Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"No route found to this location" - dårlig navigasjon

Startet av GreenEyez, fredag 19. april 2019, klokken 01:09

« forrige - neste »

el-sprell

Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 21. april 2019, klokken 19:28
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 21. april 2019, klokken 19:19
Du har sikkert rett. Bare skjønte ikke helt hva det var snakk om.

Når det er avklart - er det vanlig at bilprodusenter leverer fotoboksvarsling? Tror ikke jeg har sett det før, verken i biler jeg har kjørt eller i utstyrslistene til diverse biler. Men det er så klart mulig de tilbyr det uten at jeg har fått det med meg.
Aldri sett det omtalt jeg heller så jeg vet ikke hvor vanlig det er, men det er ihvertfall fotoboksvarsling i I-Pace om du har navigasjon aktiv...


Volvo, Toyota, Lexus og Mazda har vel levert dette i en del år (hvis man har navi). Sikkert noen flere enn dette også.
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

Jejl

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 21. april 2019, klokken 19:19
Du har sikkert rett. Bare skjønte ikke helt hva det var snakk om.

Når det er avklart - er det vanlig at bilprodusenter leverer fotoboksvarsling? Tror ikke jeg har sett det før, verken i biler jeg har kjørt eller i utstyrslistene til diverse biler. Men det er så klart mulig de tilbyr det uten at jeg har fått det med meg.
Har fotoboksvarsling i Kangooen jeg kjører på jobb. Radioen slås av i 3-4 sekunder ca 150m før hver fotoboks og gir fra seg et par pipelyder. Er bare plagsomt, for fotoboksene er jo godt skiltet i forkant.

erikf

Leaf1 har fotoboksvarsling, som resulterer i masse fake varsling pga
1 eldgamle kart
2 kjøring i nabovei (som sikkert er 150 meter fra fotoboksen!)
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

ladov

Sitat fra: Hodetelefoner på fredag 19. april 2019, klokken 04:41
Du har skrevet inn husnr først?
Eks: Ricks Dicks vei 35 0687 Oslo
Skrives inn: 35 Rick Dicks vei...
Aahh..

Har irritert meg over at når jeg sitter i sofaen, finner frem en adresse på telefonen og sender den til bilen, så skjønner ikke bilen adressen. Har for så vidt antatt at Tesla og Apple har forskjellig adresseformat.

Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

turfsurf

Sitat fra: ladov på søndag 21. april 2019, klokken 23:08

Har irritert meg over at når jeg sitter i sofaen, finner frem en adresse på telefonen og sender den til bilen, så skjønner ikke bilen adressen. Har for så vidt antatt at Tesla og Apple har forskjellig adresseformat.
Skal ikke være noe problem ene eller andre veien. Jeg sender destinasjon både fra Apple Maps og Google Maps til Teslaen hele tiden.

Det å skrive husnummer først er bare ett nyttig triks når man søker i bilen, siden man kan skrive husnummer pluss noen få bokstaver av gatenavnet får å få riktig treff, i stedet for å måtte skrive hele gatenavnet + husnummer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ladov

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. april 2019, klokken 08:47
Sitat fra: ladov på søndag 21. april 2019, klokken 23:08

Har irritert meg over at når jeg sitter i sofaen, finner frem en adresse på telefonen og sender den til bilen, så skjønner ikke bilen adressen. Har for så vidt antatt at Tesla og Apple har forskjellig adresseformat.
Skal ikke være noe problem ene eller andre veien. Jeg sender destinasjon både fra Apple Maps og Google Maps til Teslaen hele tiden.

Det å skrive husnummer først er bare ett nyttig triks når man søker i bilen, siden man kan skrive husnummer pluss noen få bokstaver av gatenavnet får å få riktig treff, i stedet for å måtte skrive hele gatenavnet + husnummer.
For meg så varierer det. Noen ganger funker det helt fint, andre ganger ligger en helt leselig adresse i bilen som den ikke forstår noe av. Løste det ved å la passasjeren memorere adressen og taste den inn manuelt..

I det minste ligger den 'uleselige' adressen der så vi kan korrigere manuelt når vi sitter i bilen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

OhmPaPa

Dette med "no route found" opplever jeg med den ettermonterte TomTom-GPS'en jeg har i gamlebilen også.

Både med den og med TMX er løsningen å kjøre litt så systemene skjønner hvilken vei jeg er på.

Oddaa

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 21. april 2019, klokken 19:19
Når det er avklart - er det vanlig at bilprodusenter leverer fotoboksvarsling? Tror ikke jeg har sett det før, verken i biler jeg har kjørt eller i utstyrslistene til diverse biler. Men det er så klart mulig de tilbyr det uten at jeg har fått det med meg.
Innebygget både i Volvoen og e-Golfen vi har i alle fall. I Volvoen varsles det også i HUD.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Autowinder

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. april 2019, klokken 08:47
Sitat fra: ladov på søndag 21. april 2019, klokken 23:08

Har irritert meg over at når jeg sitter i sofaen, finner frem en adresse på telefonen og sender den til bilen, så skjønner ikke bilen adressen. Har for så vidt antatt at Tesla og Apple har forskjellig adresseformat.
Skal ikke være noe problem ene eller andre veien. Jeg sender destinasjon både fra Apple Maps og Google Maps til Teslaen hele tiden.

Det å skrive husnummer først er bare ett nyttig triks når man søker i bilen, siden man kan skrive husnummer pluss noen få bokstaver av gatenavnet får å få riktig treff, i stedet for å måtte skrive hele gatenavnet + husnummer.
Jeg har ikke problemer med å skrive adresser med husnr sist, den finner det alltid.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

GreenEyez

@ladov: Takk for tips om at man kan sende adresse til bilen fra telefonen. Det er helt genialt. Særlig når du er et sted og en kone uten stedsans skal plukke deg opp. :p


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 21. april 2019, klokken 18:33
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 20. april 2019, klokken 00:51
Heldigvis er alle bilene utstyrt med en karbonbasert livsform bak rattet som har som ansvar å følge med på trafikken og gjøre justeringer på kjøringen i henhold til omverden.
Ja, så lenge man bare har autopilot er det vel ikke nødvendig med kameravarsling og sånt tull.
Seriøst, det må jo være lov å være kritisk når noe som tross alt er ganske vanlig utstyr nå til dags mangler?

@sjokomelk: manifesterer seg med den kommentaren som en sann inkarnasjon av en teslafanboy


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Sitat fra: Oddaa på mandag 22. april 2019, klokken 09:50
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 21. april 2019, klokken 19:19
Når det er avklart - er det vanlig at bilprodusenter leverer fotoboksvarsling? Tror ikke jeg har sett det før, verken i biler jeg har kjørt eller i utstyrslistene til diverse biler. Men det er så klart mulig de tilbyr det uten at jeg har fått det med meg.
Innebygget både i Volvoen og e-Golfen vi har i alle fall. I Volvoen varsles det også i HUD.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Zoe har det. Jeg finner det veldig nyttig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

sjokomelk

Sitat fra: GreenEyez på torsdag 23. mai 2019, klokken 20:26
@sjokomelk: manifesterer seg med den kommentaren som en sann inkarnasjon av en teslafanboy
Hvis du følte deg truffet, så leste du ikke innlegget mitt skikkelig.
Og hvis du ikke kan kjøre bil uten å ha fotoboksvarsling, så mistenker jeg sterkt at kjørestilen din ikke er av den mest passive og/eller trygge sorten. :P
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Autowinder

#28
Sitat fra: GreenEyez på torsdag 23. mai 2019, klokken 20:27
Zoe har det. Jeg finner det veldig nyttig
Garmin (og sikkert andre) har endel GPS-modeller med forhåndsbetalt trafikk og kartoppdatering for enhetens livstid. (LMT=Lifetime Maps and Traffic) som en kan få kjøpt eldre (les: Ikke siste) modeller av rimeligere. Disse har fotoboksvarsling innebygget, og jeg har de siste årene hatt en liggende i midtkonsollen med varselvolum for dette slått på. Gir et godt hørbart signal under armhvileren når en nærmer seg. Har også testet dedikerte typer varslere uten display, men vi var to på jobben som konkluderte med at disse ikke var pålitelige.
Enkelte land i Europa deler ut høye bøter for bruk av utstyr for fotoboksvarsling, så jeg har ingen problem med å se hvorfor de fleste bilprodusenter utelater denne funksjonaliteten.
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/0mwoM/pass-paa-gps-en-kan-bli-beslaglagt
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

BDA1

Fotoboksvarsling ble tatt ut i flere navigasjonsløsninger da bla Frankrike forbød disse. Dette løste jeg med å laste ned en app på telefonen som gjorde samme nytten. Søk på app butikken din, last ned app på telefonen. Da har du fotoboksvarsling. BM: Hvis du blir tatt i land hvor dette ikke er tillatt kan du bli fratatt mobilen og få bot (eks Frankrike).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA