Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bråbrems i det norske elbilsalget mot slutten av året?

Startet av daktari, torsdag 11. april 2019, klokken 12:52

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: 1317142119 på fredag 10. mai 2019, klokken 08:36
Sitat fra: daktari på onsdag 08. mai 2019, klokken 22:09
Sitat fra: Rollep på søndag 05. mai 2019, klokken 01:17

Helt uforståelig at EU vil sin egen industri så vondt som det man legger opp til her.
Nei, jeg synes det er fullt forståelig.

EUs politikere prioriterer klima på lang sikt og har forpliktet seg til utslippskutt. Bilutslippene må også med.

Bilindustrien tjener mer enn nok penger men avventer etterspørsel før utvikling. Kundene krever utvikling før etterspørsel.

Eneste EU kan gjøre er å regulere frem en investering hos produsentene når markedet selv ikke fungerer. Her er det regulering med pisk og lite gulrot.
Helt enig. Man har prøvd med gulrot, men man ser hvordan det har gått.
Hvilken gulrot?

Det har jo vært pisk så lenge jeg kan huske, en evig strøm av stadig tøffere utslippskrav. Ikke bare helse og miljøskadelige utslipp, men også utslipp av CO2 etterhvert som klimahysteriet utviklet seg.

Trekkoppbil

#16
Det kan skje mye morsomt i bilmarkadet i 2020.

Dersom regnestykket stemmer, om at  Fiat Chrysler Automobiles trenger å selge 400 000 Tesla i Europa neste år, for å komme ned på 95g/km, så trenger selskapet å hamstre Tesla ganske snart.
Når avgiften er på 95€ pr overskridene gram, så skulle  det bli 2375€ for en bil som slipper ut 120g/km. Det er ikke så rett fram å forstå hvor mye teslaalget vil trekket ned gjennomsnittsforbruet, men hvis salget av en Tesla trekker ned forbruket med f.eks 90g, så skulle den gi 8550€ i avgiftslette.
Man kan lure på om FCA har flere triks for å dra ned forbruket. Hvis man f.eks begynner å importere Fiat 500e til Europa, og den også trekker ned 8550€, så kan den være et supplement.

Kan det være flere fabrikanter som trenger tiltak?


Norge er vel kommet inn i de europeiske kvotene, og når bilprodusentene trenger å dumpe nullutslipsbiler i Europa, kan det bli behov for å dumpe der ladeinfrastrukturen er på plass.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA