Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

model 3 priority my ass

Startet av hemi, torsdag 18. april 2019, klokken 01:12

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 18. april 2019, klokken 11:24
Men hvorfor ikke flytte seg hvis det er masse ledige s/x ladere og du har tatt en av de få med ccs? Det er helt alminnelig høflighet. Som det dessverre er akutt mangel på blant enkelte

Uten at det er meningen å antyde noe som helst om framgangsmåten til OP så virker jo høflighet begge veier. Om noen bryskt kommer og "krever" at jeg flytter på meg er det straks mye "vanskeligere" å gjøre det enn om noen spør pent, om det er aldri så mye priority eller ikke. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amatøren

Han kan ha vært på arbeid eller diverse handleturen før han satte nesen mot påskefjellet slik at det er grunnen til at han ikke rakk frem uten lading.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: hemi på torsdag 18. april 2019, klokken 13:26

Visste ikke det var ionity der, men godt tips, er det på samme område (shell)? eller noe annet sted på gol? Dette er uansett knalltips, som også kan deles med andre folk i fremtiden.

Det er Ionity på Circlek inne i Gol. Og så er det vel 4 50kW CCS fra Bkk ved Rema, og to Fortum på nedsiden av «kjøpesenteret» i Gol. Og så GK ved Jafs og en chademo en eller annen plass.

Gol er latterlig bra, på Geilo er det en stakkars lader
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Taffelman

Ikke glem at at S&X ranker høyere enn TM3 på "rangstigen"
X75D
TM3 LR AWD

JorgenM

Nå er det svært sjelden jeg hurtiglader, men når jeg kommer på en SuC så velger jeg alltid en stolpe uten CCS-kontakt hvis tilgjengelig, men jeg ville nok aldri flyttet meg bare for å slippe til en TM3 før jeg selv var ferdig.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

turfsurf

Sitat fra: JorgenM på torsdag 18. april 2019, klokken 20:55
Nå er det svært sjelden jeg hurtiglader, men når jeg kommer på en SuC så velger jeg alltid en stolpe uten CCS-kontakt hvis tilgjengelig, men jeg ville nok aldri flyttet meg bare for å slippe til en TM3 før jeg selv var ferdig.
Jeg tenker hovedsakelig likt, men: er det Model 3 i kø, jeg skal lade en god stund til og det åpenbart er stolper ledig som gir meg like bra ladefart så flytter jeg meg selvfølgelig.

Kommer det derimot et nek og ber meg flytte meg til et delt stolpepar når jeg lader med 118kW så står jeg sikkert 10 minutt ekstra...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OhmPaPa

Sitat fra: turfsurf på torsdag 18. april 2019, klokken 22:09
Kommer det derimot et nek og ber meg flytte meg til et delt stolpepar når jeg lader med 118kW så står jeg sikkert 10 minutt ekstra...

Da flytter ikke jeg meg heller. Greit å lete etter non-CCS i utgangspunktet. Men ikke greit å tvinges til å lade saktest mulig. Men tror at Tesla snart har CCS på alle stolper. Så problemstillingen forsvinner.

Joachim@sancon.no

Litt av problemet er nok at ikke alle vet at det er forskjeller på laderne. Det sies at laderne med doble kabler skal være merket med M3 priority, det er ikke tilfellet nedover svenskekysten og i Danmark.

Når man kommer til f.eks løddekøpinge og det står 7-8 biler der, så er min prioritet å finne et ladepar som er ledig for høyest mulig ladehastighet. Ikke å begynne å kjøre rundt og lete etter en stolpe som ikke har 2 kabler. Laderne burde være merket på toppen med en skilt som tydelig viser Model 3 priority. Og gjerne høyere enn taket til en Model X som står ved siden av.

Eller så er min opplevelse etter å ha kjørt 2000km i påsken at 90%++ av bilene fremdeles er S og X på SUC. Ungene synest ennå at Model 3 er en kuriositet.


jkirkebo

Sitat fra: Joachim@sancon.no på fredag 19. april 2019, klokken 08:32
Eller så er min opplevelse etter å ha kjørt 2000km i påsken at 90%++ av bilene fremdeles er S og X på SUC. Ungene synest ennå at Model 3 er en kuriositet.

I følge statistikken (i Norge) er 82,3% av bilene S eller X. De som har flere Teslaer er nok mest tilbøyelige til å bruke S/X på langtur og la Model 3 stå igjen hjemme, så 90% på SuC kan nok godt stemme ganske bra det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: Joachim@sancon.no på fredag 19. april 2019, klokken 08:32
Litt av problemet er nok at ikke alle vet at det er forskjeller på laderne. Det sies at laderne med doble kabler skal være merket med M3 priority, det er ikke tilfellet nedover svenskekysten og i Danmark.

Og nettopp derfor er det nok lurt å spørre høflig om noen kan flytte seg fra en stolpe; det kan like godt være at den som står og lader ikke vet om det som at vedkommende er en douche som gir F. Starter man da med en "du er en kødd som står her" tone så minsker man sjansene for positivt svar betraktelig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Toalmar

Tror nok at jeg ville stilt med enkelt i kø om det ikke var ledige CCS kontakter. Ville nok ikke spurt om noen ville flytte seg for meg. Tenker at 3 Priority er satt opp for at de med S/X skal ta de andre kontakte først da for man tro de følger merkingen. Vil nok uansett være noen som ikke gjør det, de får man uansett ikke til å flytte seg heller vil jeg tro
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

hemi

Han visste det, han bare sugde på rygging.

Fornybarbil

Hva med at dere oppfører dere som folk og tar redusert lading om det dukker opp en Model 3,hvis dere i første omgang har plassert dere på Model 3 Priority?

Håper Tesla har mulighet til å strupe supercharging til de idiotene som ikke flytter seg fra Model 3 Priority hvis det er det logiske.

Ellemelle

Sitat fra: hemi på torsdag 18. april 2019, klokken 01:12
Skulle lade på gol i dag, trengte bare 10-15% ish for å nå min destinasjon,  kø av model 3, 1 ledig S/X lader når vi kom.
Så du sier at han med X'en skulle flytte til den ene ladestolpen som var ledig? Det betyr jo at han da blir nummer to på den ladestolpen, og får redusert hastighet.
Når dere først er ladepoliti og forstyrrer helt fremmede mennesker på en ladeplass, kunne dere kanskje heller snakket med de som ladet sin Model 3, og spørre om de virkelig trenger å lade til 500 km for å nå frem til Hemsedal?
Du går vel rundt på restauranter og spør om folk snart kan gå siden de er ferdige med å spise, og det er kø utenfor?

Kristian O

Sitat fra: Fornybarbil på søndag 21. april 2019, klokken 09:59
Håper Tesla har mulighet til å strupe supercharging til de idiotene som ikke flytter seg fra Model 3 Priority hvis det er det logiske.
Da går køa seinere unna....
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA