Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Storkunderabatt

Startet av nilsen_79, onsdag 17. april 2019, klokken 14:32

« forrige - neste »

nilsen_79

Noen som har hørt noe om storkunderabatt? Har 8% rabatt på Mercedes personbiler og ekstrautstyr (etter moms og avgifter). Spent på om dette også gjelder EQC, selv om det også er en personbil.

Trond.m

#1
Sitat fra: nilsen_79 på onsdag 17. april 2019, klokken 14:32
Noen som har hørt noe om storkunderabatt? Har 8% rabatt på Mercedes personbiler og ekstrautstyr (etter moms og avgifter). Spent på om dette også gjelder EQC, selv om det også er en personbil.
8 % kan du se helt bort fra. Har hørt antydning om maks 4 %, men det kan også bli 0 % i starten. 0 % = null kjøp for min del . Det var så vidt jeg vet heller ikke rabatt på B-klasse electric på slutten.

nilsen_79

Sitat fra: TM på onsdag 17. april 2019, klokken 14:46
Sitat fra: nilsen_79 på onsdag 17. april 2019, klokken 14:32
Noen som har hørt noe om storkunderabatt? Har 8% rabatt på Mercedes personbiler og ekstrautstyr (etter moms og avgifter). Spent på om dette også gjelder EQC, selv om det også er en personbil.
8 % kan du se helt bort fra. Har hørt antydning om maks 4 %, men det kan også bli 0 % i starten. 0 % = null kjøp for min del . Det var så vidt jeg vet heller ikke rabatt på B-klasse electric på slutten.
Hmm. Ja, får se hva det blir til. Husker jeg en eller annen gang fikk tilbud om 8% på Mercedes B-klasse elektrisk. Prisen skal bli konkurransedyktig før jeg betaler full pris.

Trond.m

Det ble nok gitt en del rabatter før de satte ned prisen for å få opp salget. Bilen var aldri konkurransedyktig, så vi får håpe de har lært. Das beste oder nicht..B-klasse electric skulle derfor aldri vært lansert.

Mao

Hvor mange er det som skal kjøpe mer enn èn EQC til eget bruk?
Ingen nei. Tenkte meg det. Ergo finnes det ingen "storkunder", og grunnlaget for rabatt er ikke tilstede.
Slike rabatter er forskjellsbehandling satt i system og tilhører et "fossilt" tankesett. Det enkle er ofte det beste heter det jo, og likebehandling av kunder skaper tillit.
Så om noen får rabatt og jeg av en eller annen grunn ikke får, snur jeg i døra og kjøper noe annet.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

nilsen_79

Sitat fra: Mao på onsdag 17. april 2019, klokken 22:22
Hvor mange er det som skal kjøpe mer enn èn EQC til eget bruk?
Ingen nei. Tenkte meg det. Ergo finnes det ingen "storkunder", og grunnlaget for rabatt er ikke tilstede.
Slike rabatter er forskjellsbehandling satt i system og tilhører et "fossilt" tankesett. Det enkle er ofte det beste heter det jo, og likebehandling av kunder skaper tillit.
Så om noen får rabatt og jeg av en eller annen grunn ikke får, snur jeg i døra og kjøper noe annet.
Ja, man kan kanskje kalle det noe annet. Rabattavtale kanskje. Slik som hvis man er Obosmedlem får man 15% rabatt på Maxbo. Eller er man med i den og den arbeidstakerorganisasjonen, får man billigere boliglånsrente. Er mange bedrifter man må holde seg unna hvis man skal tenke slik.

Cral

Sitat fra: Mao på onsdag 17. april 2019, klokken 22:22
Hvor mange er det som skal kjøpe mer enn èn EQC til eget bruk?
Ingen nei. Tenkte meg det. Ergo finnes det ingen "storkunder", og grunnlaget for rabatt er ikke tilstede.

Er man storkunde hos Mercedes, Bertil O Steen, eller på modellen?
Er man storkunde når man bestiller inn 6 like biler?

Eller er man storkunde når man er i et innkjøpssamarbeide med andre?
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Kristian O

Sitat fra: TM på onsdag 17. april 2019, klokken 14:46
Sitat fra: nilsen_79 på onsdag 17. april 2019, klokken 14:32
Noen som har hørt noe om storkunderabatt? Har 8% rabatt på Mercedes personbiler og ekstrautstyr (etter moms og avgifter). Spent på om dette også gjelder EQC, selv om det også er en personbil.
8 % kan du se helt bort fra. Har hørt antydning om maks 4 %, men det kan også bli 0 % i starten. 0 % = null kjøp for min del . Det var så vidt jeg vet heller ikke rabatt på B-klasse electric på slutten.
Er prisene offentlige allerede, siden du forlanger rabatt for å kjøpe?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Trond.m

#8
Nei, men det er jo ingen grunn til å tro at BOS driver med veldedighet.
Jeg valgte bevisst bort en tidlig e-tron fordi de ikke ville honorere storkundeavtaler. De snudde senere, da mange gjorde det samme som meg.
Det budskapet leverte jeg personlig til sjefen for Mercedes Personbil i Norge, og jeg fikk signaler om at de var klar over problematikken. Nettopris for alle tror jeg ikke noe på, men bruttopris med Norgestillegg er det en del som forsøker seg på.

Trond.m

#9
Sitat fra: Mao på onsdag 17. april 2019, klokken 22:22
Slike rabatter er forskjellsbehandling satt i system og tilhører et "fossilt" tankesett. Det enkle er ofte det beste heter det jo, og likebehandling av kunder skaper tillit.
Så om noen får rabatt og jeg av en eller annen grunn ikke får, snur jeg i døra og kjøper noe annet
Fint, da kan du trekke deg fra de fleste lister og gi plassen til andre.
Rabattavtaler finnes i alle bransjer, og det er jo meningsløst å knytte det til «fossilt tankesett», selv om Tesla har en annen forretningmodell.

Mao

Sitat fra: TM på torsdag 18. april 2019, klokken 13:06
Sitat fra: Mao på onsdag 17. april 2019, klokken 22:22
Slike rabatter er forskjellsbehandling satt i system og tilhører et "fossilt" tankesett. Det enkle er ofte det beste heter det jo, og likebehandling av kunder skaper tillit.
Så om noen får rabatt og jeg av en eller annen grunn ikke får, snur jeg i døra og kjøper noe annet
Fint, da kan du trekke deg fra de fleste lister og gi plassen til andre.
Rabattavtaler finnes i alle bransjer, og det er jo meningsløst å knytte det til «fossilt tankesett», selv om Tesla har en annen forretningmodell.

Det som virkelig er meningsløst, er at folk som aldri har satt sine ben på en gård i hopetall melder seg inn i Bondelaget for å få rabatt på bilkjøp. Eksemplene er mange og i mine øyne absurde.
Jeg skal alltids finne en måte å skaffe meg en slik avtale, men det er jo håpløst komplisert sammenlignet med en enkel nettopris som er lik for alle. Men mange forbrukere er jo lettlurte og ser mer på rabatten enn på sluttprisen  ;)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

LA3UX

Spørsmål 1: Finnes det storkunderabatt for bil. Svar: Ja det finnes, jeg har ihende slike avtaler med flere av importørene for store bilmerker. For øvrig har nesten alle som er medlem av et idrettslag, registrert kunde hos COOP, Rema osv. slike rabatter, så dette er rett og slett en del av salgs- og markedsføringsvirksomheten i alle bransjer.

Spørsmål 2: Gjelder det elbiler? Dette er et mer interessant spørsmål, fordi elbilsalget har til nå vært så begrenset at det ikke har vært omfattet av disse avtalene. Men nå har vel de store leverandørene innsett at vi elbilister er en voksende gruppe, og må tas hensyn til.

Mitt råd: Bruk de virkemidlene du har som kunde til å velge produkter i markedet og se hva du kan få av eventuelle rabatter. Dette gjelder også kjøp av energi på ladestasjon.

Rearden86

Min kone er medlem av legeforeningen noe som vanligvis gir 8% rabatt på Mercedes, men har ikke fått klarhet i hva som vil gjelde på denne modellen. Har tidligere fått tilbud på B-klasse Electric med 8% og også BMW I3 som de har avtale med på 8%, men har ikke valgt å slå til på noen av dem, men dette er helt ordinært. Enkelte fagforeninger lønner seg. På nye Leaf ser jeg at de nå gir rabatt på 7%.

Øyvind.h

Jeg har sendt epost til BOS og spurt om en konkret tilhørighet og rabatt ved denne for eqc. Den gir 7-10% på alle andre Mercedes. Legger ut info her straks jeg får tilbakemelding.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

gal

OBS: Selv om organisasjonen har en storkunderabatt med BOS - så betyr ikke det at den gjelder EQC

Fra; Akademikerne-Pluss sine avtale som gjelder 13 medlemsforeninger med til sammen over 200 000 medlemmer):

Mercedes-Benz Personbiler Alle bensin/diesel, unntatt helelektriske 9 %
https://akademikerne.s3.amazonaws.com/Betingelser-Akademikerne-180319.pdf


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA