Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål vedrørende ladeboks og jordfeilvern

Startet av proz, tirsdag 16. april 2019, klokken 19:45

« forrige - neste »

proz

Håper jeg er kommet på rett sted her. Jeg har nylig fått installert elbil-lader (Saltoboks EVSA552: https://www.defa.com/content/uploads/Images/EV-Charging/Base-Stations/1531505.pdf), men ifb. et nylig utført Eltilsyn fikk jeg påpekt at ladeboksen som er installert krever at man har jordfeilvern (RCCB) Type-B installert. Jeg påpekte dette til elektrikerfirmaet som gjorde installasjonen, og de kom da tilbake å bytte jordfeilvernet som var blitt installert tidligere, de påpekte videre at de ikke kunne forstå at jeg ville ha B fremfor C som var installert. Jeg mistenker at de ikke vet hva de holder på med (de er polske og det er noe språkproblemer) og at de ikke har byttet til et jordfeilvern type-B, men at de muligens har forvekslet dette med jordfeilvern karakteristisk B(?). Jordfeilvern er av typen EATON PKP62-32/2/B/003-A. Jeg har ikke peiling på dette og håper noen kan gi meg et svar på om dette er feil, dvs. ikke iht. forskiftskrav, og eventuelt henvise meg til riktig produkt (jordfeilvern (RCCB) Type-B).

Øystein16

I følge pdf-fila:

NB: Jordfeilvern er ikke integrert. RCCB Type-B må plasseres foranliggende i fordelingsskap.

Dette burde elektrikar ha visst/ordna.

Lars90

Her har de nok byttet fra C karakteristikk til B ja og ikke til type-B. Hos oss er det brukt en 32A C karakteristikk automat i kombinasjon med type-B jordfeilautomat fra ABB. Norsk El nummer som er brukt hos grossistenene som elektriker bruker er 1683066 (f.eks Ahlsell).

ok67

Trur eg ville krevd pengane tilbake frå elektrikaren, og funne meg ein annan elektrikar...
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Skeptikeren

#4
Har du fått noen papirer på denne installasjonen? Samsvarserklæring etc? Høres ut som du har en fryktelig useriøs installatør.

Laderen din krever forankoblet jordfeilmelder type B, mens du har type A. Løsningen hadde vært å kjøpe en lader med DC RCM filter, da kunne du installert den etter forankoblet jordfeilmelder type A, slik det høres ut som du har i dag. 

Hva slags type kurs er dette installert på i dag? Kan det løse seg ved å bytte til kombiautomat av type B.

Edit: Fjernet misforståelse angående type B melder.

KjellG

Her er vel en liten misforståelse: jordfeilbryter type B er imo egnet for sikring av alt slags utstyr. En skal ikke se bort fra at med tiden vil alle jordfeilautomater være av type B. Per nå er det mest at jordfeilbryter og sikring er to adskilte enheter og samlingen krever mye plass i skapet.

pudderjagar

Type B jordfeilbryter er og type A. Så bytter du til kombinert automat med jordfeilbryter type B så kan du sette kva du vil bak den sikringen. Da er heller ikkje krav til dedikert kurs til ladaren i garasjen.

Legg gjerne ut eit bilde av sikringen som dei har installert så kan eg verifisere om den er riktig elller ikkje.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Skeptikeren

#7
Ja, det ser jeg stemmer.  :D Da blir det jo litt enklere. Men, hadde du eller elektriker fremdeles valgt en lader med DC RCM filter så kunne du hatt den etter en jordfeilmelder type A.

proz

Takk for tilbakemeldinger. Her er bilder av komponentene:









Synes dette er ille selv, er det slik at dere anbefaler å kontakte en annen elektriker umiddelbart?




Lars90

Har du fått oppdatert dokumentasjon på denne jobben fra elektriker? Samsvarserklæring og oppdatert kursfortegnelse f. eks?
Og har du en skriftlig avtale eller tilbud på jobben der det er spesifisert hva som skal gjøres der det gjerne står spesifikt jordfeilbryter type-B?
Høres ut som dette firmaet har null peiling på elbilladere, men jeg ville nok tatt kontakt med sjefen i dette firmaet og gitt de en sjanse til å rette opp dette istedenfor å betale for å få enda en elektriker inn i bildet. Bare sørg for å få alt dokumentert med samsvarserklæring, kursfortegnelse og sluttkontroll.

Ingeniøren

Forstå ikke helt hvorfor man skal kalle det B-vern og ikke DC-vern. Blir jo bare blanding med B- karakteristikk, selv bland såkalte elektrikere.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

pudderjagar

Ein elektriker med litt peiling på faget roter ikkje med B vern og B-automat.

Så til skapet til PROZ:
Her har du fått ein kombiautomat med B karakteristikk og ikkje ein kombiautomat med jordfeilbryter type B. Hvis du har fått rekninga så har du også fått samsvarserklæringa. På den står da info om anlegget og kva som er gjort. 

Ikkje betal rekninga før du får samsvarserklæringa iallfall for det er denne som danner grunnlaget for reklamasjon på arbeidet.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

proz

Tok opp dette med vern type-b vs automat karakteristika b, det forstod de ikke mye av. Absolutt grunn til bekymring, men språk er en utfordring, de kan ikke norsk, og det er begrenset med engelskkunnskaper. Jeg får vel hente inn et annet firma når de er ferdig for å få vurdert det elektriske arbeidet. De har gjort en del i huset vår, og vi har fått samsvarserklæringa på alt med unntak av denne laderen som kom litt på tampen av et større rehab.-prosjekt. De kommer forhåpentligvis med et vern førstkommende tirsdag, og jeg har i den forbindelse videresendt bildet som viser tekniske data for Saltoboksen og som de da forhåpentligvis viser til leverandøren de bruker. Jeg får gi dere en oppdatering i etterkant av besøket. For øvrig, stemmer det at EATON ikke har type-B vern? Hva regnes som kvalitetsprodusenter i dette produktsegmentet? Igjen, takk for gode tilbakemeldinger.

pudderjagar

Eit av krava for å kunne jobbe som elektriker i Norge er språkkunnskaper som gjer at du kan kommunisere med kunde og saksbehandler på ein trygg måte (jamfør FEK forskriften) Da er vel ein grunn til bekymring når da gjeld resten av arbeidet også dette.

Når du har fått samsvarserklæringa så ville eg ha tatt ein prat med eltilsynet som er det lokale kraftlaget ditt. Dei kan ta ein uavhennig kontroll og gje firmaet ein avviksrapport som dei må utbedre på firmaets bekostning. Engasjerer du eit anna firma er da vanskeleg å få dekka utgiftene.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Skeptikeren

Sitat fra: proz på onsdag 17. april 2019, klokken 15:35
Tok opp dette med vern type-b vs automat karakteristika b, det forstod de ikke mye av. Absolutt grunn til bekymring, men språk er en utfordring, de kan ikke norsk, og det er begrenset med engelskkunnskaper. Jeg får vel hente inn et annet firma når de er ferdig for å få vurdert det elektriske arbeidet. De har gjort en del i huset vår, og vi har fått samsvarserklæringa på alt med unntak av denne laderen som kom litt på tampen av et større rehab.-prosjekt. De kommer forhåpentligvis med et vern førstkommende tirsdag, og jeg har i den forbindelse videresendt bildet som viser tekniske data for Saltoboksen og som de da forhåpentligvis viser til leverandøren de bruker. Jeg får gi dere en oppdatering i etterkant av besøket. For øvrig, stemmer det at EATON ikke har type-B vern? Hva regnes som kvalitetsprodusenter i dette produktsegmentet? Igjen, takk for gode tilbakemeldinger.

Finn ut hvem som er ansvarlig installatør for dette firma, han må hvert fall snakke norsk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA