Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lanserer hurtigladere med Vipps-betaling

Startet av OhmPaPa, onsdag 17. april 2019, klokken 18:51

« forrige - neste »

OhmPaPa


Amatøren

Tanken er god, men jeg foretrekker RFID brikke fremfor å fikle med mobilen. Spesielt på kalde vinterdager.

Håper de tillater brikker fra andre slik Bilkraft gjør (lagt inn Grønn Kontakt).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

OhmPaPa

Vipps er bra når kredittkort ikke er en mulighet.

Men for meg er det største problemet hvordan få betalt for lading utenlands. Og Vipps hjelper ikke utenlandske biler i Norge.


Amatøren

#3
Det beste er faktisk 'Autocharge'.

Fastned har hatt det i ca halvannet år.

Backup med app og RFID brikke for de med CHAdeMO.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Orbit

På bildet i artikkelen ser det ut som det er er en kortleser (gul) på stolpen i mellom laderne.

Ang lokasjon, så er ikke Sætre, Klokkarstua og Tofte de største stedene, men det hadde hjulpet med et kart på nettsidene til Hurum kraft med eksakt hvor en finner dette. Egen app er vel litt overkill med tre lokasjoner.....

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Panduck

Sitat fra: Amatøren på onsdag 17. april 2019, klokken 19:25
Det beste er faktisk 'Autocharge'.

Fastned har hatt det i ca halvannet år.

Backup med app og RFID brikke for de med CHAdeMO.

Hvor har Hurum kraft ladere? Finner ikke noe kart på deres sider...

Jeg har brukt Autocharge fra fastned noen ganger, og opplevde det som like tregt / tregere enn brikke. Men enkelt var det. Du må uansett registrere deg på fastned sine sider, og du må autorisere deg via app minst en gang først.  Det store problemet med autocharge er uansett at alle kan avslutte ladingen.

Plugsurfing har så langt vært det mest universelle. En app/rfidbrikke som fungerer på en rekke nett.

Amatøren

Sætre, Klokkarstua og Tofte.

Kanskje de leker tampen brenner.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

automat

Selvfølgelig ikke like enkelt og raskt som RFID. Men jeg slipper å registrere kundeforhold til enda en ladeoperatør. Og jeg slipper enda en ladeapp eller enda en RFID-brikke.

Så for små og lokale ladeleverandører, så syns jeg løsningen slett ikke var dum.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Panduck

Sitat fra: automat på onsdag 17. april 2019, klokken 21:44
Så for små og lokale ladeleverandører, så syns jeg løsningen slett ikke var dum.

Jeg vet ikke hva slags cut plugsurfing tar, og hvordan det blir for andre, i og med at Fortum nå eier plugsurfing, men en betalingsløsning der små, lokale leverandører kan bli med på en slik felles RFID-løsning synes jeg var en enklere løsning enn Vipps ville bli. Med den brikka kan man betale på relativt mange forskjellige nett i Europa.

Panduck

En annen fordel slike små / lokale har ved å være på løsninger som plugsurfing, er at de kommer på et litt mer "synlig kart". Man risikerer å få hurtigladere som ikke blir brukt så mye, da folk som ikke er lokaltkjente, ikke kjenner til de.

automat

Er Plugsurfing kjent andre steder enn blandt elbilnerder, som oss her på elbilforum?

Med stadig nye ladeaktører på banen, går vi nå inn i periode med en jungel av betalingsløsninger.Tiden da det holdt med å bare ha Fortum- og GK-avtale er nok forbi.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amatøren

#12
Hater EU og diktaturet derfra, men i hvert fall en sak er positiv: Det er roaming pålegget på mobilbruk.

Kanskje det burde vært et tilsvarende for elbillading.

Nå tenker jeg ikke på norske priser i utlandet, men bruk av norsk brikke på tvers av operatører og land samt å få lokal pris uten påslag.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Panduck

Sitat fra: automat på torsdag 18. april 2019, klokken 08:23
Med stadig nye ladeaktører på banen, går vi nå inn i periode med en jungel av betalingsløsninger.Tiden da det holdt med å bare ha Fortum- og GK-avtale er nok forbi.

Det kan være, men de små leverandørene vil bli usynlige i kampen mot CircleK og Ionity (som faktisk er store nok til at folk vil legge merke til at de finnes). I Sverige har noen små lokale leverandører gjort sine ladere tilgjengelige i Fortum sitt nett, slik at folk faktisk kan finne de.

goggo


Fra https://www.hurumkraft.no/ladeinfo/
Du starter ved å sende SMS til telefon 59444187 som for eksempel: Start K1a (velg riktig kode, det står på hurtigladeren).

Så må du vente noen sekunder før du får tilsendt en SMS med instruksjoner og lenke som åpner Vipps. Vi reserverer kr 200 på kredittkortet ditt midlertidig. Når du har ladet ferdig, avregner vi. Det betyr at du betaler for den tiden du faktisk har ladet. Har du ladet for 44 kroner, så er det det du betaler. Da blir 156 kroner (200 kroner minus 44 kroner = 156 kroner) frigitt.

For å få løs håndtaket og avsluttet ladingen, sender du SMS til telefon 59444187 som for eksempel: Stopp K1a (samme kode som ved start). Både Stopp og Stop virker.



Her skal de altså kombinere både VIPPS og SMS betaling, som begge er notorisk ustabile og som ofte byr på problemer for utlendinger og for folk som har firmatelefon.
Dette blir alt for komplisert.  Vet ikke hvor mange ganger jeg har hjulpet fortvilte brukere som har forsøkt med SMS betaling hos de andre leverandørene.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA