Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

FSD blir mye dyrere?

Startet av Bjoris, lørdag 13. april 2019, klokken 23:43

« forrige - neste »

Bjoris

Elon har twitret om FSD blir mye dyrere fra 1th May. Hva tenker folket? Jeg var fast bestemt på å holde meg borte fra dette på 3 som vi tenker å bare beholde til Y kommer, men ja nå snakkes det om 3000 dollars ekstra så tror iallefall jeg legger det til på Yen som er i bestilling, men vanskelig å vurdere på 3en... tenker mest på 2. håndsverdi om det blir type 90.000 for etter bestilling så vil jo 41.000 nå være gunstig.

Dersom de gjør dette stuntet nå så MÅ det jo være heftige ting på trappene, men er drittlei av Tesla som selger Keiserens nye klær...

Elmaster

Samme her. Jeg skulle absolutt ikke ha FSD. Ser ingen vits med det for min del ihvertfall. Men nå som den skal kanskje koste rundt 100000,- etter 4-5 år når jeg skal selge bilen så vil det lønne seg. Ville absolutt ikke bruke ekstra 41000 på det men når tenker jeg at jeg MÅ. Jeg MÅ fordi å ikke kjøpe det vil være veldig dumt nå...veldig irritert.

Magnus Hansen


gigafactory

Begynner å bli ganske mye penger. Og samme hvilken datamaskin en putter inn så vet en jo at det ikke skal bli så veldig grisete vintervær før sensorpakken takker for seg. Musk har lovet gull og grønne skoger for EAP/FSD i noen år nå, men jeg syns AP2 fortsatt har for mange bugs. Om det kan løses med høyere prosesseringskraft er ikke jeg kvalifisert til å uttale meg om, men har f.eks. aldri opplevd fantombremsing for motgående trafikk med en "dum" ACC fra VAG.

Kort oppsummert mener jeg at sensorpakken ikke er tilstrekkelig for nivå 4/5 selvkjøring i Norge, jeg tror ikke helt på at "alle" andre aktører på markedet er på villspor med flere radarer og LIDAR på sine selvkjørende biler.

Bjoris

#4
Enig med siste taler, er langt fra overbevist om at løsningen til Tesla er den riktige. Det lukter jo pengenød av denne saken også. De planlegger å vise noe fantastisk 22. april, men spørsmålet er jo hvor reellt det er det vi får se den 22.4, det blir nok pent vær og en rute bilen har kjørt 100 vis av ganger før... Det var slik forrige selvkjøringsvideo ble lagd forstod jeg, den vi kan se på Tesla sine sider.

MEN, selvsagt redd for å ta feil, og skulle gjerne vært med på denne utviklingen, men har brent av 25.000 på FSD en gang før uten å få så mye som ett øre mer for bilen den dagen jeg solgte den...

Toalmar

Så selv Tweeten til Herr Musk om prisoppgang på FSD.
Ut i fra prisene så langt på TM3 må jeg si jeg har ikke peiling på hva som kommer til å skje i denne saken.
Er det som det skrives at han er i pengenød eller kan det være noe annet.
Jeg for min del gikk fra EAP til AP og sparte kr 41.800,- og kommer ikke til å oppgradere til EAP eller FSD. Har heller ikke tro på at man får igjen investeringen ved salg.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Maximus

En fiks ide fra Tesla/Musk? At framtidig bildeling, ref. siste podkastintervju med Elon, skal forsvare prisoppgangen på FSD?

Håper at den overstående spekulasjonen er helt feil, og at prisøkningen har en annen motivasjon, om det så er et pengebehov.

For med mindre det blir et farsottelement med FSD, at det blir noe alle for en periode bare skal ha eller skal gjøre, kan jeg aldri tenke meg at hvermansen generelt regner inn en mulig framtidig taxidriftinntekt når de plukker fra utstyrslista. De færreste av oss er så mye til kremmere.

Bjoris

Jeg satt på med en kompis sin 3 for 1 mnd siden, når vi kom til en helt vanlig avkjøringsfil, vrengte bilen inn i denne. Nå var det han som kjørte, men vi var enige om at styringen på godt merket vei ikke var veldig tillitvekkende generelt og absolutt ikke denne avkjøringen som jo hadde endt med katastrofe om ikke fører overtok umiddelbart.

At det da skal komme ett så til de grader kvantesprang 22. april at en skal kunne la bilen overta helt selv er jo bare for godt å være sant.

Jeg heller mot å droppe FSD denne gangen, men legger det til på Y bestillingen

Toalmar

Sitat fra: Bjoris på lørdag 13. april 2019, klokken 23:43
Elon har twitret om FSD blir mye dyrere fra 1th May.
Hadde heller ønsket han Twitret om når vi får AP vi som ikke har bestilt EAP  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Bjoris

Sitat fra: Toalmar på søndag 14. april 2019, klokken 10:32
Sitat fra: Bjoris på lørdag 13. april 2019, klokken 23:43
Elon har twitret om FSD blir mye dyrere fra 1th May.
Hadde heller ønsket han Twitret om når vi får AP vi som ikke har bestilt EAP  :+1:

Dette er jo Tesla i ett nøtteskall, de fokuserer på fremtiden og glemmer ganske ofte hva de har lovet og mange kjøpere blir jo ført bak lyset, men igjen, hadde vi hatt Tesla i det hele tatt om de brukte all energi på å få gml ting til å fungere optimalt? Neppe... så det er en del av pakken dessverre

mthoring

Tviler ikke på at det er mulig å oppnå selvkjøring med sensorpakken på Tesla, vi mennesker klarer jo oss tross alt greit med mye mindre. Spørsmålet er om det er gjennomførbart med nåtidens AI teknologi og autopilot hw. Det tror jeg ikke.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Bjoris

#11
Sitat fra: mthoring på søndag 14. april 2019, klokken 10:41
Tviler ikke på at det er mulig å oppnå selvkjøring med sensorpakken på Tesla, vi mennesker klarer jo oss tross alt greit med mye mindre. Spørsmålet er om det er gjennomførbart med nåtidens AI teknologi og autopilot hw. Det tror jeg ikke.

Her i Norge vet vi at dette ikke kan fungere under alle forhold og jeg tenker at selv om en får mye bedre AP så er det fortsatt på "kjekt å ha" nivået og da tror jeg 10% av bilens kost er mer enn nok ifht hva den normale bilkjøper er villig til å gi for løsningen.

Min betalingsvilje går i taket først når jeg kan lene meg tilbake etter en slitsom uke og la bilen kjører meg til hytta på fredagskvelden, men ser ikke hvordan det skal være mulig for AP og vite når den skal stoppe for møtende vogntog på smale vestlandsveier og når en ikke må f.eks. Vi så jo nå på Teslabjørn at det fortsatt ikke er så mye varme i radaren at den ikke kobler ut når det sludder f.eks...

Kåre_S

Er det noen her inne som vet hvordan jeg kan kjøpe FSD? Hentet ut min Model 3 med AP for en uke siden.
Tesla Model 3 Long Range (april 2019)
40 Kwh Leaf (april 2018)

Softblue

Jeg har ikke bestilt FSD. Tenker jeg sparer de pengene til jeg bytter bil neste gang om 3-4 år. Da er FSD ferdig utviklet og kanskje inkludert?
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Toalmar

Sitat fra: Kåre_S på søndag 14. april 2019, klokken 11:02
Er det noen her inne som vet hvordan jeg kan kjøpe FSD? Hentet ut min Model 3 med AP for en uke siden.
De hos Tesla er jo ikke kjent for å være enkle å få tak i utenom å besøke dem, men kanskje de besvarer en forespørsel kjappere så lenge de kan få noen kroner inn på konto.
Hadde kanskje logget meg inn på min Tesla konto og så valgt knappen ''Administrer'' under bilen din, for deretter og valgt knappen ''Be om hjelp'' da kommer en ny rute opp hvor man kan sende en forespørsel. 
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA