Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

FSD blir mye dyrere?

Startet av Bjoris, lørdag 13. april 2019, klokken 23:43

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 15. april 2019, klokken 12:58
Det finnes ikke konkret spesifikasjon (utover autonomi level 4/5) og ingen plan for når det vil komme.
Mulig jeg misforstår deg, men pr nå selger ikke Tesla noen opsjon/produkt med løfte om Level 4/5.
Tidligere FSD kunne tolkes slik, og flere har jo kjøpt dette, men tipper at mange ikke eier bilen lenger når dette rulles ut.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

NegativeElectrode

Sitat fra: Handyman på mandag 15. april 2019, klokken 13:11
Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 15. april 2019, klokken 12:58
Det finnes ikke konkret spesifikasjon (utover autonomi level 4/5) og ingen plan for når det vil komme.
Mulig jeg misforstår deg, men pr nå selger ikke Tesla noen opsjon/produkt med løfte om Level 4/5.
Tidligere FSD kunne tolkes slik, og flere har jo kjøpt dette, men tipper at mange ikke eier bilen lenger når dette rulles ut.

Tenkte at autonomi L4/5 gir en en grov spesifikasjon på hva FSD vil kunne omfatte, men Tesla referer jo ikke direkte i produktbeskrivelsen. Det er delvis forståelig siden veien nødvendigvis må bli til mens man går, men det er jo ikke lett å vite hva det er man kjøper.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Autowinder

Sitat fra: RuneW på mandag 15. april 2019, klokken 09:23
Sitat fra: cjs på mandag 15. april 2019, klokken 01:12
Hvor mange av dere som betalte 41800 fikk en sms rundt 1.mars hvor Tesla opplyste om at oppgradering til FSD var lagt til uten kostnader for kunden?

Hvor mange som fikk er ekstremt vanskelig for andre enn Tesla å svare på...

Eneste jeg kan bidra med av opplysninger er at jeg fikk denne:

"Vi har oppgradert din Model 3 med Full Self driving Capability. Dette inkluderer funskjonene; Naviger på Autopilot, Autoparkering, Automatisk filskifte, Autopark og Summon. Oppgraderingen har ingen ekstra kostnad.   For å ikke lenger motta SMS, svar STOPP."

Samme fikk jeg.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

olavxxx

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 15. april 2019, klokken 12:58
Sitter på gjerdet selv og skal vurdere den 22.4 om det overhodet er verdt 41800,-. Det er en stiv pris for det som er implementert og spesifisert vil komme. Det finnes ikke konkret spesifikasjon (utover autonomi level 4/5) og ingen plan for når det vil komme.
Jeg vil gjerne følge teknologisk utvikling, men ikke for enhver pris. Muligheten for å tjene penger på dette ligger i fremtiden. Inntektene må da dekke både økt slitasje og investeringskost.
Før kostet EAP 40K og FSD 25K. Nå er enklere AP gratis og noen eksisterende funksjoner flyttet til FSD. I tillegg kommer bykjøring, lys og stoppskilt i FSD, samt avansert summon.

Så om det er verdt 40.000 blir vurdering for deg, men den enklere AP uten FSD mangler da også parkeringsassistent osv som nå er i FSD. Jeg er glad jeg fikk FSD gratis, men så betalte jeg jo 40K for EAP Der man nå får enklere AP gratis.

Så man får jo totalt sett bedre deal nå enn før.

knut3448

Sitat fra: Bjoris på søndag 14. april 2019, klokken 10:48
Sitat fra: mthoring på søndag 14. april 2019, klokken 10:41
Tviler ikke på at det er mulig å oppnå selvkjøring med sensorpakken på Tesla, vi mennesker klarer jo oss tross alt greit med mye mindre. Spørsmålet er om det er gjennomførbart med nåtidens AI teknologi og autopilot hw. Det tror jeg ikke.

Her i Norge vet vi at dette ikke kan fungere under alle forhold og jeg tenker at selv om en får mye bedre AP så er det fortsatt på "kjekt å ha" nivået og da tror jeg 10% av bilens kost er mer enn nok ifht hva den normale bilkjøper er villig til å gi for løsningen.

Mennesker kan kjøre kun vha syn. Er det noen grunn til at det ikke er mulig for en AI med 8 øyne (kamera)?

Lynkjapp

Sitat fra: knut3448 på mandag 15. april 2019, klokken 17:21
Mennesker kan kjøre kun vha syn.

Det er feil. Mennesker kjører ved hjelp av hjernen som prosesserer synsinntrykk og det er der utfordringen er for bilene. De har rett og slett for dårlig hjerne fortsatt, uansett hvor mange "øyne" de har som ser forover, bakover og til sidene.

Bjoris

Spent på eventen 22th April. Men Tesla sin plan om å øke prisen på FSD med 2-3.000 dollars lukter gedigent mageplask av. Sikkert en haug med folk som nå kjøper dette før prisene går opp, og som kommer til å bli skikkelig skuffet når de bare må innse at dette ikke har særlig verdi i praksis på lenge enda.

Tenker spesielt for dem som allerede har EAP og mange av disse FSD funksjonen som i dag finnes

knut3448

#37
Sitat fra: Lynkjapp på mandag 15. april 2019, klokken 19:59
Sitat fra: knut3448 på mandag 15. april 2019, klokken 17:21
Mennesker kan kjøre kun vha syn.

Det er feil. Mennesker kjører ved hjelp av hjernen som prosesserer synsinntrykk og det er der utfordringen er for bilene. De har rett og slett for dårlig hjerne fortsatt, uansett hvor mange "øyne" de har som ser forover, bakover og til sidene.
Det er var en helt udokumentert påstand. Hva er for dårlig med HW3?

ladov

Sitat fra: knut3448 på mandag 15. april 2019, klokken 21:34
Sitat fra: Lynkjapp på mandag 15. april 2019, klokken 19:59
Sitat fra: knut3448 på mandag 15. april 2019, klokken 17:21
Mennesker kan kjøre kun vha syn.

Det er feil. Mennesker kjører ved hjelp av hjernen som prosesserer synsinntrykk og det er der utfordringen er for bilene. De har rett og slett for dårlig hjerne fortsatt, uansett hvor mange "øyne" de har som ser forover, bakover og til sidene.
Det er var en helt udokumentert påstand. Hva er for dårlig med HW3?
For selvkjøring trenger du *3* ting. Sensorer, prosesseringskapasitet og programvare. Jeg tror vi kan være enige om at *sensorene* til Tesla sine biler har vært bra nok en stund allerede. Det Tesla sine biler mangler for autonomi er kombinasjonen av prosesseringskapasitet og programvare. Det virker åpenbart at HW2.5 er for svak, om HW3 er sterk nok vet vi ikke ennå. Kanskje vi får vite det allerede 22/4.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Taffelman

Sitat fra: knut3448 på mandag 15. april 2019, klokken 17:21
Mennesker kan kjøre kun vha syn. Er det noen grunn til at det ikke er mulig for en AI med 8 øyne (kamera)?
Maskiner kan lære seg utrolige mengder data, men de har ikke bevissthet, forståelse, følelser, sanser eller tusenvis av år med utviklet innstinkt.

Derfor blir oppgaver vi anser som banalt enkle nær uløslige for en maskin. Til gjengjeld kan maskinen knuse koder og konsumere data i et tempo som er umulig for oss. Men er det godt nok?

X75D
TM3 LR AWD

NegativeElectrode

Sitat fra: Taffelman på mandag 15. april 2019, klokken 23:08
Sitat fra: knut3448 på mandag 15. april 2019, klokken 17:21
Mennesker kan kjøre kun vha syn. Er det noen grunn til at det ikke er mulig for en AI med 8 øyne (kamera)?
Maskiner kan lære seg utrolige mengder data, men de har ikke bevissthet, forståelse, følelser, sanser eller tusenvis av år med utviklet innstinkt.

Derfor blir oppgaver vi anser som banalt enkle nær uløslige for en maskin. Til gjengjeld kan maskinen knuse koder og konsumere data i et tempo som er umulig for oss. Men er det godt nok?

Datamaskiner kan læres opp til mange oppgaver. For det den er lært opp til er det gjerne mer presis og raskere enn menneskehjernen. Når det derimot dukker opp noe den ikke har lært, eller en kombinasjon av inntrykk den ikke har lært å tolke kan resultatet bli feil. Kombinasjonen glatt føre elg i veibanen vil kanskje kreve at den må styre mot grøfta istedet for å bremse. Mennesker klarer nok å vurdere også vurdere mer uberegnelige faktorer, som f.eks en beruset person går i veikanten og tar ekstra hensyn. Datamaskiner kan nok lære seg dette også,men ikke hold pusten mens du venter.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Softblue

2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Lynkjapp

Sitat fra: knut3448 på mandag 15. april 2019, klokken 21:34Det er var en helt udokumentert påstand. Hva er for dårlig med HW3?

At den ikke finnes ute i bilene våre ennå. ;) Om den faktisk er bra nok eller bare veldig opphypet av Tesla får vi snart se. At den skal klare å tolke en beruset elg på vinterføre og velge riktig reaksjon er jeg fortsatt skeptisk til.

Eller for å være mer alvorlig, at den skal klare den enkle tolkningen av at en ball eller en leke i veien kan bety at et barn løper ut i neste sekund. Klarer HW3 å se forskjell på krøllet avispapir og et kosedyr f eks? Klarer HW3 å skjønne at det er dumt å bråbremse for et pinnsvin når man har et vogntog ti meter bak seg samtidig som det kan være livsviktig å bremse i den samme situasjonen hvis pinnsvinet kommer fra Toys'r'Us?

knut3448

#43
Sitat fra: Lynkjapp på tirsdag 16. april 2019, klokken 06:45
At den ikke finnes ute i bilene våre ennå. ;) Om den faktisk er bra nok eller bare veldig opphypet av Tesla får vi snart se. At den skal klare å tolke en beruset elg på vinterføre og velge riktig reaksjon er jeg fortsatt skeptisk til.

Eller for å være mer alvorlig, at den skal klare den enkle tolkningen av at en ball eller en leke i veien kan bety at et barn løper ut i neste sekund. Klarer HW3 å se forskjell på krøllet avispapir og et kosedyr f eks? Klarer HW3 å skjønne at det er dumt å bråbremse for et pinnsvin når man har et vogntog ti meter bak seg samtidig som det kan være livsviktig å bremse i den samme situasjonen hvis pinnsvinet kommer fra Toys'r'Us?
Hmm rar diskusjon. Først stiller jeg spørsmål ved påstanden om at sensorpakken ikke er god nok for full selvkjøring. Svaret jeg får er at maskinvaren ikke er god nok. Så spør jeg hva som er for dårlig med maskinvaren, HW3 er vel i produksjon nå... Svaret er at vi får se, og at en AI ikke kan forholde seg til elg på vinterføre eller skygger på veien. Jeg kunne spurt om hvorfor en AI ikke er i stand til å lære seg å se dette. Men vi får vel heller vente å se ja (:

Poenget er at jeg tror det kan være fornuftig å lage selvkjøringsteknologi med kun radar og kamera. Med flere kamera med forskjellig optikk kan sensorene være i stand til å se mer og bedre enn et menneske. Men det er nok AI-en som er det viktigste her, og jeg tror ikke noen av oss vet noe om hva denne AI-en er i stand til å håndtere. En autopilot trenger ikke være 100% feilfri, den skal bare være signifikant bedre enn et menneske. Tesla hevder de har data på at biler med aktivert AP har færre ulykker enn biler uten.

Det finnes noen gode grunner til å unngå Lidar.
-Høy pris
-Lite robust
-Kort rekkevidde
-Dårlig sikt i enkelte situasjoner, som tåke og motlys
https://www.designnews.com/electronics-test/four-challenges-lidar-on-road-autonomous-vehicles/213073188758977/page/0/1

I tillegg stiller det vel mye høyere krav til maskinvare-ytelse. Mye av dette kan selvfølgelig forbedres, men det virker fornuftig å unngå Lidar om man vil ha et system som kan fungere i nærmeste fremtid, og som er billig nok til at det blir utbredt.

Ellers er det interessant å følge litt med på hva Lex Friedman har å si
https://youtu.be/sRxaMDDMWQQ?t=152

Chill-mode

Hei, vi som fikk bil etter 1. Mars og har/får AP, må vi betale 41k eller 59k? Er det en spesifikk side man kan gå inn å betale? Leste et sted på forumet om å sende melding via be om hjelp på Tesla kontoen, har gjort dette men får ikke svar. Når jeg ringte var det en engelsk talende person uten «tilknytning til den norske databasen/info» som tok opp, og kunne av den grunn ikke besvare meg på hvordan jeg bestiller og heller ikke hva jeg må betale.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA