Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen akselererte ukontrollert i revers og krasjet i en steinmur.

Startet av Villa, lørdag 13. april 2019, klokken 21:35

« forrige - neste »

xyzzy

Sitat fra: Chimp på mandag 13. mai 2019, klokken 10:39
Tror xyzzy mener når han stopper bilen i den forstand at han trykker på park.
Jeg har heller aldri trykket på parkeringsbremsen, da den er auto når du skrur av bil/velger park.
I en bakke når bilen er i drive derimot, holder jeg inne bremsen , selvom jeg også hadde likt at den automatisk stod stille.

Ja, jeg mener når jeg står med giret i "P".

daktari

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 13. mai 2019, klokken 21:53
Sitat fra: daktari på mandag 13. mai 2019, klokken 10:46
Det må være en bug at de ikke har fått autohold til å fungere. Trykker man hardt på bremsen i et kryss kommer "ready" tilsyne I displayet, men så starter den å krype etter et sekund eller 2, allikevel.
Da må du vel bestemme deg hva du ønsker, creep mode eller autohold...

Jeg har aldri brukt creep og autohold fungerer de gangene jeg har hatt behov for den. Samme når du setter bilen i park så går brekket på automatisk, og av når man setter den i drive eller revers.
Har opplevd at den kan være litt treg med å slippe brekket hvis du starter bilen og så setter den direkte i drive før alt er boota opp, som kan ta litt tid noen ganger.
hadde en gang en annen elbil og de fikk til dette. Funket glimrende.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

olavxxx

Sitat fra: daktari på mandag 13. mai 2019, klokken 23:19
Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 13. mai 2019, klokken 21:53
Sitat fra: daktari på mandag 13. mai 2019, klokken 10:46
Det må være en bug at de ikke har fått autohold til å fungere. Trykker man hardt på bremsen i et kryss kommer "ready" tilsyne I displayet, men så starter den å krype etter et sekund eller 2, allikevel.
Da må du vel bestemme deg hva du ønsker, creep mode eller autohold...

Jeg har aldri brukt creep og autohold fungerer de gangene jeg har hatt behov for den. Samme når du setter bilen i park så går brekket på automatisk, og av når man setter den i drive eller revers.
Har opplevd at den kan være litt treg med å slippe brekket hvis du starter bilen og så setter den direkte i drive før alt er boota opp, som kan ta litt tid noen ganger.
hadde en gang en annen elbil og de fikk til dette. Funket glimrende.
Ja, liker den type Hold. Det er jo ikke som en fossil sin "bakkestartshjelp" som bare holder bilen en kort tid.
Jeg bruker den ofte når jeg skal snu foran garasjen, siden jeg ikke gidder å ta bilen i revers, setter jeg den i H og så klikker jeg vekk H med å touche bremsen igjen, så går H av og da kan jeg rulle bak, så kan jeg gasse frem uten å bytte gir.

Dette gjør jeg selvsagt da kontrollert og "forsiktig", så jeg bremser på en måte bilen med gassen før jeg gasser fremover.  (er for krapp sving for å rygge inn i garasjen).

torlie

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Ingeniøren

Har og opplevd at det er vanskelig å kontrollere hastighet ved rygging et par ganger, men ukontrollert akserasjon er det ikke.  Er det noe idet burde vi ha hørt noe nå...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Nordlands

Greit å være obs på forskjellen på de første ~10 sekundene etter start av bilen, hvor gassrespons er betydelig dempet, og normal modus. Selvfølgelig også stor forskjell på ned-/oppoverbakke.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

ardevd

I går kveld hadde jeg en liknende opplevelse. Jeg hadde rygget inn på en parkeringsplass. Gikk deretter ut for å handle. Satt meg inn i bilen igjen, satt den i Drive og slapp bremsen. Bilen begynte å krype bakover. (Jeg har creep mode på). Jeg stanset bilen, verifiserte at Drive var valgt og trykket på D-knappen gang til for sikkerhets skyld. Slapp opp bremsen og bilen krøp videre bakover. Den var åpenbart i revers. Stoppet 5 cm unna veggen bak, satt bilen i P, så i D og da krøp den fremover igjen.

Lurer derfor veldig på om trådstarter kom noen vei med denne saken?  Hadde jeg vært litt mindre forsiktig hadde jeg meid bilen inn i veggen bak selv :/

Ingeniøren

Og det var ikke motbakke ? Hillholder virker ikke med mindre du har trykket hardt på bremsen..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ardevd


Maxwell_400

Høres ut som en SW bug. Creep mode tror du fremdeles er i revers, kan jo være at det ble en "glitsj" i kommunikasjonen mellom girvelgeren og creep mode. Når du satte den i P og D så var kommunikasjonen i orden igjen. Jaguar må se på om det finnes en mulighet for at creep mode ikke får med seg om bilen står i D eller R, ofte brukes jo handshake på kritisk signalering.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

ardevd

Det er mulig men jeg tror ikke bilen kan krype i en retning når motorene går i den andre retningen. Jeg er ganske sikker på at hvis jeg hadde trykket på gasspedalen så ville bilen kjørt bakover.

RayBomb

Høres skummelt ut.
Dette har jeg aldri opplevd, bank i bordet 👊
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

ardevd

Sitat fra: RayBomb på søndag 08. desember 2019, klokken 15:19
Høres skummelt ut.
Dette har jeg aldri opplevd, bank i bordet 👊

Har bare opplevd det en gang så det er nok ikke noe utbredt problem. Samtidig er det litt krise at det kan skje og jeg kjenner jeg er litt skeptisk til bilen. Har meldt inn til engineering så blir spennende å se om de har noen hypoteser eller om de bare skylder på brukerfeil :)

Stikkkontakt

Sitat fra: ardevd på søndag 08. desember 2019, klokken 10:40
I går kveld hadde jeg en liknende opplevelse. Jeg hadde rygget inn på en parkeringsplass. Gikk deretter ut for å handle. Satt meg inn i bilen igjen, satt den i Drive og slapp bremsen. Bilen begynte å krype bakover. (Jeg har creep mode på). Jeg stanset bilen, verifiserte at Drive var valgt og trykket på D-knappen gang til for sikkerhets skyld. Slapp opp bremsen og bilen krøp videre bakover. Den var åpenbart i revers. Stoppet 5 cm unna veggen bak, satt bilen i P, så i D og da krøp den fremover igjen.

Lurer derfor veldig på om trådstarter kom noen vei med denne saken?  Hadde jeg vært litt mindre forsiktig hadde jeg meid bilen inn i veggen bak selv :/

Gikk du ut av bilen uten å trykke på av/på knappen? Om du går ut uten å slå av bilen må du gå via P før D eller R virker. Jeg bruker ikke creep.

ardevd

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 08. desember 2019, klokken 17:34
Sitat fra: ardevd på søndag 08. desember 2019, klokken 10:40
I går kveld hadde jeg en liknende opplevelse. Jeg hadde rygget inn på en parkeringsplass. Gikk deretter ut for å handle. Satt meg inn i bilen igjen, satt den i Drive og slapp bremsen. Bilen begynte å krype bakover. (Jeg har creep mode på). Jeg stanset bilen, verifiserte at Drive var valgt og trykket på D-knappen gang til for sikkerhets skyld. Slapp opp bremsen og bilen krøp videre bakover. Den var åpenbart i revers. Stoppet 5 cm unna veggen bak, satt bilen i P, så i D og da krøp den fremover igjen.

Lurer derfor veldig på om trådstarter kom noen vei med denne saken?  Hadde jeg vært litt mindre forsiktig hadde jeg meid bilen inn i veggen bak selv :/

Gikk du ut av bilen uten å trykke på av/på knappen? Om du går ut uten å slå av bilen må du gå via P før D eller R virker. Jeg bruker ikke creep.

Bilen var av ja. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA