Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DNB setter opp renta på fastrentelånet mitt.

Startet av Belia, mandag 15. april 2019, klokken 11:41

« forrige - neste »

Belia

Kjøpte inventory x i august '18og hentet ut sept '18.
Litt av dealen var fastrentetilbudet på 1,49% over 10 år (slik jeg forsto det) , noe vi gikk for.
Fikk i dag brev om renteheving til 1,74%.
Er det noe med liten skrift jeg har misset her eller er har Tesla og/eller DNB gjort noe feil?

Tesla X 100D
Q3 2018

Wibla

Jeg fikk også renteendring fra 0,99% til 1,24% i dag.

Slik jeg forsto det så var det ikke fastrente, men flytende rente som følger endringene i styringsrenta.
2018 Tesla Model S 75D

Øyvind.h

Se på lånepapirene. Der står det hva slags avtale som er inngått. 0,99% er flytende og justeres på lik linje med andre produkter. Styringsrenta kan gå opp og ned uten at produkt ut til kunde endrer pris, så det er ikke likhetstegn der.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TeslaModelX

Samme her, trodde avtalen var fastrente i 3 år før man hoppet opp til "dagens" rente? Mulig jeg har misforstått :)
Det vil si, jeg går fra 0.75% - 1.00%. Ikke at det utgjør mye, men fortsatt greit å vite.

sjokomelk

Det er "fastrente" i 3 år, men det står tydelig i avtalen at den vil øke på lik linje som den vanlige lånerenta. Så hvis vanlig rente øker fra f.eks. 4,0% til 4,5%, så vil renta øke med 0,5% på ditt lån også.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

arthur

Med andre ord er det en avtale med "fastrente" og ikke med fastrente. Stadig nye begreper som innføres.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Tellus


Espen Hugaas Andersen

#7
Man har kunnet velge mellom 3 år fastrente og flytende rente, men akkurat hva de har tilbudt har variert litt. (Mulig de også har tilbudt 3 års flytende rente til lav sats, før den hopper opp til normal billånsrente, men det har jeg i så fall ikke fått med meg.)

Høres ut som trådstarter har flytende rente. Men fordelen med den lave renten er at den starter lavt og justeres kun etter styringsrenta, så den vil alltid være gunstig.

Om man startet på 1%, og styringsrenta går opp 5%, så er man da på 6%, mens vanlig boliglånsrente da kan være noe sånt som 8%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Nei den er ikke knyttet til styringsrenten. Lånet følger prisjustering på tilsvarende lån.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 17. april 2019, klokken 06:59
Nei den er ikke knyttet til styringsrenten. Lånet følger prisjustering på tilsvarende lån.
Sant. Jeg trodde det var styringsrenten som var utgangspunktet, men når jeg sjekker så er det justeringer på tilsvarende billån som gjelder.

Men *stort sett* kan man forvente at endringene følger styringsrenten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

noto

#10
Det har aldri vært snakk om fastrente. Det er derimot en rabatt som utgjør et fast antall prosentpoeng. Derav kanskje misforståelsen. DnB har satt opp renten med 0,25 prosent i fjor høst og i vår. Det gjelder alle billån og de fleste andre lån.

Det er ingen direkte sammenheng med styringsrenten. NIBOR betyr mer for bankene, men det er til syvende og sist konkurransesituasjonen som avgjør. Det er en alminnelig oppfatning at det er styringsrenten som bestemmer bankrentene. Derfor avventer gjerne bankene til styringsrenten blir oppjustert før de setter opp sine egne renter bare for å oppnå større aksept hos kundene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA