Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladding på felles strøminntak

Startet av Dyreborg, onsdag 27. mars 2019, klokken 12:33

« forrige - neste »

Dyreborg

Hei,

Jeg lurer litt på det juridiske grunnlag for å gi tillatelse til å lade via felles strøminntak i sameier.

Dagens situasjon er den, at årsmøtet har vedtatt at ladding skal foregå via egen kurs (16A) som går til bod fra seksjonens eget sikringsskap. For tre år siden ble den første ladestasjon satt opp i henhold til NEK400:2014 (?), hvor der var krav om at man skulle ha egen dedikeret kurs til lading. Da garasjen og bygg ligger noe langt fra hinanden ble daværende styreleder spurgt om det var greit at de koblet seg på det felles skap i garasjen (32A) og styreleder gav lov uten å snakke med styret.

Nå er det så blitt vedtatt at man skal sette opp fra sin egen bod og derved får denne seksjonseier en (urimelig?) fordel fram for alle andre, da de kan lade med dobbelt så stor hastighet.

Ettersom parkeringspladsen er tillegsdel til hoveddelen og andre derfor ikke kan bruke ladestasjon en, så har de i praksis fått bruksrett på over 50% av sameies strøminntak. De betaler naturligvis for strøm

I henhold til eierseksjonsloven står det i
- § 25 eneret til bruk av felles område kan gis inntil 30 år, men skal stå i vedtektene (altså at årsmøtet er beslutningsmyndighet)
- § 53 styret har ikke beslutningsmyndighet til å gi noen urimelig fordel på bekostning av andre.

Mine spørsmål blir da
- kan man tolke det slik at det å ha en ladestasjon koblet på fellesanlegg er en bruksrett som er omfattet av §25?
- har styreleder myndighet til å gi slik tillattelse? Har styret (jf §53) lov? Eller er det bare årsmøtet som kan gi en slik tillatelse?
- kan man kreve kompensasjon for bruksretten (en slags leie) i forhold til at ingen andre kan gjøre det samme og hva setter man den til? 200 kr pr A pr måned de bruker?
- hvem bør betale for at kablet hives ut av det felles sikringsskap og flyttes 5 meter og kobles på egen bods kurs?
- kan den gamle styreleder gøres erstatningsansvarlig for å gi lov til noe vedkommende ikke har lov til. Seksjonseieren har vel handlet i god tro og spurt. Forskriften har jo endret sig fra 14 til 18, men styret kunne jo ha satt i gang samme prosess den gang og ikke ventet til det var et problem som nå i stedet for at styreleder bare sa "kjør på"

Tenker at der nok er mange andre som sliter med samme problemstilling fordi tidligere styre bare har sagt ja til de første som spurte, men hvordan står man rent juridisk?

Dyreborg

Ikke mye svar her, men det er jo også juridisk komplekst. Har jeg ringt til elbilforeningen og huseiernes landsforbund, og tenkte å dele svaret med dere. Største problem er at loven er upresis angående dette og at det ikke finnes noen retskraftige dommer å henvises til.

1) Elbilforeningen har ikke noen viten om dette.
2) Huseiernes landsforbund sa følgende:

  • Hvis man tolker det dit, at det er en tillattelse er beslutningsmyndighet enten styret eller årsmøtet. Hvem som skal ta beslutningen avhenger av varigheten og om det er på bekostning av andre. Hvis det er lang varighet og på bekostning av andre er årsmøtet rette myndighet.
  • Hvis man tolker det dit, at det er tale om eksklusiv bruksret (bare den ene seksjonen som har enerett til bruk) er beslutningsmyndigheten årsmøtet og avtalen vedtektsfestet med 2/3 flertall. Avtalen gjelder i inntil 30 år og kan bare oppsiges med samtykke fra den som har fått bruksretten (vetorett)
  • Om lading kan gis med tillattelse eller om det er en eksklusiv bruksrett ligger i en gråsone og er et tolkningsspørsmål
  • Om man skal ha leiekostnader må man selv bestemme
  • Styreleder kan ikke alene ta beslutning og kan bli erstatningsansvarlig hvis det skal gjøres endringer senere pga. tillatelser denne har gitt. Seksjonseieren har handlet i god tro og kan i første omgang pålegges å bære utgiftene, men kan senere kreve disse dekket av styrelederen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA