Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionic, Golf eller Leaf? 2 Barn og mann ;)

Startet av nyogusikker, tirsdag 16. april 2019, klokken 22:24

« forrige - neste »

nyogusikker

Hei,
vurderer å bytte inn Auris til en elbil.

Her er mine forslag som er aktuelle:

Jeg liker best Ioniqen pga lavt forbruk, høy ladehastighet, og generelt gode score på mange tester.
Minus: lite batteri, men jeg vet det er meget effektivt så trur det går opp i opp.

Jeg liker golfen fordi den ser "normal" ut, men føler man betaler mye for merke.
Føler det er vanskelig å finne den nye med lang rekkevidde på finn (dårlig info)

Jeg liker leafen (2 gen) fordi den har lang fartstid og virker solid/trygg og lite feil (?)
Føler denne er "safe" uansett, men jeg vet den er tung og har høyt forbruk.

Jeg har stramt budsjett, og må ha plass til vogn, bakovervent sete (besafe m isofix) og ett forovervent sete + mann ca 175cm.

Jeg vil ha norsk garanti, og satser derfor på å kjøpe norsk bil.

Skal sies at jeg bor på østlandet, og vinterene her er veldig opp å ned, lite snø eller mye snø.

Tur/retur jobb er ca 30 km, hvor hovedtyngden er E18, og by 30-70 km zone.
Jeg har familie 40 og 140 km ca unna. (en vei)

Jeg antar at km messig så fungerer alle disse bilene til mitt hverdagsbruk, samt nærmeste familie (80 km tur/retur) men tipper at 280 km (tur/retur) innebærer 1 lading. Jeg vil max ha en lading på denne langturen.

Noen inspill?
Fordeler/ulemper?
Utstyr?
Tips/triks?

Takk! :)





GJ

Tror du kan bli fornøyd med alle 3 alternativene.
Jeg ville prøvekjørt kandidatene, og sett hvilken jeg likte best, og forsikret deg om at barnesetene ville passet.
Selv landet jeg på Ioniq,, har bakovervendt barnesete på passasjerside (isofix) og det er plenty plass i forsete.
Fordeler med Ioniq: Energieffektiv, veldig bra fart på hurtiglading, godt utstyrt med varmepumpe mm.
Jeg har kjørt ofte fra Sandnes tíl Kristiansand i vinter (220 km) kjører som med vanlig bil 10 km over fartsgrense, starter med fulladet batteri og forvarmet til 22 grader, hurtiglader etter 160 km, da er jeg nede på 15-20%. Bruker 20-25 min til 80%.
2020 - Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak
2019- Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.Brannoffer på Sola..
-Sandnes

Vollis47

Får du ladet der du er hos familie som bor 140 km unna? Det beste er jo å lade mens en er på et sted en vil være. Det reduserer behovet for ladestopp underveis.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

TJV

Du vil nok med ingen av bilene klare tur/retur uten lading på den lengste turen, selv sommer.  Visst det er mulig å lade hos familie vil du oppleve at elbil er veldig komfortabelt uten å bruke tid på hurtiglading. Visst du ikke kan lade hos familie vil du kun bruke kanskje et kvarter på hurtiglader tilsammen, uansett hvilken bil du velger. Leaf har vel det største bagasjerommet til barnevogn og litt ekstra bagasje. Den sluker de største barnevognene uten å ta av hjul. Et tips kan være å fjerne hattehyllen (permanent).  Men som nevnt tidligere, ta turen til forhandler og prøv de forskjellige bilene med barnesete og vogn.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

nyogusikker

Jeg tipper jeg kan lade hos familie, de har en kona, men enn så lenge ingen hurtiglader, kun vanlig stikk trur jeg.

De bor ved Oslo, så det er jo mange ladere + ikea i nærheten om jeg må lade på stasjon.

Jeg har egentlig prøvd både ioniq og lefen, men syns lefen hadde vonde seter, men ellers likte jeg begge to.

Føler ioniqen er større innvendig? (bla bakseter/kupe?) eller er det bare ibildning?


Vollis47

Sitat fra: nyogusikker på onsdag 17. april 2019, klokken 15:17
Jeg tipper jeg kan lade hos familie, de har en kona, men enn så lenge ingen hurtiglader, kun vanlig stikk trur jeg.

Hurtiglader har de nok ikke, for de koster vel rundt en halv million. Med et vanlig stikk kan du regne med å få godt og vel 1,5 kW, så da spørs det hvor lenge du får ladet før du skal hjem igjen. På 3-4 timer får du kanskje ladet ca 5 kWt som kanskje er nok til at du klarer 28 mil med en Ionic.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Wibla

Sleng inn forventet kjørerute i www.abetterrouteplanner.com og se hva som skjer. Den er forholdsvis presis.

Ioniq er både effektiv og lader raskt, så eventuelle stopp på hurtiglader blir korte og forholdsvis rimelige.
2018 Tesla Model S 75D

Zimon

Har selv Ioniq og strålende fornøyd, spør om du lurer på noe. La inn bilder i Hyundai/Ioniq delen av forumet  om barnevogn i bagasjerom + barnesete i baksete. Ang barnesete så har vi BeSafe også, bakoverlendt versjon og ganske stor. Da står forsetet høyre side helt frem + at BeSafe var ikke festet i isofix festene heller. Så feste stolen 100% riktig så får man rom til å skyve setet bakover igjen og enda bedre benplass. Selv med setet helt frem har man grei plass til ben foran.

Så Ioniq er større og mer funksjonell enn hva mange tror! Samt lader på opp til 70KW så drar fort ca50KW på 50KW ladere. Aktiv kjøling/varming av batteri + litt mer robust batteri teknologi så sliter ikke med Rapig gate som nye Leaf har slitt med og sliter med enda (40KW varianten i det minste, bedring med software, men teslabjørn har testet og forsinker bare rapidgate problematikken.

Her har vi tatt familietur til hytta i Kragerø skjærgården og tok Ioniq'en, holder med en lading fra Flateby og nedover til Valle hvor vi har bilplass. Ladet på Fokserød ved Sandefjord og blir å stoppe der eller annet sted tilbake igjen.

Skulle jeg valgt bil nå og stilt uten erfaring så ville det fortsatt blitt Ioniq her.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Panduck

(har i3 selv, så er ikke "knyttet" til noen av de 3 bilene). Jeg hadde ikke vært i tvil om valget sto mellom de 3, det hadde blitt Ioniq. Lader raskt, og på rett standard (det vil komme langt fler CCS ladere enn chademo), lavt forbruk, og det virker som om Ioniq kunder er langt mer fornøyd mer bilen enn det eGolf-kunder er.

Oddaa

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 17. april 2019, klokken 16:42
Hurtiglader har de nok ikke, for de koster vel rundt en halv million. Med et vanlig stikk kan du regne med å få godt og vel 1,5 kW, så da spørs det hvor lenge du får ladet før du skal hjem igjen. På 3-4 timer får du kanskje ladet ca 5 kWt som kanskje er nok til at du klarer 28 mil med en Ionic.
28 mil på 5 kWt klarer nok ikke selv Ionic, du tenkte kanskje 28 km?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Vollis47

Sitat fra: Oddaa på torsdag 18. april 2019, klokken 18:57
Sitat fra: Vollis47 på onsdag 17. april 2019, klokken 16:42
Hurtiglader har de nok ikke, for de koster vel rundt en halv million. Med et vanlig stikk kan du regne med å få godt og vel 1,5 kW, så da spørs det hvor lenge du får ladet før du skal hjem igjen. På 3-4 timer får du kanskje ladet ca 5 kWt som kanskje er nok til at du klarer 28 mil med en Ionic.
28 mil på 5 kWt klarer nok ikke selv Ionic, du tenkte kanskje 28 km?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nei, det var ikke det. Jeg mente at 5 kWt i tillegg til de opprinnelige 28 kWt kanskje kunne være nok til å klare å kjøre tur/retur (14*2 mil). Men det er muligens litt for optimistisk. 33 kWt / 28 mil = 1,17 kWt/mil
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA