Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

FSD blir mye dyrere?

Startet av Bjoris, lørdag 13. april 2019, klokken 23:43

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: Softblue på søndag 14. april 2019, klokken 11:20
Jeg har ikke bestilt FSD. Tenker jeg sparer de pengene til jeg bytter bil neste gang om 3-4 år. Da er FSD ferdig utviklet og kanskje inkludert?

Men om ingen betaler for utviklingen nå....så er den ikke tilgjengelig om 3-4 år.. Noen må betale for utviklingen som du ikke ønsker å betale for.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Softblue

#16
Sitat fra: GOS på søndag 14. april 2019, klokken 15:45
Sitat fra: Softblue på søndag 14. april 2019, klokken 11:20
Jeg har ikke bestilt FSD. Tenker jeg sparer de pengene til jeg bytter bil neste gang om 3-4 år. Da er FSD ferdig utviklet og kanskje inkludert?

Men om ingen betaler for utviklingen nå....så er den ikke tilgjengelig om 3-4 år.. Noen må betale for utviklingen som du ikke ønsker å betale for.

Beklager, jeg viste ikke at FSD var crowfounding. Dersom man ønsker å betale for utviklingen, så kjøper man aksjer i TSLA. Ellers så kjøper man den bilen man har lyst på eller føler man har råd til. FSD følger jeg er bortkastete penger på nåværende tidspunkt. Mange av de første som kjøpte FSD til modell S har antakelig solgt bilen nå, før de fikk nytte av FSD. Noen vil sikker ta opp summon osv, men det er ikke FSD.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Rocklobster

Min personlige teori har alltid vært at FSD ikke vil bli solgt som en pakke lenger når det er klart, men en tjeneste man abonerer på(for å dekke forsikringer etc. for bilen når den ikke har sjåfør, samt deltagelse i Tesla Network). At denne prisøkningene er et steg mot dette.
Og at det hele også er en forsmak på en fremtid der "bil" kan være veldig mye forskjellig på en skala fra 100% eierskap som er vanlig i dag til 100% car as a service.

cjs

Hvor mange av dere som betalte 41800 fikk en sms rundt 1.mars hvor Tesla opplyste om at oppgradering til FSD var lagt til uten kostnader for kunden?

Langangen

Sitat fra: cjs på mandag 15. april 2019, klokken 01:12
Hvor mange av dere som betalte 41800 fikk en sms rundt 1.mars hvor Tesla opplyste om at oppgradering til FSD var lagt til uten kostnader for kunden?

Jeg fikk. :) Er nok endel som har fått den.
Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

RuneW

Sitat fra: cjs på mandag 15. april 2019, klokken 01:12
Hvor mange av dere som betalte 41800 fikk en sms rundt 1.mars hvor Tesla opplyste om at oppgradering til FSD var lagt til uten kostnader for kunden?

Hvor mange som fikk er ekstremt vanskelig for andre enn Tesla å svare på...

Eneste jeg kan bidra med av opplysninger er at jeg fikk denne:

"Vi har oppgradert din Model 3 med Full Self driving Capability. Dette inkluderer funskjonene; Naviger på Autopilot, Autoparkering, Automatisk filskifte, Autopark og Summon. Oppgraderingen har ingen ekstra kostnad.   For å ikke lenger motta SMS, svar STOPP."
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Fornybarbil

Denne fikk jeg også, men på kontoen min står det fremdeles bare Oppgradert Autopilot under "Alternativer".

Vet ikke helt når jeg skal forvente at det blir oppdatert, men jeg liker dårlig at ikke disse tingene gjøres automatisk.

Edit: Hvilken epost bruker man egentlig til disse spørsmålene??

najtrox

Noen som hentet ut bil før 01.03 med EAP som har fått/eller blitt lovet FSD? Føler meg veldig alene i denne gruppen. Sitter litt på gjerdet når det gjelder FSD, mistenker at de vil kjøre kampanjer med jevne mellomrom når de trenger penger.

tori-no

Jeg hentet min 25.2 og har fått bekreftet at jeg kan få fsd til halv pris. 
Har prøvd å få kontakt på Mail for å få bekreftet halv pris av hva, men det er ikke lett å få svar på tydeligvis. 
Fikk muntlig beskjed på SC i Stavanger om en pris på kr 16000. 

Handyman

Sitat fra: najtrox på mandag 15. april 2019, klokken 10:02
Noen som hentet ut bil før 01.03 med EAP som har fått/eller blitt lovet FSD? Føler meg veldig alene i denne gruppen. Sitter litt på gjerdet når det gjelder FSD, mistenker at de vil kjøre kampanjer med jevne mellomrom når de trenger penger.
Tror bare de som fikk utlevert bil etter februar har fått lovnad om oppgradering til FSD.
(Nye) FSD er ikke rullet ut enda og alle har fremdeles EAP. Det er antydet at FSD kommer i april, men ingen vet med sikkerhet når det kommer.
De som fikk bil i februar har vel fått tilbud om FSD til halv pris, men noen har fått diverse lovnader om AP/FSD fra Tesla....noen av disse lovnadene er også trukket tilbake.
Konklusjonen min er derfor at FSD kommer "snart" og at det blir spennende å se hva som skjer med de som fikk bil i februar, og som har blitt noe annet enn halv pris.
Telsa er jo kjent for å tenke nytt, og det er derfor ofte vanskelig å forutse hva de kommer til å gjøre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

trikola

Sitat fra: Langangen på mandag 15. april 2019, klokken 02:00
Sitat fra: cjs på mandag 15. april 2019, klokken 01:12
Hvor mange av dere som betalte 41800 fikk en sms rundt 1.mars hvor Tesla opplyste om at oppgradering til FSD var lagt til uten kostnader for kunden?

Jeg fikk. :) Er nok endel som har fått den.

Jeg også. Hadde betalt for EAP men ikke FSD og fikk bilen utlevert 28.2.
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

GOS

Sitat fra: najtrox på mandag 15. april 2019, klokken 10:02
Noen som hentet ut bil før 01.03 med EAP som har fått/eller blitt lovet FSD? Føler meg veldig alene i denne gruppen. Sitter litt på gjerdet når det gjelder FSD, mistenker at de vil kjøre kampanjer med jevne mellomrom når de trenger penger.

Du er nok ikke alene. Det gjelder vel (så godt som) alle (783 stykk) som fikk bilen utlevert før 01.03.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

teslamsp

Tesla prøver å selge noe som ikke finnes. Kjøper du opsjoner på børsen så vet du hvertfall hva du betaler for, det gjør du ikke her. Norge er nok ikke beste egnet for autopilot uansettt, pga snø. Det er jo så vidt vi selv greier å se hvor vi kjører enkelte ganger. Men i fremtiden, hvis og når det en gang fungerer, blir det sikkert veldig bra. Før det er det veldig rart at Tesla i det hele tatt prøver å selge det. Er ikke ofte man prøver å selge funksjoner som ikke finnes på et produkt

Handyman

Sitat fra: teslamsp på mandag 15. april 2019, klokken 11:29
Tesla prøver å selge noe som ikke finnes. Kjøper du opsjoner på børsen så vet du hvertfall hva du betaler for, det gjør du ikke her. Norge er nok ikke beste egnet for autopilot uansettt, pga snø. Det er jo så vidt vi selv greier å se hvor vi kjører enkelte ganger. Men i fremtiden, hvis og når det en gang fungerer, blir det sikkert veldig bra. Før det er det veldig rart at Tesla i det hele tatt prøver å selge det. Er ikke ofte man prøver å selge funksjoner som ikke finnes på et produkt
Hvis du sikter til FSD slik det var markedsført tidligere med Level 4/5, så er jeg helt enig.
Men dagens FSD (som ennå ikke er rullet ut) er jo svært begrenset, og det samme produktet som EAP samt løfte om selvkjøring i bymiljø, lesing av trafikklys og stoppskilt og mer avansert summon. Det oppfatter jeg som et rimelig konkret produkt. Level 4/5 er foreløpig et "luftslott" og fornuftig at de sluttet å markedsføre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

NegativeElectrode

Sitter på gjerdet selv og skal vurdere den 22.4 om det overhodet er verdt 41800,-. Det er en stiv pris for det som er implementert og spesifisert vil komme. Det finnes ikke konkret spesifikasjon (utover autonomi level 4/5) og ingen plan for når det vil komme.
Jeg vil gjerne følge teknologisk utvikling, men ikke for enhver pris. Muligheten for å tjene penger på dette ligger i fremtiden. Inntektene må da dekke både økt slitasje og investeringskost.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA