Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Diesel er mest miljøvennlig

Startet av Stikkkontakt, torsdag 18. april 2019, klokken 22:15

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Nok et tysk bestillingsverk bekrefter at diesel ee overlegent strøm.
Dette gjelder selvsagt dersom man legger inn en masse forutsetninger.
Dessverre bare på tysk, men regner med resett.no og andre ikke-MSM snart tar seg bryet med å oversette..

https://www.autobild.de/artikel/co2-bilanz-elektroauto-gegen-diesel-3729677.html

Espen Hugaas Andersen

Nå også på norsk: https://www.nettavisen.no/okonomi/tysk-sjokkstudie-elbiler-har-hoyere-co2-utslipp-enn-diesel-biler/3423674397.html

Fra artikkelen: "De viser til at batteriet i Teslaen krever utvinning og prosessering av stoff som litium, kobolt og mangan, noe som krever store utslipp av CO2."

Batteriet til Model 3 inneholder ikke mangan, så det sier kanskje noe om kvaliteten på studien.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OhmPaPa

Hvis noen på forumet kan både Tysk og fysikk/kjemi så er den rapporten disse oppslagene baseres på tilgjengelig her:

https://www.cesifo-group.de/DocDL/sd-2019-08-sinn-karl-buchal-motoren-2019-04-25.pdf

Jalla

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 19. april 2019, klokken 12:05
Nå også på norsk: https://www.nettavisen.no/okonomi/tysk-sjokkstudie-elbiler-har-hoyere-co2-utslipp-enn-diesel-biler/3423674397.html

Fra artikkelen: "De viser til at batteriet i Teslaen krever utvinning og prosessering av stoff som litium, kobolt og mangan, noe som krever store utslipp av CO2."

Batteriet til Model 3 inneholder ikke mangan, så det sier kanskje noe om kvaliteten på studien.
Kanskje du skal lese rapporten for du sier så mye mer?

Espen Hugaas Andersen

#4
Er ikke god nok på tysk. Men klarte å finne ut at de baserer seg tungt på denne studien, som ikke vurderer Teslas NCA kjemi, og er dermed ikke anvendelig: https://www.ivl.se/download/18.5922281715bdaebede9559/1496046218976/C243+The+life+cycle+energy+consumption+and+CO2+emissions+from+lithium+ion+batteries+.pdf

De forutsetter også 150.000 km levetid på batteriet, noe som er urealistisk lavt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elektrolux

#5
Hvordan er det med syntetisk diesel. Altså gjenvinnbar diesel. Selvfølgelig til lange turer, til bruk i allerede produsert dieselbil og forutsatt videre bruk av denne framfor å kjøpe en langtrekkende elbil.

Liker å tro at jeg er mer miljøvennlig når jeg fortsetter å kjøre #lemmywagen framfor å kjøpe enda en Tesla. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

SitatEine andere Alternative zu den batterieelek- trisch betriebenen Elektroautos bieten mit Was- serstoff oder Methan betriebene Autos, die Elek- tro- oder Verbrennungsmotoren haben. In solchen Autos sehen wir die wirkliche Zukunft, wenn man die durch politische Dekrete verfügte Verdrängung der fossilen Brennstoffe als gegeben annimmt.

Gull!
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Maximus


nortrahof

#8
Jeg har lest gjennom rapporten på tysk.

Den er grundig - MEN ett punkt gir betenkninger:
De har regnet med at batteriet holder kun i 10 år (150.000 km). Da har de regnet med nytt batteri og CO2-utslipp for å lage dette. En "normal" bil holder det dobbelte (20 år).
Tesla har vel ikke så kort levetid på batteriene? - Det holder minst i bilens levetid (det dobbelte av hva som den såkalte "forskningsdokumentet" oppgir). - Dette gir et helt annet regnestykke!
Man kan selvsagt forutsette kort levetid for batteriet for å få dieselmotoren til å fremstå som "CO2-gunstig"!

Her er den tyske teksten:
Für eine Tesla-Batterie von 75 kWh bedeutet das einen zusätzlichen CO2-Aus-stoß von 10 875 kg bis 14 625 kg CO2. Bei einer Haltbarkeit der Batterie von zehn Jahren und einer Fahrstrecke  von  15 000  km  pro  Jahr  impliziert  diese Angabe,  dass  für  die  Produktion  und  das  Recycling der  Batterie  pro  Kilometer  Fahrstrecke  zwischen 73 Gramm  und  98 Gramm  an  CO2-Ausstoß  anzusetzen sind.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Espen Hugaas Andersen

Åh, de regnet med erstatningsbatteri? Det fikk jeg ikke med meg.

Jeg forventer å ha kjørt 240-320.000 km med min X100D før batterigarantien er ute. Det er ingenting som tyder på at batteriet ikke skulle vare hele bilens levetid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mao

Har denne studien regnet inn de enorme utslippene knyttet til utvinning, raffinering og transport av fossilt drivstoff?
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

GeirOlav

Siden de har tatt med batteriskifte så regner jeg med de har tatt med følgene fra en dieselbil:
Produksjon av:

Dieselmotor
Girkasse
Turbo
Dyser
Svinghjul
Bremser
EGR ventiler
Eksosanlegg
Olje i forbindelse med servicer på motor og gir
Rensemidler til motorer når ventiler og mye annet kokser igjen
Produksjon av oljefiltere,dieselfiltere, luftfilter samt frakt av dette
Hensyn til at dieselbilen får astma når årene går og derfor høyere utslipp
Produksjon av partikkelfiltere
2015 E-Golf *Solgt
2017 E-Golf Facelift
2021 Citroën ë-C4 Shine

engolf

Nu har jag inte läst hela rapporten, men tänker att kanske informationen är baserad på tidigare tesla-modeller? Då verkade framdriftsbatterier och så kallade "drive-units" vara en förbruksvara (i alla fall på USA-marknaden).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: engolf på fredag 19. april 2019, klokken 13:15Nu har jag inte läst hela rapporten, men tänker att kanske informationen är baserad på tidigare tesla-modeller? Då verkade framdriftsbatterier och så kallade "drive-units" vara en förbruksvara (i alla fall på USA-marknaden).
Den er i stor grad basert på synsing, utifra det jeg klarer å lese meg fram til med mine tysk-kunnskaper.

Batteriene og DUene som ble byttet på Tesla tidligere ble reparert og gjenbrukt ved garantireperasjoner. Da har det ganske liten betydning for miljøregnskapet. (Det var stort sett snakk om smådeler som måtte byttes - kontaktorer, drivakslinger, mm.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

engolf

Jag pratar inte om defekta kontaktorer, men om fall där bilar har fått 2-3 nya drive-units och minst ett framdriftsbatteri utbytta på garanti. Att det inte har en miljöpåverkan har jag väldigt svårt att tro på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA