Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Storkunderabatt

Startet av nilsen_79, onsdag 17. april 2019, klokken 14:32

« forrige - neste »

LA3UX

Jeg skrev litt om storkundeavtaler i et innlegg 3 mai. Kan legge til litt mer informasjon, men gir ikke noen detaljer av konkurransehensyn:
Bertel O Steen gir storkunderabatt på el.biler, som bla gjelder KIA Soul Electric
Erik Arnesen Bryn gir storkunderabatt på AUDI elbiler.
Volkswagen elbiler er også omfattet av storkunderabatt, det samme gjør BILIA for Volvo men her er det foreløpig bare hybridbiler som leveres.

Alle skjønner vel at storkunderabatter handler om at importør oppnår økt salg uten tilsvarende kostnader til markedsføring og er til fordel for begge parter. Slike rabatter ytes til organisasjoner som har mange (tusen) ansatte, og potensielle kunder.

TOO

Har idag fått tilbud med 3% rabatt. Noen høyere?

Øyvind.h

Samme her. Helt greit. Delvis forståelig da det gjelder på bruttosummen, dvs ikke noe fratrekk for avgifter etc.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: LA3UX på søndag 26. mai 2019, klokken 22:02

Alle skjønner vel at storkunderabatter handler om at importør oppnår økt salg uten tilsvarende kostnader til markedsføring og er til fordel for begge parter. Slike rabatter ytes til organisasjoner som har mange (tusen) ansatte, og potensielle kunder.

Jeg har benyttet meg av dette flere ganger da firmaet som jeg jobber i har flere tusen ansatte,har selv kjøregodtgjørelse og bedriften kjøper mange biler hvert år. MEN jeg synes det hele er uetisk og liker ikke slike ordninger da det selvfølgelig er noen andre som må dekke inn rabattene. Det gir heller ikke transparent og åpenhet for fri konkurranse.  Jeg har fått rabatter på forsikringer,biler,byggevarer osv..stort sett alt pga medlemsfordeler,ansattefordeler osv..og hver gang jeg benytter meg av dem får jeg en ekkel bismak i munnen.
Tror vi alle hadde vært bedre tjent med å fjerne slike ordninger som i bunn og grunn er konkurransehemmende...

Arnt

#19
vi fikk info om 3 prosent i dag, selgeren selv fikk fire på eqc, blir jo fort 20000 på en bil til rundt 700000.

nosi1202

Akademikerne Pluss gir 3% på EQC, samme med Agrol. 9% hos BOS på fossilbil med førstnevnte, 7% med Agrol. Jeg er medlem begge steder.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

chargedup

Jeg vil tro at absolutt alle får rabatt på denne bilen. Jeg, som ikke er medlem noe sted eller har handlet MB før, fikk vinterhjul inkludert i prisen på en bil til rundt 750', ca 2,8% rabatt (tatt utgangspunkt i litt over 20' for vinterhjul, ikke den way off prisen på 30-40' som de har i prislisten).
Synes det er greit å få rabatt, men er en merkelig ordning for å få "lurt" deg til å kjøpe. Jeg er vokst opp i Norge med faste priser på alt uten mulighet til å prute, har satt opp bilen på internett (aldri sett selger/vært hos BOS noensinne og har heller ikke spurt om rabatt) med en pris jeg kan leve med, så for meg er det litt rart å da få litt over 20' i avslag. Man føler seg vel litt spesiell og verdsatt ved å få rabatt og har lettere for å si ja til tilbudet, men hadde bilen startet på under 600' uten mulighet til å få rabatt, hadde de pekt nese til startprisen på Jaguar og Audi og da tipper jeg de hadde fått enda flere nye kunder.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Trond.m

Alle som kjøper fossil MB i dag får naturligvis kastet rabatter og «gratis» vinterhjul etter seg. Tror du vil oppdage at det er litt annerledes med EQC i starten og forhandlerens handlingsrom for rabatt er begrenset. Når flere konkurrenter kommer på banen og ventetidene på levering har normalisert seg blir det nok enklere å forhandle pris / rabatt.

jin1987

Jeg som er ansatt hos Bertel o Steen fikk kun 4 prosent rabatt på selve bilen og tilleggsutstyr. Utstyr på denne bilen en vanvittig billig forholdt til en vanlig fossil bil. Glc med samme utstyr kom langt over 1 mill kroner. Når det gjelder vinterhjul fikk jeg litt mer rabatt, 22000kr for vinterhjul.

chargedup

Sitat fra: TM på mandag 17. juni 2019, klokken 10:24
Alle som kjøper fossil MB i dag får naturligvis kastet rabatter og «gratis» vinterhjul etter seg. Tror du vil oppdage at det er litt annerledes med EQC i starten og forhandlerens handlingsrom for rabatt er begrenset. Når flere konkurrenter kommer på banen og ventetidene på levering har normalisert seg blir det nok enklere å forhandle pris / rabatt.
Nå har jeg altså bestilt EQC og det er bestillingen på denne elbilen jeg snakker om her. Synes det er rart å få rabatt, men jeg klager ikke.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

chargedup

Sitat fra: jin1987 på mandag 17. juni 2019, klokken 10:28
Jeg som er ansatt hos Bertel o Steen fikk kun 4 prosent rabatt på selve bilen og tilleggsutstyr. Utstyr på denne bilen en vanvittig billig forholdt til en vanlig fossil bil. Glc med samme utstyr kom langt over 1 mill kroner. Når det gjelder vinterhjul fikk jeg litt mer rabatt, 22000kr for vinterhjul.
Ble ringt opp ofte av selger og det eneste jeg spurte om var bakkeklaring og vinterhjul. Sa det var uaktuelt å kjøpe kjipeste vinterhjul uten mva for 37' og han sa da med en gang at jeg kunne få det for 22'. Selgerne hadde tydeligvis fått instruks om å gi de til 22' til alle kunder. Trodde dette skulle være eneste rabatten på bilen, men fikk en overraskelse med rabatt etter å ha sendt inn spec til selger der bilens pris ink vinterhjul ble samme som min spec uten vinterhjul.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Øyvind.h

Jeg er ikke stor fan av rabatter på bil jeg heller, med utgangspunkt i at jeg mener det er kostnadsdrivende å ha et stort selgerapparat hvor de kjemper mot hverandre i ukevis for å lande en kontrakt. Det tar unektelig en del tid for dem og meg. Og man må prute i ukevis for å få «rett» pris. De siste bilene har jeg bare spekket og kjøpt på nett. Men greit å få litt salgsstøtte av en selger når jeg vurderte EQC, for det blir en ny bil/nytt merke å sette seg inn i.

EQC er meget konkurransedyktig priset uansett rabatt eller ei, så det bør ikke være kjøpsutløsende sett ift konkurrenter. Men det virker relativt lett å få rabatt hos Mercedes.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Min selger i BOS stiller seg uforstående til at det selges vinterhjul til 22.000. Hvilken felg kode og dekkprodusent er det da snakk om ? Eller er det uoriginale felger ?

chargedup

#28
Nokian U/pigg 19" alu. Ingen utstyrskode. BOS har ikke for vane å selge uoriginale felger eller kinadekk.
Ettersom jeg, ifølge selger måtte bestille "idag" for å beholde køplass, skrev jeg bare i bestillingsmailen at jeg skulle ha med vinterhjul til rett over 20', maste ikke noe mer om type felg og dekk. Jeg hadde altså ikke tid til å få diskutert pris på utstyr/rabatt. Det eneste jeg visste det var mulig å få rabattert, var vinterhjul og da brukte jeg kun det som "press" for å skrive under (og at jeg kan trekke meg etter prøvekjøring).

Min fohandler er BOS i nærheten av Oslo. Send en mail eller ring med koden for spesifikasjon og spør om pris inkl vinterhjul. Kan godt hende at du har fått mye mer rabatt på resten av bilen enn meg, slik at selger ikke kan gi deg rabatt på vinterhjul, det som gjør rabatter så uoversiktlig.
Det sier seg selv at kjipeste mercedes felg og vinterdekk ikke skal koste mer enn 25' uten mva. Prisen de har oppgitt på 37' uten mva (? tror det var prisen) tilsvarer jo 46' ink mva og jeg tviler sterkt på at de priser std vinterhjul til feks GLC eller GLE så høyt.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Trond.m

#29
@chargedup. Takk, det var nyttig info. Fikk ikke mye i rabatt på bilen, og ga selger beskjed om at jeg forventer å få en god pris på vinterhjul. Jeg tok ut av kontrakten vinterhjulene de hadde (over)priset til 32.000. Det viste jeg å være felg R82 (standardfelgen) som er grei nok men ser litt ut som en hjulkapsel. Å ta 32 eks mva for denne er nærmest et ran  8)  Og ikke nok med det, om man ønsker pigg må man betale 500 ekstra for piggene. Det må være toppen av smålighet. 20 tom vinterfelg er type R82 som har stått på de fleste utstillingsbilene. De koster bare 3000 mer, så jeg håper det er mulig å forhandle til seg disse for 25'. Begge vinterhjulpakkene er vist i prislisten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA