Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor er det lurt å registrere ladebrikken?

Startet av Inga, tirsdag 16. april 2019, klokken 22:29

« forrige - neste »

thomasez

Ifølge Circle K sin FAQ kan man ikke lade på utenlandske ladere grunnet "regulatoriske forhold". Så det betyr vel at man kan være kunde og registrert der og alikevel ikke bruke E-On sine ladere i Sverige selv om man får logget inn hos E-On?

Ebilforeningens ladebrikke skal fungere i Norge, men da er det vel lite sannsyynlig den kan brukes hos E-On i Sverige.

Lading av elbil er så borkent og sprengt at man skulle trodd konseptet var funnet opp i USA.

Arha

Sitat fra: Inga på mandag 22. april 2019, klokken 09:21
Kan jeg på noen måte koble Elbilforeningens brikke på Ionity? Jeg finner ingen Ionity-app, eller andre steder å registrere en bruker.
Ionity har kommet med app nå, hvor du kan legge inn kredittkortdata og lade i vei.  Elbilforeningens brikke eller andre brikker kan slik jeg forstår det ikke knyttes til Ionity.  Men om du har eller oppretter kundeforhold hos Plugsurfing som tilbyr lading hos svært mange ladeoperatører, kan deres brikke brukes til å starte lading.  Plugsurfing tar kr 83,78 for ladingen mot kr 80 med Ionity-appen.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Philip Marlowe

80 kr for ladingen? Har Ionity fast pris uavhengig av tid eller kWh?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

xyzzy


turfsurf

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 24. april 2019, klokken 06:20
80 kr for ladingen? Har Ionity fast pris uavhengig av tid eller kWh?
Det er intro prising, skulle egentlig vare ut 2018, men de har vel ikke bestemt seg enda. I Sverige koster det rundt 4/minutt for over 20kW, 2,50 under.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

xyzzy

Sitat fra: turfsurf på onsdag 24. april 2019, klokken 06:39
Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 24. april 2019, klokken 06:20
80 kr for ladingen? Har Ionity fast pris uavhengig av tid eller kWh?
Det er intro prising, skulle egentlig vare ut 2018, men de har vel ikke bestemt seg enda. I Sverige koster det rundt 4/minutt for over 20kW, 2,50 under.

Det kostet 80 SEK da jeg brukte Ionity-appen på Ionity/Strömstad.

turfsurf

Sitat fra: xyzzy på onsdag 24. april 2019, klokken 07:53

Det kostet 80 SEK da jeg brukte Ionity-appen på Ionity/Strömstad.
Kan godt hende, jeg så på prisingen hos EON.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amatøren

#22
Med EON Sverie sin nettside kommer noen norske ladere opp som om de er tilgjengelige. Det er Circle K og Ionity.

Tar to eksempler for å vise prissetting fra EON (vedlagte bilder). Stusser på Ionity prisene.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Electrix

Sitat fra: thomasez på tirsdag 23. april 2019, klokken 23:06
Lading av elbil er så borkent og sprengt at man skulle trodd konseptet var funnet opp i USA.
Vel, USA henger litt igjen med overgangen til det metriske systemet og måler fremdeles ting i føtter, tomler, steiner osv, men når det gjelder hurtiglading så bør det taes med at det eneste hurtigladesystemet som er oppfunnet i USA er Teslas superladenettverk...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

xyzzy

#24
Sitat fra: Electrix på søndag 28. april 2019, klokken 21:55
Sitat fra: thomasez på tirsdag 23. april 2019, klokken 23:06
Lading av elbil er så borkent og sprengt at man skulle trodd konseptet var funnet opp i USA.
Vel, USA henger litt igjen med overgangen til det metriske systemet og måler fremdeles ting i føtter, tomler, steiner osv, men når det gjelder hurtiglading så bør det taes med at det eneste hurtigladesystemet som er oppfunnet i USA er Teslas superladenettverk...

Teslas superladenettverk er en del av problemet.

Misforstå meg rett, teknisk er det ikke noe galt med nettverket og det er det best fungerende ladenettverket - men det symboliserer hva problemet med lading er, fordi det er begrenset og bruker enda en standard.

Problemet er en elbil ikke bare kan kjøre inn på en hvilken som helst ladestasjon, plugge i, finne frem kredittkortet og bli ferdig. Ulike standarder og myriaden av ulike leverandører man må registreres hos og apper som må installeres er et problem for nye elbilister og for elbilister på tur.

Teknisk sett er vel alle standardene gode nok, ihvertfall var de det på et tidspunkt selv om de nå er døende (ChaDeMo).

turfsurf

Sitat fra: xyzzy på mandag 29. april 2019, klokken 07:45
Teslas superladenettverk er en del av problemet.
Enig der, men Tesla hadde ikke noe valg skulle de få gjennomført det de gjorde. På tidspunktet de startet SuC utbyggingen var ingen standarder klare som dekket Teslas behov. De inviterte og andre fabrikanter til å benytte seg av SuC nettverket, uten at de var interesserte. I tillegg så kunne lett CCS biler vært lagd kompatible med SuC i Europa.

Nå som trådløs betaling med NFC er etablert er det jo heller ingen grunn til ikke å tilby dette. Dette er jo noe alle har med seg, og krever ikke en klumpete kortleser med tastatur og tull.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

fredag

Sitat fra: Electrix på søndag 28. april 2019, klokken 21:55
Sitat fra: thomasez på tirsdag 23. april 2019, klokken 23:06
Lading av elbil er så borkent og sprengt at man skulle trodd konseptet var funnet opp i USA.
Vel, USA henger litt igjen med overgangen til det metriske systemet og måler fremdeles ting i føtter, tomler, steiner osv, men når det gjelder hurtiglading så bør det taes med at det eneste hurtigladesystemet som er oppfunnet i USA er Teslas superladenettverk...

Men feks Chargepoint sine mange destinasjonsladere i USA kan låses opp og betales med vanlig kontaktløs VISA.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA