Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Installere ladestasjon

Startet av Sør, søndag 14. april 2019, klokken 21:39

« forrige - neste »

Sør

Hei. Først og fremst må jeg si at jeg har svært lite peiling på strøm og el, så unnskyld for evt dumme spørsmål.

Vi har i dag en BMW i3, og kommer helt sikker til å bytte ut dieselbilen i løpet av 2-3 år med en el-bil. Ønsker derfor å legge opp en ladeboks til dagens i3, samt dimensjonere for en utvidelse til bil nr 2 i fremtiden.

Med min begrensede kunnskap, virker tilbudet fra CirkleK veldig greit. Tenker da på Easee ladeboks ferdig installert for kr 13.990,-. Sikringsskap ligger gunstig til i forhold til garasjen som er integrert i huset, så virker som jeg er innenfor hva som er inkludert installasjon.

Mine spørsmål da:
- Er dette en god løsning for meg?
- Er det billigere å kjøpe boksen separat og finne en lokal elektriker for installasjon?
- Kan jeg kutte abb til CirkleK og koble meg opp mot feks Tibber med denne boksen?

Må innrømme at det frister med en ferdigløsning fra CirkleK, men er ikke interessert dersom boksen ikke kan brukes mot andre evt ende opp med en dum boks.

Legger ved info fra sikringsskap. Setter stor pris på om noen har innspill her.

Tilbud fra CirkleK: https://www.circlekcharge.com/house
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

elektrolux

Dette er et godt tilbud. Eneste du skal se på er abonnement kostnaden.

I3 lader enten 2 eller 3 fase, eller 32A enfase avhengig av versjon og ditt strømnett, mens easee dekker alt dette.

Via elbilforeningen får du samme ladestasjon for 5990.-

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

#2
Det jeg synes er viktig ved valg av evse til bolig, er å finne en som stadig kan lese av belastningen fra strømmåleren i huset, og at den ikke tilbyr bilen mer strøm enn det som er tilgjengelig.  Jeg kjenner ikke til om det finnes utstyr som støtter TT-nett.

Med et TT-nett regner jeg med at det er ganske ukurant å lade med 3-fase, da man i tilfellet trenger en transformator til 400V.

Det ser ut til å være en  hovedsikring på 3*56A +J.

Når du bruker strøm på en av kursene, så belaster du 2 av 3 ledninger til hovedinntaket, og når du bruker strøm på flere kurser, er det ikke så lett å forutse hvordan belastningen fordeler seg på fasene, og jeg klarer ikke å forutse hvor høy effekt du vil kunne få ut av et sånnt annlegg. Hovedsikringen er på 3 faser, og du har 230V mellom hver av 2 faser. For hver av "enfasekursene" som du har så taes det egentlig ut strøm mellom 2 faser fra hovedsikringen

Dersom du lader 2 biler med 32A hver, så vil du overskride hovedsikringen på 56A, dersom begge bilene er på samme faser.
Dersom du kopler disse 2 bilene på ulike faser, så vil de kjøre 32A på hver sin ledning, og det er en ledning i felles hvor begge vil kjøre 32A, men det vil være faseforskjell så du kan komme under 56A sammenlagt, så det kan gå bra i teorien, men da har du ikke noe særlig effekt til resten av huset.

Det er mulig du kan lade 1 bil på 32A om natta, men det kan bli knappt med strømmen ved middagstid, dersom du kjører både steikeovn,  platetopp, vv-bereder og varmepumpe mm. 16-A kurser til lading, kan gjøre det litt enklere.

elektrolux

Et TT nett blir rent lademessig å regne som et IT nett. Ønskes dynamisk styrt lading fra et 3 fase TT nett ville vår løsning vært å sette 2 måletrafoer til Zappi på de to faselederene som går til ladestasjonen. Deretter sette opp ene måletrafo som Grid, og den andre som monitor for full kontroll over strømmen på disse 2 fasene.   
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nofuelno

Å installere en Easee for 13.990,- , er det ikke bare CirkleK som kan.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

PalEngh

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 16. april 2019, klokken 00:31
Å installere en Easee for 13.990,- , er det ikke bare CirkleK som kan.
En nabo fikk installert sin Easee for 3.000,- pluss ladestasjon via Elbilforeningen. Totalt 9.000,- 
Installasjonsprosessen avhenger av tilgjengelighet og avstand fra sikringsskap.
Selv ligger jeg an til å trekke frem ny 400V tilførsel til garasjen, trolig 4x6 kvadrat. Da sikrer jeg å kunne utnytte fremtidige muligheter så godt som råd er når behovet endrer seg med tiden.


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy

Sør

Takker for gode innspill. Ser ut som jeg kjøper boks selv, for så å høre pris med elektriker for installasjon. Burde jeg da høre timepris for jobben, eller må de komme på befaring og så gi tilbud?
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

elektrolux

Det koster å rykke ut og gi et tilbud. Slike tilbud må også kompensere for eventuelle vansker som oppstår.

Som regel blir det derfor rimeligst om du får et firma du kan stole på til å bare komme og gjøre jobben på timebasis. Ofte er en ladestasjon montert på under 3t.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tolapet

Jeg er hundre prosent sikker på at den elektrikeren du velger vil ta "sin" pris uansett
hvilke "priser" du får her.
Det enkleste er å kontakte aktuelle elektrikere direkte, da får du vite helt eksakt pris og
betingelser.

Sør

Da regner jeg med at jeg forhører meg med de som har satt opp hele anlegget i boligen. De er litt trege til å respondere til tider, men jobbene de har gjort virker ryddige ut i fra hva jeg kan se.
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA