Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sono Motors (Sion) - Testdrive i Trollhättan 27-28 april

Startet av goggo, fredag 19. april 2019, klokken 10:09

« forrige - neste »

goggo


Jeg har lenge vært nysgjerrig på dette prosjektet og har meldt meg på for en testdrive neste søndag.
https://sonomotors.com/en/events/

Hadde jo vært hyggelig hvis flere norske kunne ta turen, så vi kan overtale dem til å komme til Norge for å vise fram denne bilen også.  Bør jo være stor interesse for den her.

Og for de som ikke har fått det med seg - bilen skal altså produderes av NEVS på den tidligere SAAB fabrikken i  Trollhättan.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

goggo

Hmm..   

Er det virkelig ingen andre som synes Sion er en interessant bil og som kunne tenke seg å se den og kanskje prate med folkene som lager den?
Dette er første gang den vises i Scandinavia, og Trollhättan er jo et fint mål for en dagstur eller helgetur for oss som bor på sør/øst landet.

https://sonomotors.com/site/assets/files/1621/information_sheet_sion_en.pdf

- God gammeldags liten stasjonsvogn, eller hva det nå heter i disse tider
- Levering sent 2020
- Tilsynelatende blir den rimelig - rundt 200 000,- hvis den kan leveres før vi får norsk MVA på elbiler.
- hengerfeste for inntil 750 kg.
- Sannsynligvis god byggekvalitet fra SAAB fabrikken.
- vedlikeholdsfritt plastkarroseri, som Think og Buddy.
- rimelig service, ingen innlåsing til merkeveksteder.
- 35 KWt batteri
- Tysk kvalitet på EV komponenter inkl. motor og batteripakke
- Connectivity løsninger nesten på høyde med Tesla...  OK da - bedre enn alle andre elbiler pr i dag i alle fall :)
- 11 KW AC lading og 50 KW CCS lading
- 11 KW Type2 og 3 KW Schuko UTGANGER for å lade andre elbiler, gi strøm til minicamperen, bruke elektroverktøy, gi strøm til den strømløse hytta, etc, etc.

Jaja - jeg synes i alle fall at alt dette er morsomt og interessant.


Hvis noen er interessert i en meetup og elbil prat i Trollhättan på lørdag kveld eller søndag formiddag så synes jeg det hadde vært artig.
Uansett så drar jeg bortover en tur - har allerede bestilt plass på Colorline over fjorden lørdag/søndag.


mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OhmPaPa

Kult at bilen lader seg selv med solceller. Selv om 30 km i døgnet ikke er all verden.

Men nå har jeg nettopp byttet bil...

goggo

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 22. april 2019, klokken 15:00
Kult at bilen lader seg selv med solceller. Selv om 30 km i døgnet ikke er all verden.

Men litt vampire charge i stedet for vampire drain er jo ikke så ille det da :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

OhmPaPa

Med optimale forhold blir det 100 km i rekkevidde når man er en langhelg på hytta eller hos bestemor.

Model32019

Bilen som skal vises i Trollhättan er en konseptbil, bygget med BMW i3 teknologi.  Bakhjulsdrift og samme følelse som i vanlig BMW i3.  Den virkelige prototypen med forhjulsdrift vil bli vist i Q2 2020.

Elsono

Har fulgt denne bilen siden siden den spede begynnelsen! Gleder meg veldig at den skal produseres i Sverige. Har virkelig troa på konseptet.
For oss har den alt vi ønsker oss av en elbil: Grei rekkevidde, reasonable price,  Hurtiglading, solceller, hengerfeste, powerbank funksjon, mose i dashbordet
BMW i3 60Ah fully charged
Land Rover Defender (traktor substitutt)

goggo

Da har jeg kommet meg hjem til Høvåg, og her er rapport og svar på spørsmål:

De som er interessert i bilen bør melde seg på nyhetsbrev her
https://sonomotors.com/en/updates/

De har foreløpig bare planlagt 2 nye test/prøvekjøring seanser og det er i Sverige denne uka.
https://sonomotors.com/en/events/
Men jeg jobbet sterkt med å overbevise de om at de må komme til Norge i sommer - både for å vise bilen og for å få input fra elbilister med mye erfaring.  Det var tydelig at den gjengen som viste bilen (de var en 4-5 stykker) hadde lite praktisk elbil erfaring, men jeg fikk inntrykk av at det tekniske teamet som designer den har god innsikt og vet hva de vil oppnå, og hvordan det skal løses :)

Ja jeg prøvekjørte den, men de hadde bare 2 prototyper der som var et par år gamle så det gav ikke så mye verdi i seg selv for meg å prøvekjøre den. Men bilen var registrert og kjøres på vei, og de bruker disse for å teste komponenter og software etc.

Faktisk så var teamet veldig interessert i å prøve min Soul, så noen av de fikk seg en Soul prøvetur.  De sier at de ønsker at flest mulig i teamet har prøvekjørt flest mulig andre elbiler, og det høres jo ut som en god tanke. De ble veldig glad i rattvarmen på Soulen - og i seter/sittestilling og en del annet.

Hovedside på engelsk for bilen:
https://sonomotors.com/en/sion/

Denne PDFen er oppdatert med siste nytt og beskriver bilen slik den skal produseres. (altså ikke prototypene som de viste nå).
https://sonomotors.com/site/assets/files/1621/information_sheet_sion_en.pdf


Noen tekniske detaljer jeg fikk med meg, i tillegg til det som står i PDF og webside ovenfor:
- Den får ikke varmepumpe, men et opplegg lignende Tesla - dvs væskebasert varme og kjøling både for batteri og kupe og der man kan flytte varme fra batteri til kupe eller omvendt. Jeg forsto det som om både batteri og kupe kan forvarmes fra app.
- Bilen skal bygges kun i en farge (svart), og de har absolutt ingen opsjoner/tilvalg. Alt er inkludert - take it or leave it.  :)
- Motor og motorstyring kommer fra Continental og de sa den var i bruk i en annen elbil men kunne ikke si hvilken. Jeg antar det må være første generasjon ZOE, hadde ikke den Continental motor?
- De har visst ikke bestemt seg 100%, men heller mot å droppe startknappen. Det blir da en løsning lignende Tesla, som senser når nøkkelen er i bilen og noen sitter i førersetet.  Det var tydelig at de ønsker å gjøre mest mulig i SW for å spare penger. Bilen har 2 skjermer og den skal være konstant oppkoplet. Ingen selvkjøring eller annen fancy shit - dette skal først og fremst være en rimelig bruksbil. Det blir cruisekontroll, men ikke adaptiv.

Legger ved et par bilder. Merk at produksjonsversjonen er endret en del i forhold til prototypen på bildet, bl.a. så er solcellene integrert i karosseriplatene og ikke klistret utenpå slik som her på bildet. Det er også andre frontlykter og felger, og ladeluken får en annen design.  Bilen er nå også forlenget noen cm i forhold til prototypen, og ser mer ut som en liten stasjonsvogn enn det prototypen gjør.

mvh
Hugo


ps! Jeg rakk også innom SAAB museet, som er vel verdt et besøk.  Trollhättan / Vänersborg området ligger jo fint til ved Göta Kanal og Vänern og ser ut til å være et fint sted å komme som elbil turist også.
Fine byer og mye fin natur. Og godt med Type 2 ladere og et par hurtigladere også. Mange av Type 2 laderne er gratis på kvelden og reservert for kommunale biler på dagtid. Man må ha RFID eller Incharge app fra Vattenfall for å bruke laderne, også de som er gratis. Funket helt greitt for meg med Incharge appen.

God natt!!

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Model32019

Sitat fra: goggo på mandag 29. april 2019, klokken 00:41

Ja jeg prøvekjørte den, men de hadde bare 2 prototyper der som var et par år gamle så det gav ikke så mye verdi i seg selv for meg å prøvekjøre den. Men bilen var registrert og kjøres på vei, og de bruker disse for å teste komponenter og software etc.

Konseptbilene er ikke registrert for å bli kjørt på vei. Registreringsnumrene ("M SM 2018E") er bare der for utseendet.

Elsono

Takk for statusoppdatering!  :+1:
Satser på at dem hører på dine råd og kommer til elbillandet Norge snart-alt annet hadde jo vært rart, når tom Nissan velger å ha verdenspremiere av nye Leaf her.
Litt synd at dem går for så små hjul på produksjonsmodellen. Likte den bedre med i3 hjula! (passer kanskje likevel?  ::))
Sa dem noe mer om når man kan forvente levering? Siste info er late 2020 noe som i elbiltid fort kan bli 2021 og da kan det være slutt på elbilfordelene...
:-[
BMW i3 60Ah fully charged
Land Rover Defender (traktor substitutt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA