Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen legger seg for nærme midtstripa

Startet av Vesel, mandag 15. april 2019, klokken 20:47

« forrige - neste »

Vesel

Andre som opplever dette?

Når Autopilot er på med autostyring synes jeg den legger seg for nærme midtstripa. Det er et større problem på trange veier enn brede. Jeg må som regel overstyre den når det er biler i det andre feltet for den kjører nærmere dem enn jeg er komfortabel med. I forrige uke lånte jeg en Model S fra slutten av 2018 da bilen var inne på service for utbedringer, og den hadde ikke dette problemet.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

ohowl

Innersvingen er litt vel spennende på AP med møtende trafikk ja...
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

Vesel

Sitat fra: ohowl på mandag 15. april 2019, klokken 20:58
Innersvingen er litt vel spennende på AP med møtende trafikk ja...
Jeg opplever at den legger seg for nærme midtstripa selv på strake veien, ikke bare i svinger.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Sulle

Vi har både TM3 og TMS, jeg mener også at TMS kjører generelt bedre og er mindre nervøs. Har riktignok ikke kjørt TM3 noe særlig på landevei enda. Regner uansett med at begge skal bli plutselig mye bedre :)
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Handyman

Sitat fra: Vesel på mandag 15. april 2019, klokken 20:47
Andre som opplever dette?
Når Autopilot er på med autostyring synes jeg den legger seg for nærme midtstripa. Det er et større problem på trange veier enn brede. Jeg må som regel overstyre den når det er biler i det andre feltet for den kjører nærmere dem enn jeg er komfortabel med. I forrige uke lånte jeg en Model S fra slutten av 2018 da bilen var inne på service for utbedringer, og den hadde ikke dette problemet.
Ja jeg opplever det samme. Veldig ofte pussig plassering. Versjon 2019.8.4
Sitat fra: Sulle på mandag 15. april 2019, klokken 21:37
Vi har både TM3 og TMS, jeg mener også at TMS kjører generelt bedre og er mindre nervøs.
Har også kjørt TMS og er enig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ludde

Jevnt over synes jeg den plasserer seg bra, men det har vært noen øyeblikk der den er litt ubehagelig nær midtstripen. En annen ting jeg har opplevd er når man feks går fra 90 til 70 sone og bilen skal tilpasse farten selv. Da bremser den hardt med regen til 70, men så tror den plutselig at 70 sonen er over og akselerer kjapt opp til 90 igjen. Selv om det fortsatt er 70. Synes den også følger bilen foran veldig slavisk. Så om det er en ujevn sjåfør foran så kjører også model 3 med rykk og napp kjøring.

ok67

Synes også at den ligg for nærme oppi bilen framom, sjølv med innstilt avstand på maks.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Berglund

Jeg er enig at den legger seg for nærme midtstripa i svinger. Men jeg tror kanskje dette har litt med hvor mye vi stoler på systemet også? Vi mennesker er jo flinke til å kutte svinger, og derfor er det sikker litt uvant at vi plutselig skal ligge inntil midtstripa. 
fra Ford Focus 2012 til en Tesla M3 LR. Digg? Ja.

trykkertor

Skal ikke ligge inntil midstripa. Hverken i sving eller på rett strekke.

Elmo

Ligger også veldig nærme midtrabatter syns jeg. Selv de med skilt på endene
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: ok67 på tirsdag 16. april 2019, klokken 08:36
Synes også at den ligg for nærme oppi bilen framom, sjølv med innstilt avstand på maks.
Det er jeg ikke enig i. Jeg har min alltid på min avstand (1) og syns den holder for lang avstand, særlig i kø.
Jeg syns avstanden burde være relativ til hastighet - og i forhold til det man har valgt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

ok67

Min legg seg ca 1. sek bak bilen (i 80 - 90) og det synes eg er for nærme.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

RuneW

Sitat fra: ok67 på tirsdag 16. april 2019, klokken 12:46
Min legg seg ca 1. sek bak bilen (i 80 - 90) og det synes eg er for nærme.

Ja. Det er soleklart for nærme! Men jeg mener bestemt at min bil holder vesentlig lengere avstand på 7 enn 1 sekund. På motorvei (110) mener jeg at det ikke er under 3 sekunder. Jeg pleier å ha den på 6-7 på motorvei og det er jeg komfortabel med.

Men i saktegående køkjøring blir 6-7 alt for langt fra bilen foran. Det er ikke noe tvil om at avstanden blir regulert avhengig av fart, men kanskje i for liten grad?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ganton

Sitat fra: Berglund på tirsdag 16. april 2019, klokken 11:12
Jeg er enig at den legger seg for nærme midtstripa i svinger. Men jeg tror kanskje dette har litt med hvor mye vi stoler på systemet også? Vi mennesker er jo flinke til å kutte svinger, og derfor er det sikker litt uvant at vi plutselig skal ligge inntil midtstripa.
Særlig i høyresvinger er det unaturlig å ligge i senter av vegbanen. Kjøretøyene du møter gjør garantert ikke de (de kutter venstresving ). Svingen blir også slakkere av å kutte så mindre G-krefter. Når det gjelder å starte sving litt før den begynner, gjelder også ved hinder som midtrabatter etc, er AP altfor passiv/matematisk tilnærming.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Enlace

Bredden på veien er selvsagt en faktor, av trafikksikkerhetshensyn bør bilen ligge så langt unna midtlinjen som mulig, det gir bedre marginer og øker dine muligheter til å styre unna om motgående kjøretøy skulle kommer for nærme.

Har hatt en speil mot speilhendelse med min forrige fossile bil i høy hastighet og det er ubehagelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA