonnes of CO2 emissions a year, just over half that from shipping"

Når det gjelder CO2 er de ett stykke ned på lista. De er vel værst på NOX, men det er vel ikke ett større problem globalt. Det bør da fokuseres på landstrøm / krav til diesel i stedet for tungolje hvor dette er ett problem.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Imagine

#13
Noter gjerne at marginene er små og de importerer rester av avfallsdrivstoff (det som ingen moderne dieselmotorer kan gå på) som er mye billigere som går fint å bruke på skip. De store dieselmotorene sluker «alt» uten å ta skade av det. De slipper typisk ut gul svovelaktig eksos som bare ved stilleligge på tomgang er langt mer forurrensende enn 100 dieselbiler på en trackday.

Det er mye vi ikke vet om utslipp da media og politikere har fokus på det som er enkelt å ta for symbolikk, nemlig privatbilisten.
Skipstransport er viktige handelsbindeledd mellom verden, men når det er slik at det spekuleres i om 15 skip slipper ut mer enn hele verdens bilpark så setter det ting litt i perspektiv.

jkirkebo

Sitat fra: Imagine på mandag 22. april 2019, klokken 13:27
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 21. april 2019, klokken 10:12
Har sett ttall i den størrelsesordnen, men fant ikke tilbake til de akkurat nå. Her er en kilde for EU, der tallet er 54%: https://www.get-real.org/energy/

Skipsfart (alt fra cruise til transport) er langt verre enn alle verdens biler.

https://www.theguardian.com/environment/2008/feb/13/climatechange.pollution

Dette stemmer ikke i det hele tatt. 1,2 milliarder tonn? Om en gjennomsnittsbil slipper ut 200g/km CO2 i reell bruk og kjøres 15.000km i året tilsvarer 1,2 milliarder tonn bare 400 millioner biler. Det finnes LANGT flere biler i verden, anslaget nå er omkring 1,5 milliarder. Så personbiltrafikken står nok for et sted mellom 3 og 5 ganger så store CO2-utslipp som skipstrafikken.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA