Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Diesel er mest miljøvennlig

Startet av Stikkkontakt, torsdag 18. april 2019, klokken 22:15

« forrige - neste »

Knut Øst

#180
Sitat fra: HCO på tirsdag 30. april 2019, klokken 14:49
Her ble det brått stille. Skulle nesten tro at noen har fått "timeout" fra forumet.
Noen burde kanskje hatt det ja.. Folk som hele tiden skal snakke om andre i stedet for å holde seg til saken. 




Øyvind.h

Standarden er bare ett av eksemplene på hvordan de har klart å skape det resultatet de ønsket i sin meningspublikasjon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Knut Øst

#182
Sitat fra: automat på mandag 29. april 2019, klokken 23:15
Sitat fra: Knut Øst på mandag 29. april 2019, klokken 20:33

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:  Først tillegger du meg ting jeg aldri har sagt, og så begynner du å bable om at JEG ikke har troverdighet...

"Motargumenter avfeies som irrelevant eller synsing, eller de besvares ikke."

Stilte deg et spørsmål, hvorfor svarer du ikke på det?

Bruker forøvrig å høre på de som kan dokumentere tallene sine og sammenligne på lik måte jeg..Altså er Elbilforeningen og TØI og alle som referer til dem, samt Twitterforskeren som legger på 100g/kwh ut av det blåfor å disse rapporten litt ekstra automatisk diskvalifisert. At du ikke liker det, det er faktisk ikke mitt problem.

Du har fått svar på spørsmålet ditt. Hvorfor du ikke tar det inn over deg, vet ikke jeg. Men jeg kan gjenta det: Utslippene fra elbilens drivstoff er mindre relevant, fordi utslippet skjer i kvotepliktig sektor.

Du er kritisk til TØI's og /eller Elbilforeningens kommentarer i dine svar #65 #67 #75 #83 #92 #109 #116 #124 #133 #152 #171. Jeg føler derfor jeg har mine ord i behold når jeg sier at du taler disse midt i mot.

Jeg merker meg forøvrig at moderator har slettet personangrep fra mange av dine postinger i denne tråden. Det er mulig man bør ta det som et hint om at man bør endre adferd på forumet.
Jeg ser ikke noe svar på  om du mener det er greit at man legger på 40% for den ene bilen og lar den andre stå med de oppgitte tall.  Det er et ja eller nei spørsmål.

Ganske fornøyelig den oppramsingen av kommentarene mine der jeg er kritisk til elbilforeningen og TØI.. Det mener du liksom er et tegn på at det er jeg som tar feil. 

Det er jo dem jeg er uenig med, så gratukerer med den observasjonen...

MEn det har fint lite med saken å gjøre, så hvis moderatorene er saklige er det nok ikke jeg som er problemet her. For det er ikke jeg som til stadighet skal klage på andres opptreden, at andre er nye på forumet, at andre ikke svarer, at andre kanskje bør skifte debattstil osv.

Poenget mitt er altså at det er TØI og Elbilforeningen som er tendensiøse ved kun å trekke frem at dieselbilen burde ha blitt beregnet på en annen måte. Kun dieselbilen altså, elbilen kan få stå med sitt NEDC forbruk. Når det gjelder den så mener TØI, og da selvfølgelig elbilforeningen, at utslippet fra batteriproduksjon selvfølgelig er feil og alt for høyt. 

De protesterer altså mot data som er tilgjengelige for alle, og velger i stedet å bruke tall som overhodet ikke er hverken dokumentert eller kildehenvist.

At du ikke liker at jeg reager på det er ikke mitt problem, men at du i tillegg begynner å tillegge meg ting jeg ikke har sagt, da viser du at du ikke er interessert i sannheten, du vil bare at jeg skal innfinne meg med at jeg og både de tyske og de svenske forskerene tar feil. Fordi den norske elbilforeningen har sagt det. Og da er kildekritikk ikke et alternativ lenger, deres ord er lov.

Kan gjerne fortsette diskusjonen, men da bør du holde deg til relevante ting.






Knut Øst

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 30. april 2019, klokken 17:00
Standarden er bare ett av eksemplene på hvordan de har klart å skape det resultatet de ønsket i sin meningspublikasjon.

Hvilken standard mener du de skulle brukt da?

Gardin

Sitat fra: Knut Øst på tirsdag 30. april 2019, klokken 17:01
Jeg ser ikke noe svar på  om du mener det er greit at man legger på 40% for den ene bilen og lar den andre stå med de oppgitte tall.  Det er et ja eller nei spørsmål.

...

Poenget mitt er altså at det er TØI og Elbilforeningen som er tendensiøse ved kun å trekke frem at dieselbilen burde ha blitt beregnet på en annen måte. Kun dieselbilen alts, elbilen kan fåp stå med sitt NEDC forbruk.
Det er ingen som har påstått at det bare er dieselbilens forbrukstall som burde vært høyere. De mener selvsagt at studien burde brukt høyere utslippstall for begge bilene. Dette er så selvfølgelig at det ikke en gang er verd å spesifisere det.

Hadde de brukt mer realistiske forbrukstall for begge bilene, så hadde dieselbilen kommet dårligere ut av sammenligningen. Det samme gjelder også de fleste andre forutsetningene de har gjort. De har konsekvent valgt tall som gjør at dieselbilen kommer gunstigst mulig ut. Det er ikke noe galt i å ta med disse tallene, men rapporten mangler en sensitivitetsanalyse for usikkerheten i forutsetningene. Med å velge litt andre forutsetninger ville resultatet bli noe helt annet.

Tilfeldigvis vil alle realistiske endringer i forutsettningene gjøre at dieselbilen kommer dårligere ut av sammenligningen. Eller er dette kanskje ikke helt tilfeldig?

cyber

At det i det hele tatt diskuteres om hva som er mest miljøvennlig , elbil eller dieselbil , burde være grunn nok til å konstatere at bil uansett har en dårlig innvirkning på miljøet..
Lykke til  :angel:

turfsurf

Sitat fra: Knut Øst på tirsdag 30. april 2019, klokken 16:48
Sitat fra: turfsurf på mandag 29. april 2019, klokken 22:54

Påstanden din var om forholdet i prosent mellom bilene var likt, så spilte det ingen rolle om man bruker wltp eller NEDC.
Påstanden min har aldri vært at forholdet mellom bilene ble likt uansett utslippstandard.
Lurt å lese alt kanskje. Jeg har aldri påstått det du skriver over. Nøkkelen er "om forholdet i prosent mellom bilene var likt". Ref:

Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 14:30
det er nok jeg som forstår det. For det var her snakk om en fastlagt kjørelengde.  Når forholdet i forbruk er lik vil regnestykket bli det samme.

Regnestykket kan du bla tilbake til.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HCO

Sitat fra: cyber på tirsdag 30. april 2019, klokken 17:33
At det i det hele tatt diskuteres om hva som er mest miljøvennlig , elbil eller dieselbil , burde være grunn nok til å konstatere at bil uansett har en dårlig innvirkning på miljøet..

Det har iallfall svært dårlig innvirkning på miljøet her på forumet. Utrolig at det går an å være så mø...hue mot andre forumdeltakere som hovedpersonen her er.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Knut Øst

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. april 2019, klokken 17:50
Sitat fra: Knut Øst på tirsdag 30. april 2019, klokken 16:48
Sitat fra: turfsurf på mandag 29. april 2019, klokken 22:54

Påstanden din var om forholdet i prosent mellom bilene var likt, så spilte det ingen rolle om man bruker wltp eller NEDC.
Påstanden min har aldri vært at forholdet mellom bilene ble likt uansett utslippstandard.
Lurt å lese alt kanskje. Jeg har aldri påstått det du skriver over. Nøkkelen er "om forholdet i prosent mellom bilene var likt". Ref:

Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 14:30
det er nok jeg som forstår det. For det var her snakk om en fastlagt kjørelengde.  Når forholdet i forbruk er lik vil regnestykket bli det samme.

Regnestykket kan du bla tilbake til.
Hbvorfor blander du sammen innlegg på den måten?

Burger

Sitat fra: Knut Øst på tirsdag 30. april 2019, klokken 18:19
Hbvorfor blander du sammen innlegg på den måten?

Knut Øst: Tipper fordi du poster om det samme temaet i flere innlegg, og hver gang du blir arrestert på ett punkt enten ignorer du det du blir arrestert i og kommer med andre påstander. Eller så kaller motdebatanten en løgner og fornekter det som blir sagt og gjentar det samme påstand.

Går man igjennom trådene her så ser man at nesten alt du har sagt har blitt motbevist, men du oppfører deg som det ikke har skjedd. Burde egentlig lage en oppsamling av alle påstandene dine og skrive hvorfor det ikke stemmer.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Knut Øst

Sitat fra: Burger på tirsdag 30. april 2019, klokken 19:51
Sitat fra: Knut Øst på tirsdag 30. april 2019, klokken 18:19
Hbvorfor blander du sammen innlegg på den måten?

Knut Øst: Tipper fordi du poster om det samme temaet i flere innlegg, og hver gang du blir arrestert på ett punkt enten ignorer du det du blir arrestert i og kommer med andre påstander. Eller så kaller motdebatanten en løgner og fornekter det som blir sagt og gjentar det samme påstand.

Går man igjennom trådene her så ser man at nesten alt du har sagt har blitt motbevist, men du oppfører deg som det ikke har skjedd. Burde egentlig lage en oppsamling av alle påstandene dine og skrive hvorfor det ikke stemmer.
Nå kommer du med fryktelig mange rare beskyldninger her.   Hvis man med motbevist mener motsagt så stemmer det. Hvis man derimot mener motbevist, så stemmer det overhodet ikke.  For så lenge alle tall jeg har brukt sammenfaller med de som er brukt i rapporten, og de i rapporten kommer med kildehenvisninger skal det faktisk litt mer til enn å bare si noe annet for at det skal være motbevist.

Og det gir uasnett ingen noen grunn til å klippe ut sitater fra andre sammenhenger og blande de sammen slik at de får en mening de opprinnelig ikke hadde. 

Det virker som de fleste her ikke takler at elbilen ikke alltid er best og derfor blir noe smådesperate både i ord og handlinger.


Knut Øst

Sitat fra: Gardin på tirsdag 30. april 2019, klokken 17:31
Sitat fra: Knut Øst på tirsdag 30. april 2019, klokken 17:01
Jeg ser ikke noe svar på  om du mener det er greit at man legger på 40% for den ene bilen og lar den andre stå med de oppgitte tall.  Det er et ja eller nei spørsmål.

...

Poenget mitt er altså at det er TØI og Elbilforeningen som er tendensiøse ved kun å trekke frem at dieselbilen burde ha blitt beregnet på en annen måte. Kun dieselbilen alts, elbilen kan fåp stå med sitt NEDC forbruk.
Det er ingen som har påstått at det bare er dieselbilens forbrukstall som burde vært høyere. De mener selvsagt at studien burde brukt høyere utslippstall for begge bilene. Dette er så selvfølgelig at det ikke en gang er verd å spesifisere det.

Hadde de brukt mer realistiske forbrukstall for begge bilene, så hadde dieselbilen kommet dårligere ut av sammenligningen. Det samme gjelder også de fleste andre forutsetningene de har gjort. De har konsekvent valgt tall som gjør at dieselbilen kommer gunstigst mulig ut. Det er ikke noe galt i å ta med disse tallene, men rapporten mangler en sensitivitetsanalyse for usikkerheten i forutsetningene. Med å velge litt andre forutsetninger ville resultatet bli noe helt annet.

Tilfeldigvis vil alle realistiske endringer i forutsettningene gjøre at dieselbilen kommer dårligere ut av sammenligningen. Eller er dette kanskje ikke helt tilfeldig?

Elbilforeningen sin første reaksjon sakset fra E24

" – I fjor byttet EU målemetode for bilutslipp, fra NEDC til WLTP. Problemet med den gamle metoden var at den i flere tilfeller viste utslippsnivåer som i realiteten var 40 prosent lavere enn det bilen faktisk slapp ut og derfor har EU byttet. Men forskerne bruker gamlemetoden når de beregner utslippene fra den dieseldrevne Mercedesen[/b]".

Elbilforeningen sin egen gjennomgang:

"Når vi ettergår beregningen, og legger til 40 prosent på forbrukstallet, blir det gjennomsnittlige CO2-utslippet for dieselbilen 198 g/km. Dette tallet understøttes også av eiere av dieselbilmodellen, som har rapportert forbrukstall til Spritmonitor.de.

Det er en viss usikkerhet knyttet til tilsvarende forbrukstall for Model 3 AWD Long Range. I ifo-rapporten oppgis det, muligens feilaktig, at bilen har et NEDC-forbruk på 15 kWh/100 km.

Tilsvarende oppgir OFV Kjøretøydata at WLTP-tallet er 16 kWh/100 km. Basert på foreløpig erfaring med modellen synes dette tallet å være realistisk i normal bruk av bilen, målt ved et gjennomsnitt i løpet av et år.

Tilsvarende økning som for den dieseldrevne Mercedes-Benz-modellen, er urealistisk. Vi har derfor lagt 16 kWh/100 km til grunn i den videre beregningen."


Lasse Fridstrøm/TØI:

"Mercedes – i og utenfor laboratoriet

Når de regner på utslippet fra en Mercedes 220 dieselbil, gjør de også temmelig tendensiøse forutsetninger. Bilen har et laboratoriemålt utslipp ved NEDC-testen på 117 gCO2/km. De legger på 21 prosent utslipp 'well-to-tank', knyttet til utvinning, raffinering og distribusjon av drivstoffet, og kommer da til 144 g CO2/km 'well-to-wheel'.

Men de overser elegant at utslippet i virkelig trafikk typisk er 40 prosent høyere enn i laboratoriet. Når vi tar hensyn til dette, kommer vi til et utslipp på 198 g CO2/km for den samme Mercedes-bilen.
"



Dette setter din påstand i et noe merkelig lys vel?  Elbilforeningen sier at Teslaen bruker 16kwh, samme som WLTP. På spritmonitor, som de altså referer til når det gjelder Mercedesen, så bruker Teslaen 18,45kwh/100km. De velger altså i stedet å bruke WLTP tall for den, ikke spritmonitirtallene som vel må kunne sammenlignes.

Forøvrig tar rapporten alle de forholdsreglene du etterlyser, de tar også med hva som kan hende i fremtiden. Det er et eget kapittel bare med det
Din påstand om at at alle andre forutsetninger ville gjort at dieselbilen kom dårligere ut er direkte feil.  For eksempel har man ikke tatt med noe som helst tap hverken i strømproduksjon, distrubisjon eller lading, noe som gjør at elbilen kommer 5-10% bedre ut enn nødvendig. Men man har altså lagt til 21% for produksjon og transport av drivstoff, helt i tråd med gjennomsnittstallene fra EU-kommisjonen. 

Og til slutt mener altså forskerene at det er biler drevet av hydrogen eller metan som er fremtiden, hvilket setter alle påstander om lobbyvirksomhet fra dieselbransjen som både Elbilforeningen og TØI er useriøse nok til å fremsette i et veldig merkelig lys.


Elbil fundamentalist

For å være helt ærlig; så har slike rapporter med kull-tull på elbil og overoptimistiske forbrukstall på dieselbiler versert med jevne mellomrom de siste 15 årene. De blir motbevist hver gang f.eks epler mot epler altså kullkraft mot oljesand, samt at elproduksjon og elnettet har flere oppgaver enn å lade elbiler. Dermed blir elbilen målt opp mot ytelser den ikke kan eller burde måles mot, fordi det er useriøs forskning. Det må være logisk empiri støttet at objektive og reproduserbare observasjoner som forklare funnene. Altså kan elbilen forklare at elforsyningen er ueffektiv og skitten? Hvis elbilen klandres for ueffektivitet i kraftforsyningen, kunne vi like gjerne klandre elbilen for annet sløseri av elektrisitet også, f.eks gi elbilen skylden for at folk skrur av lyset etter seg. Klimaet bryr seg ikke om strømmen er solgt eller ikke...
Altså, kritikk mot møkkete strøm må rettes mot elprodusentene. Eller mener du at å velge bort elbiler er ett effektivt grep mot å få lagt ned kullkraftverk??

Dette med klimakvoter er tvilsomme greier. Det er empiri som støtter at man kan kjøpe en X5 V8 og kjøpe klimakvoter for småpenger og simsalalabim så er den like ren som en elbil, men logisk er det ikke. Blir som å bevvist slå noen i tryne og be om unnskyldning etterpå. En elbil som aldri slipper ut ett gram CO2 i bruk og batterifabrikk i Navada med solceller over hele taket pluss etc. Vi må gjøre det vi vet fungerer, og det er å kjøre elbil og slutte å etterspørres olje fra terrorstater, null CO2 og rent lokalmiljø.

Tyskland er miljøværstinger. Bestemte seg lynraskt for å avvikle all atomkraft etter Fukushima tsunamien (da det var lett å få igjennom) for deretter å øke kullforbruket. Tyskerne pløyer ned det siste av gammelskog hvor de eldste trærne er helt tilbake fra romertiden, for å utvinne kull i åpne dagbrudd.

Knut, du trakk helt ned rullegardinen bare av å lese nick'et mitt. Nicket er fra forumets spede start hvor tidlige elbil entusiaster (hvor alle kjørte ræææva elbiler) og forstod selvironi og internhumor. Har vurdert å endre nick''et, men for å være helt ærlig så driter jeg om det provoserer enkelte. Jeg er jo reine antikrist hos dieseltilhengere.  8)

ICE biler har hatt sin storhetstid. Alle har i alle år akseptert stilletiende dens utslipp og elendigheten av mangel på alternativer. Nå som etterhvert elbiler her blitt er fullgode erstatninger, vil man ikke lenger å godta lokal forurensing og falske utslippstall lobbyvirksomhet for å kunne fortsette å påføre barn astma og voksne hjerte og lungesykdommer med smertefulle sykdommer og tidlig død. Man finner seg ikke i kriminelle ledere bakstreverske og lite endringsvillig bilindustri. «Rene dieselbiler» er «to little to late» og ikke til å stole på ds en mektig tysk bilindustri har bestilt falske/fordelaktige/ensidige rapporter og lobber mot politikere i mange tiår.

Tror Mercedes virkelig må ta visjonen sin på alvor nå. «Der beste, oder nicht...». Hvor «nicht» er rettesnoren slik ståa er idag.
Nå er fossilbil avskjedsfesten i narspiel modus. På tide å takke for seg, skru av lyset og finne på noe annet. Og det «noe annet» er altså elbiler... De som ikke gjør det frivillig blir grisebanket av (elbil)konkurrenter, avviklet av forbud k bykjernene, samt at kundene vender dem ryggen pga de blir uselgelige i bruktmarkedet. Ett bittert «Kodak moment» for dem som ikke makter omstillingen, men ny fødsel og positivitet for dem som klarer det.

Jeg ønsker tysk bilindustri lykke til på omstillingen til elbiler, da både klimaet og lokalmiljøet trenger at de lykkes, men jeg ønsker dem dit pepper'n gror om de fortsetter svikefullt å stritte i mot...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

automat

Sitat fra: Knut Øst på tirsdag 30. april 2019, klokken 17:01
Jeg ser ikke noe svar på  om du mener det er greit at man legger på 40% for den ene bilen og lar den andre stå med de oppgitte tall.  Det er et ja eller nei spørsmål.

Ganske fornøyelig den oppramsingen av kommentarene mine der jeg er kritisk til elbilforeningen og TØI.. Det mener du liksom er et tegn på at det er jeg som tar feil. 

Det er jo dem jeg er uenig med, så gratukerer med den observasjonen...

MEn det har fint lite med saken å gjøre, så hvis moderatorene er saklige er det nok ikke jeg som er problemet her. For det er ikke jeg som til stadighet skal klage på andres opptreden, at andre er nye på forumet, at andre ikke svarer, at andre kanskje bør skifte debattstil osv.

Poenget mitt er altså at det er TØI og Elbilforeningen som er tendensiøse ved kun å trekke frem at dieselbilen burde ha blitt beregnet på en annen måte. Kun dieselbilen altså, elbilen kan få stå med sitt NEDC forbruk. Når det gjelder den så mener TØI, og da selvfølgelig elbilforeningen, at utslippet fra batteriproduksjon selvfølgelig er feil og alt for høyt. 

De protesterer altså mot data som er tilgjengelige for alle, og velger i stedet å bruke tall som overhodet ikke er hverken dokumentert eller kildehenvist.

At du ikke liker at jeg reager på det er ikke mitt problem, men at du i tillegg begynner å tillegge meg ting jeg ikke har sagt, da viser du at du ikke er interessert i sannheten, du vil bare at jeg skal innfinne meg med at jeg og både de tyske og de svenske forskerene tar feil. Fordi den norske elbilforeningen har sagt det. Og da er kildekritikk ikke et alternativ lenger, deres ord er lov.

Kan gjerne fortsette diskusjonen, men da bør du holde deg til relevante ting.

Jeg har ikke noen plikt til å svare på det formatet du forlanger. At det ser ut som du ikke skjønner svaret får så være.

Fint at det nå er bekreftet at du setter din "faglige" tyngde opp mot TØI og Elbilforeningens faglige tyngde.

Du har jo sitert relevante uttalelser fra TØI og Elbilforeningen, men jeg er usikker på om du egentlig forstår hva som står der. Kritikken går altså på at rapporten bruker urealistiske og uoppnåelige tal for dieselbilen (NEDC). TØI sier ingen ting om utslippstallene til Teslaen. Elbilforeningen sier at utslippstallene ser mer riktig ut for Teslaen utfra den informasjon de har, men at det er usikkerhet knyttet til dette.

For å få riktig svar må man altså dytte inn så riktige og realistiske tall som mulig i regnestykket. Og da gir NEDC et dårlig utgangspunkt.

Men dette røres sammen til en gryte av NEDC og WLTP, urettferdige sammenligninger, og regnestykker hit og dit, i din argumentasjon.  Ikke rart at du møter motbør.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Gardin

Sitat fra: Knut Øst på tirsdag 30. april 2019, klokken 21:10
...

Dette setter din påstand i et noe merkelig lys vel?  Elbilforeningen sier at Teslaen bruker 16kwh, samme som WLTP. På spritmonitor, som de altså referer til når det gjelder Mercedesen, så bruker Teslaen 18,45kwh/100km. De velger altså i stedet å bruke WLTP tall for den, ikke spritmonitirtallene som vel må kunne sammenlignes.
Du er jammen flink til å henge deg opp i detaljer som har liten betydning i den store sammenhengen. Sitatet ditt bekrefter jo at de mener NEDC forbruk er urealistisk lavt også for elbilen, og så prøver de å finne mer realistiske estimater for begge.

Jeg skal ikke gå god for nøyaktig de tallene som TØI eller elbilforeningen bruker, og jeg vet ikke hvordan de har verifisert om hvor realistisk WLTP er for Tesla Model 3, men å bruke Spiritmonitor for å finne årsgjennomsnittlig forbruk for Model 3 blir uansett umulig. Det finnes ikke noen Model 3 der som har gått et helt år.

Denne problematikken demonstrerer også mye av problemet med hele den tyske rapporten. Det er stort slingringsmonn i forhold til hvilke tall man kan velge som input til rapportens beregninger, og svaret vil være helt avhengig av hva man velger. Man kan regne ut at elbilen gir alt fra X% mindre til Y% mer CO2 utslipp i forhold til dieselbilen, hvor både X og Y er ganske høye tall. I realiteten betyr dette at man ikke kan trekke noen som helst pålitelig konklusjon fra et slikt regnestykke.

Heldigvis finnes det grundige fagfellevurderte livsløpsanalyser der ute som man kan lese hvis man er interessert i å finne gode svar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA