Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AP inkludert også for de som kjøpte uten for 429000kr?

Startet av Chill-mode, søndag 14. april 2019, klokken 21:44

« forrige - neste »

pekle

#15
Alle har vel fått det de *opprinnelig* bestilte. Er å lage problemer for seg selv å bli frustrert over at det tar tid å få kompensasjon for prisnedsettelse. I tillegg bekymre seg for at noen andre kanskje kan få noe blir litt mye. Pust ut, det er påsketid og sol :)

turfsurf

#16
Sammenlign dette med BMW som lanserte i3 120Ah til en latterlig pris for så å:
- lansere Charged Professional med masse utstyr i pakken med en viss rabatt kort tid etterpå
- bytte navn til Fully Charged for samme pakken og sette ned prisen med 30k enda litt senere
- så selge biler på i3 dager med ytterligere 20-30k rabatt

Dette uten å kompensere de som hadde biler i bestilling, og uten mulighet for kansellering. Dvs mange opplevde å måtte kjøpe ut biler til 30k mere enn om de hadde bestilt en ny.

Tesla er de eneste som faktisk er greie mot kunder her, i tillegg til den fantastiske angrefristen.

I det man signerer en kontrakt så har man akseptert en pris, og får være fornøyd med den. Syting og klaging i etterkant er smålig. Feil og mangler på bilen er dog en annen diskusjon.

X100 gikk ned i pris og fikk oppgradert lader mens vi hadde den i bestilling. Vi fikk prisnedgangen men ikke oppgradert lader inkludert, selv om det kun er software. Skulle jeg gjerne hatt det? Ja, men er det noe å klage på? Absolutt ikke...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

thorerik


Toalmar

Sitat fra: thorerik på mandag 15. april 2019, klokken 18:44
Og hva svarte de denne gang?
[/quoteTack för ditt mejl.

Autopiloten kommer att aktiveras automatiskt. Det kan ta upp till fyra veckor från levereringstillfället.

Tackar för gott tålamod och hoppas du är förnöjd med din nya bil,

Allt gott.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

18650

Sitat fra: turfsurf på mandag 15. april 2019, klokken 09:02
Tesla er de eneste som faktisk er greie mot kunder her, i tillegg til den fantastiske angrefristen.

I det norske markedet overgås Teslas «7 dagers åpent kjøp» av det norske lovverket gjennom angrefristloven. Så helt superfantastisk ville jeg kalle å ta i..

Problemstillingen Tesla ikke klarer å ta inn over seg, er at når de gir kundene en åpning for fri retur, er det en dårlig ide å nærmest ha daytradingskurs på bilprisen. De prøver - delvis vellykket - å tåkelegge det hele ved å mikse hva som er inkludert og ikke slik at det blir vanskelig å sammenligne epler og epler.

Hvis kunden må ta ut bilen dyrere enn hva den selges for på overleveringsdagen, burde selvsagt dette vært kompensert av Tesla. Umiddelbart. På stedet. Hvorfor? Fordi kunden kan kjøre bilen «rundt bygget» og benytte seg av fri retur, logge seg inn på Tesla og bestille ny. Resultatet ved slutten av dagen er den samme. Hvem er tjent med den ekstra logistikken og dårlige publisiteten?

Det samme burde de gjort for kunder som allerede har tatt ut bil, men som er innenfor 14-dagersfristen. Det hadde vært en fair tilpassing til det norske markedet som hadde vært 100% enkelt å forholde seg til. Slik det er nå mener jeg Tesla avslører hvor spesielt dårlig lederskap de har på nasjonalt nivå. Antagelig har de liten eller ingen myndighet på nasjonalt nivå overhode.

Det siste ville ikke vært overraskende, da Tesla først og fremst er et teknologiselskap. Men det er forbløffende å se hvordan man behandler bilsalg på lik linje med smarttelefoner. Jeg er derimot overbevist om at det ikke lar seg skalere, spesielt nå som de vokser seg ut av det minste nisjemarkedet. La oss håpe Tesla ikke oppdager det for sent.

Lynkjapp

Sitat fra: Toalmar på mandag 15. april 2019, klokken 20:27
"Autopiloten kommer att aktiveras automatiskt. Det kan ta upp till fyra veckor från levereringstillfället."

Så bra, da kan jeg glede meg til AP i løpet av morgendagen. :D Det hadde vært gøy, men jeg tror ikke at jeg satser penger på at det skjer.

turfsurf

Sitat fra: 18650 på mandag 15. april 2019, klokken 20:35
Sitat fra: turfsurf på mandag 15. april 2019, klokken 09:02
I det norske markedet overgås Teslas «7 dagers åpent kjøp» av det norske lovverket gjennom angrefristloven. Så helt superfantastisk ville jeg kalle å ta i..
Det er diskuterbart om 14 dagers angrefrist faktisk gjelder for bil som man faktisk konfigurerer selv. Det var aldri praktisert hos Tesla før Model 3 kom. Så vidt jeg vet har det ikke vært prøvd for retten. Hva med alle "forhandlerne" som selger bruktimport fra Tyskland på Finn.no, da gjelder vel angrefrist hos de og?

Alt dette ender ikke på det faktum at Tesla er de eneste som alltid har latt prisendringer komme kunden tilgode. De svelger økninger og rabatterer senkning av pris.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Toalmar

Sitat fra: Lynkjapp på mandag 15. april 2019, klokken 20:51
Sitat fra: Toalmar på mandag 15. april 2019, klokken 20:27
"Autopiloten kommer att aktiveras automatiskt. Det kan ta upp till fyra veckor från levereringstillfället."

Så bra, da kan jeg glede meg til AP i løpet av morgendagen. :D Det hadde vært gøy, men jeg tror ikke at jeg satser penger på at det skjer.
Nå fikk du AP i dag som oss andre?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Chill-mode

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 16. april 2019, klokken 23:31
Sitat fra: Lynkjapp på mandag 15. april 2019, klokken 20:51
Sitat fra: Toalmar på mandag 15. april 2019, klokken 20:27
"Autopiloten kommer att aktiveras automatiskt. Det kan ta upp till fyra veckor från levereringstillfället."

Så bra, da kan jeg glede meg til AP i løpet av morgendagen. :D Det hadde vært gøy, men jeg tror ikke at jeg satser penger på at det skjer.
Nå fikk du AP i dag som oss andre?
Lurer på det samme:)!?

(Håper ikke dette regnes som spam, men heller mitt ønske om å gi han/henne et større incentiv/ønske om å svare.)

Lynkjapp

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 16. april 2019, klokken 23:31Nå fikk du AP i dag som oss andre?

Jepp! På dagen fire uker etter at vi hentet bilen. :) At det ble fire uker er selvfølgelig fullstendig tilfeldig, siden nesten alle andre også fikk det samme dag.

Og helt tilfeldig fikk vi oppdatering i samme slengen. Litt pussig at vi bare gikk fra 8.3 til 8.5 når andre har fått både 8.6 og 8.12, men jeg tar det jeg får. Kan for øvrig bekrefte det andre har skrevet, at med bilen på wifi får man tilgang til oppdateringen raskere. Vi har bilen i fellesgarasje langt utenfor rekkevidde for nettet. Da bilen ble kjørt frem til huset i går og kom på wifi så kom tilbudet om oppdatering med én gang. Denne kunne jeg så laste ned over 4G da bilen var tilbake i garasjen.

thorerik

Har ikke fått ap selv, men hadde utlevering 25.03 så er 4 uker på mandag. Kanskje den dukker opp da?
Noen flere som har fått AP som bestilte uten etter prisjusteringen?

olavxxx

Sitat fra: thorerik på torsdag 18. april 2019, klokken 18:35
Har ikke fått ap selv, men hadde utlevering 25.03 så er 4 uker på mandag. Kanskje den dukker opp da?
Noen flere som har fått AP som bestilte uten etter prisjusteringen?
Har du bil på Wi-Fi?

thorerik

Den står ikke på Wifi når den er parkert, men har koblet den til Wifi gjennom mobilen når jeg kjører.

Eller vil denne OTA kun komme hvis den er koblet til Wifi mens den er parkert?

Handyman

Sitat fra: thorerik på torsdag 18. april 2019, klokken 19:30
Den står ikke på Wifi når den er parkert, men har koblet den til Wifi gjennom mobilen når jeg kjører.

Eller vil denne OTA kun komme hvis den er koblet til Wifi mens den er parkert?
Tilfeldigheter (eller annet ukjent)...jeg fikk 2 oppdateringer veldig tidlig via wifi, men er ennå på 8.4 selv om bilen er tilkoblet wifi mesteparten av døgnet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA