Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål om Hyundai Ioniq

Startet av Empifield, mandag 12. november 2018, klokken 16:33

« forrige - neste »

Empifield


Vis profil  Personlig melding (innlogget)

Spørsmål om Hyundai Ioniq
« på: i dag kl. 16:08 »
SitatRediger
Har plutselig havnet i en situasjon der jeg har bruk for ny bil, og grunnet bomavgifter mm, så blir det nok el-bil.

Har foreløpig havnet på Hyundai Ioniq. Men har skjønt det er forskjellige utstyrspakker, der teknikk skal være den beste. Hva er i den som ikke er i andre? Hva bør man ha med for at bilen skal holde seg noenlunde i pris?

Har også skjønt det er en del biler som er importert fra bl.a. Tyskland. Er det noe som tilsier man skal styre unna disse?

Noen som kan hjelpe med disse - sikkert - relativt enkle spørsmålene?

Zimon

Hyundai Norge har på Ioniq 4 versjoner av bilen.
1. Standard uten ekstra utstyr.
2. Teknikkpakke.
3. Skinnseter (krever teknikkpakke)
4. Soltak (krever teknikkpakke og Skinnseter).

Ergo om det er norsk solgt bil med Soltak så har alt på seg. :)

Gå for en med minimum teknikkpakke. Skinnseter gir 2 ting "bare", det ene er selvsagt skinntrekk på setene, men også ventilasjon i settene og ikke bare varme. Nyere 2019 solgte biler i Norge har også varme i bakseter, men usikker om ventilasjon er kun foran, eller om også bak. Ventilasjon er deilig på varme sommerdager!

Har selv en Ioniq EV med Teknikk og Skinn, valgte å ikke ta med soltak da jeg kommer aldri til å bruke det + mister 1cm høyde på taket + litt mer vekt på bilen, ikke det store forskjellen, men kommer som sagt ikke til å bruke det.

Ang Importbiler så er det flere fra Nederland som Birger N Haug har ute på finn.no blant annet nå. De sier at den har varmepumpe, men eller er det som en standard bil. uten masse ekstra, så de importbilene mangler led nærlys, blindsone varsler, varme luft kanal til bakseter, parkeringsensor i front, varme i seter og ratt! og garantert mer.

Norsk teknikkpakke har varmepumpe (varmer og kjøler bilen raskt + bruker mindre energi), p-sensor foran, led nærlys, blindsone varsler, varme i ratt, varme i forseter og bakseter(kun på nye 2019) og endel annet. Men Varme i ratt og seter er ett must på ny bil i Norge synes jeg.

Kan du vente så gå for en ny norsk solgt bil med minst teknikkpakke, evt en brukt norsk importert bil med teknikkpakke minst. Såfremt du ikke klarer det uten det som teknikkpakken inneholder. Teknikkpakken vil nok også gjøre at bilen holder seg bedre i verdi også.

Selv er jeg veldig fornøyd med min Ioniq jeg fikk i Juni, angrer ikke ett sekund! :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Balaklava

Vi ender selv med nederlandsk Ioniq. Enig i alt du skriver, men det forutsetter at en kan/vil ta ventetiden og betale ett sted mellom 30 og 50 000,- mer for en bil som tross alt er den samme bilen med like gode egenskaper.

Forskjellen er "kun" div utstyr i en bil som er svært godt utstyrt med det riktige utstyret i basisversjon. Den har varmepumpe, adaptiv cruise, file assistant, ryggekamera og alarm osv, osv. Den er "spekka" med utstyr også i basisversjonen. Den går like langt, lader like fort, ser like bra ut osv. 

Å hente en bil på dagen og samtidig spare så mye er attraktivt. Hvor mye en taper når den skal selges som bruktbil får tiden vise. Bilen er uansett utdatert av sin egen oppfølger innen 2-3 år.

Syns ikke det er noen selvfølge at det vil lønne seg å betale mest mulig for en bil for å minimere tapet vs å betale minst mulig for å minimere tapet. Særlig ikke når prisforskjellen er så stor og importbilene er så mange.

Er det tenkelig at noen vil betale 30-50 000,- mer for en bruktbil om 3-5 år fordi en betaler 30-50 000,- mer for den i dag? Jeg tror ikke det er mulig. Høyere nypris= høyere tap.

Zimon

Norsk Comfort(basis) Ioniq har vel ikke varmepumpe, den kommer på Teknikkpakken. Men Nederlandske biler har det som standard på Comfort(basis) bil ser det ut til.

Klart det er ett valg om man kan vente, vil betale mer, klarer seg uten varme i ratt, seter og alt det andre ustyret som kommer i Teknikk pakke og ventilasjon om skinnseter.

Uansett så er Ioniq en god bil selv Comfor norsk/nederlandsk/andre land. Gjelder bare å avgjøre sine krav og økonomi om hva man går for.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Kris Lukas

#4
Anbefaler bare norske elbiler. Hadde e-golf, leaf og nå ioniq, alle bare norske men kompis har EU version og uten varmepumpe og er ikke helt fornøyd.
Best alternativ i god penger er Hyundai Ioniq
rekkevide vinter (-10*) 200 km
rekkevide sommer (+20*) 250 km
ladetid på hurtiladestasjoner er bare 25 min fra 0-80 % ( e-golf f. eks. trenger 45 min fra 0-80%)

Skeptikeren

Sitat fra: Sutalaus på onsdag 14. november 2018, klokken 07:18
Vi ender selv med nederlandsk Ioniq. Enig i alt du skriver, men det forutsetter at en kan/vil ta ventetiden og betale ett sted mellom 30 og 50 000,- mer for en bil som tross alt er den samme bilen med like gode egenskaper.

Forskjellen er "kun" div utstyr i en bil som er svært godt utstyrt med det riktige utstyret i basisversjon. Den har varmepumpe, adaptiv cruise, file assistant, ryggekamera og alarm osv, osv. Den er "spekka" med utstyr også i basisversjonen. Den går like langt, lader like fort, ser like bra ut osv. 

Å hente en bil på dagen og samtidig spare så mye er attraktivt. Hvor mye en taper når den skal selges som bruktbil får tiden vise. Bilen er uansett utdatert av sin egen oppfølger innen 2-3 år.

Syns ikke det er noen selvfølge at det vil lønne seg å betale mest mulig for en bil for å minimere tapet vs å betale minst mulig for å minimere tapet. Særlig ikke når prisforskjellen er så stor og importbilene er så mange.

Er det tenkelig at noen vil betale 30-50 000,- mer for en bruktbil om 3-5 år fordi en betaler 30-50 000,- mer for den i dag? Jeg tror ikke det er mulig. Høyere nypris= høyere tap.

Tradisjonelt sett er det godt utstyrte biler i ålreite farger som holder seg best i pris og er lettest å selge. Jeg tror en import elbil uten varme i seter og andre essensielle ting i Norge blir vanskelig å kvitte seg med etter hvert.

Balaklava

Importerte Ioniq vil komme under 200K lenge før norske og selge lett. Mens norske må konkurrere med nye ioniq2.

Ikke alle tradisjoner gjelder i elbilmarkedet.

amyren

Har en Ioniq 2017, som opprinnelig kom fra Nederland. Det er en såkalt basisutgave.
Kan ikke si at jeg tenker så mye på at den mangler ratt og setevarme. Det som var viktig for meg når jeg valgte bil var at det skulle være varmepumpe. Er også tilfreds med at det er ryggekamera.
Ved jobb kjøring så er bilen varm om morgenen, så da er det ikke noe behov for for varme i ratt og seter likevel.
Rattet er behagelig polstret, slik at det ikke føles så kaldt selv ved kald bil.Det samme med setene, som ikke er så ille å sitte i uten varme. Eks så har vi en eldre outlander med skinnseter, og der føles setene kaldere når man setter seg i kald bil.

Eneste gangen jeg savnet mer varme, var da jeg hentet bilen. Den kom norover med lastebil, og da var det 28 minus og ingen forvarming på bilen. 

Cougar

Måtte bare legge inne en liten kommentar ang. utstyr på importbiler:
Jeg har en fra Tyskland, og den har så vidt jeg kan se alt en norsk bil skal ha:
Skinnseter med varme/ventilasjon, varme i baksete, varme i ratt, AAC, blindsonevarsler, aktiv/advanced filskifteassistent, ryggekamera, varmepumpe, dab+, led-nærlys, parksensorer foran og bak, varmekanaler til baksete etc.
Den har ikke soltak, men ellers kan jeg ikke finne noe den ikke har, så det er ikke alltid importbiler mangler ting. Sjekk nøye med forhandler/importør, annonsetekst er ikke alltid til å stole helt på.
2019 Ioniq El + mange andre biler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA