Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sammenligning mellom Audi og Tesla med hensyn til bruktpriser

Startet av z4rd, mandag 08. april 2019, klokken 18:00

« forrige - neste »

z4rd

Det er veldig bra at Moderator rydder opp og er synlig.

På oppfordring har jeg justert mitt opprinnelige innlegg, som i utgangspunktet bare var en påminnelse om å holde oss til tema. Håper jeg ikke bommer helt:

Det er rett og slett åpnet opp for å diskutere og sammenligne alle økonomiske aspekter vedrørende Audi og Tesla i denne tråden. Foreslår derfor at alle som har noe relevant å bidra med som omhandler dette, gjør det.

Personlig hadde jeg satt stor pris på (no pun intended) om det ble stort sett referert til fakta, objektive tall og at ingen graver seg inn i forsvarsposisjoner for å rettferdiggjøre egne valg, men heller bidrar til å belyse ulike aspekter rundt dette med økonomi og verdifall.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Philip Marlowe

Trådens tittel er interessant, men jeg tror at hvis man skal diskutere verdifall så må det være mellom like biltyper. Kan derfor ikke se at sammenligninger med en Audi SUV er relevant annet enn at begge går på strøm. Jeg mener at man må sammenligne Tesla Modell 3 med f.eks Audi A4 sedan.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

emurof

Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 23:00Men det er liten tvil om at Model 3 sin rekkevidde skrytes oppover og e-tron sin rekkevidde hetses nedover.

Ja, amerikanske EPA er med på en konspirasjon for å skryte Model 3 LR oppover til 496 km rekkevidde, og E-Tron nedover til fattige 328 km. Best å høre på deg som vet bedre enn både EPA og andre myndigheter og profesjonelle.

samotholt

EPA-tallene er ihvertfall helt realistiske med S85D. Det er fint mulig å kjøre lengre også - så lenge det er vindstille,plussgrader og tørt. Man trenger faktisk ikke la være å bruke watt-pedalen engang  8)
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Taffelman

Model 3 LR, real life data:

Tur/retur, 32 mil hvorav 25 mil på motorvei.
3 timer pause før retur = ekstra energibruk for å varme opp til retur.
Gjennomsnittsforbruk 166 wh/km for hele turen.

Dvs. 446 km kalkulert rekkevidde en tidlig vårdag med 6-7 plussgrader, tørr kjørebane,  normal motorveihastighet og nesten full bil (3 stk + baggasje).
X75D
TM3 LR AWD

Imagine

#5
Sitat fra: emurof på mandag 08. april 2019, klokken 21:07
Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 23:00Men det er liten tvil om at Model 3 sin rekkevidde skrytes oppover og e-tron sin rekkevidde hetses nedover.

Ja, amerikanske EPA er med på en konspirasjon for å skryte Model 3 LR oppover til 496 km rekkevidde, og E-Tron nedover til fattige 328 km. Best å høre på deg som vet bedre enn både EPA og andre myndigheter og profesjonelle.

Vi har i alle fall gått sammen 3 stk debatanter og testet forskjellene i praksis. Model 3 p vs model s75d vs e-tron i motorveis-rekkeviddetest.
Les mer her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=45605.msg793267;boardseen#new

emurof


gruffalo

Det er jo en menneskelig refleks å forsvare og rettferdiggjøre egne valg. Samtidig varierer det mye hvor reflektert man er i forhold til dette. Hvis man har valgt å kjøpe Audi, er det naturlig å prøve å overbevise seg selv om at det er et riktig valg. Noen gjør det inni hodet sitt,  noen gjør det når de snakker med naboen over hekken, og noen trekker det til det ekstreme og gjør det på forum for andre bilmerker. ;) 
E-tron 55 sportback 2022

Bjoris

Kan ikke folk få lov å skryte av e-tron bilen sidan da? Den er jo skikkelig flott, hadde ikke blånektet nei:) Men vi får klare oss med 3, ser jo egentlig ikke en eneste likehet mellom 3 og e-tron heller da så å sammenligne er jo bare tull

emurof

Sitat fra: Bjoris på lørdag 13. april 2019, klokken 10:32
Kan ikke folk få lov å skryte av e-tron bilen sidan da? Den er jo skikkelig flott, hadde ikke blånektet nei:) Men vi får klare oss med 3, ser jo egentlig ikke en eneste likehet mellom 3 og e-tron heller da så å sammenligne er jo bare tull

Jeg hadde nektet å kjøre e-tron. Det er en fossilbil med batteri og elmotor nærmest tilfeldig slengt inn der. Utdatert interiør med altfor mange knapper og elendig navigasjon og skjerm. Den er også dyr og med veldig dårlig effektivitet. Mangler også skikkelig OTA og annen teknologi man tar for gitt i en Tesla.

E-tron er en annenrangs elbil fra et utdatert fossilselskap.

Imagine

#10
Sitat fra: emurof på lørdag 13. april 2019, klokken 11:38
Sitat fra: Bjoris på lørdag 13. april 2019, klokken 10:32
Kan ikke folk få lov å skryte av e-tron bilen sidan da? Den er jo skikkelig flott, hadde ikke blånektet nei:) Men vi får klare oss med 3, ser jo egentlig ikke en eneste likehet mellom 3 og e-tron heller da så å sammenligne er jo bare tull

Jeg hadde nektet å kjøre e-tron. Det er en fossilbil med batteri og elmotor nærmest tilfeldig slengt inn der. Utdatert interiør med altfor mange knapper og elendig navigasjon og skjerm. Den er også dyr og med veldig dårlig effektivitet. Mangler også skikkelig OTA og annen teknologi man tar for gitt i en Tesla.

E-tron er en annenrangs elbil fra et utdatert fossilselskap.

Det er en fri verden med ytringsfrihet - og lov å mene akkurat hva man vil.  :D
Selv liker jeg konseptet e-tron meget godt og ser på det som
Markedets kanskje aller beste elbil. Personlig liker jeg mangfold i utvalg og at ikke alle elbiler bygges etter samme malen.

emurof

Sitat fra: Imagine på lørdag 13. april 2019, klokken 11:16Er ikke dette veldig off topic - at du ikke tåler å bli møtt med saklige og godt dokumenterte fakta bør ikke forsvare at du vil angripe brukere her inne og stenge dem ute for å dysse ned sannheten og din forvrengte virkelighet på hvor langt (kort?) en Model 3 faktisk går i forhold til andre elbilmodeller. Man kan jo lure på hva du vil oppnå, annet enn å «hisse opp stemningen»?

Rekkevidden vil definitivt ha noe med verdifall på Model 3 å gjøre. Men slapp av: rekkevidden er absolutt ikke så ille i seg selv. Den er bare ille i forhold til WLTP-tallene og hva enkelte blåser rekkevidden opp til å være.

Tuller du? Model 3 knuser e-tron på rekkevidde. Model 3 LR AWD og Performance har en EPA-rekkevidde på 496 km, mens e-tron har 377 km. Det er elendig fra Audi sin side.

Her vil du kanskje innvende igjen at EPA er med på denne konspirasjonen du snakket om, men jeg tror de fleste vil møte slik argumentasjon med hoderisting.

Magnus Hansen

Imagine viser til «saklige og godt argumenterte fakta». Som altså er han selv og et par kompiser som er ute og kjører en tur. Mens han totalt ignorere amerikanske og europeiske myndighetenes testing som følger strenge prosedyrer... rart folk blir oppgitte ..

Imagine

#13
Sitat fra: emurof på lørdag 13. april 2019, klokken 11:45
Sitat fra: Imagine på lørdag 13. april 2019, klokken 11:16Er ikke dette veldig off topic - at du ikke tåler å bli møtt med saklige og godt dokumenterte fakta bør ikke forsvare at du vil angripe brukere her inne og stenge dem ute for å dysse ned sannheten og din forvrengte virkelighet på hvor langt (kort?) en Model 3 faktisk går i forhold til andre elbilmodeller. Man kan jo lure på hva du vil oppnå, annet enn å «hisse opp stemningen»?

Rekkevidden vil definitivt ha noe med verdifall på Model 3 å gjøre. Men slapp av: rekkevidden er absolutt ikke så ille i seg selv. Den er bare ille i forhold til WLTP-tallene og hva enkelte blåser rekkevidden opp til å være.

Tuller du? Model 3 knuser e-tron på rekkevidde. Model 3 LR AWD og Performance har en EPA-rekkevidde på 496 km, mens e-tron har 377 km. Det er elendig fra Audi sin side.

Her vil du kanskje innvende igjen at EPA er med på denne konspirasjonen du snakket om, men jeg tror de fleste vil møte slik argumentasjon med hoderisting.

I vår test ble forskjellen mellom Model 3 og E-teon 5,1 mil. Både Etron og Model 3 startet på 99% så det er nok reellt ut fra den kjøreturen. Så kan man selv velge om man vil mene det er viktig eller ikke - evenruelt bruke uttrykk som «knuse». Jeg lever godt med å ha funnet ut av dette slik st siskusjoner som dette faktisk er helt uten poeng.

Forskjellen mellom Model 3 og e-tron som bilkonsept er som natt og dag både prismessig, plassmessig, vektmessig, komfortmessig, konseptmessig, støydempingmessig, bruksområdemessig, kvalitetsmessig osv og derfor utover den nå sammenlignede rekkevidden er det etter min mening totalt uinteressant (og uvesentlig) å sammenligne bilmodellene.

Like greit å holde seg til topic her som er verdifall på Model 3.

Peace out.

Imagine

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 13. april 2019, klokken 11:55
Imagine viser til «saklige og godt argumenterte fakta». Som altså er han selv og et par kompiser som er ute og kjører en tur. Mens han totalt ignorere amerikanske og europeiske myndighetenes testing som følger strenge prosedyrer... rart folk blir oppgitte ..

Det hjelper ikke meg noe om EPA er 490 og ELTP 530 når jeg faktisk kommer 346km med Model 3 performance utstyrt slik jeg liker den. Og det er merkelig at andre modellers EPA er lett å nesten oppnå på samme kjøretur under samme forhold.

Jeg er mye mer for å ta hensyn til realistisk rekkevidde enn å se seg blind på EPA eller WLTP. Kan fort være juks og fanteri sånt noe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA