Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen spørsmål knyttet til felles ladeanlegg i ett sameie!

Startet av Bjoris, tirsdag 16. april 2019, klokken 23:14

« forrige - neste »

Bjoris

Om 2 dager er det årsmøte i sameiet med 90 fritidsboliger, der styret fremlegger forslag om investering i felles infrastruktur for alle leiligheten. Jeg har noen spørsmål som det hadde vært interessant om noen kunne svare på, spesielt om en har inngående kunnskap om dette, men alle innspill og diskusjoner er av interesse:

1. Må et sameie tilby lading dersom det er teknisk mulig og forsvarlig, slik det er her? Det er slik styret oppfatter dette, jeg vet ikke, men jeg spurte dem hva som ville skje om det ikke ble flertall for forslaget og det kunne ikke svares på det. Det er en kostnad på 5-6000 pr leilighet (ca 20-25.000 for ladestasjon kommer i tillegg, men en må ikke montere det om en ikke trenger lading) og mange er jo ikke interessert i dette slik jeg forstår det så det er vanskelig å si om det blir flertall.

2. 6 av 90 leiligheter har allerede fått ladeløsning, kostet helt og holdent av hver enkelt leilighetseier. Det antydes nå at vi må inn på den nye lønsingen og betale på lik linje med de andre.

Sistnevnte finner jeg ganske åpenbart urimelig, jeg mener at det er resterende som må betale for fellesanlegget og om det medfører kostnader også på våre plasser for å få alle på ett system så tenker jeg at dette er en kostnad de øvrige plassene må ta.

Men dette er komplisert, det stilles spørsmål om eksisterende anlegg er godkjent. Jeg tror egentlig at det bare er 1-3 av de 6 anleggene som tilferdsstiller dagens krav, kanskje bare ett av de. Spørsmål som da igjen kommer er om forskriften har tilbakevirkende kraft og om dette uansett er ett argument for at en må være med på felles løsningen.

Vel, dette er nok ikke først gangen en slik sak har kommet på ett årsmøte så om noen har erfaringer mottas disse med takk!




Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Bjoris

Sitat fra: Orbit på tirsdag 16. april 2019, klokken 23:57
Se tidligere tråd med samme problemstilling: https://elbilforum.no/index.php?topic=43879.0

Flott, takk. Jeg søkte ikke godt nok, men denne var prikk lik vår problemstilling og som ventet, det kommer nok mange slik fremover.

Jeg mener jo absolutt at ikke våre punkt skal berøres av at fellesskapet skal ha ladesløning. Vi har fått lov å sett opp ladestasjon og den er bekostet av oss selv og det har ikke vært avtalt noe om at vi skal være med å bekoste ny løsning i fremtiden. Jeg syns det å strupe våre uttak er det riktige, som alternativ 2 tenker jeg at de øvrige leiligheten må dekke ny løsning for oss som allerede har betalt, kostnadsfritt.

Det høres kanskje arrogant ut, men jeg kan egentlig ikke se en god grunn for at vi som var tidlig ute skal betale på nytt for at andre skal få lading. De andre var jo ikke med å betalte for vår løsning i sin tid?

Dersom etablerte løsninger må saneres så er det en kostnad som må inn i bildet og fordeles på de som ikke har allerede har betalt. Det er jo dumt at det dermed blir dyrere for resterende sameiere, men det blir helt håpløst og kreve dobbelbetaling fra de som var tidlig ute...

cra

Når det gjeldert de 6000 i felleskostnad for alle så er det beste argumentet at det vil være mye verdt for potensielle kjøpere senere at det er mulighet for lading. Vi er mange som ikke engang ville vurdere en bolig uten lademulighet. Jeg stryker i alle fall slike far lista uten videre seremoni.

Når det gjelder sanering av eksisterende lademulighet for de som var "for tidlig ute" er der vel knapt noen fasit, men på generelt grunnlag tenker jeg at det trolig vil være til det bedre, slik at man får et anlegg om alle kan bruke. I praksis kan det jo være at de som har lading kan "blokkere" for at flere får dette. Og slike tilfeller viser tydelig hvor viktig det er at sameier/borettslag gjør et skikkelig arbeid og heller tar en felles kostnad i oppstarten enn at noen få får gjøre som de vil og så får svi seinere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

automat

Sitat fra: Bjoris på onsdag 17. april 2019, klokken 00:27
Sitat fra: Orbit på tirsdag 16. april 2019, klokken 23:57

Flott, takk. Jeg søkte ikke godt nok, men denne var prikk lik vår problemstilling og som ventet, det kommer nok mange slik fremover.

Jeg mener jo absolutt at ikke våre punkt skal berøres av at fellesskapet skal ha ladesløning. Vi har fått lov å sett opp ladestasjon og den er bekostet av oss selv og det har ikke vært avtalt noe om at vi skal være med å bekoste ny løsning i fremtiden. Jeg syns det å strupe våre uttak er det riktige, som alternativ 2 tenker jeg at de øvrige leiligheten må dekke ny løsning for oss som allerede har betalt, kostnadsfritt.

Det høres kanskje arrogant ut, men jeg kan egentlig ikke se en god grunn for at vi som var tidlig ute skal betale på nytt for at andre skal få lading. De andre var jo ikke med å betalte for vår løsning i sin tid?

Dersom etablerte løsninger må saneres så er det en kostnad som må inn i bildet og fordeles på de som ikke har allerede har betalt. Det er jo dumt at det dermed blir dyrere for resterende sameiere, men det blir helt håpløst og kreve dobbelbetaling fra de som var tidlig ute...
Et alternativ sameiet kan komme med er at dere pålegges å gå inn i felles løsning, men sameiet betaler ut restverdien av eksisterende ladestasjoner. Så er spørsmålet: Hva er restverdien av en X år gammel ladestasjon? Hvor mange års avskriving er det naturlig å regne med?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Bjoris

#5
Sitat fra: cra på onsdag 17. april 2019, klokken 13:01
Når det gjeldert de 6000 i felleskostnad for alle så er det beste argumentet at det vil være mye verdt for potensielle kjøpere senere at det er mulighet for lading. Vi er mange som ikke engang ville vurdere en bolig uten lademulighet. Jeg stryker i alle fall slike far lista uten videre seremoni.

Når det gjelder sanering av eksisterende lademulighet for de som var "for tidlig ute" er der vel knapt noen fasit, men på generelt grunnlag tenker jeg at det trolig vil være til det bedre, slik at man får et anlegg om alle kan bruke. I praksis kan det jo være at de som har lading kan "blokkere" for at flere får dette. Og slike tilfeller viser tydelig hvor viktig det er at sameier/borettslag gjør et skikkelig arbeid og heller tar en felles kostnad i oppstarten enn at noen få får gjøre som de vil og så får svi seinere.

Jeg er jo helt enig i at vi ikke skal blokkere for at alle får lading, problemet er jo at vi 6 her oppe ser ut til å måtte betale to ganger. Jeg mener det mest logiske må være at alle betaler totalt sett like mye, dvs at netto kostnaden ved å sanere våre anlegg tas med som del av total kostnaden som skal fordeles på alle.

Jeg ser selvsagt at dette er en tricky sak, enkleste løsning er jo å strupe våre løsninger til 3.6 kw f.eks, men ja, det er ikke fremtidsrettet så dermed står en igjen med å finne ett godt kompromiss.

Jeg syns ikke det er ett godt kompromiss og bare si til de som har vært tidlig ute, men som har fått velsignelse fra styret nå bare blir ilagt kostanden på nytt. Jeg tror ikke det kan være lov heller, det er jo noe som heter mindretallsvern i ett sameie.

Det er snakk om at kanskje min løsning (siden jeg har B-vern i min lader) kan bestå og at jeg bare må betale meg inn i ny infrastruktur, det er 5-6000 og jeg kommer ikke til å krangle på det, men 30.000 ny i investering nå etter at jeg allerede har brukt 20.000 det håper jeg og tror at andre også syns fremstår litt urimelig?

Jeg kan ikke forsvare å bruke 30.000 til så for vår del ender det isåfall med at vi må betale 5-6000 og minste ladingen, ganske håpløst situasjon syns jeg. Med Model 3 så håper jeg kan klare hos uten lading, men det blir jo knapt på vinteren antakelig, spes når det blir mye kjøring her oppe, men vi har fått superlader 15 min unna, men i feil retning så det er jo litt pes og en dum situasjon syns jeg

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA