Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

60 mil påsketur med nyeste software - kjørelogg

Startet av meitran, onsdag 17. april 2019, klokken 20:39

« forrige - neste »

meitran

Kjørte Stockholm - Østersund i dag og tenkte jeg skulle poste litt info for de som er interessert.

Kjørte fra parkeringskjelleren i Stockholm med 100% og batteritemp på 21c. Etter 17 mil ankom vi Gävle for første ladestopp. Vi hadde holdt en snittfart på 79 km/t, i et forsøk på å holde rapidgate unna.
Ankom med 20% og 28c i batteriet og hurtigladet til 85% (gratis hurtiglader), noe som tok 38 minutter. Batteritemperaturen hadde da steget til 44c når vi kjørte videre.

Kjørte videre i 16 mil til vi ankom Delsbo med 20% og 41c i batteriet. Snitthastighet hadde hit vært 77 km/t (hadde kjørt med hatt hele veien, langt under fartsgrensen)
Hurtigladet her til 85% og ladet videre til 95% med type 2 mens vi spiste. Selve hurtigladingen tok ca 38 minutter her også. Forlot stedet med 95% og 52c varmt batteri.

Ankom Överturingen etter 15 mil med 24% og en batteritemperatur på 45c etter en snittfart på beskjedne 71 km/t. Hurtigladeren her var også gratis, men vi ladet bare til 64% siden det nå gikk uhyggelig sakte (11 kwh på 30 min) og vi ikke hadde behov for mer. Forlot stedet med en batteritemperatur på 52c.

Ankom så Østersund etter nye 11 mil med 4% batteri og en batteritemp på 48c. Om vi her hadde hatt behov for hurtiglading ville det tatt ubrukelig lang tid. Konklusjonen blir altså at etter software-oppgradering er 55-60 mil helt i grenseland av hva som er praktisk gjennomførbart. Hadde vi kjørt etter fartsgrensene ville ladeproblematikken trolig slått inn tidligere. Heldigvis var det strålende sol og knusktørre veier. For min del er mangelen på justerbart ratt et større problem enn ladehastighet. Blir helt ødelagt i skulderen da det ikke er mulig å finne en normal sittestilling.
Takket være at mange av hurtigladerene i Sverige er gratis, kostet turen bare 125 kr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA