Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

#selfchargingelectric

Startet av elektrolux, torsdag 18. april 2019, klokken 07:35

« forrige - neste »

elektrolux

Det er mange salgsteknikker som brukes for å fremme eget salg.

Blant de mest effektive er å selge på frykt der en får kunden til å tro at han går glipp av et godt tilbud om henn ikke slår til straks. Typisk høy førpris og et stort prosentvis og tidsbestemt avslag.

En annen teknikk er å forvirre kunden med tåkete forklaringer om funksjon. Vi ser det det mer og mer innen ladeutstyr der f.eks Zaptec sitt unike og patenterte faseballansering er under angrep av enklere former som er teknisk underlegne, men som likevel uten at det er direkte feil kan kalle sin teknikk for det samme. Tok meg en stund å de-sifre at f.eks Wallbox dynamisk lastballanserer fasene individuelt og på den måten "faseballanserer". At ledig kapasitet på de øvrige fasene forblir ubrukt nevnes ikke.

Dynamisk lastballansering viser normalt til trinnløs og automatisk regulering av ladestyrken mot annen last, men betegnelsen benyttes også av firma som tilbyr 2 trinns regulering der en kun kan halvere ladestyrken eller slå ladingen helt av når det ikke er mer kapasitet igjen.

Nå er det Toyota som er ute og selger på "deseption" eller unndragelse av sannheten. Jeg pleide å spøke med at jeg skulle kjøpe 2 elbiler i Holland, og frakte dem hjem kun ved hjelp av et slepetau. De regenerere jo, og tanken var å slepe den ene med den andre,og bytte om når slepebilen var tom for strøm.

Omtrent det samme er det Toyota påstår med sin "nye selfcharging hybrid" teknikk. Høres flott ut, men er kun et markedsmessig salgstriks. Mer om tema her:

https://www.youtube.com/watch?v=OnxdAURqpfY

og her:

https://youtu.be/DPGqv3LZVLg?t=286

lar Robert Llewellyn seg hisse opp og lanserer #selfchargingelectric for å sette saken i perspektiv.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

3irikur

Jeg tror faktisk ikke folk er så dumme. Toyota driter seg ut når de lager så fordummende reklamer.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

turfsurf

Skjønner ikke at Toyota får lov å holde på. Det er åpenbar villedende markedsføring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Fake news er jo blitt en standard og reklame har jo alltid vært stort innslag av fake info. Lite nytt og ganske håpløst.

Dessverre er det jo et stort publikum som ikke forstår dette, så Toyota selger helt sikkert på dette.

1000kwh

Det er ingen andre en Toyota og Lexus selv som tror på det tullet. Så forresten at suzuki også sier at bilene «lader seg selv».

Tesla må forandre markedsføring pga AP, men Toyota kan kjøre på med ren løgn.

Amoss

Bare en liten ting... Påstanden om "selfcharging" er ikke løgn. Problemet er en underkommunikasjon av at den for det meste bruker fossilmotoren for å lade batteriet. Dermed sitter de fleste igjen med inntrykket at den lader seg selv på "magisk vis" - dersom man ikke gidder å gi dette en liten ekstra tanke.


Sitat fra: 3irikur på torsdag 18. april 2019, klokken 07:55
Jeg tror faktisk ikke folk er så dumme. Toyota driter seg ut når de lager så fordummende reklamer.

Mange - forhåpentligvis de fleste - er ikke så dumme. Men det er tilsynelatende nok potensielle kunder til at de ser seg tjent med denne reklamen. Og om de ikke egentlig er så dumme, så har de bare ikke gitt påstanden den ekstra tankekraften/kritiske sansen som påstanden krever.


Men på den annen side kan også vi gi dette den lille ekstra tankekraften/kritiske sansen og se på hva som kommer ifm f.eks. geo-fencede områder (f.eks. byer) der det er forbudt eller dyrere (bom el.lign.) å kjøre på fossil enn elektrisk kan hybrider (som støtter dette) settes til kun å kjøre elektrisk innen for disse områdene. Så da kan faktisk en slik bil "lades" på vei inn til byen/området og så være en "elbil" innenfor "bommen" (enten det er en bom eller ei) uten  at eieren behøver å tenke på lading og ladekabel etc. Og da vil eieren faktisk føle at han/hun/hen kjører nettopp en "selv ladende elbil".
Model S 85D

1000kwh

Sitat fra: Amoss på torsdag 18. april 2019, klokken 13:43
Bare en liten ting... Påstanden om "selfcharging" er ikke løgn. Problemet er en underkommunikasjon av at den for det meste bruker fossilmotoren for å lade batteriet. Dermed sitter de fleste igjen med inntrykket at den lader seg selv på "magisk vis" - dersom man ikke gidder å gi dette en liten ekstra tanke.


Sitat fra: 3irikur på torsdag 18. april 2019, klokken 07:55
Jeg tror faktisk ikke folk er så dumme. Toyota driter seg ut når de lager så fordummende reklamer.

Mange - forhåpentligvis de fleste - er ikke så dumme. Men det er tilsynelatende nok potensielle kunder til at de ser seg tjent med denne reklamen. Og om de ikke egentlig er så dumme, så har de bare ikke gitt påstanden den ekstra tankekraften/kritiske sansen som påstanden krever.


Men på den annen side kan også vi gi dette den lille ekstra tankekraften/kritiske sansen og se på hva som kommer ifm f.eks. geo-fencede områder (f.eks. byer) der det er forbudt eller dyrere (bom el.lign.) å kjøre på fossil enn elektrisk kan hybrider (som støtter dette) settes til kun å kjøre elektrisk innen for disse områdene. Så da kan faktisk en slik bil "lades" på vei inn til byen/området og så være en "elbil" innenfor "bommen" (enten det er en bom eller ei) uten  at eieren behøver å tenke på lading og ladekabel etc. Og da vil eieren faktisk føle at han/hun/hen kjører nettopp en "selv ladende elbil".
ALL energi kommer jo fra fossile kilder, derfor hører jo hverken ord som strøm og lading med i en reklame for Toyota/Lexus.

De forsøker å tilegne seg positive assosiasjoner fra ladbare biler med biler som kun går på bensin.. irriterende og missvisende

Amoss

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 18. april 2019, klokken 15:52
De forsøker å tilegne seg positive assosiasjoner fra ladbare biler med biler som kun går på bensin.. irriterende og missvisende

Missvisende ja, men altså ikke direkte løgn slik flere over her skrev.
Model S 85D

Burger

Desverre så ser vel en del på hybrider som en billig måte å få ekstra og avgiftsfrie hestekrefter? Golf GTE f.eks? Da er det jo en fordel at man slipper styret med å lade for å få litt ekstra futt når man trenger det.....
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

cra

Sitat fra: Amoss på torsdag 18. april 2019, klokken 13:43
Mange - forhåpentligvis de fleste - er ikke så dumme. Men det er tilsynelatende nok potensielle kunder til at de ser seg tjent med denne reklamen.

Det er jo det som er hele mekanismen bak all spam. 99,99% av oss er oppegående nok til å skjønne at dette er bare tull, men det er akkurat mange nok idioter igjen til at det lønner seg grovt å sende ut tullemailer om både rike arvinger og løfter om forstørrelse av både det ene og det andre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sjokomelk

Ste-moren min gikk fem på på reklamen til Toyota i fjor. Hun kjører en e-Golf i dag, og kunne tenke seg en litt høyere bil. Men samtidig må det være elbil siden hun kjører gjennom bomringen i Oslo hver dag. Og da mente hun at en ny Rav4 måtte være perfekt for henne, siden det var en elbil (og da billigere i bommen) og at hun slapp å lade den hjemme hver kveld.
Jeg måtte gi opp etter å ha forsøkt å forklare i 2 timer at energien i batteriet ikke bare oppstår av seg selv, og at det faktisk er en vanlig bensinbil med et bittelite batteri som bare dytter bilen i gang de første meterne. Hun klarte ikke forstå noe som helst av dette, siden reklamen sa at det var en elbil som ladet seg selv, men innså til slutt at tonen min virkelig betydde at hun ikke måtte finne på å bytte ut e-Golfen i en Toyota av noe som helst type...
Og jeg tror nok dessverre at Toyota lurer ganske mange til å tro at de kjøper noe annet enn det de faktisk gjør.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jlan

#11
Nå er det vel slik at forbrenningsmotorer har best effektivitet på ganske høy belastning. Så slik sett kan en vel hevde at en hybrid som kjører motoren hardt og lader effektivt får endel energi "gratis". Men det er jo ikke mitt inntrykk at hybrider kjøres slik. Kanskje med uttak av BMW i3 REx.

Ellers er det jo sant som det sies at alle elbiler er "self charging" i nedoverbakke. Kanskje det bør utplasseres vannkanner på fjellovergangene, så elbilene kan ha maksimal vekt når de kjører ned fra fjellet? For deretter å tømme ut vannet og ta med tomme kanner opp igjen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

elektrolux

Sitat fra: jlan på tirsdag 23. april 2019, klokken 17:26
Ellers er det jo sant som det sies at alle elbiler er "self charging" i nedoverbakke. Kanskje det bør utplasseres vannkanner på fjellovergangene, så elbilene kan ha maksimal vekt når de kjører ned fra fjellet? For deretter å tømme ut vanne og ta med tomme kanner opp igjen.

Eller stein slik denne "pickupen" gjør.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 18. april 2019, klokken 07:35
Nå er det Toyota som er ute og selger på "deseption" eller unndragelse av sannheten.
Omtrent det samme er det Toyota påstår med sin "nye selfcharging hybrid" teknikk. Høres flott ut, men er kun et markedsmessig salgstriks.

Endelig en seriøs artikkel som tar for seg Toyotas missvisende markedsførsing
https://www.tu.no/artikler/hva-er-egentlig-en-selvladende-hybridbil/467480?fbclid=IwAR2PJ5dykjoIEG36ssO-s8HiGp1ZN8NRKA6fpatoPZPAD66rFw66TETfcOI
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Øystein16

Sitat fra: Burger på torsdag 18. april 2019, klokken 20:55
Desverre så ser vel en del på hybrider som en billig måte å få ekstra og avgiftsfrie hestekrefter? Golf GTE f.eks? Da er det jo en fordel at man slipper styret med å lade for å få litt ekstra futt når man trenger det.....
Me har hatt slik bil sidan 2015. Vurderte først BMW i3, men den tilfredstilte ikkje ønsket vårt om eldrift innanfor vårt normalt lokale køyrebehov. I sum har me nok spart meir bensin/diesel med hybriden enn det me hadde klart ved å kjøpa i3. Andre hustandar i familien har elbil - dei forstår poenget med hybriden, det er det viktigaste for meg. Husk at avstand og tid er viktige økonomiske faktorar i livet.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA