Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Diesel er mest miljøvennlig

Startet av Stikkkontakt, torsdag 18. april 2019, klokken 22:15

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 20:17
Jeg har, som allerde sagt, ikke hoppe over noe som helst. At du syntes det er kjempegøy å diskutere noe som er et faktum og ingen har sagt seg uenig i er ikke mitt problem.

Det TØI IKKE påpeker, er at også utslippet for elbiler i praksis øker med like mye..  NEDC tallene for Teslaen er i følge rapporten 83g/km. (1) På spritmonitor.de (2)er det en som har lagt inn åpenbart feilforbruk, når vi utelater det gjensto sist jeg sjekket 16 biler med et snittforbruk på 1,87kwh/mil, altså med 0,55g/kwh et utslipp på 103g/km. Så må vi også , hvis vi skal bruke det TØI kaller realistisk, legge til 10% for tap mellom kraftverk og batteri, noe rapporten forøvrig heller ikke tar hensyn til. Da ender vi på 114g/km for Teslaen, altså en økning på 37%.

Eller mener du at man bare skal bruke NEDC tall på den ene og legge til 40% på den andre?

Du føler ikke at det er litt tåpelig å snakke om min troverdighet når jeg  bare referer til det som faktisk står i rapporten og i kritikken? Hvis det er noe jeg har påstått du er uenig i det, så er det fritt frem å si det. Det du nå kommer med i stedet er støy og rent vrøvl. Det er faktisk ikke slik at det er jeg som kommer med hverken tallene eller påstandene her.

Typisk trolling. Du går etter mannen i stedet for ballen.. Hvorfor skjer det alltid når det handler om elbil?



Bra vi er enige om at TØI's argument om kvotesystemet er riktig da. For det gjør jo hele diskusjonen om elbilens forbruk og energimiksen i Europa meningsløs, sett i et større perspektiv. Kanskje derfor TØI ikke gikk inn på dette i sin kommentar. Og definitivt derfor jeg har løftet det frem flere ganger.

Da står vi igjen med utslipp fra batteriproduksjon og utslipp fra dieselbilen. Kanskje du kan svare på hvorfor det er riktig av de tyske forskerne å velge et utslippstall for dieselbilen som alle vet er for lavt (NEDC), og som ikke er mulig å oppnå i praksis?

Men nå har det altså kommet inn en helt fersk bruker på elbilforum, som hevder at TØI, Elbilforeningen og faktisk .no tar feil når de argumenterer mot den tyske rapporten Og at de påstandene han selv kommer med er de eneste riktige. Motargumenter avfeies som irrelevant eller synsing, eller de besvares ikke.

Folk får selv vurdere hvem de mener har troverdighet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 21:03
Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. april 2019, klokken 20:44
Sitat fra: Gardin på søndag 28. april 2019, klokken 18:31
For ordens skyld bør det nevnes at CO2 utslippet for denne dieselbilen er minimum 138 g/km i følge WLTP. WLTP gir både en minimum og maksimum verdi for utslipp: 138-162 g/km for utgaven med aller lavest utslipp. Det hadde kanskje vært mer representativt å bruke gjennomsnittsverdien?

Selv 138g er jo helt ræva. Hvorfor kjøre diesel da, når en Prius har WLTP utslipp på 108g/km? (blandet, den er oppgitt til 99-128)
Eller så kan vi se på en Mercedes E300de, kun 37g. WLTP.   Hvis det nå plutselig er hybrider vi skal sammenligne..Også der ser man den store fordelen med diesel

Det er jo en plug-in, kan ikke sammenlignes med Prius som kun går på bensin. Plug-in versjonen av Prius er oppgitt til 28g/km, men jeg tror hverken den eller Mercedesen kommer i nærheten under vanlig drift.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 21:15
Syntes du ikke det hadde vært greit å lese rapporten FØR du kritiserer den? 

Da får de publisere den på engelsk først ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 20:24
Men da er vi altså enige om at elbilen kommer mest gunstig ut ved bruk av NEDC
Det er jo morsomt at du ikke innser at du faktisk motsier deg selv og. Begge bilene har lavest utslipp etter NEDC, men forskjellen blir større ved WLTP. Det er det som er mest gunstig.

Men nå tror jeg temaet er utdebattert, du svarer jo ikke når folk tilbakeviser påstandene dine, og det er bare du og de to tyske "forskerne" som kan synes noe.

Jeg pleier å si at når alle er uenig med deg bør du kanskje vurdere hvem som tar feil. Ikke alle ganger det er riktig, men ganske ofte...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Knut Øst

#169
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. april 2019, klokken 01:54
Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 21:03
Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. april 2019, klokken 20:44
Sitat fra: Gardin på søndag 28. april 2019, klokken 18:31
For ordens skyld bør det nevnes at CO2 utslippet for denne dieselbilen er minimum 138 g/km i følge WLTP. WLTP gir både en minimum og maksimum verdi for utslipp: 138-162 g/km for utgaven med aller lavest utslipp. Det hadde kanskje vært mer representativt å bruke gjennomsnittsverdien?

Selv 138g er jo helt ræva. Hvorfor kjøre diesel da, når en Prius har WLTP utslipp på 108g/km? (blandet, den er oppgitt til 99-128)
Eller så kan vi se på en Mercedes E300de, kun 37g. WLTP.   Hvis det nå plutselig er hybrider vi skal sammenligne..Også der ser man den store fordelen med diesel

Det er jo en plug-in, kan ikke sammenlignes med Prius som kun går på bensin. Plug-in versjonen av Prius er oppgitt til 28g/km, men jeg tror hverken den eller Mercedesen kommer i nærheten under vanlig drift.
:-1: :-1: :-1: :-1: :-1:Mer feil kan du vel neppe gjøre det. En Prius går ikke kun på bensin, det er en hybrid... Og det var ikke jeg som startet med å begynne å sammenligne en hybrid med en ren dieselbil med spørmålet om hvorfor man skal kjøre diesel i det hele tatt vel?

Det var altså helt greit å sammenligne en vesentlig mindre bensinhybrid med en ren dieselbil.. Men å sammenligne en hybrid med en plug in hybrid, det kan overhodet ikke gjøres....

Hva er det du driver med egentlig?

Knut Øst

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. april 2019, klokken 01:55
Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 21:15
Syntes du ikke det hadde vært greit å lese rapporten FØR du kritiserer den? 

Da får de publisere den på engelsk først ;)

Du forsto nok til å prøve å latterliggjøre den.  Men det ble vist ikke rapporten som ble latterliggjort, den gikk fullt fortjent et annet sted

Knut Øst

Sitat fra: turfsurf på mandag 29. april 2019, klokken 06:38
Sitat fra: Knut Øst på søndag 28. april 2019, klokken 20:24
Men da er vi altså enige om at elbilen kommer mest gunstig ut ved bruk av NEDC
Det er jo morsomt at du ikke innser at du faktisk motsier deg selv og. Begge bilene har lavest utslipp etter NEDC, men forskjellen blir større ved WLTP. Det er det som er mest gunstig.

Men nå tror jeg temaet er utdebattert, du svarer jo ikke når folk tilbakeviser påstandene dine, og det er bare du og de to tyske "forskerne" som kan synes noe.

Jeg pleier å si at når alle er uenig med deg bør du kanskje vurdere hvem som tar feil. Ikke alle ganger det er riktig, men ganske ofte...

Svarer jeg ikke?  Hva er tidsfristen for å svare uten å bli halshugget av deg? 

Ingen har da vel nektet for at begge bilene har lavest utslipp i NEDC. Poenget her var altså at Elbilforeningen og TØI sa at det var Mercedesen som hadde for lavt utslipp.  De sa altså ikke noe om at det samme gjaldt Tesla.

Jeg bruker å høre mest på de som klarer å dokumentere påstandene sine jeg. Det lønner seg i de aller aller fleste tilfeller.

Kanskje du skulle holde deg til saken du også  i stedet for disse evinnelige personangrepene dine?





jkirkebo

Sitat fra: Knut Øst på mandag 29. april 2019, klokken 20:04
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. april 2019, klokken 01:54
Det er jo en plug-in, kan ikke sammenlignes med Prius som kun går på bensin. Plug-in versjonen av Prius er oppgitt til 28g/km, men jeg tror hverken den eller Mercedesen kommer i nærheten under vanlig drift.
:-1: :-1: :-1: :-1: :-1:Mer feil kan du vel neppe gjøre det. En Prius går ikke kun på bensin, det er en hybrid... Og det var ikke jeg som startet med å begynne å sammenligne en hybrid med en ren dieselbil med spørmålet om hvorfor man skal kjøre diesel i det hele tatt vel?

Det var altså helt greit å sammenligne en vesentlig mindre bensinhybrid med en ren dieselbil.. Men å sammenligne en hybrid med en plug in hybrid, det kan overhodet ikke gjøres....

Hva er det du driver med egentlig?

Stønn. Priusen går KUN PÅ BENSIN!. Du kan ikke dytte noen som helst annen type energi inn på den. Den kan ikke lades på noen som helst måte. All energi til fremdrift kommer fra bensin. At den bruker et batteri for å mellomlagre bremseenergi og ekstra effekt fra motoren endrer ikke noe på dette.

Du kan selvsagt ikke sammenligne en bil som går kun på bensin med en som går på diesel og strøm ladet fra kontakten. Forbruket til sistnevnte er helt avhengig av kjøremønster og hvor ofte den lades. Om du kun kjører 20km om dagen og alltid lader vil den aldri bruke en dråpe diesel. Om du kun kjører langturer på 1000km så vil den bruke ganske mye. Det sier seg selv at det blir umulig å sammenligne en plug-in med en vanlig hybrid om man skal se på effektivitet. Da må man evt. få tak i tall på hvor mye plug-in hybriden bruker om den aldri lades. Det tipper jeg er vanskelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Knut Øst

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. april 2019, klokken 21:36
Sitat fra: Knut Øst på mandag 29. april 2019, klokken 20:04
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. april 2019, klokken 01:54
Det er jo en plug-in, kan ikke sammenlignes med Prius som kun går på bensin. Plug-in versjonen av Prius er oppgitt til 28g/km, men jeg tror hverken den eller Mercedesen kommer i nærheten under vanlig drift.
:-1: :-1: :-1: :-1: :-1:Mer feil kan du vel neppe gjøre det. En Prius går ikke kun på bensin, det er en hybrid... Og det var ikke jeg som startet med å begynne å sammenligne en hybrid med en ren dieselbil med spørmålet om hvorfor man skal kjøre diesel i det hele tatt vel?

Det var altså helt greit å sammenligne en vesentlig mindre bensinhybrid med en ren dieselbil.. Men å sammenligne en hybrid med en plug in hybrid, det kan overhodet ikke gjøres....

Hva er det du driver med egentlig?

Stønn. Priusen går KUN PÅ BENSIN!. Du kan ikke dytte noen som helst annen type energi inn på den. Den kan ikke lades på noen som helst måte. All energi til fremdrift kommer fra bensin. At den bruker et batteri for å mellomlagre bremseenergi og ekstra effekt fra motoren endrer ikke noe på dette.

Du kan selvsagt ikke sammenligne en bil som går kun på bensin med en som går på diesel og strøm ladet fra kontakten. Forbruket til sistnevnte er helt avhengig av kjøremønster og hvor ofte den lades. Om du kun kjører 20km om dagen og alltid lader vil den aldri bruke en dråpe diesel. Om du kun kjører langturer på 1000km så vil den bruke ganske mye. Det sier seg selv at det blir umulig å sammenligne en plug-in med en vanlig hybrid om man skal se på effektivitet. Da må man evt. få tak i tall på hvor mye plug-in hybriden bruker om den aldri lades. Det tipper jeg er vanskelig.
Stønn alt du orker du, det var ingen andre enn deg som dro inn det totalt irrelevante og totalt unyttige sammenligningen mellom to helt forskjellige biltyper. Og det var ingen andre enn du som mente det var håpløst når noen andre gjorde det også... 

"Du kan selvsagt ikke sammenligne en bil som går kun på bensin med en som går på diesel og strøm ladet fra kontakten"  Men å sammenligne den med en diesel som ikke lader noe som helst går i følge deg helt fint..

Du kan nok stønne..

Taffelman

Tråden handler om den Tyske rapporten.

Hva mener dere om datagrunnlaget i rapporten for f.eks batteriproduksjon?

Den Tyske rapporten valgte en elbil/batteri de ikke har produksjondata på (TM3 LR).
For å beregne produksjonsutslippet for Tesla batteriet baserer de beregningene på den Svenske IVL rapporten fra 2017.

IVL rapporten har tidligere fått sterk kritikk fra flere hold for å basere seg på gammel utdatert datagrunnlag, samt at den henter data fra ennå eldre rapporter med enda eldre datagrunnlag. Tesla var ikke med i datagrunnlaget.

Er dette seriøs forskning?
X75D
TM3 LR AWD

turfsurf

Sitat fra: Knut Øst på mandag 29. april 2019, klokken 20:25
Ingen har da vel nektet for at begge bilene har lavest utslipp i NEDC. Poenget her var altså at Elbilforeningen og TØI sa at det var Mercedesen som hadde for lavt utslipp.  De sa altså ikke noe om at det samme gjaldt Tesla.

Jeg bruker å høre mest på de som klarer å dokumentere påstandene sine jeg. Det lønner seg i de aller aller fleste tilfeller.

Kanskje du skulle holde deg til saken du også  i stedet for disse evinnelige personangrepene dine?
Påstanden din var om forholdet i prosent mellom bilene var likt, så spilte det ingen rolle om man bruker wltp eller NEDC. Det har vært motbevist flere ganger, og du har glatt ignorert det. Det blir så ufattelig uinteressant å diskutere med personer som ikke takler å innrømme så lett motbeviselige feil.

Og når det gjelder personangrep, jeg har ikke nevnt din person i det store og hele, kun påpekt feil og tåpeligheter i utsagnene dine, som er en del av diskusjon. Du derimot bør kanskje roe deg ned noen hakk ovenfor en del av debattantene, du har jo allerede blitt moderert flere ganger.

Men jeg gjentar som før, alt du har kommet med har blitt besvart og forklart, du velger bare å ignorere det som ikke passer deg, og ta til grunn tall som passer deg best, selv om de både er utdaterte og motbeviste. Da ser jeg ikke noe stort poeng i fortsette, det vil ikke nå frem. Da får man være enig om at vi stoler på forskjellige kilder.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: Knut Øst på mandag 29. april 2019, klokken 20:33

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:  Først tillegger du meg ting jeg aldri har sagt, og så begynner du å bable om at JEG ikke har troverdighet...

"Motargumenter avfeies som irrelevant eller synsing, eller de besvares ikke."

Stilte deg et spørsmål, hvorfor svarer du ikke på det?

Bruker forøvrig å høre på de som kan dokumentere tallene sine og sammenligne på lik måte jeg..Altså er Elbilforeningen og TØI og alle som referer til dem, samt Twitterforskeren som legger på 100g/kwh ut av det blåfor å disse rapporten litt ekstra automatisk diskvalifisert. At du ikke liker det, det er faktisk ikke mitt problem.

Du har fått svar på spørsmålet ditt. Hvorfor du ikke tar det inn over deg, vet ikke jeg. Men jeg kan gjenta det: Utslippene fra elbilens drivstoff er mindre relevant, fordi utslippet skjer i kvotepliktig sektor.

Du er kritisk til TØI's og /eller Elbilforeningens kommentarer i dine svar #65 #67 #75 #83 #92 #109 #116 #124 #133 #152 #171. Jeg føler derfor jeg har mine ord i behold når jeg sier at du taler disse midt i mot.

Jeg merker meg forøvrig at moderator har slettet personangrep fra mange av dine postinger i denne tråden. Det er mulig man bør ta det som et hint om at man bør endre adferd på forumet.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

HCO

Her ble det brått stille. Skulle nesten tro at noen har fått "timeout" fra forumet.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Knut Øst

Sitat fra: Taffelman på mandag 29. april 2019, klokken 22:36
Tråden handler om den Tyske rapporten.

Hva mener dere om datagrunnlaget i rapporten for f.eks batteriproduksjon?

Den Tyske rapporten valgte en elbil/batteri de ikke har produksjondata på (TM3 LR).
For å beregne produksjonsutslippet for Tesla batteriet baserer de beregningene på den Svenske IVL rapporten fra 2017.

IVL rapporten har tidligere fått sterk kritikk fra flere hold for å basere seg på gammel utdatert datagrunnlag, samt at den henter data fra ennå eldre rapporter med enda eldre datagrunnlag. Tesla var ikke med i datagrunnlaget.

Er dette seriøs forskning?
IVL rapporten fikk samme kritikk som det denne rapporten har gjort. De sterkeste kritikerene av også den var de som ikke har lest den....

Men du har vel tilgang til nyere seriøse data du da?  Eller mener du man skal forske ved å tenke på et tall i stedet?

Knut Øst

Sitat fra: turfsurf på mandag 29. april 2019, klokken 22:54
Sitat fra: Knut Øst på mandag 29. april 2019, klokken 20:25
Ingen har da vel nektet for at begge bilene har lavest utslipp i NEDC. Poenget her var altså at Elbilforeningen og TØI sa at det var Mercedesen som hadde for lavt utslipp.  De sa altså ikke noe om at det samme gjaldt Tesla.

Jeg bruker å høre mest på de som klarer å dokumentere påstandene sine jeg. Det lønner seg i de aller aller fleste tilfeller.

Kanskje du skulle holde deg til saken du også  i stedet for disse evinnelige personangrepene dine?
Påstanden din var om forholdet i prosent mellom bilene var likt, så spilte det ingen rolle om man bruker wltp eller NEDC. Det har vært motbevist flere ganger, og du har glatt ignorert det. Det blir så ufattelig uinteressant å diskutere med personer som ikke takler å innrømme så lett motbeviselige feil.

Og når det gjelder personangrep, jeg har ikke nevnt din person i det store og hele, kun påpekt feil og tåpeligheter i utsagnene dine, som er en del av diskusjon. Du derimot bør kanskje roe deg ned noen hakk ovenfor en del av debattantene, du har jo allerede blitt moderert flere ganger.

Men jeg gjentar som før, alt du har kommet med har blitt besvart og forklart, du velger bare å ignorere det som ikke passer deg, og ta til grunn tall som passer deg best, selv om de både er utdaterte og motbeviste. Da ser jeg ikke noe stort poeng i fortsette, det vil ikke nå frem. Da får man være enig om at vi stoler på forskjellige kilder.

Påstanden min har aldri vært at forholdet mellom bilene ble likt uansett utslippstandard.

Hvorfor er dere så ivrige på å få det til å fremstå som jeg har sagt ting jeg ikke har sagt?

Noen klager på troverdighet her, dette begynner jo rett og slett å bli for dumt..

Det jeg sa var at det ikke hadde noen betydning for meg hvilken utslippstandard man brukte, SÅ LENGE MAN BRUKTE SAMME STANDARD FOR BEGGE.  Det gjrode man altså i rapporten, alikevel så skriker TØI og Elbilforeningen høyt om at man ikke kan benytte NEDC for dieselbilen.

Og siden du fortsatt nekter å svare på spørmålet, men bare fortsetter å skrive masse irrelevant vrøvl så er det like greit å la det ligge.

Folk som bare klager på alle andre g ikke evner å se hva de selv holder på med er ikke verdt min tid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA