Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AP inkludert også for de som kjøpte uten for 429000kr?

Startet av Chill-mode, søndag 14. april 2019, klokken 21:44

« forrige - neste »

Lynkjapp

Nå har jeg vært på langtur og har fått gode muligheter til å teste min billig-AP. Noen betraktninger og et spørsmål:

1. Avstandsinnstilling 1 føles for lang i stampekø.
2. I stampekø funker det ellers perfekt!
3. Som alle andre så opplever jeg at bilen legger seg lengre til venstre enn ønsket, men på motorvei spiller det ingen rolle.
4. Når man tar igjen noen og skal skifte til venstre felt så hjelper det å møte med moropedalen for at bilen ikke skal være for treg med å akselerere opp i venstre fil.
5. Ingen bremsing når andre går inn med kort avstand foran en etter at man har blitt forbikjørt. Bilen skjønner at den andre vil bli borte etter hvert og prøver ikke å umiddelbart lage lang nok luke. Veldig bra.
6. Pes å alltid måtte fravriste bilen rattet når man skal skifte felt. Håper Tesla skjønner at de må legge automatisk feltskift ved blinking inn i billig-AP også for at vi skal føle at vi har fått det vi betalt for.

Til slutt et spørsmål. Noen ekstremt få ganger har bilen selv endret farten etter fartsgrensen, men de hundre andre gangene har jeg måttet trykke på fartsskiltet på skjermen for å sette ny fart. Skal ikke dette funke automatisk? Noen innstilling jeg ikke har gjort?

Handyman

Sitat fra: Lynkjapp på fredag 19. april 2019, klokken 08:37
6. Pes å alltid måtte fravriste bilen rattet når man skal skifte felt. Håper Tesla skjønner at de må legge automatisk feltskift ved blinking inn i billig-AP også for at vi skal føle at vi har fått det vi betalt for.
Hmmmm.... noen forskjeller bør det jo være når man betaler 41 000,- mer. ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)


Handyman

Sitat fra: Magyar på fredag 19. april 2019, klokken 21:17
Det her er hva du får :)
Det er jeg helt klar over, det er jo gammelt nytt.
Min kommentar var et forsøk på å si at man kan ikke forvente å få funksjonene til EAP/FSD når man kun har AP.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tmn

#34
Sitat fra: Lynkjapp på fredag 19. april 2019, klokken 08:37
6. Pes å alltid måtte fravriste bilen rattet når man skal skifte felt. Håper Tesla skjønner at de må legge automatisk feltskift ved blinking inn i billig-AP også for at vi skal føle at vi har fått det vi betalt for.

Dette gjelder ikke bare «billig-AP». Jeg har EAP, eller FSD. Eller hva nå enn jeg har fått for å betale mange penger. Samme oppførsel der. Må ta i rattet etter blinking. Er en fyr fra statene som er i Europa på tur nå i en Model 3. Han påpekte at det må være noe som gjelder EU-modellene da han selv erfarte dette. Kanskje dette var et krav for å få godkjent AP i Model 3, og muligens grunnen til at autopiloten var 1-2 uker forsinket fra første levering av bil.

UPDATE: fra 6:52 ca.


https://youtu.be/PyROPt24Oso
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Handyman

Sitat fra: tmn på fredag 19. april 2019, klokken 23:22
Sitat fra: Lynkjapp på fredag 19. april 2019, klokken 08:37
6. Pes å alltid måtte fravriste bilen rattet når man skal skifte felt. Håper Tesla skjønner at de må legge automatisk feltskift ved blinking inn i billig-AP også for at vi skal føle at vi har fått det vi betalt for.

Dette gjelder ikke bare «billig-AP». Jeg har EAP, eller FSD. Eller hva nå enn jeg har fått for å betale mange penger. Samme oppførsel der. Må ta i rattet etter blinking. Er en fyr fra statene som er i Europa på tur nå i en Model 3. Han påpekte at det må være noe som gjelder EU-modellene da han selv erfarte dette. Kanskje dette var et krav for å få godkjent AP i Model 3, og muligens grunnen til at autopiloten var 1-2 uker forsinket fra første levering av bil.

UPDATE: fra 6:52 ca.


https://youtu.be/PyROPt24Oso
Det er flere forskjeller mellom EU og USA,-buler, det du nevner er bare noen av dem.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

olavxxx

Sitat fra: tmn på fredag 19. april 2019, klokken 23:22
Sitat fra: Lynkjapp på fredag 19. april 2019, klokken 08:37
6. Pes å alltid måtte fravriste bilen rattet når man skal skifte felt. Håper Tesla skjønner at de må legge automatisk feltskift ved blinking inn i billig-AP også for at vi skal føle at vi har fått det vi betalt for.

Dette gjelder ikke bare «billig-AP». Jeg har EAP, eller FSD. Eller hva nå enn jeg har fått for å betale mange penger. Samme oppførsel der. Må ta i rattet etter blinking. Er en fyr fra statene som er i Europa på tur nå i en Model 3. Han påpekte at det må være noe som gjelder EU-modellene da han selv erfarte dette. Kanskje dette var et krav for å få godkjent AP i Model 3, og muligens grunnen til at autopiloten var 1-2 uker forsinket fra første levering av bil.

UPDATE: fra 6:52 ca.


https://youtu.be/PyROPt24Oso
Jeg må bare blinke, i alle fall når jeg bruker navigate on autopilot I mad Max modus

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

turfsurf

Sitat fra: Lynkjapp på fredag 19. april 2019, klokken 08:37
6. Pes å alltid måtte fravriste bilen rattet når man skal skifte felt. Håper Tesla skjønner at de må legge automatisk feltskift ved blinking inn i billig-AP også for at vi skal føle at vi har fått det vi betalt for.
Det er jo en av de tingene som forsvant når de reduserte prisen. Tesla ap er nå på linje med alle de andre, dvs ACC + lanekeep. Det de burde gjort derimot er å tillate manuelt feltskifte ved blinking uten å koble ut AP. Det burde vært en opsjon på alle, i tett trafikk er auto lane change alt for treg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

olavxxx

Sitat fra: RuneW på søndag 21. april 2019, klokken 06:58
Har du video av dette?
Meg du spør? Nei.. Jeg har ikke kameraholder i bilen heller.
Når jeg kjører NOA, så sier den noe ala: confirm with blinker that you want to change lane.
Husker ikke helt ordlyden, så blinker jeg da så bytter den felt.

Jeg er med i et slikt early access program da, vet ikke om det kan være årsaken til at noen sier de ikke har dette, men jeg har sett/brukt det på skjermen selv.

Til dagen bruker jeg ikke NOA, men jeg synes den virker veldig bra på motorvei med flere felt, avkjøring/påkjøringsramper osv.

Lynkjapp

Sitat fra: turfsurf på søndag 21. april 2019, klokken 08:26
Det er jo en av de tingene som forsvant når de reduserte prisen. Tesla ap er nå på linje med alle de andre, dvs ACC + lanekeep. Det de burde gjort derimot er å tillate manuelt feltskifte ved blinking uten å koble ut AP. Det burde vært en opsjon på alle, i tett trafikk er auto lane change alt for treg.

Ja, jeg synes det er litt kjipt at de har vingeklippet AP så hardt at den blir temmelig ubrukelig på trafikkert motorvei. Det er tross alt slik at mange av oss sparte Tesla for en god del plunder ved at vi gikk med på å takke ja til "gratis" AP isteden for å avbestille/returnere/re-bestille og dermed spare 25100,-. Da er det dårlig gjort å endre det vi trodde vi skulle få til noe litt dårligere.

Nå har jeg kjørt ca 130 mil med AP i påsken og at den bremser på en teit og farlig måte og at den er treg med å få opp farten ved fri bane osv kan jeg leve med, fordi jeg tror at det blir bedre etter hvert. Men jeg synes det at man må koble ut autosteer for å kunne gjøre en enkel forbikjøring på motorvei er med på å gjøre verdien til AP vesentlig lavere.

Noen her mener at blinklysaktivert feltskifte ikke er noe man kan forvente når man ikke har FSD. Det mener jeg er feil å si. Hvis man har FSD så bestemmer bilen selv når den skal skifte felt. Det blir noe annet enn at føreren må bruke blinklyset for å bestemme at et feltskifte skal utføres og dette siste er noe som burde være inkludert i vanlig AP. Alternativt kunne det være slik at ved blinking blir autosteer satt på pause til man slutter å blinke. Da kan man slå på venstreblink, utføre feltskiftet selv og når man så slår av blinklyset så går autosteer på igjen.

Lynkjapp

Sitat fra: Lynkjapp på fredag 19. april 2019, klokken 08:37Til slutt et spørsmål. Noen ekstremt få ganger har bilen selv endret farten etter fartsgrensen, men de hundre andre gangene har jeg måttet trykke på fartsskiltet på skjermen for å sette ny fart. Skal ikke dette funke automatisk? Noen innstilling jeg ikke har gjort?

Hvis noen andre har det samme spørsmålet så har jeg nå funnet ut av det. Automatisk fartsendring skjer kun i tilfeller hvor bilen synes at det egentlig ikke er helt trygt å bruke autosteer. Så på motorvei vil den ikke endre farten. Derimot gjør den det innimellom på tofeltsvei.

GOS

@Lynkjapp

Det må jo være en viss forskjell ellers så blir det helt feil for de som har betalt for det som nå et FSD.

Om en skulle kun ha NOA og eventuelt Summon i forskjell så synes jeg ikke det høres riktig ut. Synes de som nå har AP får mye for pengene i forhold til de andre.

Vær glad for at du fikk det gratis, det gjorde tross alt ikke de som fikk utlevert før 01.03.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

turfsurf

Sitat fra: Lynkjapp på søndag 21. april 2019, klokken 21:52

Hvis noen andre har det samme spørsmålet så har jeg nå funnet ut av det. Automatisk fartsendring skjer kun i tilfeller hvor bilen synes at det egentlig ikke er helt trygt å bruke autosteer. Så på motorvei vil den ikke endre farten. Derimot gjør den det innimellom på tofeltsvei.
Den reduserer alltid ned til fartsgrense + offset utenom motorvei. Den øker og, men kun til farten som CC var satt til i utgangspunktet. Dvs kjører du i 70 sonen og setter CC til 70 vil den bytte ned til 60, men kommer du til 80 sone vil den kun bytte opp til 70 igjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på søndag 21. april 2019, klokken 22:14
Sitat fra: Lynkjapp på søndag 21. april 2019, klokken 21:52

Hvis noen andre har det samme spørsmålet så har jeg nå funnet ut av det. Automatisk fartsendring skjer kun i tilfeller hvor bilen synes at det egentlig ikke er helt trygt å bruke autosteer. Så på motorvei vil den ikke endre farten. Derimot gjør den det innimellom på tofeltsvei.
Den reduserer alltid ned til fartsgrense + offset utenom motorvei. Den øker og, men kun til farten som CC var satt til i utgangspunktet. Dvs kjører du i 70 sonen og setter CC til 70 vil den bytte ned til 60, men kommer du til 80 sone vil den kun bytte opp til 70 igjen.
Slik oppfører ikke min TM3 versjon 2019.8.4 seg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA