Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

FSD blir mye dyrere?

Startet av Bjoris, lørdag 13. april 2019, klokken 23:43

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: Chill-mode på tirsdag 16. april 2019, klokken 14:51
Hei, vi som fikk bil etter 1. Mars og har/får AP, må vi betale 41k eller 59k? Er det en spesifikk side man kan gå inn å betale? Leste et sted på forumet om å sende melding via be om hjelp på Tesla kontoen, har gjort dette men får ikke svar. Når jeg ringte var det en engelsk talende person uten «tilknytning til den norske databasen/info» som tok opp, og kunne av den grunn ikke besvare meg på hvordan jeg bestiller og heller ikke hva jeg må betale.

Det er vel 59 k for alle som har fått ut bilen, jeg ville tenkt meg grundig om før jeg la ut 59 k på dette, selv om Elon nå skal ha prisen opp...

Chill-mode

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 16. april 2019, klokken 15:26
Sitat fra: Chill-mode på tirsdag 16. april 2019, klokken 14:51
Hei, vi som fikk bil etter 1. Mars og har/får AP, må vi betale 41k eller 59k? Er det en spesifikk side man kan gå inn å betale? Leste et sted på forumet om å sende melding via be om hjelp på Tesla kontoen, har gjort dette men får ikke svar. Når jeg ringte var det en engelsk talende person uten «tilknytning til den norske databasen/info» som tok opp, og kunne av den grunn ikke besvare meg på hvordan jeg bestiller og heller ikke hva jeg må betale.

Det er vel 59 k for alle som har fått ut bilen, jeg ville tenkt meg grundig om før jeg la ut 59 k på dette, selv om Elon nå skal ha prisen opp...

Kunne tenkt meg dette hvis jeg fikk det for 41k, men som du sier så er 59k for disse funksjonene noe man klart må tenke grundig over. For min egendel blir det uaktuelt om jeg må ut med 59k for dette.

Blant funksjonene jeg kunne tenkt meg var hendig er å blinke til høyre f. Eks for filskifte, kunne ønske dette var med i vanlig AP, er faktisk det eneste som frister fra pakken. Kan videre tenke meg at denne funksjonen ikke vil fungere så fint på vintertid. Vet du hva har nå gjennom teksten overbevist meg selv over at dette ikke er verdt det for 41k heller. Kunne ønske man kunne kjøpe denne funksjonen alene i seg selv, men tok dem allerede lang tid å sette ut oppdatering for 25k pakken, så de ville vel sett på dette som unødvendig bruk av tid.

Taffelman

Har X med EAP som skifter fil ved å blinke, og Model 3 med AP som ikke skifter fil ved å blinke.

Jeg kjører MYE motorvei, likevel ville jeg aldri betalt 40.000+ for den funksjonen så lenge jeg har basic AP.
X75D
TM3 LR AWD

Bjoris

FSD må du ha for å være med på utviklingen, jeg skulle gjerne vært med på dette, det blir gøy hver gang det kommer noe nytt. Advanced Summon er vel noe av det morsomte og størst party trikset som kommer, men ja, det har ingen praktisk verdi på lenge enda her på vestlandet iallefall...

bno

#49
Veldig ening med siste kommentar. Kan ikke øke prisen på noe som faktisk ikke virker som beskrevet for det første og for den andre at Tesla ikke er ledende lengre (om de har vært det vet jeg ikke)
https://electrek.co/2019/04/19/tesla-falls-autonomous-driving-most-trusted-consumers/

Valgte bort å kaste 41000 ut av vinduet selv om jeg er en ihuga teknofan. Tror egentlig selv på at prisen vil falle heller enn det motsatte. Med mindre det skjer et kvantesprang på denne teknologien fra Tesla. Det tror jeg faktisk ikke skjer (med det første). Så ja, Bjoris veldig ening.

GOS

@BNO

Kan du forklare hvor det er motstridende informasjon om hva som er beskrevet versus hvordan det virker?

Jeg kan ikke finne noe motstridende hverken hvordan AP,  EAP (eller FSD) fungerer og det som er beskrevet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Toalmar

Sitat fra: bno på lørdag 20. april 2019, klokken 07:55
Valgte bort å kaste 41000 ut av vinduet selv om jeg er en ihuga teknofan. Tror egentlig selv på at prisen vil falle heller enn detmotsatte.
Samme her, er svært int. dubbediter av alle slag, men nedgraderte kjapt fra EAP (nå FSD)til AP når Tesla endret priser og pakker. Fikk det jeg må ha i AP og kr 41.800,- mindre i bilutgift.
Her heller ikke tro på at jeg om f eks 2 år må betale kr 59.000,- som det koster og få FSD når man ikke kjøpte ved levering av bilen. Jeg går i troen om at det helt klart blir billigere.
 
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

bno

#52
@GOS
Nei, jeg kan ikke det, men kan kun basere meg på hva andre erfarne brukere av systemet oppfatter at det som i det real life situasjoner (sikkert mange som mener det er bra, men denne videoen viser at det ikke er så optimalt/bra som annonsert av Tesla) som x.vis teslabjørn:

https://www.youtube.com/watch?v=C3jSZzhp-OY

Men det er også slik at Tesla selv strever med sitt eget system som følger:

"Tesla did the demo route several times before it got it right for the video and while it was an interesting look at future potential capabilities of Tesla's Autopilot, it wasn't really representative of any type of feature making it to consumers any time soon."
https://electrek.co/2019/04/18/tesla-spotted-self-driving-demo-autonomy-network-event/

Skulle ønske jeg tok feil. Hadde jeg vært sikker på at dette fungere annet enn rett frem på autobahn x.vis så hadde jeg gått for det, men slik sake står velger jeg vekk noe jeg virkelig ønsket jeg kunne ha. For eks. NOA etter som jeg kommer til å kjøre og oppholde meg mer på kontinentet etter hvert enn Norge.

ElbilJohn

Sitat fra: bno på lørdag 20. april 2019, klokken 08:27

Men det er også slik at Tesla selv strever med sitt eget system som følger:

"Tesla did the demo route several times before it got it right for the video and while it was an interesting look at future potential capabilities of Tesla's Autopilot, it wasn't really representative of any type of feature making it to consumers any time soon."
https://electrek.co/2019/04/18/tesla-spotted-self-driving-demo-autonomy-network-event

Sitatet er fra en demo i 2016.
Tesla Model 3, 2019, LR, AWD, AP, red multi-coat, 18 Aero

bno

#54
Oobs ok det sjekket jeg ikke. Det er min feil. Men Teslabjørn sin video er ferskvare. Vel, da blir det veldig interessant å vurder FSD basert på det som skjer den 24.4. der Tesla vil vise verden hva de har å fare med mht. FSD. Blir det bra så vil jeg selvsagt revurdere, men Fred tviler:
"I wouldn't be surprised if it ends up being a similar situation with this demonstration."


GOS

@BNO

Om du vil ha ett nært perfekt system så er hverken Tesla eller andre sine det.

Men, om du som du skriver er interessert i ny teknologi, så tror jeg ikke du vil angre om du kan avse de pengene. Spesielt siden du kommer til å tilbringe mye tid på kontinentet.

Jeg hadde ikke autopilot på veteran Tesla'en men har nå EAP/FSD på Model 3'ern. Den er langt ifra perfekt, men den er artig og god å ha i tillegg til meg selv som overvåker trafikken. Jeg skal sjekke loggen fra TeslaFi etter påske, men jeg tror faktisk at i antall meter så tror jeg autopilot var aktiv sikkert i mer enn 95 % på min siste tur fra Stavanger til Oslo. Synes det er ganske bra.

Men den har nykker
*av og til disse fantomnedbremsingene som jeg kanskje har opplevd 2-3 ganger på mine 2 måneder med bilen. (Men aldri har opplevd på god motorvei),
*mellom Oslo og Hafjell så oppleves nye innkommende påkjørsler mer problematisk enn det jeg har opplevd andre plasser. Jeg tror det primært skyldes at den stiplete linjen mellom mitt kjørefelt og påkjøringsfeltet mye tidligere her enn andre plasser. Dette fører til at bilen trekker inn mot påkjøringsfeltet da den tror veien er blitt veldig bred. (Som den også kan gjøre på vanlige småveier i lave hasrigheter med busslommer)
*motgående fotgjengere på landevei som går langs veiskuldra (utenfor strip) fører til kraftig nedbremsing. Om den skal bremse såpass kraftig ned så burde den starte tidligere og bremse roligere.

Summa summarium så er jeg fornøyd, men en må vite hvor den har sine svake punkt for så å slå den av og på igjen når en har passert punktet. Forhåpentligvis så er dette noe som forbedres i nær fremtid slik at en slipper slike små av/på (med tilhørende pling-plong)

Dersom en på slike veier hvor dette oppstår og ikke kan leve med slike nykker en stund til, så bør en nok avstå å betale for det nå.

Med din kjøring nedover kontinentet med hyggelig pensjonisttilværelsen så tror jeg du hadde trives godt med EAP/FSD.  Standard AP som gjør at må avbryte for hver forbikjøring, istedenfor bare å blinke/eller kjøre på NOA, tror jeg blir irriterende på kontinentet om en ikke alltid ligger i høyre filen.

Høres ut som om du har valgt å gå videre med ny bestilling. Håper du nå får en god opplevelse denne gangen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

bno

#56
Takk for innspill. Det er da helt klart på radaren FSD så får følge nøye med det som nå skjer. At man pre annonser høyere pris betyr selvsagt at man har noe å vise frem. Jeg ser at jeg var vel rask på labben da det nå viser seg at video demo var 3 år gammel hvilket jeg er glad for kom frem av en oppmerksom kommentator. OK da er forventningen stor her igjen skrudd opp her lett påvirkelig jeg er på FSD . :D

Så ser vi frem til at min røde TM3 blir overlevert som forventet. Takk for det GOS.

trykkertor

#57
@bno. Jeg mener å huske du har en Kona Electric (?).
Du skal bare vite at den "autopiloten" Kona Electric har, (Line Follow Assist + Adaptiv Crusise Control), er langt mer behagelig, stabil og brukervennlig enn den AP Model 3 har på vestlandsveier.
Kona Electric er langt mykere, mer forutsigbar, og lar fører gripe inn og korrigere kurs og slippe rattet igjen.
Veldig sjeldent fantombremser Kona Electric, og i køkjøring lukker Kona Electric luken mellom deg og bilen foran.
Vår Model 3 lugger og vugger. Fantombremser i hytt og gevær, er jeg bitte litt for mye borti rattet når den maser om "hold steering wheel", så hopper den rett ut av Lane Follow Assist, og det må aktiveres på nytt.
I køkjøring lukker ikke Model 3 luken til bilen foran når trafikken stopper opp. Det er så pass stor avstand, selv på "valgt avstand minimum", at det er pinlig når andre ser hvor drøy plass en lar være mellom bilene.
Ja, det er plass til minst 1 stk Model 3 til mellom meg og bilen foran når AP kjører i Stop-and-go-kø, og står helt i ro på rødt lys.

Se om du kan få den en prøvetur i Model 3 og prøv ut AP på vestlandsveier. Fungerer sikkert ok på motorvei og slikt, men jeg synes Model 3 er langt BAK Kona Electric i kjørekomfort for fører, passasjerer og trafikk bak i AP-modus.

bno

@Trykkertor
Takk for info. Ja det stemmer alt du sier mht. Hyundai Kona. Det funker meget bra. Det er da overraskende det du sier om TM3. Hmmm ...
Takk for meget god orientering. Satte stor pris på det. Jeg vil ta meg en lengre prøvetur som du sier med en TM3 etter påske. Bare for å sammenligne selv uten at jeg et øyeblikk betviler det du beskriver.
Fortsatt God Påske!

turbolurbo

Tar taxi for de 41k/59k hver gang jeg ønsker full autonomi fremover ;D
2019 TM3P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA