Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny Model 3 eller brukt Model S

Startet av Arne1, mandag 03. juni 2019, klokken 22:46

« forrige - neste »

Springdale

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Flere av innleggene er fra nyfrelste TM3 eiere som synes best om eget valg. TM3 er annerledes å kjøre, mer sportslig enn TMS'en. Men kikker du til siden eller ser på konsollet, kan du også risikere å vingle fordi styringen er mer presis.

Har aldri opplevd vingling. Bilen går dit rattet peker. Dette var det samme på loaner model S'en jeg hadde. Luft er comfy, men klarer meg fint uten.

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Etter en tur på 150 mil er jeg dessverre svært skuffet over mine nye TM3. Kjørte med TMS'en fra Stavanger til Kristiansand med "autocruise", med model 3 kan jeg ikke engang kjøre mellom Stavanger og Sandnes. Merkelig avstand og oppbremsing ute av kontroll. I nedoverbakke holder den rett avstand, men i oppoverbakke blir avstanden fort 75 til 100 meter. Ved merkelige nedbremsninger må jeg trykke på gasspedalen for å komme fort i gang - eller må jeg vente på en sein akselerasjon. Biler bak blir sjenert av bilens kjøring. Sikkert noe som kan rettes, men pr i dag helt ubrukelig.

Min holder fint avstand. Har den alltid på max avstand på langkjøring, og kortest i køkjøring, og har null problem med det. Det er litt irriterendes at den holder for lang avstand i køkjøring og dermed inviterer alle andre som ligger i feil felt til å hive seg inn foran.

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Alle biler jeg møtte blinket irritert fordi autolys automatikken var for treg.

Mine lys har stått på auto siden jeg fikk bilen, og har ikke hatt noen problemer med det. Highbeam styrer jeg selv.

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
I mer en 50% av tilfellene må jeg selv sette i gang viskerne på TM3. En helt upålitelig funksjon på en topp teknisk bil.

Fungerer greit i Bergen, kanskje den burde visket litt oftere men det er ikke noe krise, og kan alltids trykke inn viskeknappen om jeg synes det tar for lang tid. Jeg liker å styre ting selv så har dem ikke alltid på auto.

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Displayet skifter ikke til nattmodus (selvsagt står den på auto) noe som er trafikkfarlig når en i sol kjører inn i tunneler.

Det gjør min. Kjører masse tunneler.

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Antikollisjons funksjoen virker ofte og for ofte slik at selv en "prestkrave" i veikanten utløser alarm, tar tak i ratt og bremser. Den utløses uten varsel på steder det ikke er noen farer. Dette skjer også i byer. Funksjonen er i dag svært trafikkfarlig og burde ikke vært tillatt. Har slått av alt dette for å kunne kjøre normalt.

Har min på "Early". Kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse. Jeg har utløst den en gang når et felt ble splittet i to, hvor venstre felt var stillestående mens jeg akselererte mot høyre felt før feltet var fullstendig delt.

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Når jeg endelig kommer på ferge går alarmen på bilen - opp til flere ganger på samme tur. Forsøk på å slå av alarmen går greit, men den lever sitt eget liv og slår seg på igjen "automatisk". Ja, jeg vet at ferger rister - men det burde en enkelt kunne løse ved å koble bevegelsesutløseren med GPS og kart. TMS'en husket hvor jeg hevet bilen...

Har tatt ferge flere ganger. Alarmen har ikke gått, men som oftest så sitter jeg i bilen på ferger hvor mulig ettersom jeg stoler ca. 0 på de som parkerer på venstre og høyre side, samt de som går i mellom.

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
GPS'en i TM3 er helt ubrukelig og ledet meg fullstendig feil vei mellom SC'ene. Funksjonen med software som varmer batteriet før SC ladning er sikkert fin, men da må GPS'en fungere. Jeg "trosset" GPS'ens rutevalg fra en SC jeg nettopp hadde ladet ved. I over en time fortalte GPS'en at jeg måtte snu tilbake ti SC jeg hadde vært på og fylle mer strøm, selv om neste SC i ruten jeg kjørte, bare vare 4 mil unna. Helt sikkert mange som mener at jeg ikke kan nok om GPS eller gjør feil. GPS'en i TM3 er dessuten ikke særlig informativ og ligger langt bak infoen som gis i TMS'en

Har ikke problemer med GPS men jeg bor også i en by, hvor kartene kanskje er oftere oppdatert. Ser ikke hvorfor det skal være forskjell på 3 og S/X her, det er da samme funksjonalitet.

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Min Mercedes CLS leste veiskilt i 2014, min TM3 leser ikke veiskilt og innstiller kjøring etter lagret informasjon i GPS'en. Selvkjøringsfunksjonen påvirkes av hastighets begrensinger som ofte er lagret feil. Siden TM3 ikke leser skilt er dette faktisk en ganske "farlig" funksjon. Du kan ikke se på konsollet for å få rett informasjon. Den burde vært tatt bort.

Selvkjøring kjøpte jeg ikke på min, da jeg ikke så verdien i det. Det burde kanskje du også ha valgt bort.

Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Min røde fine TM3 går på salg, vil ha tilbake en model S!

Antar du er like ærlig i annonsen som du er her?


Det er ting med min 3 som jeg misliker, spesielt kanskje kvaliteten på lakken, men har ikke opplevd noe av det du beskriver her. Vurderte også S, men jeg har strengt tatt ikke behov for hverken 3 eller S, så da sparte jeg de 3-400 i forskjell i nybilpris og gikk for 3.

Odd G.

Kjære Springdale, selvsagt går bilen dit rattet peker. Jeg prøver å si at rattet svinger bilen etter mitt syn for fort. Når jeg kjører i en vanlig gate, kan bilen på autocruise bråbremse ved møtende bil som har god plass til passere.

Avstand til bilen foran synes å være dynamisk og for fleksibel etter mitt syn. På svingete vei stoppet bare min bil i en kø. Måtte igangsettes manuelt.

Autobeam fungerer, men motgående kjøretøy blir blendet før min Tesla dimmer. Det er det fenomenet jeg beskriver.

Med kjøring i variererende vær og lysforhold, fungerer ikke autovask godt nok. Det er også drøftet i andre tråder.

Mitt display skiller ikke på lyse/mørke omgivelser. Trenger ikke å få opplyst at det skjer på andres biler, siden det er slik det skal fungere.

Jeg har prøvd forskjellige innstillinger på "autokollisjons funksjonen" og har aldri hatt den på "early". Min varsler i øst og vest og alarmen er ikke lydløs. Fint hvis det bare er feil med min bil. Jeg ville bare dele erfaringer.

Min alarm har både hjemme, på parkeringsplassen på jobben og på ferger utløst seg selv. At dette tydligvis bare gjelder min feil er OK å få konstantert. Men feil er det uansett.

Siden Springdale er fra Bergen, vet han sikkert hvor Granvin i Hardanger er. Jeg ville vite hvor lang tid GPS'en beregnet fra Granvin til Kvanndal for se om det var mulig å rekke fergen til Utne. Fikk vite at det var 67 kilometer og 1 time og 47 minutter kjøretur - beregnet over Kinsarvik med ferge og bompenger over bru. Google maps viser 10,4 kilometer og 12 minutter. Når jeg ladet i Sandane og skulle til Stavanger, ville GPS'en i Telsa'en ha meg over Geiranger og Valdresflya. Mye mye lengre tur. Selv når jeg nesten hadde nådd SC i Aurland ba GPS'en om at jeg skulle snu og kjøre med redusert fart for å nå laderen i Sandane.

Jeg bestilt selvkjøring fordi jeg hadde god erfaring med der fra min Tesla S. TM3 sin selvkjøringsfunksjon er ikke tilfredstillende. Og ja, den koster mye og burde vel virke.....At TM3 ikke leser skilt automatisk vil jeg si er besynderlig i en bil proppet med teknologi og 8 kamera. 

Ingen grunn til å være ærlig i en salgsannonse - ingen tror det finnes feil på Tesla. Bare tullete sjåfører og surpomper finner feil og mangler som ikke bør rapporteres!

Odd G.

Tesla X 75D 2018
Tesla S 75D 2018 (Solgt)
Tesla S 75D 2017 (Solgt)
Tesla Model 3 Long Range (Solgt)
Tesla S 85D 2015 (Solgt)
Nissan Leaf 2013

trykkertor

Sitat fra: Springdale på tirsdag 04. juni 2019, klokken 14:19
Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46

Alle biler jeg møtte blinket irritert fordi autolys automatikken var for treg.

Mine lys har stått på auto siden jeg fikk bilen, og har ikke hatt noen problemer med det. Highbeam styrer jeg selv.


Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:46
Displayet skifter ikke til nattmodus (selvsagt står den på auto) noe som er trafikkfarlig når en i sol kjører inn i tunneler.

Det gjør min. Kjører masse tunneler.

Har ikke problemer med GPS men jeg bor også i en by, hvor kartene kanskje er oftere oppdatert. Ser ikke hvorfor det skal være forskjell på 3 og S/X her, det er da samme funksjonalitet.

Springdale, nå har vel du som bor i byen ikke fått testet funksjonen "Auto highbeam" noe særlig.
Bilene kom jo i en periode hvor dagslyset var tilbake, og her i Bergensdistriktet er jo alle veier så opplyst at high beam ikke har vært et alternativ engang.

Du skriver også at din bil skifter fra Daytime-skjerm til Night når du kjører inn i tuneller.
Det gjør ikke min Model 3, og heller ikke noen av de Model S jeg har lånt.
Det de derimot "klarer" er å autodimme ned og opp lyset SYKT sakte, så det er en vits  å se skjermstyrken telle langsomt nedover.

Og oppdaterte kart, les fartsgrenser, har Model 3 langt i fra.
Utfordrer deg til å kjøre strekninger som Nesttun Arna og se hvor feil den tar av fartsgrenser.
Selv fartsgrenser som er blitt endret/flyttet for mange år siden er feil.
Gjør likeledes fra Laksevåg mot Sotrabroen og se hvordan bilen mangler informasjon om korrekt hastighet på seksjoner av strekningen.

Høres ut til at du har fått en Super-Special-Edition av TM3. Ta godt vare på den, for den virker å kunne en del mer enn de andre bilene som er levert.  ;)

Arne1

Da takker jeg for tipsene angående tråden min og spørsmålene mine fra de som kom med det. Gjerne kom med flere tips også hvis flere av dere har det

Djo

Sitat fra: Arne1 på tirsdag 04. juni 2019, klokken 16:58
Da takker jeg for tipsene angående tråden min og spørsmålene mine fra de som kom med det. Gjerne kom med flere tips også hvis flere av dere har det
Porsche Taycan CT4, 2022
Tesla Model Y LR, Black/Black, 2023
Audi e-tron 50 advanced sport, 2020 (solgt)
Tesla Model 3, LR AWD, Black/Black, 2019 (solgt)
Tesla Model S85, AP1, midnight Silver (solgt)

ApeX

#20
Sitat fra: Odd G. på tirsdag 04. juni 2019, klokken 13:46
Jeg forstår at for deg er Tesla en RELIGION, hvor andres erfaring er nonsens og de som uttaler seg er mindre begavet. Synes det er trist at forum for erfaringsdeling skal bli personangrep og bortforklaringer.

Jeg vet du har mange medlemmer i menigheten din som bare vil høre om det som bra med Tesla!

Nei Odd, det han prøver å få frem er at din Model S har AP1. Biler med AP1 har også regnsensor. AP1 og AP2 oppfører seg annerledes, og når det gjelder hvilke som er best så er menigheten rimelig todelt. Fordelen med AP2 er at den stadig utvikles og har en god del flere sensorer tilgjengelig som over tid vil gjøre den vesentlig bedre.

Så er det altså slik at biler med AP2 ikke har regnsensor. De benytter kameraene i front isteden. Det funker sånn halvveis.

Faktisk så er det slik at de punktene du skrev over ikke har noe med Model 3 som sådan å gjøre, men er likt for alle nyere Model S, X og 3.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Strøm Tycoon

Sitat fra: creal på mandag 03. juni 2019, klokken 23:18
Har hatt både Model 3 og Model S. Det er en *liten* forskjell i størrelse på Model 3 og Model S, mest i bagasjerom, neppe særlig merkbart i baksete. Om denne lille forskjellen mot formodning er avgjørende, så går for Model S. En brukt firehjulstrekker fra Teslas eget bruktutsalg 2015-2016, evt helt ny inventory m kampanjerente, er da gode valg.

I motsatt fall - og for de fleste - så velg en helt ny Model 3. Den er bedre på så godt som alle andre parametre. Da har du også mulighet å legge på hengerfeste, hvilket antakelig er greit å gjøre uansett for verdi ved videresalg.

Har også hatt Model S før nåværende Model 3, og opplevde forskjellen i baksetet som enorm. Eneste aberet med begge er størrelsen på døråpningen, men Model 3 mener jeg bestemt oppleves som en mye mindre bil, særlig bak.

jkirkebo

Sitat fra: ApeX på tirsdag 04. juni 2019, klokken 18:54
Så er det altså slik at biler med AP2 ikke har regnsensor. De benytter kameraene i front isteden. Det funker sånn halvveis.

Med dagens software (2019.16.3 eller noe sånt) fungerer faktisk "regnsensoren" veldig bra. Tror det var i 2019.16.1 det ble ordnet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Linka

#23
Vi er to voksne og to barn, og store og små er kjempefornøyd vår Long range AWD. Både rekkevidde, plass til oss og bagasje. Kjørte helt uøkonomisk fra Stavanger til Arendal (dvs. uten tanke på forbruk), trengte ikke å lade, og bilen kjørte helt selv fra Kristiansand til Arendal siden vi kunne ta oss råd til full selvkjøring om vi kjøpte 3en.

Vi kunne gått for en S eller en X (kampanjerente fra inventory), men valgte i stedet en fullspec'et Model 3 med full selvkjøring til ca ditt maks budsjett (500 000 var den prisen vi så for oss å bruke på bil også). Etter å ha prøvekjørt S og X etter 3, føltes faktisk interiøret i de førstnevnte noe "umoderne", som bidro til at det ble TM3. Funksjonsmessig savner vi ikke noe med bilen, men vi kommer heller ikke fra S og har ingenting å savne. Mye av det som savnes kan jo bli lagt til via en software-oppdatering.

Plassmessig med to bilstoler merket vi liten forskjell i baksetet (i hvert fall med de brede Cybex-bilstolene vi har) mellom S og 3en. I 3en har vi måtte bruke beltefestet i stedet for isofix på de gangene vi har hatt behov for å transportere tre barn, eller to barn og en voksen i baksetet. Da får man plassert stolene lenger bort fra midten. Vet ikke om det er likt i S'en? I bagasjerommet må du nesten se an behovet til familien og om dere pakker lett eller mye.

Vi har en stor vogn, men må bare plassere den inn først. Men sånn til vanlig ville vi tatt med en reisetrille uansett. Nå er vår yngste blitt så stor at vi sjeldent trenger vogn, men vi hadde nok ikke valgt bil på grunnlag av åpningen på bagasjerommet for å dekke et behov vi har i 1-1,5 år. (Pakker man med seg vognen flere ganger til dagen vil det jo kunne ha mer å si).

Vidar1979

Tror du behovet for størrelse på åpningen av bagasjerommet blir mindre etterhvert som barna blir større?

Det å kunne lempe en 16" og en 20" sykkel eventuelt 2 rattkjelker i bagasjerommet sammen med oppakningen til helgas hyttetur går ikke med Model 3 åpningen. Klart man kommer unna med en liten henger eller ting på taket.

S4e

Sitat fra: Vidar1979 på onsdag 05. juni 2019, klokken 08:44
Tror du behovet for størrelse på åpningen av bagasjerommet blir mindre etterhvert som barna blir større?

Det å kunne lempe en 16" og en 20" sykkel eventuelt 2 rattkjelker i bagasjerommet sammen med oppakningen til helgas hyttetur går ikke med Model 3 åpningen. Klart man kommer unna med en liten henger eller ting på taket.

Glemmer du ikke at TM3 har mulighet for hengerfeste? Sykkelstativ på hengerfeste er da mye bedre enn å legge sykler inn i bilen, med fare for skraper og møkk.

Men ser poenget med rattkjelker og at TMS har enormt med plass.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Vidar1979

Sykler kan løses med både takstativ og hengerfeste, klar over det men det er nå mer lettvint å bare lempe det inn i bagasjerommet som forøvrig har motorisert luke.

Skrev i en annen tråd at neste bil mest sannsynlig blir Model 3 men til fruen. Er såpass fornøyd med S'en at jeg skal ha den i sikkert 10 år til og av den grunn betyr ikke riper og møkk allverden i regnestykket.

Linka

Sitat fra: Vidar1979 på onsdag 05. juni 2019, klokken 08:44
Tror du behovet for størrelse på åpningen av bagasjerommet blir mindre etterhvert som barna blir større?

Det å kunne lempe en 16" og en 20" sykkel eventuelt 2 rattkjelker i bagasjerommet sammen med oppakningen til helgas hyttetur går ikke med Model 3 åpningen. Klart man kommer unna med en liten henger eller ting på taket.

Nå er det slik at et ikke alle familier har behov for å kjøre rundt på både sykler og rattkjelker, eller har hytter for den saks skyld, men selvfølgelig, er trådstarter en med det behovet og ikke får det dekket av tilhengerfeste eller takboks, så kan man sikkert irritere seg over luken. Men personlig tenker jeg at det faller under det å «se an plassbehovet til sin familie». Ellers blir det et oppkonstruert potensielt problem.

Arne1

Da har vi bestemt oss for Model 3 Long Range

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA