Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Blå industrikontakt 16A

Startet av xref, onsdag 17. april 2019, klokken 12:14

« forrige - neste »

xref

Har nettopp solgt min trofaste Tesla Model S i påvente av en I-Pace som kommer om kort tid. I garasjen har jeg fått lagt opp en blå 32A industrikontakt som jeg skjønner må byttes ut med en 16A variant for I-Pacen.

Kan noen bekrefte hva slags kabel og/eller adapter man får med bilen? Jeg fikk låne en industrikontakt en gang jeg prøvekjørte men husker ikke helt om dette var en separat kabel eller en egen adapter.

Kan noen kaste lys på saken? Forhandler vet ikke forskjellen på Schuko og Type 2 så der er det lite hjelp å få.

EDIT: husker nå at det de ga meg var en adapter til Schuko. Altså Schuko til blå enfas 16A.

Gitt at 16A er det jeg kan få i garasjen per i dag er det noe i veien for å lade med medfølgende schuko-kabel med adapter på?
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

daktari

Sitat fra: xref på onsdag 17. april 2019, klokken 12:14
Har nettopp solgt min trofaste Tesla Model S i påvente av en I-Pace som kommer om kort tid. I garasjen har jeg fått lagt opp en blå 32A industrikontakt som jeg skjønner må byttes ut med en 16A variant for I-Pacen.

Kan noen bekrefte hva slags kabel og/eller adapter man får med bilen? Jeg fikk låne en industrikontakt en gang jeg prøvekjørte men husker ikke helt om dette var en separat kabel eller en egen adapter.

Kan noen kaste lys på saken? Forhandler vet ikke forskjellen på Schuko og Type 2 så der er det lite hjelp å få.

EDIT: husker nå at det de ga meg var en adapter til Schuko. Altså Schuko til blå enfas 16A.

Gitt at 16A er det jeg kan få i garasjen per i dag er det noe i veien for å lade med medfølgende schuko-kabel med adapter på?
forstod ikke resonnementet ditt... Noe info først:

I-pace Kan lade på 32A enfas. Dette er er blå 32A industrikontakt, 3 huller. Vet ikke om den kan lade på 32A enfass 400V hvis det finnes, dvs rød iec?

Bilen ble solgt og markedsført med mobil ladekladd som hadde utskiftbar kontakt mellom Schuko og 32A enfas. Men mange biler ble levert med en 10A ladekladd for schuko...

Noen av oss reklamerte og fikk en Juice booster istedet med adaptere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

xref

Problemet mitt er at sikringen i skapet er på 16A så i Teslaen måtte jeg stille den til å maks trekke 16A. Dette er så vidt meg bekjent ikke mulig på I-Pace så derfor er jeg begrenset til 16A enfas. Da må jeg også bytte kontakten i garasjen :)
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

jkirkebo

Sitat fra: xref på onsdag 17. april 2019, klokken 12:47
Problemet mitt er at sikringen i skapet er på 16A så i Teslaen måtte jeg stille den til å maks trekke 16A. Dette er så vidt meg bekjent ikke mulig på I-Pace så derfor er jeg begrenset til 16A enfas. Da må jeg også bytte kontakten i garasjen :)

Alternativt kan du sette opp en ladestasjon tilkoblet kontakten. Det finnes flere modeller som kan leveres med ferdig koblet tilførselskabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

xref

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. april 2019, klokken 14:19
Sitat fra: xref på onsdag 17. april 2019, klokken 12:47
Problemet mitt er at sikringen i skapet er på 16A så i Teslaen måtte jeg stille den til å maks trekke 16A. Dette er så vidt meg bekjent ikke mulig på I-Pace så derfor er jeg begrenset til 16A enfas. Da må jeg også bytte kontakten i garasjen :)

Alternativt kan du sette opp en ladestasjon tilkoblet kontakten. Det finnes flere modeller som kan leveres med ferdig koblet tilførselskabel.

Ladestasjon med 16A kurs?
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

xyzzy

Sitat fra: xref på onsdag 17. april 2019, klokken 14:51
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. april 2019, klokken 14:19
Sitat fra: xref på onsdag 17. april 2019, klokken 12:47
Problemet mitt er at sikringen i skapet er på 16A så i Teslaen måtte jeg stille den til å maks trekke 16A. Dette er så vidt meg bekjent ikke mulig på I-Pace så derfor er jeg begrenset til 16A enfas. Da må jeg også bytte kontakten i garasjen :)

Alternativt kan du sette opp en ladestasjon tilkoblet kontakten. Det finnes flere modeller som kan leveres med ferdig koblet tilførselskabel.

Ladestasjon med 16A kurs?

Mange som har det - fikk det installert da jeg fikk Ioniq for et par år siden. Man skal ikke bruke Schuko til fast lading. I tillegg var kontakten jeg hadde installert på en bjelke i taket av garasjen så jeg måtte stå på tærne for å få satt i kontakten også, så den avgjørelsen var ganske grei.

Nå ville jeg ha skaffet meg en som kan styres litt, man kan få ut litt forbruksdata av etc også

daktari

Sitat fra: xref på onsdag 17. april 2019, klokken 12:47
Problemet mitt er at sikringen i skapet er på 16A så i Teslaen måtte jeg stille den til å maks trekke 16A. Dette er så vidt meg bekjent ikke mulig på I-Pace så derfor er jeg begrenset til 16A enfas. Da må jeg også bytte kontakten i garasjen :)
Da forstår jeg.
På fast ladested er det jo kjekt å bruke en veggboks stilt på max (Eller litt under for de forsiktige) av det sikringen er på.

Eller du kan bruke en ladekladd med justerbart strømtrekk og 32A kontakt. Jeg gjør det nå med den nye Juice Boosteren. Stilt inn til JBen til å ta 13A fra 15A sikret blå IEC (32A-typen). Det finnes andre også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

4Matic Fanatic

Sitat fra: xref på onsdag 17. april 2019, klokken 14:51
Ladestasjon med 16A kurs?
Ja, hvorfor ikke? Jeg monterte 2 slike da vi kjøpte eGolf-ene og den dekker lett forbruket på I-Pacen. Lader 2-3 netter i uka.

xref

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 17. april 2019, klokken 18:17
Sitat fra: xref på onsdag 17. april 2019, klokken 14:51
Ladestasjon med 16A kurs?
Ja, hvorfor ikke? Jeg monterte 2 slike da vi kjøpte eGolf-ene og den dekker lett forbruket på I-Pacen. Lader 2-3 netter i uka.

hvilken ladestasjon gikk du for?
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

4Matic Fanatic

Sitat fra: xref på onsdag 17. april 2019, klokken 19:22
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 17. april 2019, klokken 18:17
Sitat fra: xref på onsdag 17. april 2019, klokken 14:51
Ladestasjon med 16A kurs?
Ja, hvorfor ikke? Jeg monterte 2 slike da vi kjøpte eGolf-ene og den dekker lett forbruket på I-Pacen. Lader 2-3 netter i uka.
hvilken ladestasjon gikk du for?
Ratio ettellerannet. Tror ikke den selges lengre nå, det er kommet masse mer fancy ting på markedet siden 2014-2015..

Ingeniøren

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 18. april 2019, klokken 20:50
Sitat fra: xref på onsdag 17. april 2019, klokken 19:22
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 17. april 2019, klokken 18:17
Sitat fra: xref på onsdag 17. april 2019, klokken 14:51
Ladestasjon med 16A kurs?
Ja, hvorfor ikke? Jeg monterte 2 slike da vi kjøpte eGolf-ene og den dekker lett forbruket på I-Pacen. Lader 2-3 netter i uka.
hvilken ladestasjon gikk du for?
Ratio ettellerannet. Tror ikke den selges lengre nå, det er kommet masse mer fancy ting på markedet siden 2014-2015..

Fungerer fint den, spesielt at man greit kan skifte ladestrøm noe man ikke kan på I-pace mener jeg å ha lest. Har modellen med spiral kabel.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Jaro

Sitat fra: daktari på onsdag 17. april 2019, klokken 12:38
Sitat fra: xref på onsdag 17. april 2019, klokken 12:14
Har nettopp solgt min trofaste Tesla Model S i påvente av en I-Pace som kommer om kort tid. I garasjen har jeg fått lagt opp en blå 32A industrikontakt som jeg skjønner må byttes ut med en 16A variant for I-Pacen.

Kan noen bekrefte hva slags kabel og/eller adapter man får med bilen? Jeg fikk låne en industrikontakt en gang jeg prøvekjørte men husker ikke helt om dette var en separat kabel eller en egen adapter.

Kan noen kaste lys på saken? Forhandler vet ikke forskjellen på Schuko og Type 2 så der er det lite hjelp å få.

EDIT: husker nå at det de ga meg var en adapter til Schuko. Altså Schuko til blå enfas 16A.

Gitt at 16A er det jeg kan få i garasjen per i dag er det noe i veien for å lade med medfølgende schuko-kabel med adapter på?
forstod ikke resonnementet ditt... Noe info først:

I-pace Kan lade på 32A enfas. Dette er er blå 32A industrikontakt, 3 huller. Vet ikke om den kan lade på 32A enfass 400V hvis det finnes, dvs rød iec?

Bilen ble solgt og markedsført med mobil ladekladd som hadde utskiftbar kontakt mellom Schuko og 32A enfas. Men mange biler ble levert med en 10A ladekladd for schuko...

Noen av oss reklamerte og fikk en Juice booster istedet med adaptere.

Er det flere som har fått med Juice Booster?  Det hadde unektelig vært et stort pluss å få med på kjøpet når jeg om få dager endelig skal hente min Jag.
VW e-Golf 2014 - Solgt
Tesla S P85 2014 - Solgt
Tesla X75 2017 - Solgt
BMW i3s 2019 - Solgt
BMW i3 2017
Jaguar I-Pace
--  Sandnes, Rogaland --

JohnPGriff

Hvis du har en Tesla UMC med en blå adapter (han) du kan bruke den eksisterende 32amp kurs med en blå hun kontakt. Du vil fa en lader effekt av rundt 7kW/timer. 7kW/timer er max effekt unasett du har 230/400 Volt 3 phase TN nett  eller vanlig 230V IT nett.

Fordel med Tesla og Etron er de begge har støtte for 3 phase lading (hvis du er koblet til en TN 400Volt nettverk) fra 11kW-22kW/Time avhengig av hvilken "On Board" lader bilen har.

Problem med å endre kursen til 16amp og beholde den blå kontakt løsning, er at Tesla's UMC vil prøve å trekker 32amp og som alle vet, i motsetning till Tesla, Hyundai og KIA, det er ingen mulighet med I Pace for manuelt justering av effekten.  Hvis du kobler Tesla's UMC til en shuko adapater, hvis jeg huske riktig Tesla's lader vil trekke rundt 12amp. Ladereffekt er justert automatisk avhengig av hvilken adapter er koblet til Tesla's UMC.
Når jeg først fikk min I Pace i october i fjor Jeg hadde samme løsning og lading gikk uten problem med Tesla's UMC med 32amp kurs og blå kontakt.

Årsaken jeg sluttet å bruke min gamle Tesla UMC, var behøv for styring av start og slutt tid for lading på grunn av alle problemene med Jaguar "Timed Charging" som er fremdeles helt håpløst. Problem nr 2 hadde ingen jørdfeil type B installert (som var ikke nødvendige i 2013) men er påkrevd nå. Kjøpt en ElviBox (som hadde jørdfeil type B innbygget) men "Timed Charging" er ikke ende støttet men beskrivelse av muligheten for "Timed Charging" i specs ga inntrykk det var mulig. Idag jeg vil har kjøpt en "Wallbox Pulsar" den har alt du trenger for å styre når du vil start og stopp lading.

Juice Booster har en førdel for du kan bruker en Blå kontakt og justere ned effekten til 16amp men denne er ikke bilig og med 5 års efaring med en Tesla Model S jeg aldri ladet med en Bla kontakt noe annet sted enn hjemme. Jeg vil har beholdt den 32amp kurs kjøpt en brukt Tesla UMC og ventet til ellers Jaguar "Pull their Finger Out" og komme med "Timed Charging" app funksjonalitet som Tesla, eller kjøpe en hjemmelader med samme funksjonalitet som "Wallbox" levere idag.
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

Ingeniøren

Det finnes måter omgå problemet med timed charging i I-pace. I følge Abu dabi  dude på youtube:


https://www.youtube.com/watch?v=Cv1TUU1MZzI

Tenkte jeg skulle lage en kortversjon her men husker ikke alle detaljer, men det går på at bilen alltid vil lade til 100% og å trikse med å sette avreise langt nok frem i tid.  Det er forskjell på SW versjoner og rundt bruk av ladestasjon med egen timer og da bilen ikke alltid vil vente på at laderen skal starte/finner lader.

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

xref

I-Pace får snart støtte for å sette maks SOC forøvrig.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA