Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Køkultur ved SuC - Hvordan stå i kø?

Startet av RuneW, fredag 12. april 2019, klokken 11:25

« forrige - neste »

RuneW

Dette er sikkert tatt opp før, så jeg beklager på forhånd. Jeg har forsøkt å søke.

Spørsmålet er:
Hvis alle ladere er opptatt, hvordan "stiller man seg i kø" på en SuC-stasjon? Hvordan vet man hvem som er nestemann og slikt. Jeg er dessverre av person en som blir litt stresset av sånt og hadde satt pris på en innføring i dette.

På de SuC jeg har besøkt har jeg ikke sett noen opplagt måte å plassere bilen "i kø" på. En fornuftig måte ville vel ha vært å hatt ett "kø-felt" som man kjørte inn på om det ikke var noen ledige ladere så ville det blitt et fifo-system for de i kø-fila.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

DagfinnN

Det er jo ikke noe kø-felt av den grunn at det er svært sjelden kø.
Om du komme til en Suc med 12 staller og alle er opptatt, vil snitt-venting være godt under 3 min. Så ikke så himla stort problem vel?
Vi får se hva påskeutfarten bringer...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Simen1

Jeg prater mest av erfaring fra bensin/diesel nå, men vanlig praksis er å starte køa nært nok laderne/pumpene til at det er plass til flere biler bak deg og at det virker naturlig å stille seg bak deg. Men likevel langt nok unna til at du fortsatt klarer å svinge inn til hvilken som helst lader/pumpe som blir ledig først.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

cra

Har ikke vært borti mye kø heldigvis, men i Åsane er der av og til en del venting. Der er ikke noen "kø" i ordets fysiske forstand; man ser hvilke biler som alt står og venter like ved, og merker seg hvilke som kommer etter en selv. Har fungert greit de gangene jeg har trengt å forholde meg til det. Har vel vært kanskje max 4-5 biler på vent der.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: DagfinnN på fredag 12. april 2019, klokken 11:45
Om du komme til en Suc med 12 staller og alle er opptatt, vil snitt-venting være godt under 3 min. Så ikke så himla stort problem vel?

Mulig jeg formulerte meg veldig uklart, men det er ikke selve ventetiden jeg lurte på, men hvordan man på en ryddig måte finner ut seg imellom hvem som er neste til å lade hvis flere står og venter.

Selv om det svært sjelden er kø, så betyr det ikke at det aldri noen gang vil bli det  ::)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Øyvind.h

Jeg ankom Nebbenes en gang i vinter hvor alle 30 plassene var i bruk. Den plassen er så stor at det ikke er noen god måte å ha oversikt over hvem som var først. Man kan komme inn fra begge sider og området er langt. Jeg kjørte bare til den ene enden og fikk plass etter 2 min. Så andre ankom og kjørte litt rundt og fant plass på et par minutter de også. Nå er det utvidet til 44 plasser.
Reell kø har jeg opplevd en gang i Sverige på utfartsdag midt på sommeren. Det var når Falkenberg hadde 6 plasser eller noe sånt. Da ble vi tatt imot av en Tesla- ansatt som overtok nøkkel og ansvaret for bilen. Han fulgte opp kø, plugget i straks det ble ledig (ca når vi bestilte mat inne på Max) og ga oss nøkkelen tilbake når vi kom for å dra etter ferdig måltid. På Solli så man ofte kø før. Da stod bilene som ved bensinpumpekø. Dvs i en lang rekke, hvor første bil hadde mulighet til å kjøre til alle plassene. Køen forsvant vel når Rygge fikk 30 plasser eller noe sånt. Og nå utvides vel Rygge til 40+ plasser? Har mistet helt oversikten...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ellemelle

Dette er den største ulempen ved Lier Nord.
En ting at det alltid er fullt, men det er umulig å lage noe godt køsystem i tillegg. 

De fleste andre steder har plass til kø, så hvis noen ankommer et sted hvor du står og venter, vil de normalt bare stille seg bak deg.

Vaduz

Lier nord er en den eneste dårlige SuC stasjonen jeg har vært på, dessverre er den også ofte aktuell om jeg kjører tur-retur Grenland på vinteren. Ganske irriterende at en så sentral ladestasjon er kronglete og underdimensjonert med hyppig kø. Er det noen planer om å utvide som dere vet?

Wibla

Sitat fra: Vaduz på torsdag 18. april 2019, klokken 22:12
Lier nord er en den eneste dårlige SuC stasjonen jeg har vært på, dessverre er den også ofte aktuell om jeg kjører tur-retur Grenland på vinteren. Ganske irriterende at en så sentral ladestasjon er kronglete og underdimensjonert med hyppig kø. Er det noen planer om å utvide som dere vet?

Tviler. Men du kan også kjøre innom Holmestrand, det er ikke rare omveien selv om du kjører Rv32 over Siljan. Der er det 16 plasser og sjeldent kø.
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA