Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

model 3 priority my ass

Startet av hemi, torsdag 18. april 2019, klokken 01:12

« forrige - neste »

jorgror

Jeg er ikke helt sikker på argumentet om ledig ladepar egentlig gjelder i praksis.

Er det ikke slik at på ombygde ladere så er hele paret ombygd? Tar man da en ledig en så vil det og være en annen ledig CCS. Da kan en Model 3 starte å lade på den andre ledige i paret.

Og hvis bare en i et par er ombygd så er man fryktelig egoist ved å velge CCS om man eier en SX.

Men det viktigste argumentet mitt er at SX eiere bør oppføre seg slik som de selv ønsker å bli behandlet i fremtiden. Det er kort tid til Tesla-plugg er i mindretall mot CCS.

2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

hemi

layout på gol er A/B på CCS, x 2, disse er plassert i hver sin ende og ytterpunkt, alt i mellom er S/X only.

Men ja, supercharger v3 er vel primært CCS, med noen gamle type 2 ish ting, så kan være lurt å være høflig.



Handyman

Nå har alle 24 ladestoplene på Lillesand SuC også blitt utstyrt med CCS-kabel.
Tipper dette kommer til å skje på alle superladerne innen rimelig kort tid.
Problem solved!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Som eier av S så prøver jeg selvfølgelig å holde meg unna TM3-prioriterte ladere. Hadde det kommet inn en TM3 og det var en annen ladestolpe som var ledig, så hadde jeg selvfølgelig flyttet meg. Har man 5min igjen så ok. Men hadde vært flau og sitte i bilen og smile til de TM3ene som sto i kø. Vi Teslaeiere må ta vare på hverandre.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Croft

Som S eier føler jeg meg litt som som storebror som får et yngre søsken, hyggelig nok, men de(t) bør kjenne sin plass!
Ikke bare har det nye familie medlemmet stjålet oppmerksomheten, men også påført eierne av S/X et ekstra verditap på 50-100 lapper bare ved å eksistere! ( nylige prisendringer)  I tillegg skryter den av raskere ladetid og  bedre energi utnyttelse! Ikke rart at "Priority model 3" fort blir provoserende for noen. "Lillebror" bør kjenne sine plass, og det er ikke først i køen! ;)

I all enkelhet burde  vel situasjonen etterhvert snues helt rundt. 3 er en massemodell mens S/X retter seg mot segmentet med "added value". Mao etterhvert som volumene justeres vil det være mer naturlig at det finnes flest ladere til 3, men at S/X har "priority pass" foran og over!
Ellers kommer en langt med høflighet, både for den ene og den andre!

alagerqv

Artig tråd med mange interessante innspill.

Min morsomste opplevelse var forøvrig før Model 3 kom, en gang da det var laaaang ladekø og en syntes å ha omkommet i egen bil mens den ladet. Gikk bort og banket på vinduet for å sjekke siden jeg hadde ventet i over en time, og fikk til svar om at «nei,  var ikke ferdig, det manglet ennå 2% på fullt batteri. Gadd ikke starte en diskusjon, men fikk hvertfall konstatert at mannen ikke var død. Bilen var hjemmehørende 2km unna SuC'en ifølge «Bil og henger».

Forøvrig en utmerket app å ha for å sjekke hvor langt unna laderen bilen er hjemmehørende.
Den bør gi næring til enda mer krangling siden du kan trumfe inn «du bor jo bare x km herfra, lad hjemme isteden!».

Gleder meg alt til nye innlegg i tråden!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Klykken

TM3 må jo betale for å lade på SuC. Så å stå der fremfor hjemme (gitt at vedkommende har lader hjemme) er vel en del dyrere?
Og vil tro at vedkommende som lader til 100% hadde fått beskjed i app om å flytte seg fra rundt 90%, eller betale gebyr. Blir det ikke slik hvis alle stallene er opptatte?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

Virker som diskusjonen strengt talt døde ut i mai, så det ble kanskje ikke den store krisen allikevel.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Ser relativt få Model 3 som lader på superladere, så tror at betaling funker meget bra!

Øyvind.h

Med så god rekkevidde og den ladehastigheten forstår jeg at de blir et sjeldent syn på ladestasjoner på tross av antall.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

alagerqv

Ja, synes som at Tesla har gjort noe veldig riktig med Model 3 med kombinasjonen ladehastighet og rekkevidde. Synes forøvrig det er mer OK å betale for strøm og slippe å vente i ladekø enn alternativet.

Handyman

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 08:13
Virker som diskusjonen strengt talt døde ut i mai, så det ble kanskje ikke den store krisen allikevel.
Årsaken til dette er vel at alle laderne gradvis har blitt utstyrt med CCS.
Av de SuC jeg har besøkt har i sommer har alle stolpene også hatt CCS.
Er det mange andre SuC enn Lier som ikke har CCS nå?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

THE

De gamle laderne på Dombås var ikke utstyrt med CCS da jeg ladet der i slutten av juli. Det vil vel si at 8 av 16 ladeuttak er utstyrt med CCS.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

o.b.lix

Haukås i Bergen har ingen CCS (6 ladere).
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

hkaspenberg

Sitat fra: Handyman på onsdag 14. august 2019, klokken 09:58
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 08:13
Virker som diskusjonen strengt talt døde ut i mai, så det ble kanskje ikke den store krisen allikevel.
Årsaken til dette er vel at alle laderne gradvis har blitt utstyrt med CCS.
Av de SuC jeg har besøkt har i sommer har alle stolpene også hatt CCS.
Er det mange andre SuC enn Lier som ikke har CCS nå?
Solli vest for Sarpsborg har ikke CSS.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA